Kokemuksia BMW:stä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllähän tota ylimääräistä huoltoihin pitää olla kaikissa ton hintaluokan autoissa. No ei ehkä uudessa Avensiksessa, mutta kyllähän siitä uupuu se jokin..

Toinen vaihtoehto on Audin A6 3,0tdi avant quatrona. Ei se toikaan varmaan sadan euron huoltoja tule koskaan näkemään...
 
Eipäs nyt liiotella noissa huoltokustannuksissa. Omasta kokemuksestani enemmän varaisin Audin huoltoihin kuin BMW:n, kumpiakin on siis löytynyt tallista useita joten kokemusta löytyy kyllä. Bemareissa kannattaa tosiaan ottaa samantien ne läpät pois imusarjasta ja koittaa löytää sellainen yksilö minkä todellinen ajomäärä olisi mielummin lähempänä sataa kuin kahta. Laatikoissa ollaaan menty eteenpäin ja 535Deen loota kestää jo hyvin sellaiset 650nm, toisin kuin vanhemmat mitkä löytyy E39:stä.

Mutta jos ostat niin osta sitten kanssa M-sporttina, muuten e60 on sairaan ruma ja 5t€ halvempi myydäkkin eteenpäin :)

M-sport 530D:n omistaja joka viettää puolet ajastansa etsien sopivaa 535deetä :(
 
Saattaa jollekin tulla yllätyksenä, että 1.6-koneen jälkeen kolmen litran koneeseen menee öljyäkin jo se 6 litraa. Osatkin on vähän kalliimpia kun en voi (tai ei kannata) Motonetin tuotteita käyttää. Ostin just muijan -88 corollaan parit kallistuksenvakaajat Motonetistä, 8€/kpl :D

Vaikka en itse Bemaria omista niin suosittelen kaikille autostaan yhtään välittävälle käyttämään jotain luotettavaa ei-merkkiliikettä (AD/bosch-car-service/tms) huollattamiseen jos ei kiinnosta maksaa Laakkosen 80€/h-taksoja.

Esimerkki:
Omaan autoon (Audi S4, -99) täydellinen jakopään huolto, vesipumppu ja työt alkuperäisosilla, sis. 2v osatakuun: 582€. Suorittajana pajan omistaja.
Laakkosella hihnanvaihto 600€, päälle vielä vesipumppu ja työt..

Yksityisyrittäjällä on vähän enemmän kiinni palveluntasossa ja työn jäljessä kuin isolla puljulla, puskaradiopalaute näkyy suoraan asiakkaiden määrässä. Laakkosella saattaa tulla huoltamaan joku tusinatyyppi, jota kiinnostaa asiakkaan auto yhtä paljon kun kilo paskaa.

Ei nyt ollu kokemuksia BMW:stä mutta kuitenkin vähän asiaan liittyvää.
 
Eiköhän toi turbon hajoaminen ole yksi pienimmistä huolista Bemarin omistajalle, siellä on monta paljon kalliimpaa hajoavaa osaa jotka hajoavat takuuvarmasti mutta kyllä ne turbotkin sieltä poksahtavat takuuvarmasti kerran pari omistusaikana. Toimintatonni tulee tutuksi monta kertaa vuodessa. Ensimmäisenä vaan imusarjan läpät poistoon ja joku 5ke apurahasto hanskalokeroon. Jos läpät jättää niin sitten rahasto 20ke, niin ei heti harmita kun matka ekan kerran katkeaa konerikkoon tai vaihdelootan rikkoon.
Bemaria ei kannata ostaa jos ei ole "sitä ylimääräistä", mutta eihän sitä sillä periaatteella Baijerilaista ostetakaan, muuten valinta olisi Toyota.

Mitäs ne takuuvarmasti hajoavat kalliit osat ovat? Johtuuko turbojen takuuvarma poksahdus BMW:stä, sen laadusta, kuljettajasta vai mistä?
Yks läppien aiheuttama remppa maksoi 4000€, uusittiin mäntää ja venttiiliä, mutta varmaan enemmänkin saa menemään, jos kunnolla poksahtaa.
Rikkoutuuko vaihdelaatikot yleensäkin, siis manuaalit ja automaatit? Joskus kuulin, että automaatit ei kestä lastutettujen autojen yli 600Nm vääntöä välttämättä.
Mutta jos tuosta laskee vaikka turbot 3000€, ja kalliimmat osat vaikkapa 4000€/kpl, niin kylläpä tulee kuluja, jos esim. vaan vuoden auton omistaa. Ja jatkeen arvo vaan tippuu, vaikka sitä korjaa keskimäärin tonnilla kuukaudessa. En ikinä osta bemaria!
 
Saattaa jollekin tulla yllätyksenä, että 1.6-koneen jälkeen kolmen litran koneeseen menee öljyäkin jo se 6 litraa. Osatkin on vähän kalliimpia kun en voi (tai ei kannata) Motonetin tuotteita käyttää. Ostin just muijan -88 corollaan parit kallistuksenvakaajat Motonetistä, 8€/kpl :D

Juu, näinhän se on. Vajaa 9 litraa meni öljyä 530d:hen. Merkkihuollossa vaihto töineen oli 320 euroa. Toki netistä tilaamalla saa öljyä jopa alle 10e/litra mutta sitten vaihtokin pitää tehdä jossain nyrkkipajalla, jos sillä jollekin jotain merkitystä on...
Verrokkina edellinen Nissan Sunny 1.6 johon öljyt, suodatin ja vaihto olivat yhteensä 35 euroa nyrkkipajalla.

Samaa kustannuskerrointa 10x voi käyttää aivan jokaikiseen muuhunkin huoltoon kun verrataan noita kahta autoa. Mainittakoon vaikkapa takaiskarit tasosäädöllä, jotka ovat kai jotain 1000e/kpl + vaihtotyöt. Nissanin iskarit olivat 45e/kpl ja vaihtoduuni 50e yht.
 
Turbot ei todellakaan hajoa mihinkään normaalisti. Vakioahtimet kestää huoletta sen 250tkm ja laatikko maksaa sen 3000-3500e, jos joutuu vaihtaan mutta tässäkin on sama todennäköisyys kuin tuossa ahtimessa, eli pieni. Läppien aiheuttamat viat ovat poistettavissa ja läppien poisto vei ainakin minulta vajaa pari tuntia aikaa eli hommakin on tehtävissä heleposti. BMW:n manuaalia et rikki saa etkä myöskään automaattia jos pidät väännöt viidensadan pinnassa ja käytät järkeä auton käytössä. Uudemmat laatikot (mitä löytyy esim. 535deestä) kestävät huoletta sen 650nm jos kuski ei ole täysin idiootti, kaikki on kuitenkin siitä kiinni kuinka autoasi käytät.

Herääkin kysymys että kuinka perkeleesti te oikein ajatte näillä autoillanne ennen vaihtoa? Itse ajan sen 50tkm ja ei siinä ajassa nykyinenkään bmw ole alta pettänyt vaikka mittarissa alkaa lukemat jo kakkosella, kiitos runsaan ajon.

Kustannuskerroin 10 on ehkä verrattuna mannesunnyyn mutta jos puhutaan autoista niin osat on ihan samanhintasia kuin muihinkin. Huppe taitaa olla vain turhan hyvä asiakas huoltoliikkeille ;)
 
Mitäs toimenpiteitä / tarkastuksia pitäisi ihan ensimmäiseksi suorittaa kun saksasta olis ensiviikolla tulossa reilu 100tkm ajettu E91 320d manuaali tänne pakkaseen? Varmaan jäähdytysnesteen arvot ja mahdollinen vaihto ja öljyt tietysti? Mitä muuta? Auto sinällään on tietysti tarkastettu moneen kertaan saksassa mutta noin niinkuin käyttöönottomielessä suomenolosuhteisiin...
 
Ihan perseestä. Ei lähde käyntiin jos on pakkasta 1 aste ja sataa 4 lumihiutaletta. Ostakaa Toyota. Minäkin ostan. En aio koko elämäni aikana ostaa mitään muita autoja kuin Toyotoja. Paitsi jos voitan lotossa tai saan muuten järkyttävän määrän rahnaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan perseestä. Ei lähde käyntiin jos on pakkasta 1 aste ja sataa 4 lumihiutaletta. Ostakaa Toyota. Minäkin ostan. En aio koko elämäni aikana ostaa mitään muita autoja kuin Toyotoja. Paitsi jos voitan lotossa tai saan muuten järkyttävän määrän rahnaa.

Paljonko sulla on mennyt rahaa bemun remppoihin?
 
Ihan perseestä. Ei lähde käyntiin jos on pakkasta 1 aste ja sataa 4 lumihiutaletta. Ostakaa Toyota. Minäkin ostan. En aio koko elämäni aikana ostaa mitään muita autoja kuin Toyotoja. Paitsi jos voitan lotossa tai saan muuten järkyttävän määrän rahnaa.

no eikös se vasta lähtenyt hehkujen vaihdon jälkeen ku palmun alta vaikka ois koviakin pakkasia?
 
Paljonko sulla on mennyt rahaa bemun remppoihin?
No jos ei ois takuuta niin varmaan 10ke. Onneks arvo tippui vuodessa vain 10ke. Vituttas jos auton kustannukset ois 20ke/v.... eikun niinhän ne onkin.

no eikös se vasta lähtenyt hehkujen vaihdon jälkeen ku palmun alta vaikka ois koviakin pakkasia?
Lähti. Sitä iloa kestikin noin 1kk.
 
Osaisko kukaan sanoa minkä hintainen bemari olisi suomessa
525 m puskureilla
2004 korimallia e60
129t km
nahkasisusta
manuaali
20 tuumaset rinkulat
 
Osaisko kukaan sanoa minkä hintainen bemari olisi suomessa
525 m puskureilla
2004 korimallia e60
129t km
nahkasisusta
manuaali
20 tuumaset rinkulat

Tuttava möi tommosen pari viikkoa sitten 3-litraisena ja hyvillä herkuilla 23ke. 525:sesta ehkä se 2-3ke vähempi?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom