Kokemuksia kiropraktikoista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Flesh
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
45
Tosissaan painojen kanssa harjoitteleva ei oikein voi välttyä urheiluvammoilta. Alaselkä ja olkapäävammat ovat varmasti harmittavan tuttuja monille täällä kirjoitteleville. Itse teloin alaselkäni pari vuotta takaperin ja selkä vieläkin vihoittelee mm. kulmasoutua tehdessä (maastavetoa en ole aikoihin uskaltanut kokeillakaan).

Haluasin kuulla treenaajien kokemuksia kiropraktikon hoidoista, etenkin juuri alaselkään liittyvissä ongelmissa. (Erityisesti olen kiinnostunut kiropraktikoista, jotka saavat käyttää "koulutettu kiropraktikko" nimitystä eli ovat suorittaneet viiden vuoden yliopisto-opiskelut ulkomailla.) Opiskelijana täytyy miettiä tarkkaan mihin rahansa pistää, ja kiropraktikon hoidot eivät ilmeisesti ole niitä halvimpia. Kertokaa myös mitä luokkaa kertakäynti koulutetulla kiropraktikolla maksaa!

Flesh sanoi:
Haluasin kuulla treenaajien kokemuksia kiropraktikon hoidoista, etenkin juuri alaselkään liittyvissä ongelmissa. (Erityisesti olen kiinnostunut kiropraktikoista, jotka saavat käyttää "koulutettu kiropraktikko" nimitystä eli ovat suorittaneet viiden vuoden yliopisto-opiskelut ulkomailla.) Opiskelijana täytyy miettiä tarkkaan mihin rahansa pistää, ja kiropraktikon hoidot eivät ilmeisesti ole niitä halvimpia. Kertokaa myös mitä luokkaa kertakäynti koulutetulla kiropraktikolla maksaa!

Toivottavasti selkä on jo parempi. Itse pitkänä ihmisenä olenkärsinyt fasettilukoista ja vastaavista, joten tiedän miltä tuntuu. Anyway, selän hoidosta ja kiropraktikoista keskusteltiin muutama kuukausi sitten joten mieto search antaa paljonkin tietoa. Tosin tuolloin vertailtiin naprapaattien ja kiropraktikoiden hoitotapoja jne. Kannattaa tarkistaa nuo muutaman threadit.

Viitisen vuotta sitten ko. hoito maksoi n sata markkaa per hoitokerta, lienee kallistunut tuosta. Kiropraktikot (tai ainakin se joka minua hoiti) toimivat fyysisemmin kuin naprapaatit tai fysioterapeutit, joten hoidettavalla täytyy olla luottamus hoitajaan: toimenpiteet voivat vaikuttaa ronskeiltakin, mutta minuun ne tepsivät ja kipua ei hoitoon ("ruksautukseen") liity lainkaan, ainakaan noiden fasettilukkojen hoitamisen osalta.

Mitähän vielä. Aikanaan Sampo Laisi hoiti minua, voin suositella. Yhteystiedot löytyvät vaikka googlettamalla. Toivottavasti tämä auttoi.

derego sanoi:
Viitisen vuotta sitten ko. hoito maksoi n sata markkaa per hoitokerta, lienee kallistunut tuosta. Kiropraktikot (tai ainakin se joka minua hoiti) toimivat fyysisemmin kuin naprapaatit tai fysioterapeutit, joten hoidettavalla täytyy olla luottamus hoitajaan: toimenpiteet voivat vaikuttaa ronskeiltakin, mutta minuun ne tepsivät ja kipua ei hoitoon ("ruksautukseen") liity lainkaan, ainakaan noiden fasettilukkojen hoitamisen osalta.
Mä voin allekirjottaa tän. Tosin ei ollu sama lääkäri vaan joku vähän aikaa hommaa tehnyt, mutta silti sai selän oikein huippu kuntoon.
-edit: typoo :nolo:

Ogrsh sanoi:
Kertamaksu minun kiropraktikollani oli 45 euroa.

Täälläpäin se on 55 euroa kerta (kerren kesto n. 5 - 10 min). Kyllähän se auttaa
mutta kovin kevyin perustein en tuohon hintaan hoitoon mene. Kyllähän rusauttelu aika brutaalilta kuullosta, varsinkin kun niska rusautetaan, mutta suosittelen kyllä jos ongelmia on.

derego sanoi:
Toivottavasti selkä on jo parempi. Itse pitkänä ihmisenä olenkärsinyt fasettilukoista ja vastaavista, joten tiedän miltä tuntuu. Anyway, selän hoidosta ja kiropraktikoista keskusteltiin muutama kuukausi sitten joten mieto search antaa paljonkin tietoa. Tosin tuolloin vertailtiin naprapaattien ja kiropraktikoiden hoitotapoja jne. Kannattaa tarkistaa nuo muutaman threadit.

Mitähän vielä. Aikanaan Sampo Laisi hoiti minua, voin suositella. Yhteystiedot löytyvät vaikka googlettamalla. Toivottavasti tämä auttoi.

Lueskelin kyllä noita searchilla löytyviä juttuja:)

Mulla on vähän sama ongelma, olen nimittäin 180 cm pitkä ja selkä on vähintään kaksimetrisen miehen:( Fysioterapeutilla olen käynyt näyttäytymässä, mutta siitä nyt ei juuri apua ollut. Kaipaisinkin kunnon manipulaatiota selälle, siksi noita kiropraktikko kokemuksia kyselin... Tänään selkä kuvataan (ainakin aluksi röntgenissä), joten ehkä pian tiedän paremmin:)

Lisää kokemuksia vaan...

Mulla oli alaselkä muutama vuosi sitten pitkään todella kipeä ja oikea jalka puutui tietyssä asennossa. Lääkärit otti röntgenkuvia ja raapi päätään ja fysioterapeutti sanoi että venyttele, poika, niin se kipu lakkaa. :thumbs: (En nimenomaan voinu venytellä kun kipu oli niin kova varpaisiin kurottaessa.)

Menin sitte itse kiropraktikolle ja se keksi heti mikä on vikana: alaselän / lantion nivelet oli lukossa. Hinta oli 40€/kerta (10-15min) ja kävin muistaakseni 4 kertaa viikon välein. Särky loppui heti ekaan käsittelyyn. :5:

ja taas kerran, kiropraktikon hoito auttaa takuuvarmasti mutta kaikkein tärkein asia on motivoida itsensä venyttelemään kunnolla ja lisäksi opetella lämmittelemään ennen-ja jälkeen treeniä huolellisesti. Alaselän vammat/ välilevynpullistumat saattaa uusiutua muuten helpommin ja sen jälkeen salille ei tarvi vähään aikaan mennä.

Mulla ainakin selkä treeneissä kolme vuotta sitten pamahtanut alaselkä ilmoittaa itsestään aina välillä ja palautuminen kestää muita lihasryhmiä kauemmin, tiedä sitten tuleeko koskaan selkä palautumaan 100% kuntoon. Yleensä 2 kertaa kiropraktikolla riittää kerta hoidoksi, jonka jälkeen olisi hyvä käydä myös perus-hieronnassa. Noista kaikenmaailman tulehduskipu lääkkeistä ja voiteista ei kyllä pitemmän päälle ole mitään apua. Nykyään käsittely maksaa 30-50e / kerta joten eioo tosiaankaan halpaa hupia...

pässi sanoi:
ja taas kerran, kiropraktikon hoito auttaa takuuvarmasti mutta kaikkein tärkein asia on motivoida itsensä venyttelemään kunnolla ja lisäksi opetella lämmittelemään ennen-ja jälkeen treeniä huolellisesti. Alaselän vammat/ välilevynpullistumat saattaa uusiutua muuten helpommin ja sen jälkeen salille ei tarvi vähään aikaan mennä.

Mulla ainakin selkä treeneissä kolme vuotta sitten pamahtanut alaselkä ilmoittaa itsestään aina välillä ja palautuminen kestää muita lihasryhmiä kauemmin, tiedä sitten tuleeko koskaan selkä palautumaan 100% kuntoon. Yleensä 2 kertaa kiropraktikolla riittää kerta hoidoksi, jonka jälkeen olisi hyvä käydä myös perus-hieronnassa. Noista kaikenmaailman tulehduskipu lääkkeistä ja voiteista ei kyllä pitemmän päälle ole mitään apua. Nykyään käsittely maksaa 30-50e / kerta joten eioo tosiaankaan halpaa hupia...

Käyn kyllä hieronnassa ja olen lisäksi kova venyttelemään. Lämmittelen hyvin ja liikkeet suoritan hyvinkin puhtaasti, mutta silti selkä vain vaivaa. Silloin kun loukkasin selkäni maastavedossa, oli selkä niin huonona, että kuukauden pakkotauko treenaamisesta oli välttämätön. Kipua säteili pakaroihinkin, ja pidemmän istumisen jälkeen selkää ei yksinkertaisesti saanut suoristettua. Ajan kanssa selkä mennyt parempaan suuntaan, mutta jotain on ilmeisesti jäänyt hoitamatta. Nyt kaipaisinkin juuri tuollaista mainitsemaasi ensihoitoa "laukaisemaan" suurimmat jännitykset ja mahdolliset virheasennot.

En usko, että syy on ainakaan näkyvissä lihaksissa, sillä kipu selän keskellä (lue: selkärangassa). Itse epäilen jotain nivellukkoja tms. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään pullistumia! No tänään tosiaan röntgenkuvaus, josta mahdollisesti jotain voidaan sanoa, ainakin joitakin syitä sulkea pois!

EDIT: Osittain nykyisten ongelmien syynä varmasti alaselänlihasten ja vatsalihasten epätasapaino, koska alaselän treenaamiseen tuli totaalista taukoa noin 3 kuukautta, ja vieläkään (tapahtumasta noin kaksi vuotta) en ole uskaltanut selänojennusta raskaampia liikkeitä alaselälle tehdä:(

Itsekin olen taistellut alaselkäkipujen (vihlovaa ja pakaroihin säteilevää kipua rangan kohdalla, selkälihakset ympärillä krampissa) kanssa viime viikkoina. Tuhlasin ensin omaisuuden fysioterapeuttikäynteihin, mutta sieltä ei jäänyt käteen kuin syvien vatsalihasten vahvistus- ja hallintaohjeita (hyviä toki nekin) sekä hetkellistä lievitystä kipuihin. Lopulta meni hermo ja kävelin koulutetulle kiropraktikolle: 15 minuutin hoidon ja kolmen nivellukon operoinnin jälkeen kipu oli käytännössä tiessään ja sormenpäätkin sain eteentaivutuksessa lähes lattiaan, vaikka ennen käsittelyä polviin saakka venyttäminen oli jo tuskaista! Hoito uusittiin vielä muutaman päivän jälkeen, jolloin enää yhtä lukkoa operoitiin ja todettiin selkä kuntoutuneeksi. Hinta oli toki aika suolainen (60 €/kerta), mutta viikkojen tuskan jälkeen ei tuntunut summalta eikä miltään.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Moi,

mulla on ollu rangan kanssa ongelmia oikeastaan jo vajaa kymmenkunta vuotta. Alaselkä, niska, ja oikeestaan koko ranka on ongelmallinen. Mulla se johtuu ilmeisesti joidenkin nivelten yliliikkuvuudesta.

Olen käynyt jonkin verran ruksauttajilla ja ne toimii aina, siitä ei ole epäilystäkään. Mielestäni sun pitäisi oppia tuntemaan ennemminkin ne syyt kiputiloihin, eikä niinkään vain hoitamaan niitä. Tämä ei ole helppoa ja itsellänikin tämä prosessi on pahasti kesken. Siihen tarviit ammattiihmisten apua. Tarkoitan erilaisia täsmäharjoituksia, esim. syvät vatsat, kierto, tasapaino jne. Siis liikkeitä jotka vahvistavat rankaasi ja auttavat sitä liikkumaan oikein.

Silloin kun kipuja ei ole, on niin pirun helppo tehdä maastavetoja ym ihan urakalla isoillakin painoilla ja vähentää näitä tukevia harjoitteita. Niitä kun pitäisi perkele tehdä aina, vaikka kipuja ei olekaan.

Pidemmän päälle ainakin mä olen oppinut rusauttelemaan normaalit lukot niskasta ja selästä ihan itte ja apua olen tarvinnut vain tosi pahoihin lukkoihin. Myös tyttöystävän kävelyttäminen selän päällä toimii. Tai jopa jonkun kundin, riippuu painosta, mulle 50-80kg on paras riippuen lukosta.

Sitten tosta ruksuattelusta. Siitä on vähän kahta kuppikuntaa, osa on sitä mieltä, että se löysyttää nivelsiteitä ja ne ei ikinä enää palaudu ja osa taas on sitä mieltä, että noilla asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Paha sanoa mikä on tosi, mutta sormianikin olen naksutellut sen kymmenen vuotta, enkä ole mitään ongelmia kyllä havainnut. Tästä kannattaa keskustella useiden eri ihmisten kanssa ja sitten vetää omat johtopäätökset.

Eiköhän tässä ollutkin jo, toivottavasti auttaa. Muut kertoilikin hintoja ym. Ajattelin ottaa vähän toisen lähestymistavan. Tsemppiä treeneihin.

Ennen ku kiropraktikolle menee niin kannattaa kokeilla halvempia vaihtoehtoja.

Itse kävin keskiselän kipupisteen ja niskojen jumiutumisen takia kerran Perinteisen kiinalaisen lääketieteen tutkinnon suorittaneen kaverin luona.

Hoitoon kuului akupunktio ja manuaalinen käsittely (rusauttelu, myös niskanikamat)

Hinta oli 30e ja käsittely kesti kokonaisuudessaan tunnin.

Voin sanoa, että hoidon aikana välillä tuntu etten kävele pois täältä.

Hoidon jälkeen suu oli hymyssä ku just ekaa kertaa saaneella.

Suosittelen :5:

M.J. sanoi:
Itsekin olen taistellut alaselkäkipujen (vihlovaa ja pakaroihin säteilevää kipua rangan kohdalla, selkälihakset ympärillä krampissa) kanssa viime viikkoina. Tuhlasin ensin omaisuuden fysioterapeuttikäynteihin, mutta sieltä ei jäänyt käteen kuin syvien vatsalihasten vahvistus- ja hallintaohjeita (hyviä toki nekin) sekä hetkellistä lievitystä kipuihin. Lopulta meni hermo ja kävelin koulutetulle kiropraktikolle: 15 minuutin hoidon ja kolmen nivellukon operoinnin jälkeen kipu oli käytännössä tiessään ja sormenpäätkin sain eteentaivutuksessa lähes lattiaan, vaikka ennen käsittelyä polviin saakka venyttäminen oli jo tuskaista! Hoito uusittiin vielä muutaman päivän jälkeen, jolloin enää yhtä lukkoa operoitiin ja todettiin selkä kuntoutuneeksi. Hinta oli toki aika suolainen (60 €/kerta), mutta viikkojen tuskan jälkeen ei tuntunut summalta eikä miltään.

Tästä tulikin mieleeni, että ennen vammaa sain kevyesti kämmenet lattiaan, vamman jälkeen en pitkään aikaan saanut polvia pidemmälle, ja tälläkään hetkelläkään ei lähimainkaan alkuperäistä joustavuutta selässä! Täytyy kyllä kovasti harkita tuota kiropraktikko käyntiä....

Kummeli sanoi:
Moi,

mulla on ollu rangan kanssa ongelmia oikeastaan jo vajaa kymmenkunta vuotta. Alaselkä, niska, ja oikeestaan koko ranka on ongelmallinen. Mulla se johtuu ilmeisesti joidenkin nivelten yliliikkuvuudesta.

Olen käynyt jonkin verran ruksauttajilla ja ne toimii aina, siitä ei ole epäilystäkään. Mielestäni sun pitäisi oppia tuntemaan ennemminkin ne syyt kiputiloihin, eikä niinkään vain hoitamaan niitä. Tämä ei ole helppoa ja itsellänikin tämä prosessi on pahasti kesken. Siihen tarviit ammattiihmisten apua. Tarkoitan erilaisia täsmäharjoituksia, esim. syvät vatsat, kierto, tasapaino jne. Siis liikkeitä jotka vahvistavat rankaasi ja auttavat sitä liikkumaan oikein....

Kiitos vinkeistä, Kummeli! Mulla ei kyllä ennen tuota urheiluvammaa ole koskaan ollut mitään ongelmia selän kanssa. Pitkä selkä tietenkin aiheuttaa hieman enemmän rasitusta alaselälle, mutta muuten selkä ollut kunnossa.

EDIT: Niin ja tuohon omaan rusautteluun sen verran, että sitä olen kyllä avovaimon avustuksella tehnyt (eli mahallaan maaten, kädet sivuille levitettynä, syvä sisäänhengitys, ja uloshengityksellä toinen painaa selkärangan molemmin puolin melko voimakkaasti, alhaalta ylöspäin edetään, kymmenisen senttiä kerrallaan), mutta juuri alaselkään tuo ei oikein toimi:(

Flesh sanoi:
No tänään tosiaan röntgenkuvaus, josta mahdollisesti jotain voidaan sanoa, ainakin joitakin syitä sulkea pois!

EDIT: Osittain nykyisten ongelmien syynä varmasti alaselänlihasten ja vatsalihasten epätasapaino, koska alaselän treenaamiseen tuli totaalista taukoa noin 3 kuukautta, ja vieläkään (tapahtumasta noin kaksi vuotta) en ole uskaltanut selänojennusta raskaampia liikkeitä alaselälle tehdä:(

Kerrohan sitte mikä oli lopullinen diagnoosi.

Kiropraktikko on ollut ainoa keino joka on konkreettisesti auttanut pitämään pahimmat kivut poissa ja on pystynyt treenaamaan lähes täysillä, mutta en itsekään uskalla tehdä kovia treenejä esim. jalkakyykyssä.
Eli edelleen etsitään vastausta siihen miten selän saisi mahd. hyvään kuntoon.

Vinkkejä vaan kehiin :whip:

Kyllähän kiropraktikoista on kokemust jonkin verran, kolmisen kertaa olen kiropraktikolla käynyt joka on hoitanut meikäläisen olkapäitä. Vääntänyt ne aina oikeille paikoilleen ja korjannut joitain jänteitä ylä-selästä, jotka ovat olleet päin vittua. Aika kivulias toimenpide se on jokakerta ollut ja kyllä sitä saa hammasta purren kestää ne. Toimenpiteiden seurauksena olkapäävaivat ovat hävinneet tyystin ja ei muuta kuin iso :worship: hänelle. Sattuu olemaan sukulaiseni
ja ei näin ollen kehtaa ottaa maksua vaikka kuinka tyrkytän aina rahaa hänelle.
huomasin muuten että toinen jalka on vähän toista pidempi ja korjasi senkin "vaivan" jota en edes tiedostanut. Antoi pitkät selitykset miksi näin on käynyt ja antoi joitain venytys-ohjeita. Tuntuu kyllä erinomaisen pätevältä kiropraktikolta ja omat kokemukset todella hyviä, on muuten toiminut "alalla" noin 40 vuotta ja sen kyllä huomaa, sormissa on voimaa aivan perkeleesti vielä yli 70-vuotiaanakin. :)

Verdi sanoi:
Vääntänyt korjannut joitain jänteitä olleet päin vittua. Aika kivulias toimenpide Sattuu
Antoi pitkät selitykset erinomaisen pätevältä "alalla" noin 40 vuotta sormissa on voimaa aivan perkeleesti :)

[mod]Quotet kuntoon :Timba79[/mod]

mutsi on astronautti ja faija pesäpallonpelaaja :hyper:

Flesh sanoi:
Kiitos vinkeistä, Kummeli! Mulla ei kyllä ennen tuota urheiluvammaa ole koskaan ollut mitään ongelmia selän kanssa. Pitkä selkä tietenkin aiheuttaa hieman enemmän rasitusta alaselälle, mutta muuten selkä ollut kunnossa.

EDIT: Niin ja tuohon omaan rusautteluun sen verran, että sitä olen kyllä avovaimon avustuksella tehnyt (eli mahallaan maaten, kädet sivuille levitettynä, syvä sisäänhengitys, ja uloshengityksellä toinen painaa selkärangan molemmin puolin melko voimakkaasti, alhaalta ylöspäin edetään, kymmenisen senttiä kerrallaan), mutta juuri alaselkään tuo ei oikein toimi:(

Alaselkää pystyy itse manipuloimaan lähinnä vartalon kierroilla. Esim. penkillä kyljeltään maaten ja kiertämällä ylemmän jalan polvea kohti lattiaa. Ota kiinni polvitaipeesta. Toinen vaihtoehto on roikkua matalassa leuanvetotangossa, josta jalat ylttää maahan ja kiertää rankaa jalkojen ja käsien avulla. Toivottavasti ymmärsit selitykset. Nopeita toimenpiteitä kun oppii, mutta alkuun varovasti.

Ja en siis suosittele ylenpalttista naksauttelua kenellekkään. On jokaisen oma asia, miten kroppaansa "hoitaa". Mun ainakin on vaan lähes pakko aika ajoin naksautella lukot pois.

Pakko sen verran kommentoida, että kaikki selkäkivuthan eivät johdu pikkunivelten lukkotiloista. Oikea diagnosointi on tärkeätä. Varovainen suhtautuminen on itsellä manipulointiin, kevyemmät menetelmät kuten mobilisointi on aina turvallisempaa (vaikuttavuus onkin sitten kiinni tekijästä ja diagnoosista sekä mobilisoinnissa että manipuloinnissa). Liikeharjoittelun tulisi kuulua kuvioon aina (selän kohdalla poikittainen vatsalihas ja selän pikkulihakset), jotta lihakset tukisivat nikamia ja niveliä ja jotta turhat liikerajoitukset (kireydet) tulisivat poistettua.

Mutta ei asiasta enempää. Tärkeintähän kuitenkin on, että avun jostakin saa! Keinothan voivat olla silloin vaihtoehtoisista hoitomuodoista lääketieteeseen. Varojen rajallisuuden ja oman uskalluksen mukaan apua kannattaa etsiä erilaisimmistakin paikoista.

apua on

olen itse kokenut sen myös,kun alaselkä venähti maastavedossa .eli kävin kiropraktikolla ja olen saanut apua sieltä alaselkään, lantion seuduille ,lapojen väliin ,ja niskaan ,lääkärit eivät oo auttaneet eikä fysioterapia.ensin suosittelen kiropraktikolla kläyntiä ainakii sen kerran jos hän ei määrää vielä toista ,mut itse oon selvinny aina yhellä käynnillä ja käyn siellä aina puolen vuoden välein.hoito on kivuton ja sen huomaa helpotuksen heti,käyntikerta oli 50 euroa.kun olet käynyt sitten kiropraktikolla niin vois olla hyväks vielä 2-5 kertaa hieronnassa ,saat siten parhaan parannuksen ,ensin nikamat kohilleen ja seuraavaks lihaksien hieronta .kannattaa mennä ,en sanoisi kokeiluiksi sitä vaan parannukseen menoon. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom