Entisenä toimistotarvikemyyjänä kerron omia kokemuksiani:
Aluksi myyntityö maittoi todella hyvin, ku oli kouluttaja mukana ja ns. luukutettiin toimistoja läpi. Firmalta sain auton, jolla oli mukava kruisailla asiakkaiden luo. Ensimmäinen kuukausi meni kivasti, vaikkei mitään huipputulosta tullukaan. Sitten tuo hormonimyrsky alkoi laantumaan ja sen jälkeen salkku kädessä kulkeminen alkoi lähinnä keljuttamaan. Asiakkaita tuli nähtyä reilun puolen vuoden sinnikkään yrityksen aikana reilu 10 päivässä. Eli monenlaista tuli koettua.
Silti en enää ryhtyisi provikkamyyjäksi ainakaan millään toimistotarviketuotteilla. Firmasta valehdeltiin mulle, ettei muutamaa tuotetta löydy muilta ku meiltä. Näin sanoin asiakkaillekin. Asiakas näytti sitten netistä kuvaa tuotteesta ja hinnasta, joka oli noin kolmannes meidän "sopuhinnastamme". Uskottavuushan siinä meni ja hävetti. Lisäksi myyntikikkoja oli myyntierien valehtelu ja kusetus, että "painoimme vahingossa teidän firman logolla näitä kyniä. Nyt saisitte nämä 2000 super-kuulakynää erikoishintaan jne." Niin ja koskaan ei saanut sanoa, että alvi tulee listahinnan päälle. Soittaminen oli turhaa hommaa, sillä itse joutu puhelut maksamaan. Ja yleensä ku esitteli itsensä ja kysy sopivaa aikaa, jolloin voisi tulla _näyttämään_ tuotteita, niin mahd. asiakas kysyi, et mitä tuotteita? Ja sitten jos erehty sanomaan mitään tuotteista, tuli vastaus: "me ei tarvita", ja luuri kiinni. Eli luukutus oli ainakin täällä periferiassa ainut toimiva vaihtoehto. Puheluihin menisi kohtuuttomasti ns. myyntiaikaa ja laskut kasvavat valtaviksi.
Lisäksi ns. konttoritarvikkeiden myynti perustuu siihen, että tuotteita tarjotaan asiakkaille ja yleensä firman suositushinta ulospäin on _ainakin_ 7*sisäänostohinta. Myyjä saa siitä pienen siivunsa. Kovia jätkiä/mimmiä, jotka tuolla hommalla rehellisesti leipänsä tienaa. Allekirjoittaneella se ei ainakaan yrityksestä ja esiintymiskyvystä ollut kiinni. Nyt olen kansainvälisisissä työtehtävissä ja työmatkat suuntautuvat kaikkialle maailmaan. En palaisi ikinä myyntihommiin. Ainakaan konttoritarvike-. Mutta kokemuksena oli parasta koulua! Eikä kovinkaan kallis koulu!
Hyvää joulua kaikille myyntimiehille! Asiakkaat tykkää, ku vie pienen lahjan, niin saa samalla kaupankin tehtyä ohessa ;)