Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ikinä en omaa kolmos-BMW:tä vaihtaisi 5:een, ennemmin 1:een; pakut ja bussit erikseen. BMW on ajajan auto ja lisäpaino ei perinteisesti paranna ajettavuutta.
Tilantarve on ihan ymmärrettävä syy ja yllähän nimenomaan totesin, että mitkä muut syyt tuohon fanitukseen on kuin se että 5:n on parempi linja-auto, mutta kun parikymppiset jannut tuulettaa 5:n puolesta niin se ei ihan aukea. Onko se, että 5:een mahtuu enemmän lapsia/tavaraa kyytiin hyvä peruste vaahdottaa "ei 5:sta koskaan 3:een saa vaihtaa, kun 5:n on niin paljon parempi". Tämän ketjun nimi on "kokemuksia BMW:stä" eikä "paras auto kersalauman kuljettamiseen".Joillakin saattaa vaikka olla perhettä ja siksi tarvitsevat tilaa. Itse koetin A4:sta, aivan liian pieni meille. Siksi päädyin A6:een.
Määrittele "parempi ajella"? Pehmeämpi/tunnottomampi alusta? Edelleen verrataan sama kone ja varustetaso, esim. 335 vs 535.Huppe sanoi:Ei voida puhua edes samanmerkin autoista kun vertaa 5:sta ja 3:sta. On se 5 vaan niin paljon parempi ajella.
Kokeiltu on, monet kerrat, ihan M-autoihin saakka, oma auto on E90 M3. 95% kierrossa olevista laitteista on ihan samoista osista/koneista rakennettuja laitteita. Tartuin tuohon 535 vs 335 eli mikä siitä 5:sta tekee paremman silloin kun (eli melkein aina) siinä ei ole sitä isompaa pataa. Mielikuva laadusta voi tulla päättelyketjulla isompi, kalliimpi, joten täytyyhän sen olla laadukkaampi. Konkretiaa, plz.Vässy vois käydä testaamassa mitä eroa on 3:lla ja 5:lla. Luulen että huomaat eron. Itse pidän vitosta paljon laadukkaamman oloisena mitä kolmosta.
Yli x35-koneisia bemareita on osuutena 0 tai alle. Se, että 5:een saa isomman koneen ei tee 535:sta parempaa ajaa kuin 335.Perinteisesti suuremmat ja tehokkaammat moottorit. 520i->550i vrt. 316i->335i / m3 gts 444hp vs. m5 560hp
Laadukkaampi: hiljaisuus, sisustan materiaalit, viimeistelyt jne.
Vakaampi suoralla (esim. autobaana) suuremman akselivälin ja painon ansiosta.
3 sarjaa ei saa yhtä hyvillä varusteilla kuin 5-sarjaa
Jännää. Olen itse 189 cm pitkä ja oman E90:n penkki ei todellakaan ole maksimi taka-asennossa.+ Isommat sisätilat. Vaikkei niitä varmaan hirveästi ole, niin ne ratkaisevat sentit tulevat ainakin itselleni esim penkin säädöissä. E46 & E90 en saa penkkiä tarpeeksi taakse, että jalat olisivat hyvin
Jännää. Olen itse 189 cm pitkä ja oman E90:n penkki ei todellakaan ole maksimi taka-asennossa.
Määrittele "parempi ajella"? Pehmeämpi/tunnottomampi alusta? Edelleen verrataan sama kone ja varustetaso, esim. 335 vs 535.
Ainut todellinen ero mikä voi saada 535:n tuntumaan paremmalta on maantie-turjotuksessa marginaalisesti parempi ajomukavuus pidemmän akselivälin ja pehmeyden myötä. Niin joo, moottori voi tuntua tasaisemmalta, koska isompi massa ei reagoi yhtä hyvin kaasun painamiseen.
feikki-edit: sisältää snadisti tahallista kärjistämistä, koska toivotaan konkreettisia syitä isojen autojen fanitukseen...
Mutta kun meitä tavallisia ihmisiä miettii niin 530d vs. 320d voisi olla parempi vertailukohta.
On kyllä hyvä vertailupari. ;) 520 vs. 330 vois joutua jo nanosekunnin miettimäänkin.
Saako tiedustella mikä noissa saaristolaivurin korteilla kuljetettavissa viehättää? "Tää on kovempi rauta kun tässä on isompi takakontti!" Kaverit fanittaa Audista A6:sta. En vaan tajua; samalla koneella/varusteilla pienempi on parempi kaikkeen paitsi bussina kersojen kuskaukseen tai pakettiautona rojun kuljetukseen.
535 vrt 335 samoilla varusteilla / koneella vertailu
- 535 kiihtyy huonommin
- 535 raskaampi, paskempi mutkissa, nopeissa suunnanmuutoksissa...
- 535 suuremmat ulkomitat, paskempi pysäköidä, ajella ahtaissa paikoissa jne.
Ikinä en omaa kolmos-BMW:tä vaihtaisi 5:een, ennemmin 1:een; pakut ja bussit erikseen. BMW on ajajan auto ja lisäpaino ei perinteisesti paranna ajettavuutta.
No lähinnä lähtöjen puolesta vertailiun asettelin. 330d on jo aika hätäinen peli, verrattuna 530d:hen. Sama mylly pienemmässä kopassa antaa kyllä aivan mahdottoman paljon paremmat hyödyt eikä vertailu ole mielestäni tasaväkistä.
Tosin itseäni vitosessa viehättää myös varusteiden kattavuus joista useita ei 3-sarjaan ole edes saatavilla. Hyviähän molemmat ovat, tai ainakin kivoja ajaa jos kukkaro kestää korjaukset. Nimim. taas toimintatonnia köyhempi.
Kumpiakin sarjoja omistaneena en kyllä ihan allekirjoita tuota 300-sarjan hätäisyyttä vrt vastaava 500-sarja. Uusimmissa taitaa 330d vrt. 530d olla 0,2 sek eroa 0-100kmh ja sama ero ohituskiihtyvyyksissä. Taas 535D on 0,3sek nopeampi 0-100kmh kuin 335D. Nämä nyt toki ovat vain lukuja ja eivät kerro autoista kaikkea mutta oman kokemuksen perusteella väitän että kyseessä on lähinnä perstuntuman aiheuttama illuusio. Sama homma kun aikoinaan joku 205 pösö tuntui niin saatanan hätäiseltä vaikkei loppupeleissä mennytkään mihinkään. 500-sarjassa on mielestäni 300-sarjaa laadukkaampi tuntuma, vaikkakin nyt lähivuosina 300-sarja on kirinyt eroa umpeen.
Täähän riippuu minkä esimerkin/vuosimallin valitsee. Esim. itse tässä ketjussa käyttämäni vertailu tämänhetkisten mallien osalta eli 335i vs. 535i, löpövehkeet erikseen :D. Painossa eroa 150 kg eli melkein 10%, ilmanvastuskertoimet oletettavasti samat, mutta 535:ssa isompi otsapinta-ala. Jos mennään pois autobaanalta ei tarvitse olla arri vatanen, että huomaa eron. About 10% kevyempi, yli 20 cm lyhyemmällä akselivälillä varustettu laite, jonka alusta on säädetty tod. näk. jonkin verran jämäkämmäksi tuntuu yllättäen ketterämmältä. Ja pidempi wheelbase on epäyllättävästi taasen vakaampi kuoppaisella mutkatiellä jota suomessa esim Lahden motariksi kutsutaan. BMW-ketjussa kun ollaan niin normipuaskiin japsirimpuloihin tai Geelyihin verrattunahan nää on kaikki loistavia ajajan autoja, mutta Bemarien valinnassa jyllää IMO enempi käyttötarkoitus (ja perheen koko), kone, varustetaso ja renkaan koko/laatu kuin jotkut "5:n on parempi kuin 3:n" heitot. Bahcon jakarikin on parhaimmillaankin ainoastaan keskikertainen vasara.Niinpä, mitään noista en oo omistanut mutta jos lähdetään siitä että 530d painaa sen n. 50kg enemmän kuin 330d niin en usko autojen välillä olevan todellisuudessa suuria kiihtyvyyseroja. Perstuntuma on sitten erikseen, kyllähän golfautokin tuntuu hätäiseltä tietynlaisessa paikassa.
Ja mullahan sopii 3-sarjalainen vain koska olen ihan vitun huono pysäköimään (360-asteen tutkasta huolimatta), mutta tää keskustelu näistä erikokoisista autoista on silti mun eräs lempiaihe; kutsumalla esim. Audi A6-kuskia saaristolaivuriksi riittää yleensä juttuseuraa.
Ite olen A6-kuski ja onhan se helvetillinen laiva, mutta hyvä sellainen.
mutta kun parikymppiset jannut tuulettaa 5:n puolesta niin se ei ihan aukea.