Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Krusifiksi

Puhelinmyynnistä? Brutto vai netto?

Puhelinmyynti. Brutto.

Tuohon mainitsemaani 2000€ bruttoon pääsin kesällä, noin 2-3h tehokkaalla työajalla per päivä. Ystäväni on tienannut parhaimmillaan 6000-8000€/kk.

Mutta tulee muistaa että tällainen kuukausi on poikkeus. Ja sen eteen sitä hommaa saa tehdä, ja paljon.

Itse "hehkutan" myyntityötä koska satun pitämään työstäni niin paljon. Se tyydytys mitä saa kun kaiken kaaoksen keskellä pystyy hallitsemaan keskustelua on käsin kosketeltava.

Asiakas luulee hänen vievän asiaa vaikka käytännössä se joka määrää tahdin olen minä. Ne kicksit mitä saan työstäni on isot. Eikä se ole siitä kaupastakaan aina kiinni.

Omaa työtäni ei lehtimyyntiin yhdistä mikään muu kuin puhelin. Ja sekin on parempi kuin muinoin niissä hommissa. :D
------------------------------------------------------------------------------------
Mutta myyntialalla on myös paljon paskaa ja paskoja työnantajia. Olkaa varovaisia. Pienemmässä firmassa on aina isompi riski tulla vedätetyksi.

Pari vuotta tuli tehtyä reppurin hommia b2b puolella. Liksa oli ikään ja koulutustasoon nähden hyvä, mutta ei siinä mitenkään erityisesti päässyt rikastumaan. Kesän liksat olivat todella surkeita, mutta syksyllä ja keväällä kauppa kävi hyvin. Vapaat työajat olivat pop, mutta työ oli (ainakin minulle) henkisesti rankkaa.

Nyt on alan vaihdosta aikaa reilut 3 vuotta, ja kertaakaan ei ole tarvinnut hommien vaihtamista katua. Tosin myyntityöstä saadut opit ovat olleet suureksi avuksi urallani. Koko elämähän on myyntiä.

Mulle on jäänyt hieman negatiivinen kuva myyntihommista, kun olin muutama vuosi sitten nuorena miehenä työharjoittelussa erään firman toimistossa ja sinne sitten tuli näitä toimistotarvikemyyjiä väh. kerran viikossa. Noh firman omistajapariskunnan leidi tuli niitä aina jo ovella vastaan ja kohteliaasti, mutta määrätietoisesti käännytti nää edustajat takaisin.

Mietin vaan, että ei noissa tapauksissa kyllä myyjän ammattitaidosta ollut kiinni kun eivät paria sanaa enempää kerinneet sanoa ennenkun "noutaja" saapui..

Mites palstan myyntimiehet/naiset tekee, eli törmäättekö vaan ovesta sisään ja alotatte myyntipuheen vai miten noi hommat niinku käytännössä menee niillä ketkä sillä elantonsa tienaa?

Originally posted by Calle
Mites palstan myyntimiehet/naiset tekee, eli törmäättekö vaan ovesta sisään ja alotatte myyntipuheen vai miten noi hommat niinku käytännössä menee niillä ketkä sillä elantonsa tienaa?

Se mitä noita opuksia tutkailin, niin järkevämpää olisi kait soittaa ja sopia tapaaminen. Mutta mites käytännössä, siis konttoritarvikkeet? Mennäänkö vaan jokaiseen toimistoon vuoron perään?

Se mitä noita opuksia tutkailin, niin järkevämpää olisi kait soittaa ja sopia tapaaminen. Mutta mites käytännössä, siis konttoritarvikkeet? Mennäänkö vaan jokaiseen toimistoon vuoron perään?

Kyllähän tuo konttoritarvikkeiden myynti taitaa tapahtua hyvin paljon ns. luukuttamalla, eli ovelta ovelle kiertämällä. Ja kun konttoritarvikkeita myyviä firmoja on kymmeniä ja jokaisessa saattaa olla monta edustajaa, niin voi laskea moniko myyntiedustaja suunnilleen käy firman ovella koputtelemassa viikon aikana. Se ehkä selittää firmojen todella nuivan asenteen konttoritarvike-edustajia kohtaan. Edustajia ei haluta edes ottaa vastaan, joten myynti voi olla aika vaikeaa.

Aikaisemmin joku kirjoitti myynnin rehellisyydestä. Ainakin konttoritarvikkeiden kohdalla myynti on hyvin pitkälle väkisin myyntiä ja rehellisyydestä ei ole tietoakaan. Ja todelliseen tarpeeseen pääsee tuskin koskaan myymään, asiakas on saatava puhuttua ostamaan jotain, mitä hän tuskin koskaan oikeasti tarvitsee ja vieläpä kovalla hinnalla.

Tässäpä minun mielipiteeni myyntityöstä :D Mutta tämä siis koskee vain konttoritarvikkeiden myyntiä ja myyntiähän on olemassa niin monenlaista.

Mä olen respana ja firmat on visusti lukkojen takana. En saa päästää kerroksiin ketään ellei ole tapaaminen sovittu. Enkä saa antaa mitään numeroa, jota ei puhelinluettelosta löydy.

No eipä siellä paljoakaan kaupustelijoita käy :)

Originally posted by Hippa
Mä olen respana ja firmat on visusti lukkojen takana. En saa päästää kerroksiin ketään ellei ole tapaaminen sovittu.

No sitähän minäkin. Tuntuisi ettei ole kovin järkevää kaupata konttoritarvikkeita ovelta ovelle ilman suunnitelmaa. Ja jos myydään esim. keittiöitä, niin silloin tuo tuntuisi jopa aika huvittavalta.

Originally posted by Calle

Itse en ole ns.kenttämyyjä, mutta käytäntö in yleensä se että ma sovitaan viikon tapaamiset, ja loppuviikko sitten on asiakaskäyntejä.

Tai mikä päivä nyt onkaan....:buukkausta:

Originally posted by maximillian
Itse en ole ns.kenttämyyjä, mutta käytäntö in yleensä se että ma sovitaan viikon tapaamiset, ja loppuviikko sitten on asiakaskäyntejä.

Nyt kuulostaa oikeammalta. Eiväthän kaikki yksinkertaisesti tarvi tuotetta. Ei mulle kyllä tullu mieleenkään että suin päin vain syöksyttäisiin lähimpään toimistoon tusseja esittelemään.

No sitähän minäkin. Tuntuisi ettei ole kovin järkevää kaupata konttoritarvikkeita ovelta ovelle ilman suunnitelmaa. Ja jos myydään esim. keittiöitä, niin silloin tuo tuntuisi jopa aika huvittavalta.

Kyllä niitä konttoritarvikkeita aika usein myydään "ovelta ovelle ilman suunnitelmaa". Mutta pääsääntönä voisi sanoa, että mitä isompi kaupunki (isommat yritykset) sitä vaikeampi päästä sisään ilman sovittua tapaamista. Ja ei kannata edes verrata keittiöiden ja konttoritarvikkeiden myyntiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt kuulostaa oikeammalta. Eiväthän kaikki yksinkertaisesti tarvi tuotetta. Ei mulle kyllä tullu mieleenkään että suin päin vain syöksyttäisiin lähimpään toimistoon tusseja esittelemään.

Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, kokemukseni mukaan juuri konttoritarvikkeita myydään aika harvoin oikeaan tarpeeseen.

Enpä ole ennen tavannut myyjää, joka olisi sitä mieltä että kaikki eivät tarvitse juuri hänen tarjoamaansa tuotetta.

Mikä onkin suurin syy sille että en mieluusti ole tekemisissä ensimmäisenkään myyjän kanssa työ- tahi vapaa-aikana ilman että aloite tapaamiseen on tullut minun suunnaltani.

Esim. konttoritarvikkeita ostetaan kerralla vuosikausiksi sieltä mistä niitä on ostettu viimeiset n-vuotta. Niitä osaamme hakea/tilata lisää sitten kun ne ovat loppu. Hyvä kynä on sellainen joka kirjoittaa - emme tarvitse viikottaista esittelyä mullistavasta kynästä, kuusinivelisestä hiirikäden tuesta tai jalkatukimarkkinoiden uusista tuulista.

Em. penseähkön asenteeni valossa minun onkin melkolailla vaikeaa käsittää millainen on se työpaikka, jossa on yleensäkään aikaa palaveerata myyjien kanssa ihan muuten vaan mielenkiinnosta tai kun myyjä nyt sattui soittamaan ja tarjoamaan sitä tai tätä tuotetta jota en ole koskaan tajunnut edes kaivata ihan uskomattomasti minua hyödyttävään hintaan?

Noh, on myyjissä toki yksi hyvä puoli. Heitä on töissä myös meillä, jolloin uusien asiakkaiden hankinta on suurelta osin heidän paskanpuhumis- ja tuputustaidoistaan kiinni.

Myyjiä on monenlaisia.
Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä niitä, jotka luukuttaa ovelta ovelle ja häröilevät mitä sattuu asiakkailleen.

Olen törmännyt jokuseen tällaiseen kaveriin. Heidän tekniikka perustuu naistennauratukseen ja tuputustaitoon.
Ihme hommaa. Jos joskus onnistuu ei voi tietää mistä onnistuminen johtui, koska ei ole olemassa suunnitelmaa tai mitään muutakaan mitä kehittää. Kaikki on kiinni säkästä.

Minusta asiakkaita pitää arvostaa niin paljon, että soittaa ja varaa tapaamisen etukäteen, jotta on varmistettu se, että asiakkaalla todella on aikaa ja kiinnostusta niihin tuotteisiin, mitä myyjällä on tarjota.
Vaikkakin monesti on niin, että asiakkaat eivät itse tajua, että he tarvitsevat hyvin monenlaista. (Tuotteita/palveluja, joilla he selvästi säästävät rahaa tai tehostavat firmansa toimintaa)

Tuolla on 100 000 nyrkkipajaa odottamassa, että heille joku kävisi näyttämässä miten sitä bisnestä oikeasti tehdään. He eivät vain itse tiedä tarvitsevansa mitään.

uuhh.. vuodatus käy voimille
Myynti iloa!

Originally posted by Milo
Tuosta Bettgerin kirjasta on suomenkielinen versio. Muistaakseni nimi oli "Kuinka minusta tuli huippuluokan myyjä" tai jotain. Kirja on ikivanha, mutta toimii varmasti.

Googlettamalla ei löytynyt suomenkielisestä versiosta tietoa eikä myöskään hakemistani kirjakauppojen nettipalveluiden kautta...Onko kyseessä varmasti Bettgerin kirja vai sittenkin joku muu?

Originally posted by Rice
Googlettamalla ei löytynyt suomenkielisestä versiosta tietoa eikä myöskään hakemistani kirjakauppojen nettipalveluiden kautta...Onko kyseessä varmasti Bettgerin kirja vai sittenkin joku muu?

Kirjakaupoissa tuota ei varmasti olekkaan. Kirja on siis ikivanha. Katso kirjaston sivuilta Frank Bettger nimellä.

Edit: Löytyi ainakin Oulun kaupungin kirjastosta.

AINEISTOLAJI Kirja ID 45449

HYLLYPAIKKA Luokka 69.34 BET

PÄÄTEKIJÄ BETTGER, Frank

NIMEKE MITEN MINUSTA TULI HUIPPULUOKAN MYYJÄ / FRANK BETTGER ; SUOM. OLLI NUORTO

MUUT TEKIJÄT Nuorto, Olli

JULKAISUKIELI suomi

PAINOS 5.P.

JULKAISUTIEDOT PORVOO : WSOY, 1984

ISBN/HINTA 951-0-12124-X : 78 MK

ASIASANAT myynti
myynninedistäminen

Originally posted by KyntöSika
Konttoritarvikemyynnillä voi tienata 10 000€ netto per kk. keskiansiot huitelee 3-5t € netto.

Edit-

Tämä siis 8-16 työajalla.

Saa tuohon muutaman tussin myydä ;)

Jos karkeasti laskette noita lukuja... En tiedä keskimääräistä myyjän palkkakulua mutta edustamallani alalla se on n. 5-10 % liikevaihdosta. Tuolloin tuotteella on oltava kaikkien muiden kulujen päälle katetta jo n. 30% että taloonkin jää jotain ja voi odottaa jatkuvuutta. 10000 netto kuukausi = n. 20000 eur brutto. Tällä matikalla tusseja pitää myydä 270000 euron edestä, eli vanhaa rahaa n. 1,6 Mmk. Jos tussi maksaa keskimäärin ,50 c niin myytyjen tussien määrä kuukaudessa tulisi olemaan n. 3,2 miljoonaa. Tsemiä kynäkauppialle :arvi:

...ja vaikka se provikka olis 20 % niin silti siihen jää 135000 euroa myytävää...

Originally posted by pikkupasi
...ja vaikka se provikka olis 20 % niin silti siihen jää 135000 euroa myytävää...

Tuntuu jotenkin että provikka olis korkeampi. Jossakin luvattiin itsenäiselle edustajalla 60-80% provikkaa. Tuota tietty syö sitten eläke ja muut maksut reippaasti.

Mikä muuten olisi siedettävä provikan taso, ettei pitkätukkaa vedätettäisi työnantajan toimesta? Esim. juuri toimistotarvikkeissa.

Entisenä toimistotarvikemyyjänä kerron omia kokemuksiani:

Aluksi myyntityö maittoi todella hyvin, ku oli kouluttaja mukana ja ns. luukutettiin toimistoja läpi. Firmalta sain auton, jolla oli mukava kruisailla asiakkaiden luo. Ensimmäinen kuukausi meni kivasti, vaikkei mitään huipputulosta tullukaan. Sitten tuo hormonimyrsky alkoi laantumaan ja sen jälkeen salkku kädessä kulkeminen alkoi lähinnä keljuttamaan. Asiakkaita tuli nähtyä reilun puolen vuoden sinnikkään yrityksen aikana reilu 10 päivässä. Eli monenlaista tuli koettua.

Silti en enää ryhtyisi provikkamyyjäksi ainakaan millään toimistotarviketuotteilla. Firmasta valehdeltiin mulle, ettei muutamaa tuotetta löydy muilta ku meiltä. Näin sanoin asiakkaillekin. Asiakas näytti sitten netistä kuvaa tuotteesta ja hinnasta, joka oli noin kolmannes meidän "sopuhinnastamme". Uskottavuushan siinä meni ja hävetti. Lisäksi myyntikikkoja oli myyntierien valehtelu ja kusetus, että "painoimme vahingossa teidän firman logolla näitä kyniä. Nyt saisitte nämä 2000 super-kuulakynää erikoishintaan jne." Niin ja koskaan ei saanut sanoa, että alvi tulee listahinnan päälle. Soittaminen oli turhaa hommaa, sillä itse joutu puhelut maksamaan. Ja yleensä ku esitteli itsensä ja kysy sopivaa aikaa, jolloin voisi tulla _näyttämään_ tuotteita, niin mahd. asiakas kysyi, et mitä tuotteita? Ja sitten jos erehty sanomaan mitään tuotteista, tuli vastaus: "me ei tarvita", ja luuri kiinni. Eli luukutus oli ainakin täällä periferiassa ainut toimiva vaihtoehto. Puheluihin menisi kohtuuttomasti ns. myyntiaikaa ja laskut kasvavat valtaviksi.
Lisäksi ns. konttoritarvikkeiden myynti perustuu siihen, että tuotteita tarjotaan asiakkaille ja yleensä firman suositushinta ulospäin on _ainakin_ 7*sisäänostohinta. Myyjä saa siitä pienen siivunsa. Kovia jätkiä/mimmiä, jotka tuolla hommalla rehellisesti leipänsä tienaa. Allekirjoittaneella se ei ainakaan yrityksestä ja esiintymiskyvystä ollut kiinni. Nyt olen kansainvälisisissä työtehtävissä ja työmatkat suuntautuvat kaikkialle maailmaan. En palaisi ikinä myyntihommiin. Ainakaan konttoritarvike-. Mutta kokemuksena oli parasta koulua! Eikä kovinkaan kallis koulu!

Hyvää joulua kaikille myyntimiehille! Asiakkaat tykkää, ku vie pienen lahjan, niin saa samalla kaupankin tehtyä ohessa ;)

Originally posted by pikkupasi
Saa tuohon muutaman tussin myydä ;)

Jos karkeasti laskette noita lukuja... En tiedä keskimääräistä myyjän palkkakulua mutta edustamallani alalla se on n. 5-10 % liikevaihdosta. Tuolloin tuotteella on oltava kaikkien muiden kulujen päälle katetta jo n. 30% että taloonkin jää jotain ja voi odottaa jatkuvuutta. 10000 netto kuukausi = n. 20000 eur brutto. Tällä matikalla tusseja pitää myydä 270000 euron edestä, eli vanhaa rahaa n. 1,6 Mmk. Jos tussi maksaa keskimäärin ,50 c niin myytyjen tussien määrä kuukaudessa tulisi olemaan n. 3,2 miljoonaa. Tsemiä kynäkauppialle :arvi:

Eipäs hosuta! Konttoritarvikkeet sisältää monenmoista erilaista tavaraa yms. sälää. Karkeesti provikan yhdessä firmassa voi laskea, että 1/6 myynnin arvosta tulee suoraan käteen, nettona siis. Myyt 20 000€:n edestä tuotteita, niin palkkasi on n. 3300€. Sen keskitiennistin kovuuden selittää se, että firma antaa lähes aina kenkää myyjille jotka eivät yllä keskimäärin yli 17 000€:n myyntiin. Bruttotiennistien ennätykset huitelee 17 000- reilun 20 000€:n tietämillä.

Originally posted by KyntöSika
Eipäs hosuta! Konttoritarvikkeet sisältää monenmoista erilaista tavaraa yms. sälää. Karkeesti provikan yhdessä firmassa voi laskea, että 1/6 myynnin arvosta tulee suoraan käteen, nettona siis. Myyt 20 000€:n edestä tuotteita, niin palkkasi on n. 3300€. Sen keskitiennistin kovuuden selittää se, että firma antaa lähes aina kenkää myyjille jotka eivät yllä keskimäärin yli 17 000€:n myyntiin. Bruttotiennistien ennätykset huitelee 17 000- reilun 20 000€:n tietämillä.

Tuntuu siltä et on tääkin palsta jo melko täynnä (provo) ERITTÄIN rikkaita konttori tarvike myyjiä jos tulot pyörii tuolla sanotaan 3-5 tuhannen euron paikkeilla ja jopa joskus 10tuhatta euroakin kuussa saadaan:thumbs:
En nyt väitä ettei joku hyvin asiakkaita itselleen pitkällä työllä saanut tälläiseen jopa pystyisi, mutta vähän realiteetttia peliin ku jollekkin alaa harkitsevalle suositellaan. Eli tuskin alan (konttori tarvike myyjät) sisällä tuo keskiansio taso todellakaan mitään 4000euroa/kk tasoa on, jos on niin laittakaapa mulle ja muille jotain infoa faktan muodossa. Se että joku 16-20vuotias kaveri täälä toitottaa suurien tulojen ja rahan virtauksen määrää ei oikein riitä vakuuttamaan mua varsinkaan ku tää on luultavasti kuultu jonkun suusta että mun sedän kaimakin sano tienaavansa näin ja näin paljon ja ajelee uudella mersulla jne.(provo)
Ja jälleen toivotan iloista ja rauhaisaa joulun odotusta kaikille Pakkotoistoa lukeville:joulu3:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom