Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Miten teillä muilla, kun lääkäri sanoi ettei muihin kontrolleihin enää tarvitse mennä jollei tule ongelmaa? Kaikissa oppaissa kuitenkin puhutaan siitä 1-2 vuoden seurannasta.

Mua ohjeistettiin käymään tarkastuksessa ~puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Tuolloin sanottiin että halutessaan kannattaa tulla vielä kerran ennen kuin 2 vuotta tulee täyteen, kun silloin saa tarvittaessa ilmaisen korjausleikkauksen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua ohjeistettiin käymään tarkastuksessa ~puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Tuolloin sanottiin että halutessaan kannattaa tulla vielä kerran ennen kuin 2 vuotta tulee täyteen, kun silloin saa tarvittaessa ilmaisen korjausleikkauksen.

Itse kävin eilen ½-vuotiskontrollissa. Vasen silmä -0.25 ja oikea 0 joten ihan 100% tulosta ei tullut. Lääkäri suositteli että 2 vuoden välein kannattaa käydä silmälääkärillä tarkistuksessa.

Tippoja käytän vielä aamuisin.
 
Kannattaako 3 päivän jälkeen lasik-leikkauksesta mennä elokuviin? :david:

Kyllä kannattaa mennä. Tietysti riippuu myös vähän elokuvasta :wtf:











Kyllä sä itse tiedät sen sitten kolmen päivän kuluttua miltä tuntuu. Leffateattereissa voi olla vähän outo fiilis, kun on pimeetä ja tuijotetaan kirkasta kuvaa.. Tunnustele, fiilistele.. Kyllä sen sitten tietää kun aika on käsillä. Mulla ainakin oli vähän vaikeuksia aluksi totutella näkemään uusilla silmillä telkkaria, mutta se meni ohi..
 
Kyllä kannattaa mennä. Tietysti riippuu myös vähän elokuvasta
Hitman

Tiedän et on paska leffa, mutta nyt on vähän tekemisen puutetta. :D

Mulla oli nykyisten rillien kanssa alkuun vittumaista kattoa telkkua, kun olin pitänyt vuoden päivät piilareita alituiseen ja siirryin taas rillien aktiiviseen käyttöön.
 
Hitman

Tiedän et on paska leffa, mutta nyt on vähän tekemisen puutetta. :D
Tui tui :david:

Hitmanin ensi-ilta olikin vasta 14.12 :jahas:

Menenkin sitten 30 days of nightia kattoos. Taso ei kyllä parane. :D



Klo. 13.00 olisi leikkaus. Kohta vasta tajuan ja alkaa jänskättää. :jahas:
 
Noniin.. 1kk jälkitarkastus oli tänään. Näkö on juuri niinkun pitääkin, eli vasen silmä näkee lähestulkoon täydellisesti ja oikea on snadisti plussan puolella :) Toisen silmän läpän reunan alle oli joku pienenpieni kuituroska jäänyt, mutta sen ei pitäisi mitään haitata, kunhan tiedän, että jos joku silmälääkäri tai optikko joskus ihmettelee sitä.

On tää vieläkin niin ihmeellistä ja hienoa, kun näkee hyvin :hyper: Ennen suihkua ja nukkumaanmennessä edelleen välillä yritän haroa laseja pois ja joissain tilanteissa yritän niitä tökkiä nenällä ylemmäs - ja kun tajuan, ettei niitä laseja enää olekaan, ei voi olla hymyilemättä :D

Ja vertailukohtana: Parin päivän takainen viisaudenhampaan poistaminen oli paljon ikävämpi operaatio kaikkineen ja jälkisärkyjen osalta, kuin taittovirheleikkaus...
 
Joo-o, tässä olen itsekin vasta muutaman päivän ihastellut maailmaa korjatulla näöllä. Lekurin mukaan pitäisi jo yhdessä kk:ssa parantua lopulliseen "nollanäköön", kun oli niin pienet tehot laseissa. :)

Vasemmalla näkee jo pirun hyvin, mutta oikea on aavistuksen huonompi (huomaa vasta kun peittää kädellä toisen silmän). Ens viikolla salille. :rock:
 
nyt on sitten päätös tehty täälläkin, että silmät menevät leikkuuseen. syynä on ammatin vaihto ja opiskelemaan lähtö. haaveissani siinätävällä alalla saa olla toki silmälasit, mutta työllistymistä helpottaa huomattavasti, jos ei tarvitse välittää erilaisista rajoista.

sinänsä tämä on vähän hölmöä, koska en ole milloinkaan kärsinyt varsinaisesti silmälaseista. omasta mielestäni näytän jopa ulkoisesti paremmalta jotkut kivat ja persoonalliset rillit naamalla. ainoa hankaluus on tietysti hikiset urheilut, uinti ja rantaleikit.

olenkin ajatellut, että vaihdatan rilleihin nollapleksit jotta voin niitä imagosyistä vielä leikkauksen jälkeenkin käyttää.... :)

kysymykseni koskee nyt kuitenkin silmäleikkauksen pitkäaikaistuloksia. onko jo tietoa siitä mitä on odotettaviss 30 v kuluttua niille silmille jotka on jo leikattu? ehkä varsinaista pitkäaikaisseurantaa uusista menetelmistä ei vielä ole, mutta miten silmälääkärit ovat nämä asiat teille selittäneet?

tuntuu hurjalta ottaa riski ja tehdä sellaista jonka vaikutuksista kymmenien vuosien päähän ei ole tietoa. näkökyky on kuitenkin aisti jota ilman olisi hankalaa ja masentavaa elää.

edit: ai niin, ja konsultointiaikaa olen varaamassa espoon medilaserista. onko tämä hyvä valinta?
 
kysymykseni koskee nyt kuitenkin silmäleikkauksen pitkäaikaistuloksia. onko jo tietoa siitä mitä on odotettaviss 30 v kuluttua niille silmille jotka on jo leikattu? ehkä varsinaista pitkäaikaisseurantaa uusista menetelmistä ei vielä ole, mutta miten silmälääkärit ovat nämä asiat teille selittäneet?

Käsittääkseni itse leikkauksessa ei tehdä mitään sellaista joka voisi näkökyvyn poistaa ajan myötä, joten eipä tuota tarvitse sen ihmeemmin ajatella. Ja onhan ensimmäiset leikkaukset tehty jo n. 15 vuotta sitten, eivätkä ole vielä tietääkseni sokeutuneet :rolleyes:

Lähinäkö on sitten erikseen, se huononee varmaan ihan samalla tavalla iän myötä kuin ilman leikkaustakin.
 
Käsittääkseni itse leikkauksessa ei tehdä mitään sellaista joka voisi näkökyvyn poistaa ajan myötä, joten eipä tuota tarvitse sen ihmeemmin ajatella. Ja onhan ensimmäiset leikkaukset tehty jo n. 15 vuotta sitten, eivätkä ole vielä tietääkseni sokeutuneet :rolleyes:

Lähinäkö on sitten erikseen, se huononee varmaan ihan samalla tavalla iän myötä kuin ilman leikkaustakin.

Ei kun se huononee todennäköisemmin kuin ilman leikkausta. Miinusnäkö ilmeisesti estää lähinäön huononemista. Ja miinusvirhettähän yleensä korjataan leikkauksessa.
 
Jaa, nyt kun nostit tämän taas, niin mieleen tuli sanoa, että kumma kyllä mun silmät ei kuivukaan niin herkästi kuin olisi odottanut leikkauksen jälkeen. Lekuri suositteli kolme silmätippaa päivässä, tarvittaessa enemmän, mutten ole tarvinnut juurikaan.

Ja hyvin näkee, siinä 2.0 tuntumassa mennään.
 
Mulla on 1.25 kumpikin, mutta hämäränäkö aika huono (valot hohtaa). Tästä jos edes vähän paranee niin olen kyllä tyytyväinen. Mitään silmien kuivumista tai muita oireita ei ole ollut ensimmäisen viikon jälkeen.
 
kysymykseni koskee nyt kuitenkin silmäleikkauksen pitkäaikaistuloksia. onko jo tietoa siitä mitä on odotettaviss 30 v kuluttua niille silmille jotka on jo leikattu? ehkä varsinaista pitkäaikaisseurantaa uusista menetelmistä ei vielä ole, mutta miten silmälääkärit ovat nämä asiat teille selittäneet?

Omalta kohdaltani voin mainita 9 vuoden täyden tyytyväisyyden. Silmät leikattiin Lasikilla Tampereen kirurgipalvelussa vuonna 1999. Miinusta oli 6.25 ja 7,75. Näkö korjaantui täydelliseksi, näin alarivin merkit, joita en ennen leikkausta nähnyt edes laseilla, ja tulos on pysynyt. Hintaa oli silloin n. 22000 mk ja tulos on ollut jokaisen pennin väärti.

Kohta on kymmenen vuotta katseltu lasersilmillä, enkä näe mitään estettä etteivätkö silmäni toimisi vielä joitakin kymmeniä vuosia. Arpikudoksen kasvu "läpän" saumaan lienee suurin riski Lasik-leikkauksessa ja on epätodennäköistä, että mitään enää alkaisi silmiin kasvamaan.

Raportoin taas kymmenen vuoden päästä.
 
Noniin. Eilen käytiin käryä haistelemassa Kuopion Mehiläisessä. Femtolasik menetelmällä, jolloin läppäkin tehtiin laserilla. Ei kipua, mutta muuten aika epämiellyttävä kokemus. Kortisoni-antibiootti tippoja tarttee tiputella viikon verran ja kostutusta suositellaan käytettäväksi puolisen vuotta, mutta 2 kk jälkeen ihan miltä tuntuu.

Mielenkiintoista oli että leikkauksen jälkeen tarjottiin konjakkikahvit :) Pidin sitä ensin höpöhöpönä, mutta kun konjakki oli kädessä niin kyllä huvitti. Eilen jo näki kattella telkkua ja tänään saa ajaa autolla. Viikkoon ei salille eikä saunaan ole asiaa.

Kerron lisää kokemuksia jahka tämä tästä tasaantuu ja itse tottuu. Aamulla haparoi luonnostaan silmälaseja.
 
Täällä femtolaskista pari kuukautta. Toinen silmä -0.5 ja toinen -0.75. Teetin lasit autolla ajoon, muuten pärjää ilman. Saa nähdä mihin tää tästä kehittyy vielä. Jos nää miikat jää niin auttavat sitten kun alkaa pukata ikänäköä.
 
Kun täällä niin estottomasti kehutaan noita leikkauksia, niin laitetaan tänne nyt kerran vielä linkki mun pitkään postaukseen siitä miten voi käydä. Sama kohtalo tutulla, kävi leikkauksessa pari kk sitten vaikka kerroin mielipiteeni, ja tällä hetkellä ei voi hämärän/pimeän aikaan ajaa autoa ollenkaan. Että semmosta.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=702684&postcount=49

Niin, ja tilanne ei tuosta ole juurikaan lähes kolmessa vuodessa muuttunut. Laseihin vaan on tarvinnut sorvata lisää tehoa.
 
Tämän kuun 12. päivä on viimeinen tarkastus, ja kyllä silmissä on ollut ihan hyvä fiilis. Ei ole edes pahemmin kuivuneet, vaikken ihan joka päivä tippoja käytäkään. Ja näkee ihan vitun hyvin.
 
Onkos täällä monet käyneet laseroinnissa 20-vuotiaana? Itsellä kyllä pysynyt tuo näkö samoissa lukemissa melkein 2 vuotta, mutta vähän mietityttää pitäisikö lyktätä vielä leikkausta hieman. Rahat on kyllä jo kasassa ja leikkauspaikaksi valittu Tampereen Mehiläinen ja Juhani Pietilä, ajankohta on vielä vähän epäselvä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom