Kokeilu/tutkimus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Fatso sanoi:
Se miksi lihaksisto purkaantuu enemmän korkea hiilarisella (vs. matala hiilari, yhtäläiset kalorit) on varmasti monimutkainen yhtälö.

Osa johtuu siitä että matalahiilarisella rasvahappojen vapauttaminen ja käyttö helpottuu jolloin ei ole tarvista uhrata lihasta.

Dragon: on sitä rasvaa vähän sillä lihaksen sisälläkin, mutta sellainen johtopäätös että matalahiilarinen siirtäisi sitä vyötäröltä intramuskulaariseksi...hmm
:rolleyes:

Annan yhden henkilön kehonkoostumustulokset esimerkkinä:

20 vuotias tyttö,

Lähtöpaino 60 kg

Rasva-%: 22%
Rasva kiloina: 13,2kg
Neste-%: 60%
Neste litroina: 36l
Kuiva paino eli puhdas lihasmassa: 10,8kg
Rasvaton paino: 46,8kg

Loppupaino 51 kg

Rasva-%: 24%
Rasva kiloina: 12,2kg
Neste-%: 50%
Neste litroina: 25,5l
Kuiva paino eli puhdas lihasmassa: 13,3kg!!!!!!!!!!!!
Rasvaton paino: 38,8kg

Tää näyttäis nopeesti katsottuna, että dieetti olis pelkästään poistanut nestettä, mutta huom!!! kuivapainon huikea nousu!!!

Vai onko kuiva painon nousu ainoastaan korkeaproteiinisen ruokavalion tuomaa kuona-ainetta??? Tämä myös yksi lisätutkimisen aihe.

Massamonster sanoi:
Tää näyttäis nopeesti katsottuna, että dieetti olis pelkästään poistanut nestettä, mutta huom!!! kuivapainon huikea nousu!!!

Vai onko kuiva painon nousu ainoastaan korkeaproteiinisen ruokavalion tuomaa kuona-ainetta??? Tämä myös yksi lisätutkimisen aihe.

Onko nuo vedet, kuivapainot sun muuta sen sähköisen mittarin tulosta? Vai millä menetelmällä olet saanut nuo? Sähkö mittauksen tuloksella saa pyyhkiä peffaa ja itse en ole tietoinen mistään menetelmästä jolla tuollaisia datoja saisi kaivettua. (tietoisuudessani tosin voi olla hyvinkin paljon aukkoja :))

Mistä olet tuon korkeaproteiini - kuona , mistä idea moiseen?

edit: nopeasti vilkaistuna rasva + neste + kuivapaino = henkilön paino, jos kuivapaino on puhdasta lihasta niin missä on luut ja muut kudokset? :jahas:

Edellä mainitsemiini tuloksiin, kun lisätään oikeanlainen nesteentankkaus systeemi (kehitteillä), niin tähän dieetti pelittää tosi hyvin.

Eli lopputuloksena se, että tankkaus veisi nesteen suoraan tuohon kasvanneeseen kuiva painoon/lihakseen. Peilin pitäis sitten näyttää kyllä ihan mieletöntä verrattuna alkutilanteeseen, vaikka läskiä ei olekaan palanut paljon mitään.

Totta, kuiva paino sisältää tuon kaiken. Nää tulokset on saatu edellisissä viesteissäni mainituilla tavoilla eli Bodystatilla ja vedenalaispunnituksella.

Kaikissa mittaustavoissa on omat virhemahdollisuudet, mutta otin selvää asiasta ja jos kehonkoostumus halutaan suht tarkkaan selville niin nää tavat ovat ne tarkimmat. Mulle ilmoitettiin myös, että kun nää mittaukset on tehty vuoden mittaan useampaan kertaan ja aina samoilla tavoilla, niin niiden pitäis olla ihan vertailukelpoisia keskenään. Eri mittaustavoilla tehtyjä tuloksia ei pidä vertailla keskenään.

Proteiinihan happamoittaa elimistöä ja teettää näin myös kuona-aineita. Kuona-aineiden tehokas poistaminen vaatii runsasta veden juontia korkeaproteiinista ruokavaliota noudatettaessa.

Runsas kuona-aineiden määrä voi aiheuttaa esim. juuri tulehduksia lihaksessa, lihaksen kiinnityskohdat kipeytyvät herkästi, lihakseen tulee kova pumppi, vaikka ei ole vielä ehtinyt kunnolla edes aloittelee treeniä tai vaan muuten huomaa, että treeni takkuilee. Korkeaproteiinisen ruokavalion lisäpilarina on hyvä huolehtia emäs-happo -tasapainosta esim. emäsjauheella, jota otetaan teelusikallinen sekoitettuna veteen aamulla ennen aamiaista.

Massamonster sanoi:
Kaikki kymmenen pääsivät ulkoisesti erittäin hyvään kuntoon eli peilistä näytti, että rasvat ovat ihan minimissä...mutta...

...mittaukset näyttivät aluksi nesteiden hurjaa laskua, joka kyllä tasoittui ajan myötä.

...mittaukset osoittivat, että rasva-% nousi kaikilla, vaikka ulkoisesti näytti siltä, että rasvat olivat hävinneet olemattomiin???

Eli johonkin sitä rasvaa oli pakko tulla...sisäelimiin, lihaksen sisälle???

Hmm..?! :eek:

Liitteet

• smell-BS.webp
    smell-BS.webp
    21,5 KB · Katsottu: 469
JSmith sanoi:
Dragon: on sitä rasvaa vähän sillä lihaksen sisälläkin, mutta sellainen johtopäätös että matalahiilarinen siirtäisi sitä vyötäröltä intramuskulaariseksi...hmm :rolleyes:

Me tarkoitetaan nyt kahta eri asiaa. Minä puhuin solunsisäisestä kerääntymisestä ja sinä intramuskulaarisesta.

Tottahan tuo sinun juttu on, että lihaksen sisällä voi sidekudoskalvojen välissä olla rasvasoluja pieniä määriä mutta joo eipä sitä paljoa taida sinne kertyä matalahiilarisella dieetillä.

Dragon sanoi:
Me tarkoitetaan nyt kahta eri asiaa. Minä puhuin solunsisäisestä kerääntymisestä ja sinä intramuskulaarisesta.

Tajusin saman joku aika messuni kirjoittamisen jälkeen. Oh well.

Kiitän Anssi Mannista kommentistaan, mutta en ole koskaan väittänyt olevani erinomainen tutkija sanan varsinaisessa merkityksessä tai jotain sinne päin. Tämä kokeilu kai johtaakin juontonsa siitä omasta tyhmyydestäni, tiedonjanostani ja skeptisyydestäni. Olen opiskellut liikuntalääketiedettä yhden ihmisen elin-iän ajan ja siis lukenut ja lukenut asioista ja erilaisista tutkimuksista + niiden tuloksista. Mutta suomalainenhan ei usko ennen kuin itse näkee ja kokee ;)

Tuohon olisin vielä kommentoinut, kun joku sanoi, että käyttäisin pelkästään ihopoimumittausta eli pihtipittausta: kun minulle se ei valitettavasti riitä. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pihdeillä tehtävä mittaus on turhaa ajan haaskausta, koska pitkän kokemukseni johdattamana kykenen sanomaan melko tarkasti heti nähtyäni henkilön kuinka paljon rasvaa ja nestettä ihon alla hänellä on. Haluan siis nimenomaan tietää, mitä koko kehonkoostumukselle tapahtuu.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Massamonster sanoi:

20 vuotias tyttö,

Lähtöpaino 60 kg

Loppupaino 51 kg

Oisko tässä nyt mahdollista, että toi sähkömittari ei erota nesteitä ja rasvoja toisistaan kun se laskee ton rasvaprosentin. Eihän tossa oo mitään järkeä, että toi rasvaprosentti on kasvanut ja paino on pudonnut ja tullut lihasmassaakin lisää. Joku siinä koneessa mättää nyt ja pahasti. Olen itse ollut kehonkoostumusmitauksessa 4 kertaa ja tulevan tiistaina pitäs mennä taas. Niissä pitää helvetin tarkkaan kattoo, että olosuhteet mittauksiin on aina samat. Juoppas litra vettä ja tee mittaus uusiksi, niin saat aivan varmasti eri tulokset.

Ehkä ois kannattanut tehdä se pihtimittaus siinä rinnalle kuitenkin.

Massamonster sanoi:
Olen opiskellut liikuntalääketiedettä yhden ihmisen elin-iän ajan ja siis lukenut ja lukenut asioista ja erilaisista tutkimuksista + niiden tuloksista. Mutta suomalainenhan ei usko ennen kuin itse näkee ja kokee ;)

Täytyy kyllä ihan rehellisesti todeta, ettei se juuri näy tästä ketjusta. Toinen toistaan sekavampia kirjoituksia ja kummallisia oletuksia.

Jos haluat tulla kohdelluksi tutkijana, älä selitä kuinka paljon olet lukenut ja lukenut, tutkinut ja tutkinut tai muuta höpöjä. Anna asiantuntemuksesi ja neroutesi näkyä myös kirjoituksistasi. Ota vaikka pohjaksi joitain tunnettuja tutkimuksia erilaisten dieettien vaikutuksesta kehon koostumukseen ja vertaile havaintojasi niihin.

Taitaa olla päivänselvä asia, että käytetyissä mittausmetodeissa ja niiden tulkinnoissa on ollut virhe. Koska jo silmillä näkee, että tulokset ovat pielessä, niin silloin pitää ensiksi alkaa epäilemään tuloksia, eikä omia silmiään. Kyllä vedenalaispunnitukset kuulostavat valtavan tieteellisiltä, mutta jos tulokset menevät aivan päin P:tä, niin ei niihin pidä uskoa.

Kuten Massamonster kiteytti myös saman sanomalla ettei suomalainen usko ennenkuin näkee.

Minä uskon noista lukuarvoista ainoastaan kehon kokonaispainon.

Anssi Manninen sanoi:
I agree, Come now dear Swatson we must investigate :hyper:
Päin mäntyä näyttää olevan tulokset, pihdit vielä sekaan niin veikkaan että rasvaprosentti olisi laskenut eikä mennyt "lihaksien" sisään

Oli sellainen 60 kiloinen, natuna kovaa treenaava tyttö. Sitten se diettasi sikaterveellisellä ruokavaliolla 51 kiloiseksi. Samalla tietenkin kovaa treenaten. Arvatkaa mitä? Sen rasvaprosentti nousi! Aika hurjaa, jos se olisi tosta vetänyt vielä 10 kiloa alaspäin, niin mitenköhän suureksi sen rasvaprosentti olisikaan noussut?

En keksi muuta selitystä, kuin rikkinäisen mittauslaitteiston.

En MISSÄÄN TAPAUKSESSA halua tulla kohdelluksi tutkijana. Halusin tehdä tän jutun ns. ruohonjuuritasolla eli niin, että tyhmpempikin tajuaa...esim. minä itse. Ilman mitään ihme tieteellistä soopaa, josta on niin hiton vaikeeta ottaa selkoa. Vaikeeta ottaa selkoa jo sen tähden, että tieteellisiä tutkimuksia on väännetty iät ja ajat ja kuinka ollakaan tulokset myös vaihtelevat "aikakauden" mukaan.

Joskus on sanottu, että tää on ihan huipputerveellistä tai että näin pääset huippukuntoon...sit taas vähän ajan kuluttua asiat on kääntyneet jossain toisessa tutkimuksessa päälaelleen. Sitten vielä toinen sanoo toista ja toinen toista eli ei välttämättä ole hyvä valmentajana aina sinkoilla sinne tänne uusien tutkimustulosten saattelemana. Käytännön kokemus on a ja o, uskon siis vasta kun itse näen ja koen. Valmentajana yrittää tietysti tehdä parhaansa ja näin on valittava se parhaaksi katsomansa oma tie, jota kulkea.

Tänne kirjoitin lähinnä juuri siksi, että olin halukas vain vaihtamaan mielipiteitä ja kuulemaan mitä porukka tästä ajattelee.

...mutta se kyllä selkiskin mulle jo.

Nyt muuten loppuukin tuo tutkiminen + hutkiminen vähäksi aikaa, aloitan huomenna itse dieetin syksyn kisoja silmällä pitäen. Mulle tämä on kyllä vanhaa tuttua leikkiä, vanha jaksaa vielä :hyper:

Massamonster sanoi:

20 vuotias tyttö,

Lähtöpaino 60 kg

Loppupaino 51 kg

Tuosta ylläolevasta kiinnostaa tietää edelleen, mikä oli noiden mittausten aikaväli? Ja minkälaisilla makrosuhteilla vedetty dietti?

Omasta mielenkiinnosta kaivoin omat vanhat lappuseni esille, ja laitan ne tähän vertailun vuoksi. Kirjoitan kaikki tiedot, mitä näissä lapuissa on:

Eli lähtötilanne 5.12.2001

Height: 154
Weight: 60.1kg
Imbedance 460 ohms
Total body water: 34 kg
Fat: 22.7%
Fat mass: 13.6 kg
Fat free mass 46.5kg
(ffm 46.5kg - total water 34 kg = 12.5kg kuivapaino)
Body Mass index: 25.3
Basal metabolic rate 1400 kcal
Hydration: 56.6%

Tilanne 23.4.2002
Height: 154cm
Weight: 51.4kg (-8.7 kg)
Impedance: 408 ohms
Total body water: 33.6kg (-0.4)
Fat: 10.6% (-12.1%)
Fat mass: 5.5kg (-8.1kg)
Fat free mass: 45.9kg
(ffm 45.9kg - total water 33.6kg = 12.3kg kuivapaino) -0.2kg
Body mass index: 21.7
Basal metabolic rate: 1316 kcal
Hydration: 65.4% (+8.8%)

Oletko ihan varmasti natu? Mun käytännön kokemus kertoo, kun olen vertaillut eri henkilöiden mittaustuloksia keskenään, että natuna treenaavilla on tuo impedanssiluku korkeampi. Varsinkin miehillä, jotka roinaavat, saattaa heidän imp.luku olla 200 jopa alle.

Naisilla taas nappien ansiosta imp.luku laskee alle 500, yleensä muuten se on lähellä 600.

Ei tietenkään sun tarvii vastata tähän, mutta tarkoitan tällä vaan sitä, että varsinkaan natuja naisia ei voi verrata roinaaviin naisiin, eikä ainakaan rasvanpoltossa.

Massamonster sanoi:
Oletko ihan varmasti natu?
100%:sti. Ja juuri siksi laitoinkin noi omat tulokset, koska ne on aivan erilaiset kun nuo sinun kokeilusi esimerkin. Tosin mulla on ikää jonkin verran enemmän, mutta sen nyt ei luulis vaikuttavan asiaan ainakaan noin paljon.

Tuon dietin aikana ainoat dietin edistäjät palautumisjuoman lisäksi oli CLA, lesitiini, ja United feelingsin Fat Burner (ei sisällä mitään kiellettyjä).

Mistä tuo imbedanssiluku (sähköjohtavuus?) tulee? Mun täytyy tänään tarkastaa illalla siellä koneissa olevista muiden asiakkaiden tuloksista noita niiden imbedanssilukuja. Niissä ei kyllä varmaankaan mitään suuria eroja ollut noihin mun lukuihin nähden, koska muuten se olisi jäänyt mieleen, kun arvioin sen laitteen luotettavuutta.

Ja täytyy tähän kyllä todeta vielä se, että olen tehnyt kyseisellä laitteella paljon testejä, enkä pidä laitetta mitenkään luotettavana. Sen sisäiset laskukaavat eivät vaan yksinkertaisesti kata kaikkia kehotyyppejä. Täälläkin on todettu moneen kertaan, että esim. aktiiviurheilijoilla se voi näyttää aivan järjenvastaisia lukemia ja isokokoisilla kehonrakentajilla laite näyttää ihan mitä sattuu, ja muistuu mieleen myös sellainen vanha kuivan käppänä herrashenkilö, joka oli käytännössä pelkkää luuta ja nahkaa, eikä taatusti hänen sisäelinten ympärillä tai lihasten sisällä (?!) olisi sitä rasvamäärää ollut, mitä rasvaprosentin mukaan laite ilmoitti.

Edelleen jäin kaipaapaan tuon esimerkkisi dietin pituutta ja noiden mittausten aikaväliä. Sekä niitä makrosuhteita.

edit: Ja tarkennetaan vielä sen verran, että tuossa palautumisjuomassa oli sekä kreatiinia että glutamiinia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom