kohtuullinen alkoholinkäyttö ja miten siihen päästään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Selvennyksenä kerrottakoon, että emme koskaan päässeet siihen vaiheeseen, että mieheni olisi lähtenyt baariin minua pakoon :D

ero tuli nääs jo ennen sitä vaihetta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gillyanne sanoi:
Selvennyksenä kerrottakoon, että emme koskaan päässeet siihen vaiheeseen, että mieheni olisi päässyt baariin minua pakoon. :marmorikaulin:

Foorumin toiminnassa tänään tosiaan jotain pientä häikkää....

No, mä korjasin. :D

Ite join ennen viikkokaljoja, pari bissee illassa. Viikonloppusin sitten pe ja la kännit, kunnon.

Nykyisin menee ehkä 1-2 bisseä viikossa, perjantaina viiniä ja lauantaina sitten tissutellessa, joskus kovemmatkin kännit. Sunnuntaina pitsaa ja pari bisseä.

En nyt tiedä, välillä tuntuu että juon liikaa, eniten vituttaa kun treenit kärsii, voisi oikeastaan vähentää jotenkin tuota juomista. Olen ajatellut että jätän bisset juomatta paitsi saunassa ja sitten ruoan kanssa viiniä viikonloppuisin.

Mun mielestä baarissa on mukavampi käydä kun on maistanut vain hieman (2-4 pulloa), tai ei yhtään. Viime kerroilla oon ainakin viihtyny hyvin, eikä känniläisten jututkaan ole alkaneet yhtään ärsyttää vaikka seurueesta aina vahvasti päihtyneitäkin löytyy. Kovin usein ei kapakassa tule silti käytyä, jospa täällä Oulussa vaikka tohon 90-luvun iltaan tähtäis seuraavan visiitin... :D

Ennen ensimmäistä selvää iltaa baarissa en olis kyllä uskonut että aina ei oo pakko ryypätä jos johonkin lähtee. Kuulostaa itestäkin nykyään tyhmältä :) Mut ei välttämättä sovi kaikille, riippuu toki millä mielin yleensä lähtee baariin. Ite lähden yleensä koska tanssilattialla on kiva viivähtää ja välillä on kiva kun musa soi kovaa.

edit.
Ja krapulakaan ei vaivaa, joten seuraavana päivänä on täydeessä kunnossa kunhan nukkuu pari tuntia pidempään.

Palkinto sanoi:
Lähes kaikki tarvittava on jo sanottu.
...
edit. Kaljaa vaan on vastaus kysymykseen.
Kaljastahan ei tuu känniin, vai mitä. :D

Sigu, :hyper: (insider läppää)

On muuten myös tullut huomattua tuo ynseä asenne, kun tilaat vettä. Useissa paikoissa se onneksi on ilmaista, mutta hinta heijastuu sitten palveluun.

Itsellä alkoholin käyttö on muutamassa vuodessa vähentynyt radikaalisti. Juon edelleen silloin kun se kiinnostaa, mutta kun punnitsee hyötyjä ja haittoja, niin eipä kiinnosta niin usein. Ja harvoillakin kerroilla pysyy kohtuudessa.

training day, eipä se baarissa viihtyminen ole promilleista kiinni. Jos seura on hyvää ja baari sopiva on selvinpäinkin ihan hauskaa. Samalla lailla sitä heittää läppää kavereitten kanssa ja mieltä lämmittää, kun miettii kuinka huomenna vetää kunnon treenit/harrastaa mitä kiinnostaa. Ja paras hetki on baarista lähteminen :D

Selvinpäin/(hyvin)pienissä baarissa ollessa "harmittaa" lähinnä tupakansavu ja liian kovalla soiva musiikki. Nämä eivät kylläkään ole kovin vähäpätöisiä asioita IMO.

Baarissa toimii hyvin, kun pitää euron tai kahden kolikkoa sormissaan vettä tilaillessa. Jos vesi lasi tuodaan eteen ja kerrotaan et ei maksa mitään, niin tippaa sillä kolikolla kuitenkin baarimikkoa. Tämän jälkeen ei kuulu narinaa veden tilailusta. Tippaus uusitaan tarvittaessa.

Miltei joka kerta lähtee mopo käsistä. Jos mennään yksille, niin silloin voi mäihällä jopa jäädä siihen yhteen, mutta jos lähdetään parille niin se on sit sama asia ku kännit ilman pohjia. Joskus sentään älyän juoda alkoholitonta tai ykkösolutta kun vauhti tuntuu karkaavan käsistä. Parasta vaan juoda parhaiden kavereiden seurassa niin ei tarvi koskaa juuri hävetä sanomisiaan tai tekemisiään. Avopuolison jos onnistuu kännissä suututtaan niin sit vaan seuraavana päivänä vähän nöyryyttä ja lupaus tarjotusta ravintolaillallisesta. On yleensä saanut rauhan maahan. Absolutistia musta ei silti sais tekemälläkään, sillä niin hauskaa se dokaaminen kavereiden kanssa on :kippis1: . Nytkin menossa salille vetään nopeat rinta/haba sessiot ja sit vauhdilla kaverin luo :kippis1: . Rahaa menee välillä ihan mahdottomasti, mutta niin menee kuulemma miltei absolutisti duunikaverillakin aina palkka johonkin ;) .
Eli en tiedä miten sitä oppis juomaan kohtuudella...Mutta enpä mä tiedä vastausta moneen muuhunkaan asiaan ja silti olen onnellinen :lol2:

Deepspace sanoi:
Baarissa toimii hyvin, kun pitää euron tai kahden kolikkoa sormissaan vettä tilaillessa. Jos vesi lasi tuodaan eteen ja kerrotaan et ei maksa mitään, niin tippaa sillä kolikolla kuitenkin baarimikkoa. Tämän jälkeen ei kuulu narinaa veden tilailusta. Tippaus uusitaan tarvittaessa.
Palvelu pitää tulla kuitenkin ennen tippiä, ei toisin päin. Jos naama on norsunvitulla heti, kun tilaus kuuluu, pysyy meikäläisen kolikot taskussa.

Itellä alkoholi oli (on nykyäänkin välillä) hauskanpidon väline. Oon niitä miehiä, jotka ei osaa olla biletysbaarissa selvinpäin, enkä mee todellakaan tanssilattialle selvänä.
Pahimmillaan tuli viime syksynä oltua neljä kertaa viikossa baarissa, hauskaa oli mut mitä jäi käteen: krapulapäivät ja loputon määrä kuitteja.
Itellä alkoholinkulutusta on laskenut eniten sen tajuaminen, etten hyödy paskaakaan känni-illasta: pystyn heittämään läppää yhtä hyvin selvinpäin ja krapulapäivät on ihan perseestä -> haittaa reeniä. Baariin kun lähtee niin siinä menee kevyesti 50e ja tuon rahan voi käyttää järkevämminkin.
Täytyy vaan saada jokin asia sen ryyppäämisen tilalle, ei se muuta vaadi.

Voihan sitä välillä olla selvänä eli ---> kuskina :D
illan mittaan voi jäädä paljonkin plussalle, jos tilipäivä ollut kuljetettavilla :kippis1:

tai sit tosiaan voi ajatella omalla kohdallaan: "kuinkakohan paljon parempi olo mulla on huomen aamulla,kun en nyt juo (vastaus: todella hyvä, jopa aamulenkille ;) ) ?", tai "onko mitään syytä edes ryypätä?"

ja syyksi "ei kelpaa" että on viikonloppu :)

Niin siis, miten alkoholia pitää käyttää...? Uskoisin että toimivin tapa hallita homma on opetella (vaatii treenikertoja) ja etsiä itselleen se raja, joka kaikilla joskus tulee vastaan. Tarkoitan siis, että opettelee - joskus karunkin kaavan kautta - tietämään, mikä on sopivasti ja mikä liikaa. Ja jos siinä sopivassa malttais pysyä, niin voi että meillä kaikilla baarien suurkuluttajilla olisi helpompaa... ;)

Kun seurustelin, luulin/oletin että baareissa ei käy kuin sinkkuja. Kun nyt olen sinkku, huomaan että baarissa todella monella miehellä on joku naisihminen kiinni kyljessä... :curs: Ja eikä siis sen illan hoito tms., vaan ihan sitä vakitavaraa... :rolleyes: No, minkäs teet. Parhaathan on jo oman ikäluokan molemmilta puolilta viety, että niin se vaan on että 22-vuotiaat juhlivat tässäkin sarjassa. :jahas:

Itse olen aina hallinnut alkoholinkäyttöni. Välillä juodaan enemmän, välilä vähemmän, mutta vain muutama kerta (ikää on sentään 28!) on lipsahtanut överiksi, teinivuodet mukaan lukien. Suosittelisin myös alkoholittomien juomien nauttimista illan aikana ja syömistä ennen dokaamisen aloittamista. Ja loppuilta sitten vettä tuoppitolkulla, niin on olo seuraavana aamuna parempi.

Krapulaa minulla ei ole ollut kuin muutama kerta elämässäni MIKÄLI olen saanut nukkua niin pitkään kuin nukuttaa (eli 14-16 asti). Sitten kun saa hyvää ruokaa (siis "terveellistä" normaalia ruokaa, ei McD/pizza yms. shittiä), niin olo on kutakuinkin normaali. Ja jos pääsee vielä kävelemään ulos, niin ei se sunnuntaikaan (tai mikä se päivä nyt onkaan) pilalla ole.

Ok, ehkä minua on siunattu krapulattomuus ja kohtuukäyttö-geenillä - löytyisikö täältä joku mies joka haluaisi siirtää sen geenin omiin lapsiinsa....? :D joopa... Niin ja tänään ja huomenna tietysti baariin.

training_day sanoi:
Oot käynyt väärissä baareissa... itselle on ainakin usein käynyt niin, että kun on syystä tai toisesta jäävettä tilannut niin ei ole edes tarvinnut maksaa siitä mitään.
En usko, et on baarista kiinni. Kyllä se vesi usein sieltä ilmaiseksi putoo, mutta välillä vaan törmää niihin "mä-tiedän-kaiken-kun-olen-tän-paikan-uus-baarimikko-ja-aivan-liian-ylpeä-siitä-joten-paina-sä-streittari-vittuun-siitä"-pelleihin. Pitää ens kerralla napata pirikuukelia kurkusta kiinni ja pyyhkiä tiski sillä. :evil:

mxm sanoi:
Täytyy vaan saada jokin asia sen ryyppäämisen tilalle, ei se muuta vaadi.

Eihän se teoriassa muuta vaadikaan. Vaan kun on ajanut jo näin kauas sumuvaloilla, ei oikeaa valokatkaisijaa enää löydykään.

Minun alkoholinkäyttöni on lisääntynyt tasaisesti vuosien myötä ja pelkään sen edelleen lisääntyvän iän mukana tulevan turhautumisen myötä.

En väitä alkoholismin olevan periytyvää, mutta sekä isän että äidin puolelta sitä löytyy. Isä.

Huomasin itsessäi jo alle parikymppisenä, että pidän liikaa alkoholista. Mä olin ekana juomassa ja ekana vetämässä korjausta kun muut suunnilleen tekivät kuolemaa krapulan muodossa.

Mä en ehkä v i e l ä ole alkoholisti? Mutta suurkuluttaja kuitenkin. Käyn työssä, treenaan salilla ja lenkkeilen. Silti löydän aina jostain tekosyyn juoda jossain välissä. Hyvien treenien päälle, pitkän duuniputken päälle jne. Kun vituttaa tai kun olen onnellinen. Aina löytyy syy juoda. Etenkin nuo pitkät duuniputket johtavat lähes poikkeuksetta dokaamiseen. Pahimmillaan kun olen 48h yhtäsoittoa töissä. Enkä minä ole ainoa ikääntyvä palo- ja pelastusalan ihminen jolla on alkoholiongelmia.

Silloin harvoin kun käyn ulkona baareissa, osaan kyllä käyttäytyä, eikä kukaan oikeastaan edes huomaa että olen juonut. En kiusaa vaimoa enkä lapsia, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen elämässäni, esimerkiksi pakkiksella joutunut pyytämään anteeksi sanojani. Joko privana tai julkisesti. Puran vitutustani syyttömiin ihmisiin vinoilemalla ja haukkumalla muita keskustelupalstoilla. Kollektiivinen anteeksipyyntö vielä kerran teille kaikille loukkaamilleni palstalaisille.

Voin sanoa kaikille aloitteleville juopoille, että olkaa varovaisia. Juomismäärät lisääntyvät pikkuhiljaa huomaamatta ja toleranssi kehittyy. Mä painan nyt n. 100 kg, eikä se ole edes pelkkää löysää, päinvastoin, olen aika hyvässä lihassa jopa. Minusta ei huomaa litran viskipullon jälkeen että olisin päihtynyt. Paria kaljaa on joku joskus arvuutellut. Vaimo tietysti huomaa, kun on kohta 20 vuotta yhdessä eletty ja on vierestä seurannut juoppouteni kehittymistä.

Mä olen yrittänyt saada jotain muuta tämän tilalle, mutta en vieläkään tiedä mitä se olisi. Mä olen jotenkin saanut sovitettua yhteen jopa treenaamisen ja juomisen. Uskomatonta mutta totta. Toki tiedän, etten enää kauaa jaksa tätä "kaksoiselämää".

Luen paljon, keskimäärin kai kirjan viikossa. Kuuntelen musiikkia ja ylläpidän omaa ja lapsieni tietokonetta. Silti alkoholi on aina siinä vaanimassa.

Joskus olen kiristellyt hampaita päivän ja sitten klo 19.50 singahtanut autoon ja läheiseen Alkoon. Kipeetä!

Tällaisen juomarin kanssa mä tässä yritän elellä. Ja vielä se, että olen käynyt lääkäreillä ja jopa A-klinikalla ongelmani takia, mutta ei auta. Itsestä sen täytyy lähteä ja odotan vaan sitä päivää, kun se lähtee itsestä:-)

Hauskaa viikonloppua!

Deepspace sanoi:
Toi vituttaa justiisa ko oot selvin päi paaris ni se on kuin vittuilua jos tilaa vettä
Niin ja asiaan :D aina tulee melkein oltu kännissä kuin käki, seuraavana päivänä ei ole krapulaa 80% varmuudella, jos on, niin on sitten aivan saatanalline. Mukia tulee otettua runsain määrin, seuraavana päivänä vain vituttaa yleensä se kuin ei muista oikeen mitään(ja saatanallinen krapula jos tuli) , ihan kuin koko edeltävää iltaa ei olisi ollut. Itse en edes huomaa että olen ihan perseet, tosin vasta seuraavana päivänä kui herään: "Ai, oonkii kotona"

Mitään yleispätevää neuvoa en osaa antaa. Rafloissa juon yleensä Coronaa pulloissa, 4-6 maksimissaan per ilta. Dinnerillä puolikkaan pullon viiniä tms. Aikaisin petiin eikä seuraavana päivänä ei yleensä mitään krapulaan viittaavaakaan fiilistä.

Lukioaikana tuli juotua vähintään yksi pullo tiukkaa viinaa viikossa, yleensä kaksi. Jo korkeakoulussa alkoi juominen vähentyä siinä missä suurin osa porukasta vasta aloitteli kunnon ryyppäämistä.

Nykyään on vaan niin pirun paljon tekemistä, että elämä on helpompaa kun juo vähän. Määrät vaan pienenee koko ajan, koska toleranssi tuntuu laskevan. Jo lasi viiniä tuntuu nykyään, kun 15 vuotta sitten ekan pullon jälkeen huomasi jotain vaikutusta.

Tänään otin kerrankin kohtuudella. Onnistuu minulta noin 2 kertaa vuodessa. Juon kerran pari kuussa. Ihan yllättäen kävin työkaverin kanssa kaljalla ja join kaksi isoa.
Työkaveri on kyllä naispuolinen, joten eiköhän tästäkin vaimolta saa kärinät. Ihan platonisesti oltiin kyllä liikkeellä. Joka tapauksessa mukavat tunnelmat eikä mitään känniä päällä kuitenkaan.
Eli vastauksena alkuperäiseen postiin minulta ainakin kovempien kännien vetäjänä onnistuu kohtuukäyttö vain, jos ei juomiseen liity mitään ennakkohehkutuksia ja -odotuksia vaan ihan muuten vaan juon pari ja painavat syyt(työt seuraavana päivänä, lupaus vaimolle tms.) estää kunnon myllytyksen.

Aika mielenkiintoinen aihe. Itse joskus nuorempana tykkäsin ottaa alkoholia ja olla ihan sekaisin. Siinä tuli sitten sekoiltua aika lailla ja jälkikäteen hävetti. Ei mulla koskaan mitään erityistä tarvetta ollut olla humalassa tai ylipäätään juoda, joten kävi aika helposti lopettaminenkin.

Nykyään en oikeastaan juo ollenkaan. Kuumana kesäpäivänä on kiva juoda kylmä siideri. Joskus on kiva ottaa vähän alkoholia ja olla huppelissa, mutta sitä tapahtuu hyvin harvoin.

Baareissa viihdyn ihan hyvin. Yleensä en juo mitään. Korkeintaan yhden siiderin tms. Vesilinjalla mennään. Tanssin paljon, seuraan muiden ihmisten touhua. Ei humalassa olevat noin muuten häiritse, elleivät sitten tuu jotain itselle aukomaan.

Omasta mielestä on kivempaa olla selvinpäin.

reino} Ratkaisu: älä mene baariin. Sinun on siis löydettävä nainen! Mmmm.... nainen. :kuola:[/QUOTE sanoi:
:hyper:

Ei jokaviikonloppuisessa perseiden vetämisessä tosiaankaan ole mitään järkeä mutta kyllä tällaset viikonloppureissut hyvällä porukalla on kiva olla niin pihalla kuin voi :) Rappiolla on niin mukavaa kun millään ei ole mitään väliä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom