Kokemuksia BMW:stä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
OT: eli vanha sitten koska noi 9-3 ja 9-5:set on todella onnettomia ohituskiihtyvyydessä. Oho, sulla olikin farmari joten ei se kovin vanha voikkaan olla...



EDIT. kyllä mää voisin X6 ämmän ostaa, turha sitä on mihinkään vertailla kun on omanlaisensa oleva auto. Ja oikeesti, koittaako joku perustella järjellä yli 200t€:n autoa?
 
Miksi ihmeessä siis kukaan ostaisi X-kutosta, varsinkaan M-versiota?
Joku liian rikas kaveri voisi helposti heittää kaikki fiksut perusteet romukoppaan yhden ominaisuuden vuoksi - aivan, onko se hyvännäköinen?

Ainiin, en oo ajanu tota joten voin olla väärässä kaikessa. Tuskinpa.
Naapurifirman omistajalla on X6, osti sen heti kun tuli markkinoille ja vielä tänä päivänä ajelee sillä. Vaimolla taitaa olla 530. Sitä ennen näky pihassa X5, joten kyllä tossa X6:ssa jotain parempaa pitää olla :D Firma tosin pyörittää muutaman miljoonan bisnestä, joten ei pikkunappuloista oo puutetta. Jaquarikin oli jossain välissä...
 
Perus-dieselillä tuo ei aivan niin mahdoton auto olisi. M-versiot nyt muutenkin on ylilyöntejä.

On tuo X6 nyt 6 kertaa paremman näköinen kuin pappa-X5. Ja itse diggaan tuollaisesta normiauto korkealla -meiningistä huomattavasti enemmän kuin "oikeista" maastureista. Saati tontitetuista amisrasseista. Freelander2 olis kyllä myös siisti... no onneksi ei tarvitse edes miettiä minkä noista ostaisi.
 
OT: eli vanha sitten koska noi 9-3 ja 9-5:set on todella onnettomia ohituskiihtyvyydessä. Oho, sulla olikin farmari joten ei se kovin vanha voikkaan olla...



EDIT. kyllä mää voisin X6 ämmän ostaa, turha sitä on mihinkään vertailla kun on omanlaisensa oleva auto. Ja oikeesti, koittaako joku perustella järjellä yli 200t€:n autoa?

Eli siis kaikki ysifemmat ja ysikolmoset todella onnettomia ohituskiihtyvyyksissä? :D mihin verrattuna?
 
Eli siis kaikki ysifemmat ja ysikolmoset todella onnettomia ohituskiihtyvyyksissä? :D mihin verrattuna?

Jos 9-3 Sport Sedan 2.0T Aero (2003) menee 80-120 välin 5,6 sekuntiin, ja kyseessä on lähestulkoon nopein tuon ikäinen 9-3 niin en mä nyt kauheesti hattua nosta. Koska on reilua verrata merkin sisällä niin esim. ne baassit jotka ovat suunniteltu melkeinpä samaan aikaan kuin sinä ovat monesti hätäisempiä. Itse en siis ole saabbimies enkä ikinä edes sellaista omistanut mutta kyllä vanhat tbo saabit olivat aivan eriluokkaa ohituskiihtyvyydessä kuin nämä nykyiset 9-3 ja 9-5. Toki, niitä mainostettiin silloin kun sää olit just koulun hädintuskin aloittanut joten ymmärrettävääkin on että et ehkäpä tiennyt(?)
 
Jos 9-3 Sport Sedan 2.0T Aero (2003) menee 80-120 välin 5,6 sekuntiin, ja kyseessä on lähestulkoon nopein tuon ikäinen 9-3 niin en mä nyt kauheesti hattua nosta. Koska on reilua verrata merkin sisällä niin esim. ne baassit jotka ovat suunniteltu melkeinpä samaan aikaan kuin sinä ovat monesti hätäisempiä. Itse en siis ole saabbimies enkä ikinä edes sellaista omistanut mutta kyllä vanhat tbo saabit olivat aivan eriluokkaa ohituskiihtyvyydessä kuin nämä nykyiset 9-3 ja 9-5. Toki, niitä mainostettiin silloin kun sää olit just koulun hädintuskin aloittanut joten ymmärrettävääkin on että et ehkäpä tiennyt(?)

Joo toi taitaa olla kyllä totta, esim. vanha ysitonninen oli kuitenkin jonkinverran pienempi auto kuin 9-5 mutta ysivitosessa vielä 2000 luvun alussa melko saman tasoisia moottoreita kun vanhassa tonnarissa. Tuskin voi kuitenkaan sanoa ihan onnettomiks uusiakaan jos 9-5 aero 260hv menee esim. nelosvaihteellakin 60-100 6,5 ja ton voi vetää kakkosella tarvittaessa.
Vitosella 80-120 ilmotettu 8,9s. BSR:n sivuilla sanotaan että menis kolmosella 4,2sekuntia. Mahtaako mennä modernimmat saman hintaluokan passatit tai S80:set yhtä ripeesti. Bemariin vertaaminen ois aika typerää ku 9-5 aeron hinnalla sais vaan aika pienikoneisen vitossarjalaisen, voihan sitä bemariinkin tietty verrata ku on bemarithread :D
 
Otettiin imusarjanläpät irti ja vaihdettiin samalla hehkut. 5 hehkua oli paskana ja yks toimi hieman. Ihmekään kun ei oikein käynnistynyt.

Pistin tonne lippalakkifoorumille threadinkin aiheesta, tässä sama tännekin:

Vein auton tuonne koneistamolle hehkujen vaihtoon (5 oli rikki) ja otettiin samalla läpät irti. Tässä vähän kuvareportaasia aiheesta. Olen täysin maallikko sitten näiden kanssa, voi tulla asiavirheitäkin. Nämä läpät ovat sitten autosta joka on valmistettu 18.4.2004, eli vahvistettu akselirakenne ja varustelistalta löytyy DPF.

Imusarjan irrotus oli työläs (se on kuvassa oleva suuri musta muovinen hökötys):
P1010307.jpg

Ruuveja oli piilossa siellä sun täällä ja koneen päältä piti poistaa vaikka sun mitä muovisia kappaleita ensin.

Lopulta imusarja oli irti ja näin läpät. Eivät olleet lainkaan huonossa kunnossa, vähän karstaiset vain:
P1010308.jpg


Jostain hikoilee hieman öljyäkin näköjäs:
P1010310.jpg


Läppä oli muovisessa putkessa imusarjassa ja läppä kiinni akselissaan kahdella mikroskooppisen pienellä ruuvilla, ei ihme jos ruuvit pettävät. Akselit vaikuttivat pirun vahvoilta. Otettiin ruuvit dremelillä irti kun ei ollut pientä meisseliä. Kuvassa 1 läppä ja pari akselia:
P1010313.jpg


Akselinreikään pistettiin liimamassat ja M6 pultti jolle tehtiin ensin kierteet. M6 ristipääkannalla olisi ollut parempi muttei niitä löytynyt:
P1010311.jpg


Tässä "läppä"teline mistä ei akseli katkea eikä läppä irtoa. Ruuvin päähän emme pistäneet mutteria, kuten jotkut tulppaajat ovat tehneet. Soitin hätäpäissäni Rahullekin ja ja kysyin asiasta. Kiitos vain vinkistä:
P1010312.jpg


Läpät akseleineen oikeassa osoitteessa:
P1010314.jpg


Alkaa olla valmista:
P1010315.jpg


Tommonen siitä sitten tuli:
P1010317.jpg


Ei putsailtu sen kummemmin tuota eikä vaihdettu tiivisteitäkään.
En huomannut että läppien poistolla olisi ollut vaikutusta ajoon. Operaatio kesti noin kolme tuntia.
 
Mikäs on läppäjuttujen viimeisin tilanne? Onko nykymalleissa vika korjattu eli 2009 ja eteenpäin tms ?

Ei en ole ostamassa kiinnostaa vain tietää tilanne ja kiitoksia hupelle kuvista, valaisee paljon asiaa.
 
Uusilla hehkuilla hörähti auto käyntiin kuin palmun alta. Edes kesällä ei ole lähtenyt noin helposti.
-25 pakkasta eikä mitään lämmityksiä. E61 530D siis.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uusilla hehkuilla hörähti auto käyntiin kuin palmun alta. Edes kesällä ei ole lähtenyt noin helposti.
-25 pakkasta eikä mitään lämmityksiä. E61 530D siis.

Corollakuskin arkea.
 
Noniin, nyt on sitten menny alle vuodessa yli 2000€ tuon jatkeen korjauksiin. e46 coupe kyseessä. Jos ootte etelästä autoja Suomeen tuoneet, niin kannattaa vaihtaa se huohotinputki kunnolla eristettyyn, ettei käy niinku mulle.
 
Corollakuskin arkea.

Meillä japanilainen sekasikiö(puolet Toyotaa tjs.) ei lähtenyt käyntiin -25asteessa. Tunnin lämmityksen jälkeen lähti käyntiin. Ja samoissa lukemissa E36 bemari lähtee ilman lämmitystä kuten kesälläkin. Öljyillä varmasti paljon merkitystä, japanilaisessa 10W-40 ja bemarissa 5W-40.
 
Tommonen siitä sitten tuli:
P1010317.jpg


Ei putsailtu sen kummemmin tuota eikä vaihdettu tiivisteitäkään.
En huomannut että läppien poistolla olisi ollut vaikutusta ajoon. Operaatio kesti noin kolme tuntia.
Minkä takia muuten jätitte nuo pultinpäät tuonne imukanavaan törröttämään? Onko sille ihan joku syy, vai sattuiko vain olemaan tuon mittaisia pultteja käsillä?
 
Missä malleissa näistä läpistä piti olla huolissaan? Itselle tulossa tod. näk BMW 320d tai 330d ja molemmat manuaalilaatikoilla. Olen ymmärtänyt, että ongelma on lähinnä automaattien kanssa?
Lisäksi olisi tarkoitus laittaa autoon Webasto ja nyt kyselen, että onko kukaan suomessa asentanut ja mitä joutui tästä pulittamaan?
 
Missä malleissa näistä läpistä piti olla huolissaan? Itselle tulossa tod. näk BMW 320d tai 330d ja molemmat manuaalilaatikoilla. Olen ymmärtänyt, että ongelma on lähinnä automaattien kanssa?
Lisäksi olisi tarkoitus laittaa autoon Webasto ja nyt kyselen, että onko kukaan suomessa asentanut ja mitä joutui tästä pulittamaan?

Manuaaleissakin voi olla läppäongelma riippuen auton vuosimallista ja moottorityypistä. Tarkista asia tästä:

http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=1466220&postcount=26

Webaston hintakin riippuu täysin auton vuosimallista, kolmossarjan tilannetta en tiedä tarkkaan mutta luulisin että E46 korimallin koneissa on täysin samat kilkkeet kuin vitossarjan E39 eli kaikissa diesel-koneissa on vakiona pa-käyttöinen lisälämmitin. Sen saa ohjelmoitua toimimaan esilämmittimenä, säätö radion kautta tai erillisellä kellolla. Asennutin syksyllä itselle erillisen säätökellon, osat maksoi n 150eur ja asennustyö n 200eur. En jaksa tarkistaa mutta tuota hintaluokkaa se oli. Uudemmissa ei ole vakiona pa-käyttöistä lisälämmitintä vaan sähkövastukset, niihin webaston asennus maksaa reilummin Varaudu muuten lisäksi akun vaihtoon jos webaston asennutat.
 
Minkä takia muuten jätitte nuo pultinpäät tuonne imukanavaan törröttämään? Onko sille ihan joku syy, vai sattuiko vain olemaan tuon mittaisia pultteja käsillä?
No ei ollu lyhkäsempii pultteja tarjolla. Eipä tuo tuosta ahdista sen enempää kuin se läpän akselikaan. Ei haittaa minua ainakaan. Onhan tuo plussana vielä se että päät karstoittuvat ja tukkivat ruuvien kierteet eikä ruuvi pääse plopsahtamaan irti.
Missä malleissa näistä läpistä piti olla huolissaan? Itselle tulossa tod. näk BMW 320d tai 330d ja molemmat manuaalilaatikoilla. Olen ymmärtänyt, että ongelma on lähinnä automaattien kanssa?
Lisäksi olisi tarkoitus laittaa autoon Webasto ja nyt kyselen, että onko kukaan suomessa asentanut ja mitä joutui tästä pulittamaan?

Lainaus tuolta btcf-foorumilta:
Läpät tuli diesel moottoreihin:

M47 ei läppiä.

M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.

M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.

E53 (X5) Ei läppiä mikäli ei ole partikkeli suodatinta.

E83 (X3) on läpät

LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä (paitsi 525d:ssä).
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p=1466220&postcount=26
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom