Koirien jalostus - vituiks mennyt leikki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Löyty mm. tällainen artikkeli:

Perinnöllisyyden eli genetiikan lyhyt oppimäärä Pienten populaatioiden suojelutoimet osa 2 sanoi:
Äärimmäiset keinot, sisäsiitos tautien kitkijänä
*Aivan äärimmäinen keino ja moraalisesti vähintäänkin epäilyttävä tapa olisi linjata koiria raskaasti. Tämä menetelmä on ollut käytössä mm. lihabroilereiden jalostuksessa. Useamman sukupolven ajan raskas sukusiitos (isä-tytär tai sisarusparitus) johtaa lopulta täysin homotsygoottisiin linjoihin. Kun linjat ovat täysin homotsygoottisia, niissä ei voi enää olla piilossa mitään resessiivisiä ominaisuuksia vaan kaikki taudit ym ovat nähtävissä. Tässä menetelmässä osa linjoista kuolee ja osa on niin sairaita että niiden käyttö lopetetaan. Jäljelle jää vain perinnöllisistä sairauksista puhtaita linjoja tai linjoja joissa on vähäisiä sairauksia. Näitä linjoja yhdistämällä voidaan tuottaa haluttuja risteymiä ja saada koti- ja harrastekoiriksi terveitä ja heterotsygotian elinvoimasta nauttivia koiria. Kuitenkin jotta työ ei menisi hukkaan, on linjat säilytettävä erillään ja kasvatuksessa käytettävä vain tiukasti linjattuja koiria. Tällä tavoin lihabroilerista on jalostettu nopeammin kasvava. Syötävät broilerit ovat aina useamman linjan risteytyksiä. Toivon kuitenkin että koirankasvatus saa jatkossakin olla inhimillisempää kuin lihabroilerin jalostus ja että näin äärimmäisiin keinoihin ei olla valmiita ryhtymään. Sillä rankka linjasiitos tarkoittaa aina ja väistämättä sitä että osa linjoista on todella sairaita ja että niiden linjojen mukana menetetään joitakin koiranomistajille tärkeitä ja rakkaita ominaisuuksia.

Lähde: http://www.bedlington.kotisivukone.com/files/bedlington.kotisivukone.com/perim_6.rtf

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samoin tossa dokkarissa tuli hyvin esiin se, kuinka paljon yhdellä uroksella voidaan tehdä pentuja. Oliko sillä spanielilla teetetty yli 20 pentuetta diagnoosin jälkeen?

Jep. 26 pentuetta diagnoosin jälkeen. Älytön määrä. Eikä touhu ole mitenkään rangaistavaa, vaikka oikeastaan se on silkkaa eläinrääkkäystä. Pelkkää bisnestä siis, ei mitään tekemistä eläinrakkauden kanssa.

Uskon, tais siis oon ihan sata varma, että tää jalostustehtailu johtuu ihmisen sekoamisesta rahaan.

Tyypillisin tapaus näistä tehtailijoista on vähän vanhempi rouva, joka on epäonnistunut elämässään, toimii jossain ihan rutiinirutiini duunissa, tyyliin kaupan kassa tai joku siivooja. Sit kun se ostaa ekan koiran, ja teettää sillä pennut ja saa siitä sen 7000 € (seitsämän pentua á 1000 €) lapaseen normi kuukausiliksan päälle

Pitää muistaa, etä tuosta 7000€ potista menee kaikkiin tarpeellisiin toimenpiteisiin 1/3 osasta puoleen välille. Pennyttaminen ei oo halpaa. Yleensä laatu-uros jos on makassa, niin se vie 1:n pennun hinnan hypystä, tai sitten jälkeläismäärään nähden tietyn summan.

Jos toi ois kultakaivos, niin sitä tekis herrat. :D

vittu, olipahan veret seisauttava pätkä siitä kingcharliesspanielista joka ulvo ja sätki maassa, mä olisin tyhjentäny lippaan samantien siihen. Kyllä kävi sääliksi.

Toki sekarotuisissakin piilee omat riskinsä, mutta en näkisi sitä kovinkaan vääränä jos kasvattaja teettäisi pennut kahdesta hyvä geenisestä (ei perinnöllisiä sairauksia) ja luonteiltaan sopivilla eri rotuisella koirilla.
Mun koira on esim. risteytetty tarkoituksella kahdella toisiaan lähellä olevilla roduilla (suomenlapinkoira ja lapinporokoira)
käsittääkseni koiria olisi aina parempi koittaa jalostaa pienemmiksi, jotta vältyttäisiin rakennevirheiltä/lonkkavioilta.

Mun mielestä tosta tulee väärää silloin, kun sekarotuisesta, paperittomasta pennusta jengi pyytää helpolla 500-600e euroakin. Mistä lähtien on ollut tapana maksaa itsensä kipeäksi koirasta, jolla esim näyttelyssä et tee mitään?
Sama pätee rotukoiriin ilman peiffejäkin, siinäkin yritetään rahastaa.

Meillä on himassa ihan täysin sekarotuinen hurtta, ei mitään hajua, mitä kaikkea tuossa on, pään muodosta ja korvista voin sanoa että sakemannia ainakin, mutta tiedä sitten muusta. En ole varmaan ikinä nähnyt terveempää ja helpompaa koiraa. Ollaan ajateltu kaveriksi hankkia lähitulevaisuudessa toinen koira, ihan rotukoira tällä kertaa, mutta peiffittä, koska ei kiinnosta paskan vertaan toiminta joka niitä edellyttää.

Mun mielestä tosta tulee väärää silloin, kun sekarotuisesta, paperittomasta pennusta jengi pyytää helpolla 500-600e euroakin. Mistä lähtien on ollut tapana maksaa itsensä kipeäksi koirasta, jolla esim näyttelyssä et tee mitään?
Sama pätee rotukoiriin ilman peiffejäkin, siinäkin yritetään rahastaa.

Meillä on himassa ihan täysin sekarotuinen hurtta, ei mitään hajua, mitä kaikkea tuossa on, pään muodosta ja korvista voin sanoa että sakemannia ainakin, mutta tiedä sitten muusta. En ole varmaan ikinä nähnyt terveempää ja helpompaa koiraa. Ollaan ajateltu kaveriksi hankkia lähitulevaisuudessa toinen koira, ihan rotukoira tällä kertaa, mutta peiffittä, koska ei kiinnosta paskan vertaan toiminta joka niitä edellyttää.

Jos koiran hinnan koostaa siitä millaiset kulut on pentujen kasvatuksesta aiheutuneet (pentueen koko, ruokinta, eläinlääkäri/rokotukset yms. ja pieni vaivan palkkakin on ihan kohdallaan)
helposti voi tulla kustantamaan paljonkin...en nyt tiedä kuudestasadasta...mutta ei välttämättä ihan mahdoton tuokaan ja enpä oikein lämpene sillekkään, kun sekarotuisia ANNETAAN ilmaiseksi ja ihan kelle vaan. toki ymmärrän ettei sekarotuisia pidä kenen tahansa alkaaa tehtailemaan ilman mitään käsitystä asiasta jne.

Jos koiran hinnan koostaa siitä millaiset kulut on pentujen kasvatuksesta aiheutuneet (pentueen koko, ruokinta, eläinlääkäri/rokotukset yms. ja pieni vaivan palkkakin on ihan kohdallaan)
helposti voi tulla kustantamaan paljonkin...en nyt tiedä kuudestasadasta...mutta ei välttämättä ihan mahdoton tuokaan ja enpä oikein lämpene sillekkään, kun sekarotuisia ANNETAAN ilmaiseksi ja ihan kelle vaan. toki ymmärrän ettei sekarotuisia pidä kenen tahansa alkaaa tehtailemaan ilman mitään käsitystä asiasta jne.

Tästä olen samaa mieltä. Vertaan tätä kesäkissa ilmiöön; ilmaiseksi saatu ei ole minkään arvoinen. Kun pennusta maksaa vaikka 200 €, on sen edes jonkun arvoinen. Ja tällöin siitä huolehtii tod näk vähän paremmin.
Siitä onko sekarotuinen terveempi vai ei, en osaa sanoa. Tuntuu, että sekarotuisten omistajat ei paljoa muistele Mustinsa sairauksia, kun vrt. rotukoirien omistajat. Tää on vain IMO. Totuutta en tiedä, ja otanta pitäis olla >1000 koiraa molemmista, et se olis edes vertailukelpoista faktaa.

vittu, olipahan veret seisauttava pätkä siitä kingcharliesspanielista joka ulvo ja sätki maassa, mä olisin tyhjentäny lippaan samantien siihen. Kyllä kävi sääliksi.

Sama täällä. Vai taisiko olla kyseessä bokseri jolla oli epilepsia? Jos joskus ihmiset näytti itsekkäiltä ja ahneilta urpoilta niin tuossa dokkarissa. Mä olin niin hiilenä kyllä kun katsoin sitä. Mun mielestä ihmisen pitää ottaa vastuu omasta lemmikistään, koirastaan jos se on sairas. Jos koiralla on paha olla, niin mielestäni omistajan vastuu on päästää koira kärsimyksistään. Olen valitettavasti itse joutunut viemään maailman ihanimman ja kilteimmän saksanpaimenkoiran poies kun sen olo alkoi olla tukala.

Alunperin suurinosa roduista on tarkoitettu käyttökoiraksi esim. metsästykseen, ajamiseen, noutamiseen jne. työkoiraksi. (paitsi ne kiinanpalatsikoirat yms vastaavat) Huomasi juuri siitä dokkarista, jossa oli basset ennen ja nyt. Siinä ennen kuvassa bassetin maha ei tosiaan roikkunut maassa ja nyt oli niin hienoa kun tuomari kehui ryppyjä (löysää nahkaa) takajalassa.

Mietin tuossa, että ihmisethän äänestävät jaloillaan kun ostavat tiettyjä rotuja. Mutta voisiko johtua paljon myös ostajien tietämättömyydestä rodun terveysriskeystä tai millaiseen tarkoitukseen rotu on alunperin jalostettu tms? Minä myös ajattelin hankkia rhodesiankoiran joskus, mutta dokkarissa ollut juttu siitä ridgbackista oli suuri yllätys ja laittoi miettimään asiaa uudelleen.

Niimpä, se on sääli ettei pystykorvasta ole sellasta seurakoiramuunnosta, joka oisi hyvin paljon hiljaisempi ja rauhallisempi, että sitä voisi pitää kaupungissa. Sellasen haluaisin, jos koiran ottaisin. Ei sitä voi pitää kaupungissa, enkä mä asu maalla.

Pystykorva on muuten hienoimpia koiria mitä on olemassa.

Vitun hyvä ettei pystykorvasta ole seurakoiramuunnosta ja toivon todellakin että ei ikinä tulekaan. Tuo räksyttäjä-maine on yksi seikka mikä pystäriä suojelee näiltä puppeli-seurakoirajalostajien kynsiltä.

Näyttelylinjainen kultainen noutaja eroaa käyttölinjaisesta jo niin paljon että normipulliainen ei enää alkuperäistä kultaista noutajaa edes tunnistaa. Vitun hienoa.

Jalostus on todellakin vituiksi mennyt leikki. En edes jaksa nyt etsiä sitä ituhippien artikkelia missä pohdiskeltiin että miten koirista ja kissoista saataisiin kasvisyöjiä. Kissojen lihantarve voitaisiin kuulemma korvata jollain synteettisillä valmisteilla jne... :curs:

Tässä kakis hienoa koirarotua joiden käyttötarkoitusta ei mielestäni tule unohtaa:

Siperianhusky:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siperianhusky
http://www.siperianhusky.fi/
finmark07.jpg

siperianhusky on mielestäni ehkä maailman hienoin ja puhtaimpana säilynyt koirarotu...ihmiset kuitenkin unohtavat tai ovat piittaamattomia siitä, että haski tarvitsee paljon liikuntaa ja (toisin kuin muut koirat) aina vähintäänkin yhden lajitoverin!

Kaukasianpaimenkoira:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaukasianpaimenkoira
http://www.caucasian.fi/
451025.jpg

Tämä nallekarhun näköinen koira on väärissä käsissä hengenvaarallinen muille eläimille, kuin ihmisillekin.

Koirarotuja vanhaan aikaan:
NSRW_Dogs_1.jpg

1. Saksanpaimenkoira 2. Collie 3. Pystykorva 4. Dobermanninterrieri (Dobermanni) 5. Airedalenterrieri 6. Irlanninterrieri 7. Villakoira 8. Sileäkarvainen pinseri (Kääpiöpinseri) 9. Karkeakarvainen pinseri (Snautseri) 10. Kääpiöpystykorva (Pomeranian) 11. Maltankoira

"Sisäsiittoisuus ja jalostaminen aiheuttavat koirissa vakavia sairauksia, kerrottiin Ylen eilen lähettämässä BBC:n dokumentissa."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901268979904_uu.shtml

Liitteet

• jalostettuSL_410_uu.jpg
    jalostettuSL_410_uu.jpg
    37,8 KB · Katsottu: 422
  • juttujaloskoiraMP_410_uu.jpg
    juttujaloskoiraMP_410_uu.jpg
    17 KB · Katsottu: 695
Vaikka en mikään koiraihminen olekkaan niin ei voi kuin ihmetellä tuota jalostuksen suuntaa. Ohjelmassa näytettiin noita jotain näyttelyjä voittaneita rotunsa huippu koiria ja sitten rinnalla saman rodun edustajia jostain sadan vuoden takaa niin joka koiran kohdalla oli menty rumempaan ja sairaamman näköiseen suuntaan :( Varsinkin mäyräkoirien ja jonkun toisen samanlaisen rodun kohdalla tuo jalkojen lyhentäminen jalostamalla niin että polvet muljuaa paikaltaan ja maha laahaa maata on ihan käsittämätöntä ja samaa sarjaa nää lyhyt kuonoiset koirat joidenka päässä eivät aivot ja hengitystiet mahdu olemaan :wtf:

Tietääkö kukaan minkälainen tilanne on rotukissojen puolella? Ainakin rakenteellisesti näyttäisivät rotukissat olevan vielä ihan terveenoloisia jostain muistan kuitenkin lukeneeni että jotkin tietyn väriset (olisiko ollut valkoinen) kissat ovat usein lähestulkoon sokeita.

Tässä nyt lyödään vähän liikaa koirankasvattajia. Mikään bisnes se ei olekkaan, kuin noilla ihan korkeimmiklla tasoilla ja osittain siellä on porukalla vähän karannut käsistä homma. Kuitenkin normaalisti koirankasvattajien ei kannata tuottaa sairaita yksilöitä, koska ovat jatkotuotoksistaan vastuussa. Eikä koiraa saa vain rahalla, vaan koirankasvattajat syynää aika tarkkaan kenelle niitä pentuja annetaan. Muuten niitä tulee reboundina takaisin jne. Välillä nuo menee kyllä niin väärin, myydään eläimiä esim kerrostaloasuntoon, johon ei tietty rotu sovellu...

Jalostuksen tarkoitus onkin kartoittaa eläinten viat ja koettaa estää niitä. Sekarotuinen voi olla terve, mutta ainakin omalla jo edesmenneellä koiralla oli immuunivika. Lisäksi luonne oli hieman arvaamaton.

Jalostuksen tarkoitus onkin kartoittaa eläinten viat ja koettaa estää niitä. Sekarotuinen voi olla terve, mutta ainakin omalla jo edesmenneellä koiralla oli immuunivika. Lisäksi luonne oli hieman arvaamaton.
Jalostuksessa on kylläkin ennekaikkea tarkoituksena nimenomaan jalostaa niitä hyviä ja toivottuja ominaisuuksia...mitä ne sitten kullekin ovat ja tässä ollaan sitten menty pieleen kun joku on keksinyt haluavansa naamattoman koiran tai koiran jolla ei ole häntää :wtf:. tietenkään hyvässä yksilössä ei ilmene mitään virheitäkään, mutta mun mielestä pitäisi ennenkaikkea panostaaa siihen että saadaan mahdollisimman terveitä ja hyväluontoisia koiria kullekin sopivaan tarkoitukseen ulkonäöstä viis...ainut mikä on ulkonäollinen ja käytännön asia on koko.
Mä olen sitä mieltä, että oli sitten kyse rotu- tai sekarotuisten koirien kasvattamisesta, jos et osaa tehdä sitä oikein niin vituiks menee varmasti ja toisaalta vaikka teet kaiken oikein jotain voi mennä siltikin pieleen...sama se on ihmistenkin kohdalla.

Tietääkö kukaan minkälainen tilanne on rotukissojen puolella? Ainakin rakenteellisesti näyttäisivät rotukissat olevan vielä ihan terveenoloisia jostain muistan kuitenkin lukeneeni että jotkin tietyn väriset (olisiko ollut valkoinen) kissat ovat usein lähestulkoon sokeita.

Persialaisilla kissoilla ilmenee ainakin vastaavanlaisia rakenteellisia ongelmia kallossa kuin lättänaamakoirilla.

Jalostuksessa on kylläkin ennekaikkea tarkoituksena nimenomaan jalostaa niitä hyviä ja toivottuja ominaisuuksia...mitä ne sitten kullekin ovat ja tässä ollaan sitten menty pieleen kun joku on keksinyt haluavansa naamattoman koiran tai koiran jolla ei ole häntää :wtf:. tietenkään hyvässä yksilössä ei ilmene mitään virheitäkään, mutta mun mielestä pitäisi ennenkaikkea panostaaa siihen että saadaan mahdollisimman terveitä ja hyväluontoisia koiria kullekin sopivaan tarkoitukseen ulkonäöstä viis...ainut mikä on ulkonäollinen ja käytännön asia on koko.
Mä olen sitä mieltä, että oli sitten kyse rotu- tai sekarotuisten koirien kasvattamisesta, jos et osaa tehdä sitä oikein niin vituiks menee varmasti ja toisaalta vaikka teet kaiken oikein jotain voi mennä siltikin pieleen...sama se on ihmistenkin kohdalla.

Niin, kyllä jalostuksella ollaan haettu myös tiettyjä ominaisuuksia eläimistä. Tyhmät ihmiset ostaa hassun näköisiä koiria. Se ei ole jalostusperiaatteen vika. Jos taas alkaa jeesustelu jumalana olemisesta, niin ne koirat voi jättää hankkimatta. Ei ne ole pakollisia jos ei tartte opaskoiraa.

Sekarotuisten ylistys taas on sekin aika turhaa. Paljon enemmän arpapeliä mitä saa. Ja kyllä niissäkin on rakennevikoja yms. Eläimillä on hyvin vahvat vietit geneettisesti. Koira on toki yksilö, mutta ihmiset ovat myöskin ja sen koiran elämä on sidottava omaan elämään.

Ja ei ole tarkoitus puolustaa noita friikkikoirien jalostajia. Kuitenkin joidenkin kommentit syyllistää kaikkia koirankasvattajia ja siitä jopa rahaa ottavia. Parhaimmillaan jalostus taas (melkein) takaa terveen yksilön. Huonoimmillaan tehdään ihan liikaa mitä halutaan ulkonäöllisesti ja ei välitetä terveydestä. Ja kyllähän noita urbaanilegendoja pyörii. Esim joidenkin silmien popsahtelu ulos kallosta on täysin legendaa tietyillä lajeilla. Sakemanneja haukutaan kaikkia lonkkavikaisiksi jne (vikana on näyttelykuvat, joissa koiran asento on tietynlainen)...

Mä olen myös sitä mieltä, että liikaa lintataan kasvattajia. Vähän sama kuin syyttäisi Alkoa suomalaisten juomisongelmista. Kuluttaja tekee ratkaisut, kuluttaja tekee myyjän toiminnan kannattavaksi. Toki kyse on kuluttajan osalta usein puhtaasta tietämättömyydestä, mutta kyllä mä silti siirtäisin osan vastuusta koiran ostajalle. Koiran hankkiminen nyt on joka tapauksessa suurta paneutumista vaativa juttu.

...mun mielestä pitäisi ennenkaikkea panostaaa siihen että saadaan mahdollisimman terveitä ja hyväluontoisia koiria kullekin sopivaan tarkoitukseen ulkonäöstä viis...

Samaa mieltä. Mutta kun me eletään maailmassa jossa ihmisetki antaa leikellä itseään puhtaasti ulkonäöllisistä syistä, niin onkohan tuo kovinkaan realistinen ajatus? Ulkonäkö tulee varmaan olemaan tulevaisuudessa aina vaan tärkeämpi, niin ihmisillä kuin koirillakin.

Mutta siis pakkislaisethan ei ole erityisesti ulkonäön perään.. :wtf:

Mä olen myös sitä mieltä, että liikaa lintataan kasvattajia. Vähän sama kuin syyttäisi Alkoa suomalaisten juomisongelmista. Kuluttaja tekee ratkaisut, kuluttaja tekee myyjän toiminnan kannattavaksi. Toki kyse on kuluttajan osalta usein puhtaasta tietämättömyydestä, mutta kyllä mä silti siirtäisin osan vastuusta koiran ostajalle. Koiran hankkiminen nyt on joka tapauksessa suurta paneutumista vaativa juttu.

Tottahan tämäkin. Jokainen, joka koiran hankkii, olisi syytä paneutua mistä ja miten sen tekee. Onneksi nykään monessa paikassa toitotetaan tästä.
Koirien jalostus on todellakin mennyt ihan liian pitkälle. Omakohtaset kokemukset sekarotuisista ovat ainoastaan positiivisia. Ainoat koirat, jotka ovat eläneet terveinä ja vieläpä todella pitkään.

Bokserit, mopsit, sakemannit, shar peit ovat hyviä esimerkkejä överiksi menneistä jalostuksista.

Pitääkin tsekkaa nauhalta toi dokkari, onneksi tallensin.

Muistetaan kuitenkin se, että ulkonäkö on 1 tärkeä jalostuksen tekijä, jotta saadaan koira pysymään tarkoituksenmukaisessa mittasuhteissa ja täten se tukee esim. käyttölinjajalostusta.

Kyseessä ei nyt kuitenkaan yo. tarkoiteta että ihmisen silmää miellyttävää jalostettaisiin, vaan käyttökohteeseen sopivaa. Esim. mäyräkoiralle jos sallitaan liian pitkät jalat, niin se ei enää mene siellä tarkoituksenmukaisessa toiminnassa riittävän hyvin, eli luolassa.

Edit ja PS. niin, ei noita ulkonäköihanteita yksittäiset kasvattajat aikaansaa, vaan kennelliitto ja rotujärjestöjen jalostustoimikunnat. Esim. englantilaisten kanakoirien puolella on jopa väläytelty KL:stä eroamista sen takia, että siellä painotetaan liikaa tuota näyttelylinjan 'bigger is better' - ajatusta, jolloin koirien käyttöominaisuudet kärsii.

Aivan himpun verran tässä keskustelussa painotetaan liikaa koiran ulkonäköä. Meiltä löytyy hännätön ja ruttunokkainen Ranskan Bulldoggi. Se on ruma, kuin itse saatana. Osin näyttää lepakolta, osin jänikseltä ja osin bobcatiltä (pieni puskutraktori).

Koira on kuitenkin meillä vain ja ainoastaan luonteensa vuoksi. Se on erittäin lapsirakas, mukavuudenhaluinen, leikkisä, TERVE, kärsivällinen ja eikä sillä ole mitään aggressioita ketään kohtaan.

Koiraa valittaessa teimme listan niistä luonteen ominaisuuksista, joita koiraamme valitessa halusimme. Tämä on jo viides koirani, joten ihan alkeellisia valintavirheitä tuskin enää teimme. Ainoastaan kaksi koirarotua täytti ne LUONTEEN kriteerit lähtökohtaisesti joita haimme. Valitettavasti tuo hieno luonne on pakattuna susirumaan pakettiin, mutta minkäs teet.

Mikäli ulkonäkö on pääpainona jalostuksessa, niin varmasti tulee ongelmia. Toisaalta on ihan hyvä muistaa, että näissä "pilalle jalostetuissa ongelmakoirissa" on myös erittäin tervelinjaisia, tavoitellun luonteen mukaisia ja etenkin terveitä koiria. Niitä on hankalampi löytää, mutta kannattaa etsiä.

On hieman hankala ajatella, että ranskanbulldogin omaavana olisin jotenkin tukenut koirien sairasta jalostusta. Päinvastoin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom