Kokemuksia BMW:stä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mikäs tietäjien mielipide on tuohon automaattiaskin öljyjen vaihtoon? Itsellä 320 F30 -13 bensavehkeenä ja ajettuna 140 tkm. Aion käydä vaihdattamassa öljyt, vaikka Bemarin virallinen huolto-ohjelma ei kyseistä toimenpidettä tunnekaan.

Yksi ihmettelyn aihe on ollut alustan "löysyys", joka toivottavasti suurimmaksi osaksi johtuu flat run-renkaista, joihin en aio enää ikinä sekaantua. Aivan kammottavan tuntuiset jopa tälläkin 205/60 16 kokoonpanolla. Muutenhan tuosta laitteesta ei oikein löydy pahaa sanottavaa ja toivottavasti sama trendi jatkuu.

Noista Viron huolloista olisi mukava kuulla lisää, kun tuntuu, että varsinkin merkkiliikkeillä on aika lailla ilmaa hinnoissaan.

Kyllähän tuo öljyjen vaihto lisää laatikon käyttöikää. Ite varmaan vaihtaisin 60 000 - 100 000 km välein, jos tuollaisen auton omistaisin. Nehän pitäisi olla "lifetime"-öljyt, mutta BMW:n käsitys elinajasta on hieman erilainen kuin suurimmalla osalla käyttäjistä. Eli jos sinulla on yhtään ajatusta pitää autoa vielä vähän pidempään, niin kannattaa todellakin vaihtaa öljyt laatikkoon.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksi ihmettelyn aihe on ollut alustan "löysyys", joka toivottavasti suurimmaksi osaksi johtuu flat run-renkaista, joihin en aio enää ikinä sekaantua. Aivan kammottavan tuntuiset jopa tälläkin 205/60 16 kokoonpanolla.
Äkkiseltään väittäisin ettei se ainakaan run flateista voi johtua, koska niissä on kymmenen kertaa jäykempi runko kuin tavallisissa renkaissa. Siksi niillä voi ajaa tyhjänä. Yksi rengasasentajien vitutuksen aihe just tuon jäykän rakenteen takia. Tosin toi on jo niin korkea rengaskoko, että tuskin mikään rengas voi tuntua kovin jämäkältä.
 
Äkkiseltään väittäisin ettei se ainakaan run flateista voi johtua, koska niissä on kymmenen kertaa jäykempi runko kuin tavallisissa renkaissa. Siksi niillä voi ajaa tyhjänä. Yksi rengasasentajien vitutuksen aihe just tuon jäykän rakenteen takia. Tosin toi on jo niin korkea rengaskoko, että tuskin mikään rengas voi tuntua kovin jämäkältä.

Varmasti ihan totta ja seuraavat kesärenkaat hommaan tuumaa isommalla koolla ja 55-profiililla. Alustan pitäisi olla kunnossa, joten tuo löysyys todennäköisesti johtuu korkeasta profiilista, auton omasta massasta ja vertailusta edelliseen autoon (VW Golf -09 TSI).

Sähän olit vissiin ton rengasalan ammattilainen. Mitä merkkejä suosittelet sellaiseksi yleispäteväksi sarjaksi, jossa hinta/laatusuhde kohtaa?
 
Varmasti ihan totta ja seuraavat kesärenkaat hommaan tuumaa isommalla koolla ja 55-profiililla. Alustan pitäisi olla kunnossa, joten tuo löysyys todennäköisesti johtuu korkeasta profiilista, auton omasta massasta ja vertailusta edelliseen autoon (VW Golf -09 TSI).

Sähän olit vissiin ton rengasalan ammattilainen. Mitä merkkejä suosittelet sellaiseksi yleispäteväksi sarjaksi, jossa hinta/laatusuhde kohtaa?
Joka rengasketjulla on vähän omat "bulkkirenkaansa" jotka on siinä hintahaitarin puolivälissä, eikä ne ole ikinä kovin huonoja. Voisi sanoa että tavallaan seuraavat niistä merkkirenkaista. Niihin mä suuntaisin katseeni jos ei Micheliniä viitsi ostaa. Sit on myös ne halparenkaat, mutta ne kiertäisin kaukaa.
 
Laittasin itse kyllä jo 45 profiilia, jos siitä alustasta jotain irtikin haluaa. Ei ole vielä semmoinen profiili, että töksähtää jokaiseen työssyyn, mutta ei myöskään ns. taitu alle.
 
Näiköhän sitä pääsis siirtymään asteikossa eteenpäin eli 3-sarjasta 5-sarjaan.:rolleyes:

BMW E90 318d a vm.2011 on ollut uudesta alkaen alla, mutta nytten erilaisten sattumuksien vuoksi tekisi mieli päivittää kosla vitossarjaan. kutos kone + isommat tilat sytyttävät eniten tuossa vitosessa. Mittariin tullut kerrytettyä jo reilu 160tkm tällä E90:llä
Suurin remppa onkin tuo pirullinen jakopäänremppa, mutta onneksi autolla oli ajettu just alle 130tkm niin BMW maksoi kulut. Muuta ongelmaa ei kyllä autossa ole pahemmin ollut.

Tällä hetkellä suunnitteilla BMW F10 530d, X-Drivellä tai ilman. Muutamia yksilöitä tullut koeajettua ja mietitty jos hakisi saksasta vai ostaisko suoraan suomesta. Selkeää päätöstä ei vielä ole :D Budjetti meinaa väkisinki ylittyä näissä hommissa, mutta täytyneen vissii pitää järki päässä ja miettiä mitkä on oikeasti niitä tarpeellisia lisävarusteita.
 
Näiköhän sitä pääsis siirtymään asteikossa eteenpäin eli 3-sarjasta 5-sarjaan.:rolleyes:

BMW E90 318d a vm.2011 on ollut uudesta alkaen alla, mutta nytten erilaisten sattumuksien vuoksi tekisi mieli päivittää kosla vitossarjaan. kutos kone + isommat tilat sytyttävät eniten tuossa vitosessa. Mittariin tullut kerrytettyä jo reilu 160tkm tällä E90:llä
Suurin remppa onkin tuo pirullinen jakopäänremppa, mutta onneksi autolla oli ajettu just alle 130tkm niin BMW maksoi kulut. Muuta ongelmaa ei kyllä autossa ole pahemmin ollut.

Tällä hetkellä suunnitteilla BMW F10 530d, X-Drivellä tai ilman. Muutamia yksilöitä tullut koeajettua ja mietitty jos hakisi saksasta vai ostaisko suoraan suomesta. Selkeää päätöstä ei vielä ole :D Budjetti meinaa väkisinki ylittyä näissä hommissa, mutta täytyneen vissii pitää järki päässä ja miettiä mitkä on oikeasti niitä tarpeellisia lisävarusteita.
Kateeks käy, mukava ois itekki auto Saksasta hakea ☺
 
Kateeks käy, mukava ois itekki auto Saksasta hakea ☺

Kyllähän siinä oma viehätys on :hyper:

Rahaa kun on rajallisesti ni vahvasti näyttää siltä, että Suomesta tulee ostettua F10 530d.
Saksan 530d toki olisi aika fully loaded ja vieläpä MSport paketilla! :pano: Mutta hinta ratkaisee... Saksan versio olisi reilut 10ke kalliimpi, koska joutuisi ostamaan talvirenkaat vanteineen + webasto

Pakko jättää jonkin verran pelirahaa omaan talouteen :nolo:
 
IMG-20161013-WA0008.jpeg

Jaa a sellasta se päivän auringonpaiste / auringonlasku sai aikaan. Kaupat tuli tehtyä f10 530d
 
Mikäs tietäjien mielipide on tuohon automaattiaskin öljyjen vaihtoon? Itsellä 320 F30 -13 bensavehkeenä ja ajettuna 140 tkm. Aion käydä vaihdattamassa öljyt, vaikka Bemarin virallinen huolto-ohjelma ei kyseistä toimenpidettä tunnekaan.
.

Kyllähän tuo öljyjen vaihto lisää laatikon käyttöikää. Ite varmaan vaihtaisin 60 000 - 100 000 km välein, jos tuollaisen auton omistaisin. Nehän pitäisi olla "lifetime"-öljyt, mutta BMW:n käsitys elinajasta on hieman erilainen kuin suurimmalla osalla käyttäjistä. Eli jos sinulla on yhtään ajatusta pitää autoa vielä vähän pidempään, niin kannattaa todellakin vaihtaa öljyt laatikkoon.

Samaa mieltä. 100tkm alkaa olla jo aika paljon.

Muistaakseni BMW määrittelee autolle käyttöiäksi jotain luokkaa ~200tkm, joten sillä perusteella ne ovat "ikuisia".

Joskus näin ketjun missä joku sälli kävi korjauttamassa ZF:n tehtaalla laatikkoaan, siellä itse ZF mekaanikot naureskelivat ettei tosiaan ihan ikuisia öljyjä ole, ja olisi hyvä vaihdattaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samaa mieltä. 100tkm alkaa olla jo aika paljon.

Muistaakseni BMW määrittelee autolle käyttöiäksi jotain luokkaa ~200tkm, joten sillä perusteella ne ovat "ikuisia".

Joskus näin ketjun missä joku sälli kävi korjauttamassa ZF:n tehtaalla laatikkoaan, siellä itse ZF mekaanikot naureskelivat ettei tosiaan ihan ikuisia öljyjä ole, ja olisi hyvä vaihdattaa.

Eiköhän tuohon vaihteistoöljyjen vaihdon tarpeeseen vaikuta aika paljon se, millaista ajoa autolle tulee. Kuvittelisin että pitkää siivua ajavan ei tarvia joka 100tkm jälkeen alkaa niitä vaihtelemaan, toisin kuin pääasiassa kaupungissa nurkkia pyörivän.
Tietty jos löysää rahaa on aina se 500e laittaa huuhtelemalla tehtävään öljynvaihtoon, niin samahan tuo on vaikka vaihtaisi 20tkm välein...
 
Eiköhän tuohon vaihteistoöljyjen vaihdon tarpeeseen vaikuta aika paljon se, millaista ajoa autolle tulee. Kuvittelisin että pitkää siivua ajavan ei tarvia joka 100tkm jälkeen alkaa niitä vaihtelemaan, toisin kuin pääasiassa kaupungissa nurkkia pyörivän.
Tietty jos löysää rahaa on aina se 500e laittaa huuhtelemalla tehtävään öljynvaihtoon, niin samahan tuo on vaikka vaihtaisi 20tkm välein...

Vaihdattaisin omaan automaattiin 60tkm välein tai useammin. Huuhtelemalla ei tarvitse tehdä kuin sen ekan kerran kun ostat jonkun käytetyn millä on rullattu yli 100km..

Ongelma öljyn kanssa tulee siinä vaiheessa kun se hiiltyy ylikuumenemisesta, sitten sen voiteluominaisuudet on mitä on. https://www.einsteinsoilery.com/auto-maintenance-basics-automatic-transmission-fluid-and-filter/ Ja miten nopeasti se tapahtuu riippuu ajotavasta ja millaisessa ympäristössä ajetaan. Myös liian kylmä öljy on huonoksi, niin ei tee hyvää automaattilootille kylmällä revitellä, niinkun ei moottorillekkaan..

Mutta jos autolla ei ole tarkoitus ajaa yli 200tkm, niin kait se on aika sama. Antaa sitten sen nuoren jantterin hoitaa korjaukset joka sen ostaa +200tkm ajettuna, kun sai "halvalla" unelmiensa auton.

Saat kuulostamaan ton "löysää rahaa 500e / 100tkm" aika paljolta?
30tkm ajomäärällä per vuosi se olisi 3.3vuoden välein.
Huuhtelun jälkeen pelkkä öljyn vaihto vaikka 60tkm välein.
 
Viimeksi muokattu:
Omaan automaattiin on tullut vaihdettua 60tkm välein. Eihän se ilmaista ole, mutta ei uusi laatikkokaan. Kilsoja tulee 30-35tkm vuoteen.

Mites tää 2010? tullut 2 litran bensiini tuplaturbo, onko mitään tietoa kestävyydestä? Saksasta Z4 ja celticille ohjelmointiin, pitäisi 298hp 433nm irrota. Bensaksi kulutus ihan kohtuullinen ja ehdottomasti kilpakumppaneihin verrattuna parhaat tehot ohjelmoinnilla.
 
Zone-sarja -42%
Vaihdattaisin omaan automaattiin 60tkm välein tai useammin. Huuhtelemalla ei tarvitse tehdä kuin sen ekan kerran kun ostat jonkun käytetyn millä on rullattu yli 100km..

Ongelma öljyn kanssa tulee siinä vaiheessa kun se hiiltyy ylikuumenemisesta, sitten sen voiteluominaisuudet on mitä on. https://www.einsteinsoilery.com/auto-maintenance-basics-automatic-transmission-fluid-and-filter/ Ja miten nopeasti se tapahtuu riippuu ajotavasta ja millaisessa ympäristössä ajetaan. Myös liian kylmä öljy on huonoksi, niin ei tee hyvää automaattilootille kylmällä revitellä, niinkun ei moottorillekkaan..

Mutta jos autolla ei ole tarkoitus ajaa yli 200tkm, niin kait se on aika sama. Antaa sitten sen nuoren jantterin hoitaa korjaukset joka sen ostaa +200tkm ajettuna, kun sai "halvalla" unelmiensa auton.


Saat kuulostamaan ton "löysää rahaa 500e / 100tkm" aika paljolta?
30tkm ajomäärällä per vuosi se olisi 3.3vuoden välein.
Huuhtelun jälkeen pelkkä öljyn vaihto vaikka 60tkm välein.

No jos ajaa 45tkm vuoteen autolla, jossa on jo liki 300tkm mittarissa, niin siinä vaiheessa alkaa kyllä välttämään kaikkea rahanmenoa autoon, mikä ei ole täysin pakollista. Kun näihin 5-sarjalaisiin saa rahaa palamaan pakollisiin korjauksiinkin ihan riittävästi.
Lähinnä toivoo että se kestää kasassa sen pari vuotta mikä sillä vielä pitäisi päästä.
 
No jos ajaa 45tkm vuoteen autolla, jossa on jo liki 300tkm mittarissa, niin siinä vaiheessa alkaa kyllä välttämään kaikkea rahanmenoa autoon, mikä ei ole täysin pakollista. Kun näihin 5-sarjalaisiin saa rahaa palamaan pakollisiin korjauksiinkin ihan riittävästi.
Lähinnä toivoo että se kestää kasassa sen pari vuotta mikä sillä vielä pitäisi päästä.

Yli 200tkm ja liki 300tkm välillä on melkein 100tkm eroa. Riippuu myös siitä millaisen yli 200tkm auton hommaa, hintaeroa voi olla kymppitonneja. Joillain malleilla ajaa aikalailla pidempään kuin toisilla(moottorin ja voimansiirron sunteen), esim. isot dieselit.

Kyllä mä esim. Audin A6 C6 ja C7 korimalleihin öljyjä vielä 200tkm jälkeenkin. Ton 200tkm jälkeen moneen niistä yleensä alkaa tulemaan oman kokemukseni mukaan ongelmiakin, samoin mm. e39 ja e46 moottorillisiin automaatteihin. e60/e61 myös riippuen mallista, joissain niistä oli vähän vahvemmat laatikot, esim. 530xd.

Tuon öljyn kunnon pystyy myös tarkistamaan aika helposti. Dippaa/valuttaa öljyä vähän sormelle, tunnustelee sitä sormien välissä, haistelee maistelee ja pyyhkäisee kankaalla kerran pois. Jos sormeen jää mustaa paskaa niin öljy alkaa olemaan jo aika hiiltynyttä.

Ja siinähän sitten on autonsa kanssa mihin haluaa välttää ylimääräisiä rahamenoja kun siitä leviää laatikko. Mulla oli 2000 vuoden Audi S6 mistä levisi laatikko. Venttiilikoneiston paineensäätöön tuli väljää sylinterin ja männän väliin, niin alkoi päästämään painetta ja lopulta poksautti vaihteen joka rikkoi yhden rummun. Hintaa tuli 2600e Latviassa(vahvistus & full rebuild)... Ei järin halpaa, mutta aika pakkotilanne. Vähän halvemmalla olisi päässyt jos olisi korjauttanut pelkät hajonneet osat.. Tuskin paska öljy ainakaan ehkäisi tuota väljistymistä. Kun vika iski päälle katsoin öljyt ja haisi ihan paskalta, oli mustaa kuin piki. Auton ostosta 6kk, mutta onneksi olin jo varautunut tuohon..
 
Viimeksi muokattu:
Yli 200tkm ja liki 300tkm välillä on melkein 100tkm eroa. Riippuu myös siitä millaisen yli 200tkm auton hommaa, hintaeroa voi olla kymppitonneja. Joillain malleilla ajaa aikalailla pidempään kuin toisilla(moottorin ja voimansiirron sunteen), esim. isot dieselit.

Kyllä mä esim. Audin A6 C6 ja C7 korimalleihin öljyjä vielä 200tkm jälkeenkin. Ton 200tkm jälkeen moneen niistä yleensä alkaa tulemaan oman kokemukseni mukaan ongelmiakin, samoin mm. e39 ja e46 moottorillisiin automaatteihin. e60/e61 myös riippuen mallista, joissain niistä oli vähän vahvemmat laatikot, esim. 530xd.

Tuon öljyn kunnon pystyy myös tarkistamaan aika helposti. Dippaa/valuttaa öljyä vähän sormelle, tunnustelee sitä sormien välissä, haistelee maistelee ja pyyhkäisee kankaalla kerran pois. Jos sormeen jää mustaa paskaa niin öljy alkaa olemaan jo aika hiiltynyttä.

Ja siinähän sitten on autonsa kanssa mihin haluaa välttää ylimääräisiä rahamenoja kun siitä leviää laatikko. Mulla oli 2000 vuoden Audi S6 mistä levisi laatikko. Venttiilikoneiston paineensäätöön tuli väljää sylinterin ja männän väliin, niin alkoi päästämään painetta ja lopulta poksautti vaihteen joka rikkoi yhden rummun. Hintaa tuli 2600e Latviassa(vahvistus & full rebuild)... Ei järin halpaa, mutta aika pakkotilanne. Vähän halvemmalla olisi päässyt jos olisi korjauttanut pelkät hajonneet osat.. Tuskin paska öljy ainakaan ehkäisi tuota väljistymistä. Kun vika iski päälle katsoin öljyt ja haisi ihan paskalta, oli mustaa kuin piki. Auton ostosta 6kk, mutta onneksi olin jo varautunut tuohon..

Minusta tuntuu että tässä nykyisessä oli suurimmat ongelmat ennen sitä 200tkm. Saa nähdä sitten miten käy 300tkm jälkeen...
Mulla on vaihdelaatikko poikinut jo alle 130tkm ajettuna. Pelkkä uusi loota maksoi 5000e. Onneksi olin ostanut auton vasta, joten myyjäliikkeen piikkiin meni koko lysti. Siitä en osaa sanoa mitään oliko laatikon öljyillä tuon kanssa mitään tekemistä. Hyvä syy ostaa yhtään kalliimmat autot liikkeestä, yksityiseltä jos oisin ostanut niin itku olisi tullut.
 
Sanonpahan vaan että voi vittu :mad: Kävin pistää auton lämmitykseen ja piruuttani avasin apukuskin puoleisen takaoven ni eikös sieltä taas tullu vedet pihalle. Oman ymmärryksen mukaan vesi ei päässyt poistumaan kun vasta oven avatessa eli vesi jäi lillumaan kynnyslistan päälle. Pienen tunnustelun jälkeen lattiamattokin tuntui kostealta :mad:

Kolmen kuukauden sisään jo toinen kerta kun sama ovi vuotaa.
 
Olen pari vuotta katsellut E61 530xda LCI:tä. Nyt hinnat +200tkm ajetuille 14-18k. Onko tuollaisen oletetut käyttökustannukset kuinka paljon isommat kuin nykyisen Volvo V70 D3 vm.2011? Lähinnä huoltohinnat.
 
Ei varsinainen oma kokemus, mutta näkösellainen BMW:stä. Viikonloppuna herra skrabasi laseja jäästä. Veteli sitten konepellin ja katonkin samalla hyväksihavaitulla menetelmällä. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom