Kokemuksia BMW:stä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
E36 pitäs kestää kyllä pitkälti yli 300 tkm kilometritkin. Tosin jos ei huoltokirjaa ole ja kilometrit on tollasessa 90- luvun alkupuolen pelissä alta 200 tkm niin 90% varmuudella ruuvattu mittaria.
 
Huomasin mielenkiintosen homman, kun kattelin noita vanhoja "edustusautoja" esim A8 tai BMW 750.. 1997 BMW 750, hinta uutena noin 167t egee ja nyt 12 vuotta vanhana 8,5t.. Tollasen auton pitäminen olis jo pelkkinä pääomakuluina maksanu yli 13t vuodessa.. huh huh.. mietin, että vielläkö tommone 10-12 vuotta vanha edustus auto olis ominaisuuksiltaan parempi, kun saman hintaluokan uudemmat ja pienemmät autot?
 
Huomasin mielenkiintosen homman, kun kattelin noita vanhoja "edustusautoja" esim A8 tai BMW 750.. 1997 BMW 750, hinta uutena noin 167t egee ja nyt 12 vuotta vanhana 8,5t.. Tollasen auton pitäminen olis jo pelkkinä pääomakuluina maksanu yli 13t vuodessa.. huh huh.. mietin, että vielläkö tommone 10-12 vuotta vanha edustus auto olis ominaisuuksiltaan parempi, kun saman hintaluokan uudemmat ja pienemmät autot?

Sanoisin että ajettavuus, hiljaisuus ja mukavuus ovat 99% varmasti mainituissa malleissa paremmat. Ylläpitokulut ovat sitten taas ihan toinen asia. Ihan pikkuvikojenkin kohdalla korjaus maksaa "tonnin". Jos on itsellä taitoa ja aikaa näpräillä korjaukset, sekä etsiä tarvittavat osat ulkomaisista nettikaupoista niin siitä vaan.

Käytetyissä Bemareissahan hinnat menevät aika nurinkurisesti verrattuna siihen mitä ne ovat uutena maksaneet, 7-sarjassalaisissa arvon tippuminen on jo jotain aivan järkyttävää.
 
Itsellä kokemusta 3,5 ja -7 sarjasta ja omakohtasesti kyl seiskat on ihan helvetin hyviä. Todella hyvä ajettavuus eikä vikojakaan ollut sen enempää ku muissakaan. Jos bemarin ite vielä joskus ostan ni se on ehdottomasti e38 740/750. Ylläpitokuluista voin sanoa sen verran, että jos ylipäätään bemaria on ostamassa niin silloin ne on joka tapauksessa korkeat.
 
Oma kysymys, kuinka paljon kalliimpi ylläpitää noin vm. 2006 316 tai 318 (alle 100tkm ajettu) verrattuna muiden merkkien "vastaaviin"?
mietin, että vielläkö tommone 10-12 vuotta vanha edustus auto olis ominaisuuksiltaan parempi, kun saman hintaluokan uudemmat ja pienemmät autot?
Sanoisin että ajettavuus, hiljaisuus ja mukavuus ovat 99% varmasti mainituissa malleissa paremmat.
Komppaan tätä, vaikka ei ehkä edustusauto ole niin jopa '90 535i on hiljaisempi kuin moni uusi auto mitä olen ajanut. Huollettuna ajettavuus myös aivan mahtava.

Plus että E38 700-srj vaan on niin helvetin tyylikäs :worship:
Esim:
http://www.nettiauto.com/bmw/740/2662395
 
Komppaan tätä, vaikka ei ehkä edustusauto ole niin jopa '90 535i on hiljaisempi kuin moni uusi auto mitä olen ajanut. Huollettuna ajettavuus myös aivan mahtava.
E34 535 vaan ei sovi köyhille, eikä ekoituhipeille. Maamoottori kun on kuuluisa uskomattoman huonosta taloudestaan. Kulutus tehoihin nähden jotain ihan älytöntä. No, vanhaa tekniikkaa se onkin ja sen näkee siitäkin, että venttiilit pitää itse säätää silloin tällöin.
 
E34 535 vaan ei sovi köyhille, eikä ekoituhipeille. Maamoottori kun on kuuluisa uskomattoman huonosta taloudestaan. Kulutus tehoihin nähden jotain ihan älytöntä. No, vanhaa tekniikkaa se onkin ja sen näkee siitäkin, että venttiilit pitää itse säätää silloin tällöin.
Kyllähän se aika reippaasti, vanhakin kun on.

Sellaiset 11 taisi olla keskikulutus (huonosti pidetty), mutta ideaali oli 80-90 vauhti jolloin vajaa 9L/100 ;)

Säätämisellä ja säännöllisillä huolloilla olisi varmaan saanut tipautettua aika reippaasti.
 
Kortin viikko sitten saaneena ja 1500km ajaneena ainakin vielä e36 325i coupe on kyllä aivan saatanan hieno ajaa, kun verrataan jopa autokoulun -08 vaiko -09 Volvo S60.:thumbs:
 
Huomasin mielenkiintosen homman, kun kattelin noita vanhoja "edustusautoja" esim A8 tai BMW 750.. 1997 BMW 750, hinta uutena noin 167t egee ja nyt 12 vuotta vanhana 8,5t.. Tollasen auton pitäminen olis jo pelkkinä pääomakuluina maksanu yli 13t vuodessa.. huh huh.. mietin, että vielläkö tommone 10-12 vuotta vanha edustus auto olis ominaisuuksiltaan parempi, kun saman hintaluokan uudemmat ja pienemmät autot?

Kaverilla oli 97 vuoden 730 BMW ja ei sitä voi ajo-ominaisuuksiltaan muuta kuin kehua. Todella hiljainen ja mukava ajettava. Parisataa heppaa riitti hyvin noinkin ison auton kuljettamiseen. Ei hävenny juurikaan kaverin faijan 07 vuoden E-sarjan mersuakaan. Ainoo huono puoli oli automaattiaskilla 12l keskikulutus.
 
Suomessa tuli käytyä ja 5000km aikana muutamaan otteeseen havaitsin erikoista käyttäytymistä ja nykimistä. No hyvin tuo kuljetti kuitenkin, päätin kuitenkin käydä näyttämässä autoa pajalla.

1. 4. pytyn suutin paskana
2. turbon joku öljyjuttu paskana
3. prosessoriyksikkö joka ohjaa noita(?) paskana

Tonnin oli korvausarvio, jos ei jotain yllätystä ilmene. Pari päivää ovat nyt korjanneet, BMW:n tehtaan viereen Bemarille vein suoraan korjattavaksi.

On toi kyllä aivan superhyvä auto ajella pitkiä matkoja, varsinkin kun on Comfort-penkit niin ei puudu perse 2000km kertarykäsylläkään. (Tukholma-München).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On toi kyllä aivan superhyvä auto ajella pitkiä matkoja, varsinkin kun on

1. 4. pytyn suutin paskana
2. turbon joku öljyjuttu paskana
3. prosessoriyksikkö joka ohjaa noita(?) paskana

Sorry pieni asiayhteydestä irrotus, koit julkkiksen kohtalon :)

Oliko sulla vielä joku EuroPlus tms takuu? Laita tarkempia tietoja kun tiedät mitkä noi 2. ja 3. kohdat tarkalleen on, jos sopii. Mullakin menee ennen pitkää 2 suutinta vaihtoon eli ne korjausarvot ovat vielä sallittujen rajoissa mutta ihan eri luokassa kuin 4ssä muussa suuttimessa.

Huomasin ittellä, että on MAF eli ilmamassamittari menny kun etsin syytä savuttamiseen. Sen kun irrotti (=auto käyttää laskennallisia arvoja) niin lakkas savutus ja tuli tehojakin takaisin "reilusti", on vaan pikku hiljaa rapistunu ni ei oo niin kiinnittäny huomiota. Uus maffi tulossa postissa.. Auto on kyllä kiva mutta jatkuvasti saa olla lompakko auki.
 
Oliko sulla vielä joku EuroPlus tms takuu? Laita tarkempia tietoja kun tiedät mitkä noi 2. ja 3. kohdat tarkalleen on, jos sopii.
Europlus päättyi kesäkuussa, otin siihen 12kk jatkon Allianzilta, maksoi muistaakseni 399 euroa. Eihän toi korvaa kuin työn + puolet osista, mutta onhan sekin jotain jos jotain suurempaa tulee. Esim. nyt tuli jo säästöä useampi satku vaikka tuon 399e vähentäisi siitä.

Pitää kurkata toi korjausrapsa, se on tosin saksaksi.
 
Auto pitäisi ostaa ja kovasti olen 320d e46:sta himoillut sedan tai mielummin farkku, facelift eli lamput yläviistoon. Manuaalista (automaateissa jotain imusarjanläppiä, jotka saattavat rikkoa koko koneen? , jtn urbaaneja legendojako).
Tietoa huoltoväleistä? jakohihna vai -ketju?
Tyyppivikoja? Paria oon käynyt katsomassa ja kipuja on ollut kuskin ovenkahvassa, yleistäkin? Kuinkahan iso "dieselvero" on noissa?
 
Läpät pois niin ei irtoa (tekevät Laakkosella parilla satkulla).
Huoltoväli vähän riippuu ajoista, itsellä 15tkm, öljyt vaihdetaan 30tkm välein. Ketjullahan Bemmit on.

Verot voi laskea:
http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero/Calculator_ripped.asp

Tyyppivikoina varmastikin toi automaatti, turbo ja ne läpät. Kalleimmat siis. Tietty ilmamassamittari (MAF) hajoilee myös.
 
Moro, niistä läpistä. Tämmösen poimin BTCF:ältä -->


Laitetaan tiedoksi tänne ennen kuin kaikki alkaa kyselemään että löytyykö omasta autosta läppiä...

Läpät tuli diesel moottoreihin:

M47 ei läppiä.

M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.

M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.

E53 (X5) läpät tuli faceliftiin -04-->

E83 (X3) on läpät

LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä.

Kaikissa e46 320 diisseleissä on m47 kone.
 
Käytin bemarin merkkiliikkeessä vaihdattamassa perään yhden puslan ja oveen uuden tuulilukon. Osille tuli hintaa 90 euroa, mutta työtä olikin sitten 400 euron arvosta (5,5 h). Voiko noihin oikeasti mennä noin kauan vai kustaanko tässä taas köyhää silmään?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom