Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan ystävällisenä neuvona jospa ne suositukset jätetään sinne 10. päivän päähän, vai mikä se aika lopulliseen toipumiseen menee?(rahikin tuolla ylempänä suositteli...)

No juu, en toki usko että kukaan leikkaukseen menee eikä varmaan pääsekkään jos joku netissä puhuu sitä/tätä :)

Lainauksesta jäi tosiaan uupumaan: Tämän hetken mielipiteenä. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi, sattumalta on vaan eka fiilikset niin mahtavat että vaikka yleensä pidän ilot sekä surut itselläni niin nyt oli pakko tulla hehkuttelemaan :/ Mutta joo, Katotaas 10 päivän päästä voinko sillon enää suositella.. ;)

EDIT: ja ruohon rahin postaukseen viitaten niin kyllähän se ymmärrettävistä syistä tympäsee vaikka lopputulos on kuitenki hyvä. Tuo 1.0 näkö on aivan hyvä ja eikös se aina ole se yleinen maximi mihin esim. laseilla korjataan? Kaikki sen yli menevä on vain plussaa MUTTA kuten rahin tapauksessa olisi ollut mahdollista hyvin onnistuneella leikkauksella saavuttaa "kotkan näkö" niin harmittaisi varmasti itsekullakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lainauksesta jäi tosiaan uupumaan: Tämän hetken mielipiteenä. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi, sattumalta on vaan eka fiilikset niin mahtavat että vaikka yleensä pidän ilot sekä surut itselläni niin nyt oli pakko tulla hehkuttelemaan :/ Mutta joo, Katotaas 10 päivän päästä voinko sillon enää suositella.. ;)

Juu, näin jäi ja pahoittelen.Tiedän kyllä fiiliksen kun on leikattu ja kaikki mennyt hyvin! Pikaista toipumista :)
 
Eilen ODL:ssä esitarkistus --

Tänään sitten leikkaus --

Katohan (nyt ku kerta näet paremmin), vaimo kävi kans ODL:ssa poltattamassa silmiään eilen. Kyllä se tänä aamuna meikäläiset tunnisti ilman lasejaki. Meinasi, että toinen silmä näkee vähän huonommin vielä, mutta täällä kans odotellaan loppullista tulosta. Sheivasin varalta karvotuksen sillä tavalla, että rouva löytää navan luota sauvan juureen, jos se oiski sattunu sokaistuun.
 
Juu, näin jäi ja pahoittelen.Tiedän kyllä fiiliksen kun on leikattu ja kaikki mennyt hyvin! Pikaista toipumista :)

Yep, NP :) Omaan nilkkaansahan siinä lähinnä kusee jos hehkuttelee tämmösillä asioilla liian aikasi. Harva laseja käyttävä niistä rilleistä tykkää mutta myöskään kovin moni ei niitä varmaan vihaa niin paljo ku meikä varmasti ja piilareita en saa enää käyttää, siitä siis tämä hehkutus :)

Tiijä johtuuko särkylääkkeestä vaiko mistä mutta mitään normaalista poikkeavia tuntemuksia ei ainakaa enää ole. Punaset on silmät kyllä niinku viikon ryyppyreissun jälkeen mutta sepä taitaa olla yksilöllistä miten paljo punertaa ja nehän siitä paranee ajan myötä.

Katohan (nyt ku kerta näet paremmin), vaimo kävi kans ODL:ssa poltattamassa silmiään eilen.

Olin kyllä yllättyny että melekonen trafiikki kävi siinä osastolla ja ihan laserhuoneessakin ramppas porukkaa jatkuvasti. Liekkö tämä ajankohta sitte otollinen operaatiolle jos sattuu esim. lomat pitämään nyt kuten allerkirjoittanut.
 
Itselläni kuivat silmät myös ja paska näkökin. Näön saan tarkemmaksi aikalailla, kun laitan kosteutustipan silmään. Tiedä sitten mistä johtuu moinen, tai millä saisi paremmaksi näköä. Vasen näkee kauas paremmin, oikea lähelle paremmin. Vasen silmä ottanut hittiä aikalailla, joten siinä on joku sumentumakin.

Kuivat silmät eivät nää niin hyvin kuin ns. normaalit ja aika suuri osa suomalaisista kärsii jossain määrin silmien kuivumisesta. Ja näköä saa siis hetkellisiesti paremmaksi kostuttamalla silmiä, pidempiaikaista ratkaisua kannattaa tiedustella silmälääkäriltä (ja se ratkaisu todennäköisesti on silmälasit tai leikkaus jos näössä oikeasti on korjattavaa). Kuivien silmien pysyväisratkaisusta en tiedä.
 
Kävin noin vuosi sitten PRK-leikkauksessa Eirassa Koskelan operoimana. Lasik ei natsannu meikälle, joten piti vetästä PRK:lla. Näkö oli muistaakseni -3,75 ja -4,25 tms. ja oli pysynyt noissa lukemissa jo muutaman vuoden. Laseja olin käyttänyt leikkaukseen mennessä noin 17 vuotta. Leikkauksen jälkeen ei tuntunu missään, eikä sattunut muutenkaan. Ekat kivut tuli vasta sitten, kun vedin ohjeiden mukaisesti kolmantena päivänä suojapiilarit pois päästä. Räpyttäminen sattu ihan sikana. Mm. heräsin seuraavana yönä aivan törkeeseen silmäkipuun, joka kuitenkin helpottu, ku laitto tippoja silmään.

Näkö parani tasaisesti koko ajan siten, että kuuden kuukauden päästä oli perfect vision. Tämä johtui siitä, että arpisamentuma parani kunnolla vasta silloin. Kosteustippoja en käyttänyt juurikaan koko paranemisprosessin aikana enkä sen jälkeen. Pakolliset kortisoonit ja muut vedin silmiin ohjeiden mukaisesti. Olihan se aika persiistä laittaa tippoja niin useasti, mutta tuollainen kolmen kuukauden pätkä ei tunnu missään. Ja luonnollisesti harmitti sekin, kun ei nähnyt niin hyvin muutamaan kuukauteen. Oli koko ajan vähän tippa sukassa senkin kanssa, että menikö kaikki putkeen vai nou. Onneks meni.

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen päätökseeni. Ei tartte enää pelleillä piilarien kanssa, kun menee pelailemaan pallopelejä ja aurinkolasivalikoima laajeni huomattavasti. Kaiken kaikkiaan elämä helpottui aika lailla. Ikänäkö tulee varmaan joskus 20 vuoden päästä, mutta se onkin sitten asia erikseen.
 
Uutta statuspäivitystä.

Viikko leikkauksesta takana. Vasemman silmän sumeus on poissa mutta edelleen oikea on epätarkempi eli siellä on enemmän hajataiton ylikorjausta. Tänäänhän on viimeinen päivä antibiootti- ja kortisonitippoja. Kortisonitipat on kyllä olleet vaikeat näön kannalta koko ajan koska ne sumentaa kaiken kaikkiaan siten että näyttää kuin olisi rähmää silmissä pari tuntia.

Jälkitarkastuksessa lekuri kirjoitti reseptin geelimäisiin tippoihin joita sitten apteekkiin hakemaan, sanoi ottavani koko reseptin kun en tiennyt määriä, proviisori kattoi hieman kieroon ja totesi että et saa kelakorvausta kuin 3kk setistä joten ei kannata ottaa kaikkia. Noh kuulemma 1200 kertakäyttöampullia oli kirjoitettu =DDD sehän olisikin kun muovikassikaupalla olisin kantanut niitä himaan =D noh itselle ne eivät sovi kuitenkaan kun tuntuu että alaluomi kostuu mutta muuten jää kuivaksi eli geelin sijasta kosta tippa toimii paremmin.

Tekstiä lukiessa, kirjaa käsi suorana tekstiin voi tarkentaa pienen "pumppailun" jälkeen ja pysyy siinä terävänä mutta jos kiirehtii tai katsoo muualle pitää taas hakea "autofocus" uudestaan. Tuntuu että ehkä aivot sittenkin voisi korjata tuon taittovirheen, mutta miten sitä nyt sitten voisi opettaa? huoh.
 
Silmälaseja en ole oikeastaan pitkiin aikoihin kokeillutkaan, mutta jotkut piilarit auttoi ehkä hieman näköä paremmaksi. Nämä piilarit oli käytössä yli vuosi sitten, kun silmässä oli pieni haava. Oli kyllä ikävä, meni koko kesä siinä, että lappu silmässä. :D

Itselläni on huonontunut/vaihdellut näkö tässä ajan kuluessa kyllä hieman ja tuntuu, että ei enää näe noita kylttejäkään kaukaa autolla/tms mennessä. Joutuu tihrustamaan. Eli todella huono kaukonäkö on itselläni. Toisaalta voin lukea toosi pientä pränttiä aika helposti, mutta joutuu kyttäämään toki läheltä sitten. Eli tosi omituinen näkö on kyseessä.
 
Silmälaseja en ole oikeastaan pitkiin aikoihin kokeillutkaan, mutta jotkut piilarit auttoi ehkä hieman näköä paremmaksi. Nämä piilarit oli käytössä yli vuosi sitten, kun silmässä oli pieni haava. Oli kyllä ikävä, meni koko kesä siinä, että lappu silmässä. :D

Itselläni on huonontunut/vaihdellut näkö tässä ajan kuluessa kyllä hieman ja tuntuu, että ei enää näe noita kylttejäkään kaukaa autolla/tms mennessä. Joutuu tihrustamaan. Eli todella huono kaukonäkö on itselläni. Toisaalta voin lukea toosi pientä pränttiä aika helposti, mutta joutuu kyttäämään toki läheltä sitten. Eli tosi omituinen näkö on kyseessä.

Edelleen: Silmälääkäriin?
 
Itelläkin tämä on edessä jossain välissä, tuttavien kautta pääsee jopa mahdollisesti halvemmalla.. Kyllä se olis nannaa ku pääsis näistä saakelin pullonpohjarilleistä eroon...
 
Tekstiä lukiessa, kirjaa käsi suorana tekstiin voi tarkentaa pienen "pumppailun" jälkeen ja pysyy siinä terävänä mutta jos kiirehtii tai katsoo muualle pitää taas hakea "autofocus" uudestaan. Tuntuu että ehkä aivot sittenkin voisi korjata tuon taittovirheen, mutta miten sitä nyt sitten voisi opettaa? huoh.

Mulla oli tuota samaa alussa leikkauksen jälkeen, eli aivot eivät olleet vielä tottuneet uusin silmiin niin tarkennus keski aina vähän kauemmin, mutta nyt reilu vuosi leikkauksen jälkeen ei ongelmaa ilmene niin että sitä huomaisi, eli aivot kyllä mukautuvat uusiin silmiin.
 
Mulla oli tuota samaa alussa leikkauksen jälkeen, eli aivot eivät olleet vielä tottuneet uusin silmiin niin tarkennus keski aina vähän kauemmin, mutta nyt reilu vuosi leikkauksen jälkeen ei ongelmaa ilmene niin että sitä huomaisi, eli aivot kyllä mukautuvat uusiin silmiin.

Samanlaista ongelmaa itellä on ollut aina jos on siirrytty silmälaseista piilareihin ja päinvastoin (varsinkin jos vahvuuksia on lisäilty näön huonotessa). Kuin myös ehkä hieman havaittavissa nyt leikkauksen jälkeen. Uskosin myös että jos toinen silmä on leikattu vähän huonomalla menestyksellä kuin toinen ja näkö siinä tuntuu tällä hetkellä sumealta tai huonommalta nii aivot sen kyllä korjaa ajan saatossa. Samanlainen efekti varmasti kuin pistäs piilarit vääriin silmiin (jos eri vahvuudet) ? :)
 
On tullu täs haaveiltua silmäleikkauksesta jo jonkin aikaa ja nyt isäukko lupasi maksaa puolet jos siihen meen. Olen siis vasta 18v ja haluaisin toisaalta mennä leikkaukseen ennen armeijaa. Näkö on joskus n. 3-4v sitten ollu -3 molemmat silmät ja lisäksi on tuota hajataittoa, mutta nyt ei hetkeen ole tarkastuksessa tultu käytyä. Vaikuttaako tuo aika voimakas hajataitto jotenki?
Kuinka monta kertaa tuon leikkauksen pystyy uusimaan? Eihän se leikkaus mitenkään nopeuta näön huononemista tms. eli jos ajattelee, että ostaisin uudet lasit ja näkisin niillä kohtuullisen hyvin vaikkapa 5v. Niin myös leikkauttamalla silmäni näkisin kohtuullisesti 5v?
 
Mä menen tänään femtolasik-leikkaukseen! Mä olen kuullut että kun siitä toimenpiteestä noustaan, he antavat lasin mehua ja suklaata. Ihan sitä vaan kun olen ketoosilla (:D) onko tämän mehun ja suklaan tarkoitus ehkäistä potentiaalista heikotusta mts nostamalla verensokeria? Vai mikä funktio on mehulla ja suklaalla. Mikäli tämä on mehun ja suklaan funktio voinen vaan sitten todeta että ei kiitos tartte, mulla on vallan tasainen veresokeritilanne nyt :-D
 
Mä menen tänään femtolasik-leikkaukseen! Mä olen kuullut että kun siitä toimenpiteestä noustaan, he antavat lasin mehua ja suklaata. Ihan sitä vaan kun olen ketoosilla (:D) onko tämän mehun ja suklaan tarkoitus ehkäistä potentiaalista heikotusta mts nostamalla verensokeria? Vai mikä funktio on mehulla ja suklaalla. Mikäli tämä on mehun ja suklaan funktio voinen vaan sitten todeta että ei kiitos tartte, mulla on vallan tasainen veresokeritilanne nyt :-D

Eiköhän sitä tarjota ihan samasta syystä kun hotellin tyynyllä olevaa suklaatakin.

ps. jossain silmäleikkauksessa oli tarjottu konua :D
 
Mä menen tänään femtolasik-leikkaukseen! Mä olen kuullut että kun siitä toimenpiteestä noustaan, he antavat lasin mehua ja suklaata. Ihan sitä vaan kun olen ketoosilla (:D) onko tämän mehun ja suklaan tarkoitus ehkäistä potentiaalista heikotusta mts nostamalla verensokeria? Vai mikä funktio on mehulla ja suklaalla. Mikäli tämä on mehun ja suklaan funktio voinen vaan sitten todeta että ei kiitos tartte, mulla on vallan tasainen veresokeritilanne nyt :-D
Helsingissä yksityisen silmäsairaalaan tiloissa oli tarjolla Fazerin suklaata leikkauksessa olleille. Ei sillä vissiin muuta merkitystä ollut kuin se, että pystyi palkitsemaan itseään samalla kun palautui sen tunnin ennen jälkitarkastusta.
 
Helsingissä yksityisen silmäsairaalaan tiloissa oli tarjolla Fazerin suklaata leikkauksessa olleille. Ei sillä vissiin muuta merkitystä ollut kuin se, että pystyi palkitsemaan itseään samalla kun palautui sen tunnin ennen jälkitarkastusta.

Ok! Oliko siellä odotellessa jälkitarkastusta muuta tekemistä kuin suklaansyönti? Niinkun musiikkia tai telkkaria tms, ettei aika käy tosi pitkäksi. Oon Mehiläiseen menossa tuohon ympyrätalolle.

Katsotaan meneekö ruokavalio pilalle :hyper:
 
laitetaas tähän omat kokemukset 12 vuoden takaa, lähtö tilanne oli näkö -8 eli melkoiset pullonpohjat, leikkaus tehtiin lasik systeemillä ja kaikki meni hienosti, vuoden päivät sain kulkea ilman laseja mutta sitten se näkö heikkeni takaisin himpun ja siitä lähtien se on jököttänyt tuossa -1.25 eli lähtötilanteeseen mahtava muutos.
sitten negatiiviset puolet, sain hyvästellä hämäränäköni lopullisesti ja kun verkkokalvo oli pikkasen liian ohut ja tarvitsi jättää mahdollisia kaihileikkauksia varten reserviin tavaraa niin laserointialue on sellainen että hämärässä tai pimeässä jos ajan autoa niin tulee halo-ilmiö vastaan tulevien autojen valoista ja oikeastaan kaikista valonlähteistä ja se peittää koko ajoradan eli ajelu ei ole turvallista minulle saati muille ketkä tietä käyttää, haitat tulevat heti kun auringon valo alkaa vähenemään, en pysty tunnistamaan ihmisiä vaikka he kävelisivät ihan vierestä, en vain saa kasvoista selvää, eli piirteet katoavat...muuten ihan hienoa mutta tuo ihmisten tunnistamisen mahdottomuus ottaa päähän....en kadu!
 
Ei kai siittä ole haittaa, jos menee laserleikkaukseen n. 20-vuotiaana? Itselläni on nyt pari vuotta pysynyt näkö tuossa -1.75.
 
Ok! Oliko siellä odotellessa jälkitarkastusta muuta tekemistä kuin suklaansyönti? Niinkun musiikkia tai telkkaria tms, ettei aika käy tosi pitkäksi. Oon Mehiläiseen menossa tuohon ympyrätalolle.
Ei ollut muuta (Mehiläisen suhteen en tiedä, Yksityisessä silmäsairaalassa ei ainakaan ollut), mukavat nojatuolit kylläkin. Silmät sen verran arat heti operaation jälkeen ettei lukemisesta tai tv-katsomisesta tule mitään. Kannattaa lepuuttaa silmiä ja vaikka kuunnella musiikkia korvanapeista. Ylipäätänsä silmien kiinni pitäminen auttaa aristukseen ensimmäisten päivien aikana, sen jälkeen menee ohi.

Ei kai siittä ole haittaa, jos menee laserleikkaukseen n. 20-vuotiaana? Itselläni on nyt pari vuotta pysynyt näkö tuossa -1.75.
Itse kävin 18-vuotiaana. Ainoa edellytys on tuo 18 vuoden ikä ja se, että näkö on pysynyt muuttumattomana useamman vuoden.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom