Kokeilu/tutkimus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen kertonut ne viesteissä nro 1 ja 9. Tämän tytön kahden mittauksen väli oli siis kolme kuukautta.

Dieetti meni käytännössä niin, että käytettiin jaksoissa eri suhteita ja eri kalorimääriä eli toisin sanoen käytin ABC-dieetin ajatusta apunani.

Tämä dieettihän ei ollut tarkoitettu miinuskaloridieetiksi ollenkaan, vaan ruokavalioksi, jota voisi noudattaa ympäri vuoden kerryttämättä sitä ihraa turhan päiten. Urheilullisen tiukka peilikuva oli tavoitteena. Samalla pyrkimys oli lihasmassan ja voiman lisääminen. Tavoitteisiin päästiinkin, mutta mittaustulokset vaan ihmetyttivät mua ja ihmetyttävät edelleenkin...ehkäpä niissä tosiaan jokin mättää, aion kyllä ottaa asiasta selvän.

Monelle koehenkilölle lisättiin kalorimääriä reilustikin ajan kuluessa ja yritettiin jokaiselle löytää se oma "raja". Lisäys johtui paljolti siitäkin, ettei monikaan jaksanut syödä alussa niin paljon kuin piti, vaan ruokavalioon piti totutella pikku hiljaa.

Makrosuhteista en kerro vielä tämän enempää.

Kokeiles nyt piruuttaan sitä sähkömittaria useemman kerran vaikka saman päivän aikana erilaisissa olosuhteissa samalla ihmisellä, tuskin saat samoja lukuja.

Laite just kalibroitiin ja tosiaankin aikomus on nyt sitten testata sen toimivuutta ja luotettavuutta. Sen mä tiedän, että täysin luotettava se ei missään nimessä ole, mutta samalla mittarilla/mittaustavalla saadut tulokset pitäisi olla vertauskelpoisia.

Mittausta ei voi tehdä useita kertoja päivässä, koska se ilman muuta antaa eri tuloksen silloin. Bodystat -laitehan mittaa nesteet ja arvioi sen pohjalta kaiken muun, niin kuin kaikki sähköiset laitteet tekevät ja nesteethän vaihtelevat jokaisella ihmisellä päivän mittaan paljon.

Mittaus täytyy tehdä aina aamulla ennen aamiaista ja sitten vielä annan mitattaville ohjeen syödä edellisenä iltana aina samalla tavalla, jotta olosuhteet todellakin olisivat jokaisella mittauskerralla samanlaiset, etenkin nestetasapainon kannalta. (diureetit, kahvinjuonti, naisilla kuukautiset jne. sekoittavat mittaustulosta)

Massamonster sanoi:
Olen kertonut ne viesteissä nro 1 ja 9. Tämän tytön kahden mittauksen väli oli siis kolme kuukautta.

Dieetti meni käytännössä niin, että käytettiin jaksoissa eri suhteita ja eri kalorimääriä eli toisin sanoen käytin ABC-dieetin ajatusta apunani.
Ok, näköjään vähän huolimattomasti luin näitä viestejä.

En keksi muuta selitystä tämän ketjun jutuille kuin sähköisten rasva%mittareiden totaalisen epäluotettavuuden.

Näinhän sen on pakko olla. Mä otin itseltäni itse asiassa tänä aamuna rasva%:n koneella, näytti 19,7% (muuten tuo prosentti on sama kuin tää laite näytti mulle ennen ekoja kisojani v. 2000)

Nyt tunti sitten mitattiin töissä multa rasvat pihdeillä, saatiin tulokseksi 10,9%. Työkaveri, joka on opiskellut Personal Traineriksi jenkeissä käytti niiden suosimaa 7 kohdan ihopoimumittausta (käyttävät kuulemma jotain 10 kohdankin juttua, mutta meillä ei ollut tulostaulukkoa siihen).

Eli tuloksissa onpi melkoinen ero.

Nyt jäi vaan mietityttämään, että Vilma-Liinalla ei tän perusteella olis ollu v.2002 ollenkaan rasvaa pihdeillä mitattuna...

Taitaa olla parempi ettei mittaile ollenkaan prosentteja, katselee vaan peiliin ja jos säikeet näkyy, niin on onnellinen ja se siitä.

Massamonster sanoi:
Nyt jäi vaan mietityttämään, että Vilma-Liinalla ei tän perusteella olis ollu v.2002 ollenkaan rasvaa pihdeillä mitattuna...

Tee asiakkaillesi palvelus ja valmenna tästä lähtien vain itseäsi :)

Massamonster sanoi:

Se ero tuskin on joku vakio prosenttimäärä! Muutenhan tuolla sähkömittarin tuloksella jopa tekisi jotain.

Nat uralilla oli niin positiivinen kommentti että...

Mulla on kyllä todella mukavia valmennettavia ja tyytyväinen asiakaskunta. Muutamaa valmennettavaani on jopa täällä pakkotoiston kirjoituksissa ylistetty. Että kai mä olen jotain aikaan saanut, vaikka aina sanonkin, että kyllä se on se urheilija, joka viimekädessä työn itse joutuu tekemään ja ne hikipisarat vuodattamaan, joten kunnia kuuluu ehdottoman 100 %:sti heille.

Siksi pyrinkin pitämään matalaa profiilia ja olen taustajoukoissa tukena ja turvana.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Sähkömittarit ovat todella luotettavia...

Nimeltä mainitsematon mittasi ja sai tuloksen 26% ja todellisuudessa oli lähes kisatiukkuudessa... ;)

Net Virgin sanoi:

Nimeltä mainitsematon mittasi ja sai tuloksen 26% ja todellisuudessa oli lähes kisatiukkuudessa... ;)

Jeep.

Mä mittasin n. vuosi sitten sähkömittarilla. Anto tulokseks 3% vai 4%. Ei se rasva % paljoo yli 10 ole (ollut) mutta ei kyllä yhtään alle.

Niinpä, mulla itsellä on sellainen rasvaprosentin mittaava vaaka ja sillä ei tee yhtään mitään.

Mutta se ei kokonaan kai vesitä noita tässä threadissä mainittuja tuloksia, vaikka mittaukset olisikin päin peetä.

Tuli tästä keskustelusta mieleeni Bodaus-lehdessä vuonna x ollut artikkeli, jossa olivat mitanneet rasvaprosentteja eri menetelmillä ja tulokset vaihtelivat aika merkittävästi. Muistaakseni Virtamo oli yksi kokeilussa mukana ollut!

Olen itse mitannut kerran itselleni bioimpedanssilla rasvaprosentin, joka oli alle 0. Yleensä toki ihan normaaleissa lukemissa yli 4. Pihdeillä riippuen menetelmästä prosentit ovat olleet 4,0-9,9. Mika Saukkonen sanoisi tähän että "miettikääpä sitä". Eli hajonnat ovat huikeita!

http://www.bodpod.com/ yhdistettynä hyvään DXA:han tuottaisi hyvän rasvaprosenttiarvion tai hydrostaattinen punnitus + DXA. Magneettikuvaus (ja jopa jossain määrin käytännössä ilmainen ultraääni) antaa parhaan arvion pelkän ihonalaisen rasvan määrästä jollain yksittäisellä pienellä alueella.

Objektiivinen peili on mielestäni (ja jopa siis teoriassa :)) paras rasvaprosentin mittari!!!

Massamonster sanoi:
Proteiinihan happamoittaa elimistöä ja teettää näin myös kuona-aineita. Kuona-aineiden tehokas poistaminen vaatii runsasta veden juontia korkeaproteiinista ruokavaliota noudatettaessa.

Runsas kuona-aineiden määrä voi aiheuttaa esim. juuri tulehduksia lihaksessa, lihaksen kiinnityskohdat kipeytyvät herkästi, lihakseen tulee kova pumppi, vaikka ei ole vielä ehtinyt kunnolla edes aloittelee treeniä tai vaan muuten huomaa, että treeni takkuilee. Korkeaproteiinisen ruokavalion lisäpilarina on hyvä huolehtia emäs-happo -tasapainosta esim. emäsjauheella, jota otetaan teelusikallinen sekoitettuna veteen aamulla ennen aamiaista.

Sulla on selkeästi kirjatietoutta...
Niin minkäs tasoisia urheilijoita valmensitkaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom