kohtuullinen alkoholinkäyttö ja miten siihen päästään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Jos on tarkoitus olla pelikunnossa seuraavana päivänä niin juon vuorotellen vettä ja bisseä ja loppuillasta sitten siirryn kokonaan veteen. Toi on aika hyvä tekniikka. Tuollakin systeemillä pystyy kyllä juomaan liikaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
training_day sanoi:
Tässä on jo pidemmän aikaa kytenyt sellainen ajatus, että mitä jos yrittäisi opetella sellaisen kohtuullisen alkoholinkäytön. Ihan tyystin absolutistiksi en halua ryhtyä, mutta ei kai se voi olla niin vaikeaa, että joisi baari-iltana vain muutaman bissen ja lopun aikaa sitten vaikka jäävettä...

Mulla on tuo ajatus kyteny 3 vuotta, eikä toimi, ei siellä viitti selvin päin olla. Paras tulos tulee kun juo pelkkää kaljaa, ei tule darraa kuin päiväksi ja selviää satasella ellei pelipiru iske.

Lähes kaikki tarvittava on jo sanottu.

Itellä iän myötä krapulan pituus ei niinkään pahuus on kasvanut rankasti. Jos viikosta on VAAN kaksi vapaapäivää, niin ei millään viittis toista pilata makaamalla toimintakyvyttömänä. Jos tulee otettua, niin ehdottomasti perjantaina. Lauantaijuopottelussa menee "pilalle" niin la kuin su. Juopottelu on joskus kyllä aika kivaa, varsinkin kesällä.

Toista se oli joskus 18 -vuotiaana. Silloin tosi paha krapula oli jos vielä puoliltapäivin oli olo hieman huono.

edit. Kaljaa vaan on vastaus kysymykseen.

Itsekin olen muuttanut juomatottumukseni tuolle "pari kaljaa" linjalle. On se vaan mukavaa seuraavana aamuna, kun päänsärkyä ei ole ja aamupalakin maistuu hyvin.

Itse olen havainnut mielenkiintoisen ilmiön. Monet baarimikot v*ttuilevat päin naamaa, kun tilaa vettä. Mielestäni ala-arvoista palvelua. Kerran eräs baarimikko käski opetella juomaan viinaa. Olin vaan, että WTF? Harvoin jään sanattomaksi, mutta se kuitti oli niin reilusti vyön alle, että en voinut kuin tuijottaa kaveria.

JoAT sanoi:
Itse olen havainnut mielenkiintoisen ilmiön. Monet baarimikot v*ttuilevat päin naamaa, kun tilaa vettä. Mielestäni ala-arvoista palvelua. K
Tuohon olen minäkin huuli pyöreänä törmännyt.

JoAT sanoi:
Itsekin olen muuttanut juomatottumukseni tuolle "pari kaljaa" linjalle. On se vaan mukavaa seuraavana aamuna, kun päänsärkyä ei ole ja aamupalakin maistuu hyvin.

Itse olen havainnut mielenkiintoisen ilmiön. Monet baarimikot v*ttuilevat päin naamaa, kun tilaa vettä. Mielestäni ala-arvoista palvelua. Kerran eräs baarimikko käski opetella juomaan viinaa. Olin vaan, että WTF? Harvoin jään sanattomaksi, mutta se kuitti oli niin reilusti vyön alle, että en voinut kuin tuijottaa kaveria.

Oot käynyt väärissä baareissa... itselle on ainakin usein käynyt niin, että kun on syystä tai toisesta jäävettä tilannut niin ei ole edes tarvinnut maksaa siitä mitään.

Meillä on kätevä systeemi. Minä ja ystäväni Ilpo olemme muodostaneet despoottisen kehonrakennusfanaattisen hirmuhallinnon eli kamuksemme pääsee vain jos tekee raittiuslupauksen.
Ja vaikka saattaa vaikuttaa älyttömältä, kaveripiiri ei juurikaan ole pienentynyt. Pojat oikeasti lopettivat juomisen kun saivat maistaa välirikkoa.

Eikä se ryyppäämisen totaalilopetus oikeasti ole vaikeaa. Vaikka olis tottunutkin juoppolalli niin kun on kuukaudenkin kuivin suin niin eipä sitä enää niin himoakaan. Treenit kulkevat ja morkkis pysyy poissa!

Krusifiksi sanoi:
Paras tulos tulee kun juo pelkkää kaljaa, ei tule darraa kuin päiväksi ja selviää satasella ellei pelipiru iske.
Palkinto sanoi:
Kaljaa vaan on vastaus kysymykseen.

Tämä varmasti toimii isolla miehellä, mutta tällainen pienikokoinen mimmi kyllä saa vedettyä överit ihan siiderilläkin, jos niikseen tulee...

Aiheesta on kokemusta.

Muutama perushomma:

-syö hyvin ennen JA jälkeen, parempi tasaisempi känni ja pienempi krapula

-lähde myöhemmin liikenteeseen/aloita pohjien vetäminen myöhemmin -> miks ihmeessä pitää alkaa vetämään keittoa klo 16 jos baariin mennään klo 00.00?
Näin ollen viinan faktinen määrä jää pienemmäksi ja krapula on pienempi.

-vedä aika ajoin alkoholiton juoma, kirkkaan paukun jälkeen kaksi

-lopeta viinanjuonti tunti ennen pilkkua -> vähentää krapulaa huomattavasti, varsinkin jos juo vettä reteesti samaan aikaan

:thumbs:

training_day sanoi:
Nyt kiinnostaisi kuulla kommentteja etenkin ihmisiltä, jotka juovat vain vähän tai eivät lainkaan, että miten te esim. baarissa viihdytte? eikö se rupea ärsyttämään, kun about kaikki muut ovat sellaisessa "vhittu, että shä olset shittten hyvä thyyppi" humalassa ja itse on selvinpäin?

Itse olen käytännössä absolutisti, en ole juonut 08.09.2003 jälkeen [silloin viimeinen kerta 4 siideriä]. Toisaalta myöskään en ole kertaakaan ollut tämän jälkeen baarissa :D [Ellei päivällä limsan juontia baarissa tai alkuillasta ravintolassa syömistä lasketa mukaan].

Mutta aikana jolloin olen käyttänyt alkoholia [ikävuodet n.16-23v] olen sen teini-iän juonut niinkuin teinit juovatkin, selkeästi kännit siis, ja baari-iässä aina vanhetessa juominen on vähentynyt ja vähentynyt. Viimeisten 'juomavuosien' aikana otetaan lonkalta vaikka v.2000-2003 eli reilu parikymppisenä kävin kyllä useasti baarissa [minulle silloinkin usein-sanan määritelmä oli kerran kuussa tai joka toinen vkoloppu], näistä vuosista 80% selvinpäin baarissa.

Olin yleensä kuski tai sitten menin vain piipahtamaan mutta viihdyinkin pidempään, esim yhden tai kaksi siideriä illan aikana juoden tai limsaa tissutellen. En pidä tunteesta kun olen humalassa. Se huimaaminen, pyörrytys, aistien ja refleksien puuroutuminen ja katseen epätarkkuus vituttaa itseäni, ja huomaan humaltuvani muutamastakin siideristä [tosin olen aina pystynyt juomaan tolkuttomia määriä sammumatta/örveltämättä eli sitä rajaa ei yläpäässä tule vaikka nopeasti menin aikoinani hiprakkaan]. Haluan kontrolloida itseäni täysin enkä olla jotenkin vankina tokkuraisessa kropassa. Toinen syy on krapula, tai jokin krapulamainen huono olo seuraavana päivänä, sitä en halunnut joten se muistutti ja esti hyvin.

Suurin vaikute on aina kuitenkin ollut raha. Minusta on vain silkkaa ääliömäisyyttä tuhlata rahojaan känneihin, humalluttaa itsensä ja huonontaa terveyttä, saada siitä pahaa oloa niin henkisesti kuin fyysisestikin ja tuhlata kallisarvoista vapaa-aikaansa savuisissa baareissa [röökinsavu on vittumaista ollut aina mulle, niinäkin aikoina kun itse poltin]. En käsitä miten ihmiset haluavat istua hirveässä savussa ja metelissä, kännikalojen ja urputtajien seassa aamuyötä myöten savuisessa ja tunkkaisessa baarissa tuhlaten sitä aikaa jolloin kuuluisi 'rentoutua ja latautua' seuraavaa viikkoa varten. Itse mieluiten lepään, teen mieluisia rentouttavia asioita kumppanin kanssa, syön hyvin ja nautiskelen olostani kotosalla tai ystävien kesken iltaa istumalla toisten kodeissa [tai itse kestittäjänä]. Saunon, mökkeilen, katson elokuvia jne kaikkea sellaista joka rentouttaa ja tekee olon levänneeksi.

Mitä tulee kysymykseen kuinka kestää känniääliöitä: Vahingonilo paras ilo. Itse ainakin muinoin nautin suuresti katsoessa ihmisten sekoilua ja lässyttämistä, mässäilin ajatuksella kuinka itselläni on hyvä olo ja voin ajaa autolla kotiin, aamulla herätä ihanaan rentoon fiilikseen kun muut oksentavat vessan lattialla ja laskeskelin kuinka Jaakon/Tepon/Irman/Liisan juomat 50-100e illan aikana ovat edelleen omalta osaltani omassa lompakossani jotka voinkin mennä tuhlaamaan esim sisustusliikkeeseen näin ihanana ja aurinkoisena lauantai-päivänä, ja hyvällä omatunnolla sekä terveellä freesillä ololla.

Kysymys on lähinnä prioriteeteista kuinka haluaa rahansa käyttää. Pienellä laskeskelulla huomaa kuinka juomattomuus tai vähän juominen, tai totaalinen baareissa käymättömyys säästää rahaa ja terveyttä, ja mihin kaikkeen PYSYVÄÄN sen sijaan voi rahojaan pistää. Itse siirrän 'viinarahani' sisustamiseen, itseni hemmottelemiseen, hyvään ja laadukkaaseen ruokaan, vapaa-ajan juttuihin, matkusteluun jne.

Sun pitää treenata juomista enemmän ja säännöllisemmin.

Aloitat vaikka kahdesta keskioluesta joka ilta ja siitä sitten kasvattamaan tutun kaavan mukaan: 2,2,4,4,8,8...

Siinä vaiheessa kun mäyräkoira menee illassa vaivatta, keskityt ylläpitämään saavutettua tasoa. Tole kasvaa, ei tu krapulaa. :D

Ei vaan. Vakavammin, iso osa krapulastahan johtuu jo pelkästään siitä, että notkuu tupakansavussa aamuneljään.

Ratkaisu: älä mene baariin. Sinun on siis löydettävä nainen!
Mmmm.... nainen. :kuola:

Äh, kunno kännissä on ihan kivaa joskus, kunhan ei sitä joka vloppu tee. Itselläni on nykyään niin, että tulee juotua paljon harvemmin kuin ennen, joten silloin, kun juomiseen on mahdollisuus, tulee sitä kyllä vedettyä ihan humalanhakuisesti.
Tosin nykyään olen alkanut vähän katsomaan määriä ja juomia, mitä juon, ettei menisi koko seuraava päivä sängyssä maatessa. Vaikka sinäänsä ihan sama, koska sunnuntaisin ei tule muutenkaan mitään järkevää yehtyä, joten sama se, makaako sängyssä tai tekeekö jotain muuta yhtä turhaa.

Rahaa ei mulla ikinä pala mitään älyttömiä, harvoin baarissa montaa ostan, paitsi silloin tietenkin, jos rupean kavereille myös kantamaan. Eli rahasta ei mulla ole kiinni, 12 pulloa keikyy ei maksa kun sen alle 9 eunua, joten kyllä sen voi sijoittaa ihan mielellään kerran parisssa kuussa :)

training_day sanoi:
Nyt kiinnostaisi kuulla kommentteja etenkin ihmisiltä, jotka juovat vain vähän tai eivät lainkaan, että miten te esim. baarissa viihdytte? eikö se rupea ärsyttämään, kun about kaikki muut ovat sellaisessa "vhittu, että shä olset shittten hyvä thyyppi" humalassa ja itse on selvinpäin?

Jep, humalaiset ihmiset ärsyttävät minua yli kaiken. Olen ratkaissut asian sillä, että en normaalisti liiku paikoissa, joissa on humalaisia ihmisiä. Jos ystävien seurassa kerran vuodessa juottolaan lähden, niin en juo siellä edes sitä jäävettä, jos ei jano ole.

reino sanoi:
Ratkaisu: älä mene baariin. Sinun on siis löydettävä nainen!
Mmmm.... nainen. :kuola:

Käsittääkseni training_dayllä on (avo)vaimo...

[Yleensä pariskunnat muuten tuhlaavat vähiten yhteistä aikaa baareissa... ymmärtääkseni suurinosa ravintoloiden suurkuluttajista on sinkkuja?]

MissEvilEve sanoi:
[Yleensä pariskunnat muuten tuhlaavat vähiten yhteistä aikaa baareissa... ymmärtääkseni suurinosa ravintoloiden suurkuluttajista on sinkkuja?]

Ex-mieheni kommentti männävuosilta: "Ravintolaan mennään kahdesta syystä, naista etsimään ja myöhemmin sitä naista pakoon." Tämä lausuttiin tilanteessa, kun ehdotin, että olisimme voineet pitkästä aikaa mennä illalla yhdessä ulos :jahas:

Gillyanne sanoi:
Ex-mieheni kommentti männävuosilta: "Ravintolaan mennään kahdesta syystä, naista etsimään ja myöhemmin sitä naista pakoon." Tämä lausuttiin tilanteessa, kun ehdotin, että olisimme voineet pitkästä aikaa mennä illalla yhdessä ulos :jahas:

Heh :)

Minun tuntemani pariskunnat käyvät ehkä kerran kuussa tai joka toinen kuukausi baarissa, juurikin yhdessä 'virkistäytymässä'. He ovat niitä ketkä pitävät alkoholista ja 'bailaamisesta'. Ne ystävistäni ketkä syystä tai toisesta ovat vielä sinkkuja omien sanojensa mukaan 'joutuvat' käymään lähes joka vkoloppu baareissa. [Ja onhan siinä perää koska ei kukaan tule kotoa hakemaan, paitsi jos muistamme pariutumiskeinon nimeltä internet ;)].

Ainakin mitä itse muistelen baari-ajoiltani niin valtaväestö on sinkkuja [kotona ei olisi kiva istua yksin koko vkoloppua neljän seinän sisällä peukaloita pyöritellen, ja näin voi myös tavata uusia ihmisiä vaikkei seuraa varsinaisesti etsisikään], moni taas on selkeästi hakemassa seuraa tai seksiä. Osa sitten oli pariskuntia ketkä olivat yhdessä liikenteessä [mutta heitä harvoin joka vkoloppu baareissa näkee] ja osa sitten pariutuneita satunnaisesti 'tyttöjen' tai 'poikien iltaa' viettäviä ihmisiä.

Gillyanne sanoi:
Ex-mieheni kommentti männävuosilta: "Ravintolaan mennään kahdesta syystä, naista etsimään ja myöhemmin sitä naista pakoon."

Tämä pitää omien kokemuksieni mukaan aivan täysin paikkansa. :)

MissEvilEve sanoi:
Käsittääkseni training_dayllä on (avo)vaimo...

Juu, avovaimo on, eli ei tarvitse sen takia baarissa käydä :)
Siellä tulee käytyä lähinnä muiden tuttujen pariskuntien kanssa taikka sitten morjenstamassa sinkkuna viihtyviä kavereita.

reino sanoi:
Joo ei o helppoo miehen elämä tilanteessa tai toisessakaan. :lol2:

Mä joudun nyt vähän korjaamaan edellistä kommenttiani:
training_day, sun pitää löytää sellainen nainen, jota ei tarvitse lähteä kapakkaan pakoon. Siis uusi nainen. :D ;)

ei sekään ole ratkaisu. meillä kun on sellainen perverssi toimintamalli, että lähes poikkeuksetta käydään baarissa yhdessä (silloin kun käydään). Juu, ja ihan vapaaehtoisesti jopa, molempien taholta :)

Gillyanne sanoi:
"Ravintolaan mennään kahdesta syystä, naista etsimään ja myöhemmin sitä naista pakoon."

Joo ei o helppoo miehen elämä tilanteessa tai toisessakaan. :lol2:

Mä joudun nyt vähän korjaamaan edellistä kommenttiani:
training_day, sun pitää löytää sellainen nainen, jota ei tarvitse lähteä kapakkaan pakoon. Siis uusi nainen. :D ;)

EDIT: erikoiseen järjestykseen pukkaa forum näitä viestejä.

Itse asiassa mä olen sitä mieltä, että ei sulla ole tuon asian suhteen mitään ongelmaa. Jos kerran kuussa käy pariskunnittain baarissa aikuisten tavalla, ja sitten seuraavana päivänä on nuiva olo, kun elämäntavat muuten ovat niin terveelliset, niin so not. Ei sille oikeen mitään voi, paitsi tietysti noudattaa niitä hyviä vinkkejä mitä tässä on tullut. Ja muistaa siinä vaiheessa, kun kaverit roudaa valomerkin aikaan tequilaa pöytään, että tuo ei vieläkään ole hyvä ajatus. :D Mutta noin muuten, elämää se vaan on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom