Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by pexxi

Harmi vaan, että myynnillä on yleisesti ottaen ilkeä maine. Kyseessähän on kuitenkin yksi vanhimmista "kauppatavoista"...

Tuo on totta. Mutta täytyy kyllä samaan hengenvetoon myös todeta, että lehtimyynnillä ja ammattitaitoisella puhelinmyynnillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Valtaosa lehtimyyntifirmoista kun tuntuu perustuvan hyväksikäyttöön ja kovaan työntekijöiden kiertoon.

Nykyiseen työhöni oli hakuaikaan hakijoita yli 400, vain 20 otettiin. Nyt vuoden jälkeen alle 10 taitaa olla enää näissä hommissa. Toiselle sopii se mikä taas toiselle ei.

Mulle sopii..:D

Originally posted by Hippa
Ehkä hyvän myynnin perustana on se, että uskoo itse asiaan.

Niin, eikös se kauppiaan vanha motto ja ohjenuora ole : "Myyntityö alkaa vasta, kun asiakas on sanonut ei.":joulu3:

Originally posted by maximillian
Tuo on totta. Mutta täytyy kyllä samaan hengenvetoon myös todeta, että lehtimyynnillä ja ammattitaitoisella puhelinmyynnillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Valtaosa lehtimyyntifirmoista kun tuntuu perustuvan hyväksikäyttöön ja kovaan työntekijöiden kiertoon.

Nykyiseen työhöni oli hakuaikaan hakijoita yli 400, vain 20 otettiin. Nyt vuoden jälkeen alle 10 taitaa olla enää näissä hommissa. Toiselle sopii se mikä taas toiselle ei.

Mulle sopii..:D

Kuulostaa ihan hyvältä hommalta. Itse en enää myyntiä tee, mutta ei ole pahaa sanottavaa alasta. Ja kaikille se ei tosiaan sovi..

Originally posted by Baarikello
Niin, eikös se kauppiaan vanha motto ja ohjenuora ole : "Myyntityö alkaa vasta, kun asiakas on sanonut ei.":joulu3:

ja 99,99 % asiakkaista ei puhelun alussa halua ostaa yhtään mitään.

Myynnissä yleensä pärjäävät sellaiset mutkattomat, sitkeät, positiiviset ja peräänantamattomat ihmiset.

No kyllähän minä nuo kriteerit täytän.

Originally posted by maximillian
Itse olen myyntineuvottelijana isommassa firmassa vähän yli vuoden. Liksa on liikkunut 1400-2000 ? akselilla.

Puhelinmyynnistä? Brutto vai netto?

Olisko kellään suositella alaan liittyvää hyvää kirjallisuutta? Vois tässä vähän omatoimisesti opiskella myynnin alkeita, kun ei sitä paikkaa tosiaan vielä ole.

Itse olen viihtynyt myyntihommissa. Toki on erilaisia päiviä, ja sitten tämä joulu. 3 viikkoa tauotta töissä mutta se sitten palkitsee tammikuun tilissä.

Viimeisin kolmen vuoden aikana on tullut oikeastaan vain yksi epäonnistunut kuukausi, eikä sekään kauaa kirpaise.

Yleensä olen keskimäärin saanut käteen tuplana ns. normaalin työn palkan. Tietty jos tienaa enemmän menotkin tuppaavat kyllä nousemaan samaan tahtiin. Liekkö se sitä mukavuuden halua :david:

Originally posted by Krusifiksi
No kyllähän minä nuo kriteerit täytän.

Puhelinmyynnistä? Brutto vai netto?

Olisko kellään suositella alaan liittyvää hyvää kirjallisuutta? Vois tässä vähän omatoimisesti opiskella myynnin alkeita, kun ei sitä paikkaa tosiaan vielä ole.

Brian Tracy: Advanced Selling Strategies
esimerkiksi. Parhaita teoksia myyntityöstä mitä löytyy!

Hauskaa lukea kun myyntimiehet kauppaa omaa ammattiaan: Tartu tilaisuuteen ota härkää sarvista ja ole menestyjä tule vuoden myyntimieheksi olemalla viekas ja ahkera sekä liittymällä myyntityöhön vain ja ainoastaan huippuosaajille:thumbs:

Jos internetissä seuraa näitä keskusteluja eri ammateista, niin sitä huomaa kyllä kaikkien tienaavan 5000e netto, ammatti kuin ammatti. Katsokaa jostain suomi24.fi:stä ihan piruuttaan :D Vai onko niin että vähemmistö joka onnistuu pääsemään paremmille liksoille työstä jossa se ei ole tavallista, pitää sitten niin suurta mekkalaa ja enemmistö on hiljaa?

Faija ollut myyntialalla noin 20 vuotta ja nyt eläkkeellä. Sanoi että jos nuorena ja stressaantuneena haluaa kuolla niin sitten myyntiedustajaksi. Eli aivan varma on että ei ole paikka kuin paikka jossa tienaat 5000 euroa, kyllä faija jokusen edustajan ehti tapaamaan 20 vuoden aikana. Faija taisi eläkkeelle jäädessään olla keskimäärin siellä 3000e:n tienesteillä...vasta? Tosin hänellä oli hyvä pohjapalkka, pienempi provisio.

Myyntipalavereissa sitten katsottiin mitä olet saanut aikaan ja mitä sinun tulee saada jatkossa aikaan. Myyntipäätökset ja hinnan määrääminen oli myyntiedustajan vastuulla ja kyse oli kymmenien tuhansien eurojen myynneistä kun ostajina olivat usein suuret yritykset. Paljon vastuuta ja kovat odotukset/painostus myyntipäällikön taholta +työn ulkopuolista aktiviteettia eri firmojen edustajien juottamisen merkeissä, piti sitten seurastaan tai ei niin hymy suussa vaan, saattoihan kyseessä olla suuret kaupat-->suuri provisio.

Hieman tuo on itseäkin kiinnostanut lähteä kokeilemaan, mutta varoituksen sanaa kuulee kaikkialta muualta kuin netistä. Täällä kaikki tienaavat 3000-10 000e ilman stressiä ja huolen häivää.

Miksi Aamulehti on pullollaan näitä myyntiedustaja/myyntineuvottelija paikkoja? Miksi kukaan ei mene tienaamaan 3000-10 000euroa ja pysy siinä duunissa? Ihme porukkaa :wall:

Tuo työpaikka ilmoitusten tyypillinen "budjetoitu ansiotasosi on n. 4000 euroa!!!" tarkoittaa käytännössä sitä että se on myynti jota firma sinulta odottaa. On aivan eri asia onko sinulla pienintäkään realistista mahdollisuutta päästä tuolle tasolle. Tai ehkä pääset sille, mutta joudut paiskimaan töitä 24/7 sen eteen. Mutta kun työ tunteja ei katsota kun palkkasi on provisio. Ja auta armias jos et myy niin paljon että provisiosi on "budjetoitu 4000e", sitten tulee paskaa niskaan.

Enkä sitten sanonut etteikö joku voisi tienata monta tuhatta euroa kuukaudessa keskivertoisella työpanoksella joka on n. 40 tuntia viikossa. Kyllä varmasti löytyy sellaisia paikkoja paljon. Sellainen tuskin vain on ensimmäinen paikka johon jonkun ilmoituksen kautta hyppäät.

Ihan vaan eriävä näkökanta kuulemani perusteella, kun täällä näyttää keskustelu menevän tyypilliseen internetin ammatii-keskustelu suuntaan -->alalle vaan, mäkin tienaan 10 000e/kk ja kaveri tekee 20 000e/kk ja sen isä 30 000e/kk ja kuulin yhden kaverin tekevän 40 000e/kk, mikä jaksaa aina hämmästyttää kun tuntemani ihmiset aloilta, mikä nyt milloinkin on kyseessä, tienaavat 1000e-2500e.

Ugh.

Juu, onhan sitä lehtiäkin myyty. Jopa neljä tilausta saattoi mennä hyvänä päivänä. Kai mä olen vaan sitten niin paska myyjä.:david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Kusimato
Hauskaa lukea kun myyntimiehet kauppaa omaa ammattiaan: Tartu tilaisuuteen ota härkää sarvista ja ole menestyjä tule vuoden myyntimieheksi olemalla viekas ja ahkera sekä liittymällä myyntityöhön vain ja ainoastaan huippuosaajille:thumbs:

Myyntityössä tosiaan tarvitaan huippuosaamista, mutta ei perinteistä koulutusta.

Se on aika erikoinen piirre tässä työssä. Nimittäin yleensä ne, jotka ovat korkeasti koulutettuja, eivät saa tulosta aikaiseksi. Ja ne, jotka hädintuskin ovat selvinneet lukiosta, tai ne jotka eivät edes lukiota ole käyneet, pärjäävät loistavasti.

Krusifiksi: Jos haluat menestyä myynnissä, niin keskity muutamaan perusasiaan:
1. Elä koskaan puhu asiakkaalle tuotteesi ominaisuuksista, varsinkaan mistään pikkutarkasta.
Nimittäin ihmisiä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, mitä he _hyötyvät_ ja mitä _etua_ he siitä saavat.
2. Ole aina innostunut. Masentunut ihminen ei saa myytyä kenellekään mitään.
3. Kaupan päättäminen on kaikista tärkein juttu. Vaikka osaisit kaikki kikat ja oisit kaikin puolin täydellinen, mutta et saisi asiakasta sanomaan "kyllä". Niin koko homma menee reisille.
Asiakkailta voi kysyä vaikka kymmenenkertaa, että haluaako se sen mitä myyt. Jos sinulle vastataan "minun pitää miettiä" vastaa: "mikä siinä vielä mietityttää". jne.
4. Vältä muutamia sanoja:
- Ostaa ja myydä: Sen sijaan puhu omistamisesta
- Allerkirjoitus : sen sijaan puhu paperityöstä
- Jne.

Vaikuttaa aika mielenkiintoisilta nuo myyntihommat, saattaisin tykätä tuosta hommasta. Minkälainen koulutus teillä on tuolle myyntialalle on? Vai oletteko ihan itseoppineita? Ja suositelkaapa vielä lissää niitä alan opuksia.

Kiitos!
:kippis1:

Sarasvuon Myynnin Korkeajännitys
How I Multiplied My Income and Happiness in Selling
(Frank Bettger)

Toki työssään menestyvät ja siitä nauttivat (yleensä aika käsi kädessä kulkevat asiat) antavat helposti ja mielellään yliruusuisen kuvan ammatistaan.
On kuitenkin niin, että menestyjä on aina menestyjä - eikä kaikista ole siihen. Joku ei voisi menestyä samalla alalla kuin toinen, joku ei ehkä voi menestyä millään alalla.

Myyntityössä väitän todellakin tietyn pohjatiedon ja kaupallisen orientoituneisuuden jälkeen merkittävimmäksi asiaksi perusluonnetta ja asiakaskontaktitaitoja jne. Osa on synnynnäistä, osa tulee kokemuksen kautta.

Myyntitöitä on toki erilaisia, eikä kaikilla välttämättä saa paraskaan ihminen itselleen samanlaista elintasoa kuin jonkin toisen firman palveluksessa jotain toista tuotetta myyvä, ihan yhtä hyvä ja pätevä henkilö.

Moni kiinteistönvälittäjä ja automyyjä jne kituuttaa todella tiukoilla maksaakseen minimaalisesta peruspalkastaan autoedun ja miettii, millä saa ruokaa pöytään. Parhaat taas on todistetusti tienanneet markkamiljoonia yhden vuoden aikana.

Itse en ole ihan suoranaisessa myyntityössä, mutta ollut jo vuosia hieman vastaavia kriteerejä vaativissa hommissa, jossa oma panos vaikuttaa merkittävästi tulotasoon, enkä voisi kuvitellakaan enää vapaasta tahdosta meneväni kiinteätuloisiin hommiin missä sama liksa tulisi saavutuksista riippumatta - ainakaan toistaiseksi. Ehkä sitten vanhemmilla päivillä - velattomana - haluaakin ottaa iisimmin ja tehdä perus 8-16 -hommia kiinteällä palkalla.

Anyway: oikeat ihmiset oikeisiin hommiin.
Meidän firmassa esim ei tarvitse olla mikään superihminen, eikä edes korkeakoulutus ole välttämätön (suoranaista koulutusta ei edes juuri ole saatavilla) - siitä huolimatta korkeakoulututkinto ja fiksu pää ei yksin takaa menestystä täällä (itselläni ei ole kumpaakaan) - pitää olla sopiva luonne, asenne ja ihmistyyppi, luoda kontaktit ja rakentaa niiden varaan. Saman uskallan väittää pätevän enemmän tai vähemmän kaikkeen tuloshakuiseen työhön.

Koiran hommaa. Tietysti varmaan ihan jees, jos tykkää valehtelusta, kieroilusta ja huijaamisesta.

Oppiiko teidän mielestä myyntityötä jostain kirjasta lukemalla?

Originally posted by kekexx
Koiran hommaa. Tietysti varmaan ihan jees, jos tykkää valehtelusta, kieroilusta ja huijaamisesta.

Oppiiko teidän mielestä myyntityötä jostain kirjasta lukemalla?

Huomaa heti, että kekexx ei itse ole myyntialalla. Nimittäin myynityössä menestyminen pohjautuu luottamukseen ja rehellisyyteen. Valehtelemalla ja huijaamalla voi menestyä kuukauden pari, mutta pitkäaikainen menestys on aina kiinni rehellisyydestä.

Jos jollakulla on aikaa opetella myymisen perusjuttuja 10v, niin ei varmasti kannata lukea kirjoja. Mutta jos haluaa päästä nopeasti kärryille perusasioista, niin kirjaviisaus on ehdoton.
Tosin pitää osata valita hyvät kirjat. Itse suosittelen kaikki audio juttuja.
Tuossa yllämainittu Betgerin kirja on ehdoton (sitä ei taida olla saatavilla mitenkään kuunteluversiona).
On helppoa opetella juttuja samalla kun ajaa seuraavalle asiakkaalle, jos pystyy kuuntelemaan nauhoja/CD:itä autossa.

Originally posted by kruipelo

Faija ollut myyntialalla noin 20 vuotta ja nyt eläkkeellä. Sanoi että jos nuorena ja stressaantuneena haluaa kuolla niin sitten myyntiedustajaksi. Eli aivan varma on että ei ole paikka kuin paikka jossa tienaat 5000 euroa, kyllä faija jokusen edustajan ehti tapaamaan 20 vuoden aikana. Faija taisi eläkkeelle jäädessään olla keskimäärin siellä 3000e:n tienesteillä...vasta? Tosin hänellä oli hyvä pohjapalkka, pienempi provisio.

Nuorena tässä mennään kuitenkin hautaa ja stressi on kiva pikku lisähaaste elämään ja työtunteja saa tulla viikonloppuisinkin. Tekikö isäsi n. 160 tuntia töitä kuussa?

Ja sitäpaitsi kun näitä suoraa omaa koulutusta vastaavia paikkoja kattelee, niin 2000 ? brutto on jo saavutus. Tuohonhan saa sitten heti muutaman vuoden päästä jo ensimmäisen ikälisän, jonka inflaatio on samassa ajassa syöny. Että siihen nähden isäsi palkka ei ole mitenkään huono. Houkutus isompiin tileihin on kova ja olen valmis panostamaan hommaan. Pakkohan sitä on kokeilla jos paikan saa.

Paitövei, jos isäsi jäi eläkkeelle oikeassa iässä, niin eihän se nuorena kuollu. :joulu8:

Käväisin tuossa kirjastossa ja tällaisia tarttui mukaan:

Henkilökohtainen myyntityö. Pekkarinen, Vornanen, Sääski.

Myyntineuvottelijan käsikirja. Mälkiö.

Menestyvä myyjä. Nieminen.

Myy luontevasti ja tuloksekkaasti. Alvari.

Oletteko lukeneet? Pitää tuo Betgerin kirja liittää joululahjatoiveisiin. :joulu3:

Huomaa että vaikka yleensä puhutaan myyjistä huijareina tms, niin menestyvän myyjän elinehto on rehellisyys. Ehkä ihmiset vain muistavat ne huonot kaupat ja unohtavat ne jotka ovat olleet hyviä. Eiköhän me kaikki sentään tehdä suurimmaksi osaksi hyviä kauppoja..

Myyntityö ei sovi kaikille. Kuten ei sovi vaikka poliisin työkään. Tärkeintä meidän kaikkien on löytää se oma juttumme. Työ mistä pidämme.

Hyviä pointteja.

kruipelo tuossa mainitsi noista tilipussien suuruuksista. Uskosin, että hän on ihan oikeassa. Varmasti todella moni tekee puheiden tasolla kovaa tulosta, mutta ei sitten kentällä pystykään samaan.

Yhdyn myös Timberiin siinä, että myyntityö ei sovi kaikille.
Minulle se ei sopinut. Hulluahan se on, että olen maailman huonoin myyjä ja silti koulutan myyjiä.
Meilläkin on ollut noita kavereita. n. 50% kaikista alottajista jatkaa 3kk päästä. Eli vaihtuvuus on suuri, vaikka palkka,koulutus ja tuki on kohdallaan.
Sitä vain ei tiedä omia kykyjään, ennenkuin on kokeillut.

How I Multiplied My Income and Happiness in Selling
(Frank Bettger)

Tuosta Bettgerin kirjasta on suomenkielinen versio. Muistaakseni nimi oli "Kuinka minusta tuli huippuluokan myyjä" tai jotain. Kirja on ikivanha, mutta toimii varmasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom