Koirien jalostus - vituiks mennyt leikki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
rhode1 sanoi:
Sattumalta surffailin tänne, olen iki-onnellinen rhodesiankoira-uroksen omistaja ja tästä linkistä saa kaiken tarpeellisen tiedon mikä liittyy siihen dokkariin ja rhodesiankoiran jalostukseen SUOMESSA --> http://www.s8.createphpbb.com/rrfinl...orum=rrfinland

Käykää nyt ihmeessä lukemassa asiantuntijoiden kirjoitukset aiheesta ettei jää mitään epäselvyyksiä, sieltä löytyy myös kaikki tarpeelliset linkit, joista löytyy tietoa rodusta, terveydestä yms. Ei ole kiva lukea höpöhöpö-juttuja tällaisilta palstoilta rodusta, josta ei tiedetä yhtään mitään ja annetaan ihmisille siten vääränlainen käsitys.

Oli ridge tai ei, koirat ovat yhtä terveitä. Käy lukemassa lisää suomen rr-yhdistyksen sivuilta JTO --> http://www.ridgeback.fi/pdf/jalostuksen_tavoiteohjelma.pdf ja dokkarista aiheutunut keskustelumylly linkistä http://www.s8.createphpbb.com/rrfin...days=0&postorder=asc&start=0&mforum=rrfinland

No niinhän minä olen kokoajan kirjoittanut, että koira on aivan yhtä terve, oli sitä ridgeä tai ei ja eikä niitä lopeteta Suomessa. Kirjoitin samat asiat, tosin hieman eritavalla, kuin mitkä itsekin olet nostanut esiin ja pistin linkkiä RR-foorumin jalostusohjelmaankin, joten missä vika :confused: ? Sillä etsin tietoa niin RR-yhdityksen sivuilta kuin kasvattajiltakin. Olen ns. rhodesinakoiran puolella, sillä ne ovat mielestäni upeita eläimiä ja haaveena on hankkia joku päivä sellainen koira.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pentua ei nimenomaan saa juoksuttaa liikaa ettei kasvavat luut ja nivelet vahingoitu kun herkkiä ovat, varsinkaan tuossa nopeimman kasvupyrähdyksen aikana. Parasta lenkittämistä pennulle on se että se saa juosta vapaana vaihtelevassa maastossa oman jaksamisen mukaan. Pitkät pyörälenkit ym. "pakkolenkittäminen" on ainakin vuoden ikään asti bannissa täällä.

Juu, noin se on mennyt minunkin 1. koiran kohdalla ja AA-lonkat, 90% terveys* ja todella hyvä liikkuvuus sillä on. Käytin koiraa 4-5x viikossa vajaan tunnin lenkillä heti 3kk ikäisestä lähtien. Ensimmäiset 2v meni kokolailla samaa tahtia, mitä nyt lenkit hivenen piteni vuoden jälkeen ja lihaksisto on aika loistavassa kunnossa. Kokoajan seurasin koiran jaksamista ja heti kun se 'puutuu', niin autolle takaisin ja kotiin. Koira siis juoksi vapaana maastossa.

Tätä uuttakin koiraa tulen samalla tavalla lenkittämään, vaihtelevissa maastoissa jo ihan käyttöteknisistä syistä. Vaan on noissa 8vko ikäisissä pennuissa virtaa sen about 30 min touhuamiseen ja sitten kun se katkeaa, niin se tosiaan katkeaa... 2h aivan reporankana ja taas on akut ladattu :D

*pieni tapaturma 5v ikäisenä ranteen kiertymisen muodossa keväthangella, tassuluu oli halki, muttei poikki ja se vieläkin hivenen kovan päivän jälkeen tuntuu olevan arka, varsinkin seuraavana aamuna. Vetryy parin minuutin jolkottelun jälkeen. On kuvattu ja mietitty, muttei tuohon oikein hoitoa ole löytynyt.

No niinhän minä olen kokoajan kirjoittanut, että koira on aivan yhtä terve, oli sitä ridgeä tai ei ja eikä niitä lopeteta Suomessa. Kirjoitin samat asiat, tosin hieman eritavalla, kuin mitkä itsekin olet nostanut esiin ja pistin linkkiä RR-foorumin jalostusohjelmaankin, joten missä vika :confused: ? Sillä etsin tietoa niin RR-yhdityksen sivuilta kuin kasvattajiltakin. Olen ns. rhodesinakoiran puolella, sillä ne ovat mielestäni upeita eläimiä ja haaveena on hankkia joku päivä sellainen koira.

Heh, yöllä tokkuroissani luin näitä tarinoita täällä niin oon todellakin joo ymmärtäny jotain kirjotuksestas väärin. Tervetuloa rhode-piireihin jos meinaat sellaisen hankkia, ei voi muuta sanoa ku täydellinen rotu, ainaki mulle! Hienoa että olet ottanut asioista selvää, toisin kuin jotkut muut jotka vääntää uskomatonta soopaa koirasta josta eivät tiedä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom