Koirien ruokintapulina (barffaus, nappulamerkit...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elenya
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tälläisen pistää pystyyn, kun nuo ruokinta-asiat ainakin itseäni joskus askarruttaa.

Oma koiruus on elellyt pääsääntöisesti teollisella nappulalla, tällähetkellä menee Golden Eaglea joka on kyllä osoittautunut toimivaksi ruoaksi meillä. Kuitenkin tuo barffaus kovasti kiinnostaa, tai ainakin osittainen sellainen. Onko mitään järkeä syöttää puolet ja puolet? Eli joka toinen päivä nappulaa ja joka toinen raakaruokaa. Heitelkääs barffaajat omia kokemuksia ja ehkä hyviä linkkejäkin aiheesta. Mikään hifistely ei kiinnosta, mutta kyllä kai tuon raakaruokinnankin voi toteuttaa ilman pilkunviilausta? :)

Just äsken koira veti kupillisen broilerin siipiä hyvällä halulla :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin tälläisen pistää pystyyn, kun nuo ruokinta-asiat ainakin itseäni joskus askarruttaa.

Oma koiruus on elellyt pääsääntöisesti teollisella nappulalla, tällähetkellä menee Golden Eaglea joka on kyllä osoittautunut toimivaksi ruoaksi meillä. Kuitenkin tuo barffaus kovasti kiinnostaa, tai ainakin osittainen sellainen. Onko mitään järkeä syöttää puolet ja puolet? Eli joka toinen päivä nappulaa ja joka toinen raakaruokaa. Heitelkääs barffaajat omia kokemuksia ja ehkä hyviä linkkejäkin aiheesta. Mikään hifistely ei kiinnosta, mutta kyllä kai tuon raakaruokinnankin voi toteuttaa ilman pilkunviilausta? :)

Just äsken koira veti kupillisen broilerin siipiä hyvällä halulla :)

Golden Eaglen holistista sarjaa menee kasvuiässä olevalle amstaffille, rotikalleni ylläpitoruokana Jahti ja Vahti.
Barffaus kiinnostaisi mutta ei ole mahdollisuutta hankkia nyt erillistä pakastinta sitä varten. Mainitsit tuosta puolet ja puolet syöttämisestä, sitä kai jotkut harrastaa mutta olen ymmärtän että se ei välttämättä olisi hyvä juttu koiran mahalle kun raakaruoka kuitenkin sulaa hitaammin kun nappula. Mutta ei mulla mitään vankkaa faktaa ole esittää asiasta.

Miulla syö koirat pääasiassa jauhelihaa ja Bento Kronen medium-raksuja. Nyt raksujen kaverina menee muutaman päivän välein jauhettu lohi. Viime vuoden äitien päivästä lähtien olen syöttänyt myös raakaa hevosta. Tai siis niiden ruokavalio vaihtelee kaiken tämän kesken. Raksut on varsin pienessä roolissa koko ruokailussa. Ikinä ei ole ollut koirissa minkään sortin sairauksia, ei anaaleja, eikä muita tulehduksia, turkki kiiltää ja koirat on tyytyväisiä. Ei tuo nyt hirmu hankalaa ole.

Mulla koirat syö n. puolet nappulaa ja puolet puuroa/lihaa. Näin tehny jo useamman vuoden, nyt kun "löysin" Murren Murkinan, jossa on todella laaja valikoima lihapakasteita, onnistuu entistä helpommin. Syötin pitkään kuivalihaa, oli helppoa ja nopeaa lisätä puuroon (4-vilja), eikä hintakaan ollut paha ( ~25 € / 5 kg). Omistajanvaihdoksen myötä säkille tuli kymppi lisää hintaa, joten oli pakko vaihtaa pakasteisiin.

Nappulamerkkejä vuosien varrella tullut kokeiltua lähes kaikkia (miinus kaikista kalleimmat, johtuen lauman suuresta koosta), tällä hetkellä syötän Hussen Premium-sarjan ruokia.

Itse olen ollut tyytyväinen tähän ruokintamenetelmään, haaveissa siirtyä joskus hamassa tulevaisuudessa kokonaan barfiin. Omaan silmään koirat voivat paremmin kuin pelkällä nappulalla, turkit ovat tuuheammat, lihakset paremmassa kunnossa ja kaiken kaikkiaan tyytyväisen oloisia koiria.

Käytännössä ruokinta menee siten, että toinen ateria pelkkää nappulaa, toisella pääasiallisesti puuroa ja vähän nappulaa. Tällä pyrin estämään turhan ronkeliuden, sekä urosten en-halua-syödä-mitään-vaiheen. Tähän mennessä toiminut hyvin, kaikki pojat ovat ennen joka ateriaa nälkäkuoleman partaalla ( :D ) ja juoksuaikoinakin sapuska maistuu enemmän kuin hyvin. :)

Millaisia mielipiteitä täällä on koirien ruokamäärien säännöstelystä? Yleisestihän kaiketi suositellaan, että saa antaa vain se suositellun määrän tietyin aikavälein jne. Mutta mutta on kotipuolesta kahdesta koirasta sellainen kokemus, että pennusta saakka oli ruokaa aina tarjolla. Kumpikin on aikuisena sittemmin syönyt tarkan ruokamäärän noin kerran päivässä (jotain raskaita lenkkipäiviä tai karkuureissuja lukuun ottamatta), jättävätkin lähes poikkeuksetta vähän, eikä mitään taipumusta siihen peloteltuun ylensyömiseen ole. Tuntuu että pikemminkin päinvastoin; jos pennut olisivat joutuneet olemaan nälässä pienenä, ne olisivat oppineet, että kannattaa syödä kaikki mitä eteen tuodaan. Näinhän se menee ihmisilläkin..

Millaisia kokemuksia teillä on? Onko enemmän koirakohtaista tämä? Meidän pojat ovat kumpikin alkuperäisrotuja (eka pystykorvaperuinen seropi ja toinen lapinkoira), tiedä sitten vaikuttaako asiaan. Mutta tuntuu jotenkin hölmöltä tuo säännöstely, kun eihän ihminenkään pysty tarkkaan arvioimaan energiantarvettaan, miten sitten koiransa tarvetta.

Meillä mennään neu+proteiini+kasvikset kombolla. Sellasta välimuotoruokailua. Tällä hetkellä pääosin kanansiipiä menee lihana ja pakastevihanneksia / randomsalaatteja tms mitä nyt yli jää omista safkoista. Hyvin noi ainakin tuntuu sulavan ja scheissejen koko on selkeesti pienempi kuin nappulasta. Vatsakin ollu kovana. Nopee, simppeli ja tuntuu et jannu saa laadukasta safkaa ja turkki on hyvän näkönen jne. Pakastintilaa vaatii kyl jonkun hyllyn kun ~10kg siipiä ja 20kg neuta tilaa kerralla.

Jonkin verran tulee miksailtua tota proteiinia, välillä lohesta jämiä, kananmunaa, teurasjauhista jne.

Täällä myös siirryttiin barffaukseen reilu kuukausi sitten. Aikaisemmin mennyt Eukanuban ja Acanan kuivamuonaa, joista varsinkin Acanaa kyllä joutuu kehumaan hinta-laatusuhteen ja helpon hankittavuuden (tulee tilattaessa kotiovelle ilman lisämaksua) vuoksi. Nyt kun otukset saavat syödä siipiä ja kanankauloja, niin tuntuu että ruoka maistuu paljon paremmin kuin aikaisemmin. Tuossa joku mainitsikin että suoli on ollut kovempi nyt ja paskan määrä pienempi. Tuntuu että vähän liiankin kovalla oli tänään, olisikohan aihetta antaa enemmän vihanneksia sekaan?

Kun joskus lueskelin barffauksesta joltain sivustolta, niin siellä mainittiin että barffauksessa riittää se, että ravintoaineiden tasapaino saavutetaan pitkällä aikavälillä. Koiran ei siis tarvitse saada jokaista ateriaa täydellisesti koostettuna. Mitä mieltä olette tästä? Omaan korvaan se kuulostaa ihan järkevältä ja niinkuin sanoin turha hifistely ei ainakaan itseäni kiinnosta.

Tuosta koko ajan nappulaa tarjolla ajattelusta. En ole mikään asiantuntija, mutta sillä ruokinnalla on muutakin merkitystä kuin se, että koira saa ravintoa sopivasti. Ruokinnalla vahvistetaan myös omistajan ja koiran välistä suhdetta. Meillä ei esimerkiksi koskaan syödä ilman lupaa ja vaadin sitä ennen tiettyä käyttäytymistä. Koiran pitää meillä istua paikallaan ja odottaa niin kauan kuin laitan sille ruokaa. Lisäksi vaadin siltä aina kontaktin ensin ennenkuin annan käskyllä luvan syödä. Nämä on siis meidän sääntöjä, muilla voi olla toisenlaiset. Meillä ei näin ollen syöksytä kupille heti kun se koskee maahan tai muutenkaan pyöritä siinä ympärillä hyppimässä ja vinkumassa, koira tietää että sen pitää olla rauhassa että se saa ruokansa. Kuppia eikä luita meillä puolusteta. Tuskin tuohon nyt pelkästään ruokinta vaikuttaa, mutta se on yksi osa-alue koiran ja ihmisen välisen suhteen luomisessa mielestäni. Jos koira saa itse päättää koska syö ja kuinka paljon syö, se voi pönkittää sen luuloja omasta arvoasemastaan kotona, mistä voi seurata ongelmia. Tämän vuoksi minä säännöstelen ruoan ja meillä on ruoka-aika. Koiran kulutuksen päättelen siitä, että jos se lihoo se saa liikaa ruokaa ja päinvastoin. Koiranruokapusseista saa suuntaa-antavat ohjeet kuinka paljon ruokaa pitäisi antaa.

En ole mikään asiantuntija, mutta sillä ruokinnalla on muutakin merkitystä kuin se, että koira saa ravintoa sopivasti. Ruokinnalla vahvistetaan myös omistajan ja koiran välistä suhdetta.
Tuossa on varmasti ihan pointtinsa kyllä. Tosin meillä ei tässäkään ollut koskaan ongelmia, kun ruokaa tehtiin, koira odotti rauhallisesti kuppiaan eikä syöksynyt mihinkään. Selkeästi siis ymmärsi, että ihminen on lauman ykkönen, johtaja. Erotuksena kuvailemaasi tilanteeseen oli tietysti se, että yleensä koirat jättivät/jättävät ruokaa ja se jää sitten odottelemaan aikaa, kun niiden tulee nälkä. Yleensä vasta seuraavana päivänä, jolloin tehdään uusi ruoka. Mutta varmaan kovapäisimmät yksilöt tarvitsevat tuohon tosiaan tarkempaa säätelyä.

Koiran kulutuksen päättelen siitä, että jos se lihoo se saa liikaa ruokaa ja päinvastoin. Koiranruokapusseista saa suuntaa-antavat ohjeet kuinka paljon ruokaa pitäisi antaa.
Niin, pitkällä aikavälillä. Kyllä mäkin nyt suunnilleen tiedän kuluttavani reilut 2000 kcal/vrk, mutta raskaana työ- ja tallipäivänä on ymmärrettävästi paljon kovempi nälkä. Tai viimeistään seuraavana, kun syntynyttä energiavajetta paikataan. Sitten taas jos tulee viikko ilman kummempaa fyysistä rasitusta, ruoka ei tietenkään maistu yhtä hyvin. Tällaista on vaikeaa arvioida, ja minusta ainakin on sietämätöntä olla nälässä, koska taulukko sanoo etten voi kuluttaa tänään enempää. Miksi asia olisi muilla nisäkkäillä eri tavalla? Kyllähän pennut kasvavat, vaikkei niiden ravinto olisikaan optimaalista, ja ovat aina hiukan hoikkia. Eli ulkomuodosta ei välttämättä pysty päättelemään ravintovajetta vedenpitävästi. Mutta pysyvä nälkä saattaa jäädä, jos vain taulukkoja seurataan.

Tämän vuoksi minä säännöstelen ruoan ja meillä on ruoka-aika. Koiran kulutuksen päättelen siitä, että jos se lihoo se saa liikaa ruokaa ja päinvastoin.
Sama. Syötän koirat kerran päivässä, illalla. Joku viisas joskus sanoi, että koirat rakastaa rutiineja, ja miun mielestä tämä syöttämisrytmi on yksi niitä. Ruokaa annan lähes aina silmämääräisesti saman verran, siis sillon, jos koirat eivät ole tehneet mitään erityisen rasittavaa. Joskus, kun odotettavissa on jotain, mikä vaatii paukkuja koiralta erityisen paljon, annan pienen satsin jotain topakkaa evästä jo noin tuntia-kahta ennen maastoon lähtöä. Samalla pyrin nesteyttämään sitä esim. laittamalla juomaveteen jotain, vaikka lihaliemikuution tai tonnikalaa. Samoin sitten kun koira on taas tarhassa, annan tavallista tuhdimman satsin, monesti niin paljon, kuin koira jaksaa syödä. Samoin nyt kovien pakkasten aikaan syötin noita elukoita oikein huolella. Sillon ruokaa parikin kertaa päivässä. Jos ne vähän siinä lihoo, ei se haittaa, se on tärkeä osa ulkokoirien hyvinvointia ja lämpötaloutta, ja sitä painoa voidaan aina pakkasten jälkeen hallita ja viedä alaspäin. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Sillon kun koirat kuluttaa paljon, annan enemmän, sitten kun ollaan passiivisemmalla kaudella, syötetään vähemmän. Jos ne lihoo, syötetään vähemmän, ja välillä voidaan pitää ihan tyystin paastopäiviäkin.
Tällaista on vaikeaa arvioida, ja minusta ainakin on sietämätöntä olla nälässä, koska taulukko sanoo etten voi kuluttaa tänään enempää. Miksi asia olisi muilla nisäkkäillä eri tavalla?
Koska koirat ovat kesytettyjä susia. Ihminen mieltää sen nälän vähän eri tavalla(kuten itse sanoit, on sietämätöntä olla nälässä).

Täällä koirat syö Jahti&Vahti Energiaa. Koirat voi hyvin ja turkki on hyvässä kunnossa. Laadukas ruoka hintaansa nähden.

Lisäksi saavat joskus lihaa, kananmunaa, öljyä, ruuan jämiä, luita.

Barffausta juu kehutaan kovasti, mutta omien koirien kohdalla en näe mitään järkeä vaihtaa "työläämpään" ruokintaan, kun ovat aina olleet terveitä ja voineet hyvin tällä nykyisellä ruualla.

Täällä koirat syö Jahti&Vahti Energiaa. Koirat voi hyvin ja turkki on hyvässä kunnossa. Laadukas ruoka hintaansa nähden.

Lisäksi saavat joskus lihaa, kananmunaa, öljyä, ruuan jämiä, luita.

.

Meillä menee Jahti&vahdin kana riisi ja muutenkin samoilla linjoilla ruuan kanssa. Mulle sitten tulee aina silloin tällöin profinen ruokia "korruptiona" jolloin sitten sotketaan tuon perusruuan mukaan ne.
Aamulla noin 5.30-8.00 riipuuen herätyksestä menee nappuloita 1,5dl per koira + öljy. Illalla klo 17.00 sitten nappulat + muut lisukkeet. Esim rahkojen jämät,kermaviilit jauhelihat. Riistalihojen jämät jne. Lisäksi menee aika paljon "herkkuja" leikin ja koulutuksen mukana.
Näyttäs muuten olevan samanrotuisiakin nuo koirat meillä.

Ei tietenkään pidä mennä pelkkien taulukkojen mukaan, siksi kirjoitinkin että pusseissa on suuntaa-antavat ohjeet. Annan yleensä ruokaa enemmän jos ollaan tehty rasittavampaa liikuntaa, yleensä siis metsälenkkipäivinä jolloin koira saa olla irti. Ruokinta on silloin mun mielestä hyvällä mallilla, jos koiran paino ja ulkonäkö pysyy sopusuhtaisena ja kun ymmärtää suhteuttaa sitä ruokavaliota siihen miten on liikuttu. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Mun koira söisi itsensä lihavaksi jos pitäisin sillä ruokaa koko ajan tarjolla. Lisäksi ruoka menettäisi merkitystään sillä käytän sitä myös tokoillessa palkkana.

Ok, hyviä perusteluja ja mielenkiintoisia näkökulmia asiaan! Tuollainen luonnollisen rytmityksen ja ravinnon määränvaihtelun noudattaminen kuulostaa hyvältä.

Koska koirat ovat kesytettyjä susia. Ihminen mieltää sen nälän vähän eri tavalla(kuten itse sanoit, on sietämätöntä olla nälässä).
Hain tällä lähinnä sitä, että ihmiselläkin on biologinen funktio, joka ohjaa ylensyömään, mikäli on odotettavissa nälänhätä. Erityisopena esim. näkee aika ajoin sellaisia lapsia, jotka ovat kasvaneet nälässä, eikä niitä saa ruokapöydästä pois ollenkaan. Tuo funktio tuskin poikkeaa paljon muillakaan nisäkkäillä; ei voi luottaa siihen, että seuraavaa ruokintakertaa tulisi lähiaikoina.

Mulla ei oo koskaan ollut kerralla vain yhtä koiraa, joten en osaa omalle kohdalle edes ajatella vaihtoehtoa, että ruokaa olisi koko ajan tarjolla. Ehkä siinä tapauksessa, että koira olisi huono syömään? Muistelen yhden koiran pentuaikaa, kun oli juuri tullut mulle, eikä ensimmäisinä päivinä suostunut syömään ruokaansa. Silloin oli WC-rullissa papanoita sisällä ja niitä koko ajan tarjolla ajatuksena, että hiljalleen vatsalaukku kasvaa kun leikin lomassa syö. Eipä tuota vaihetta onneks kestänyt kauaa, alta viikon söi kupista kaiken.

Meillä uros on aina ollut tarkka syömistään määristä. Se syö vain silloin kun on nälkäinen ja vain sen verran että on kylläinen. Se saa ruokansa samaan aikaan kuin meidän nartut mutta saa syödä ruokiaan eri huoneessa, nää nartut on niin ahneita että söisivät kaiken mitä saavat.
Meillä syödään nappulaa.
Uros syö J&V Energiaa, vanhempi narttu Joseran festivalia ja narttupentu Happy Dog Maxi Junioria.
(suosittelen muuten kaikkia isojen rotujen pentujen omistajia syöttämään pennuilleen tuota Happy Dogia http://fi.happydog.de/tuotteet/kuivaruoka/supreme-tuotelinja/pennut/ )
Lisänä saavat öljyä ja jauhelihaa. Pentu hieman raejuustoa ja uros saa vielä Neurobion b-vitamiiniä parin yliliikkuvan niskanikaman vuoksi.

Huomauttaisin tosiaan noista määristä että itse en ole juurikaan antanut pussin ohjeen mukaan, koska ne annokset on viitteellisiä. Meillä on ruokinta alotettu sen mukaan mutta määrää muklattu sen mukaan miltä koira näyttää.

Milleen ootte valinneet nuo nappulat? Valmisruokaahan on tarjolla jos jonkintasoista, mutta onko nuo eläinlääkärin suosituksia, tai onko ruoille olemassa jotain sertifikaatteja tms.?

Milleen ootte valinneet nuo nappulat? Valmisruokaahan on tarjolla jos jonkintasoista, mutta onko nuo eläinlääkärin suosituksia, tai onko ruoille olemassa jotain sertifikaatteja tms.?
Kokeilemalla. Mun kohdalla hintatasokin vaikuttaa, en raaski maksaa 70-80 € / säkki, jos selviän halvemmalla. Panostan pentuajan ruokintaan, aikuiselle koiralle on "ihan sama" mitä syöttää, ei haittaa jos joutuu välillä vähän köyhempää ruokaa tarjoamaan.

Ruokamäärään vielä sen verran, että mä en ole koskaan edes kattonu säkin kyljestä, paljonko ruokaa pitäis antaa. Tuttavapariskunta aikoinaan mittasi grammalleen oikean määrän ruokaa, mä oon aina mutu-tuntumalla heitelly ruokaa kippoon. Sukupuoli ja ikä vaikuttaa, vaikka kaikki koirat saavat saman verran liikuntaa. Ikähaarukka tällä hetkellä 2-9 v. ja kolmea eri ruokaa syötän (Light, Adult ja Extra Energi) + lisukkeet samat kaikille, määrä vaihtelee.

Vuosien myötä silmämääräisesti osaa arvioida sekä ruoan sopivan määrän, että tarpeen lisätä / vähentää. Talvella yleensä lisään (kovilla pakkasilla) sekä määrää, että mahdollisesti ruoan vahvuutta, kesällä taas päinvastoin. Nuorin uros on koko ikänsä ollut "lihotuskuurilla", super-ADHD-tapaus. :D Nartut taas lihovat jo pelkästä ruoan ajattelusta, tasan ei käy onnen lahjat. :lol2:

En mäkään nyt herranjestas punnitse sitä ruokaa koko ajan! :D Itse pidän sitä pussin merkintää kätevänä, sillä yleensä jos vaihdan ruokamerkkiä katson ensin että miten ohjeistetaan. Sitten mittaan ruoan ohjeen mukaan ja jatkossa annan summan mutikassa, kun ei mulla ole mitään mittakippoa, kauhalla vaan lappaan. Jos on löysä päivä annan kaksi tasakauhallista ja jos on aktiivipäivä annan kaksi kukkurallista kauhallista. :D Mä olisin varmaan syöttänyt triplamäärät päivässä tuolle koiralle kun se mulle tuli ilman noita pussimerkintöjä. Ehkä se silmä harjaantuu vuosien varrella ja oppii arvioimaan ilman niitä merkintöjäkin.

Mä olen päätynyt tuohon Golden Eaglen holistiseen isojen koirien nappulaan ihan sitä kautta, että se pitää kakkamäärän normaalina ja kiinteänä. Olen käynyt läpi J&V:t ja Frank's pro goldit ja maha oli aina löysällä. Tuo pelittää, vaikka maksaakin hunajaa. Tosin mulla on vaan yksi koira. :)

Jahti & Vahti Junioria menee nyt "perussettinä", länttään kuppiin lisää aina kun huomaa että on tyhjä.:D Sit noita normaaleja lisiä mitä täälläkin on mainittu ja kaikki mikä putoaa lattialle katoaa heti.
Hurtta on oikeastaan koko ikänsä ihannemitoissa eli kylkiluut tuntuu kädellä sopivasti mut muuten solakka.

E: Jossain vaiheessa pitää harkita vaihtoa vaikka Energiaan tai johonkin vastaavaan. Tai sekoittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom