Kohtaamisia automyyjien kanssa

Jissen sanoi:
En sanoisi ihan noinkaan. Kun ihminen ensi kertaa eläissään saa esim. summan 20.000 euroa käteensä ja päättää mennä jotain sillä hankkimaan, ei hän halua että ensimmäinen palvelureaktio myymälän edustajalta on "mene kotiin kasvamaan kunnes sinulla on rahaa ostoksiisi", kuten valitettavan usein merkkiautoliikkeillä asenne on. Siinä ei todellakaan viitsi kaivaa esiin setelitukkoa todisteeksi, vaan mieluumin vaihtaa liikettä samantien. Tuskin kukaan on niin merkkiuskollinen ensikertaa liikkeeseen mennessään että nielee mitä vain vain tietyn automerkin vuoksi.

Olen täysin samaa mieltä. Itse olen saanut toisinaan hyvää ja toisinaan totaalisen olematonta palvelua autoliikkeissä. Useimmille meistä auton, varsinkin ihka uuden auton ostaminen on heti asunnon hankkimisen jälkeen isoin ostos elämässä. Kuinka moni on mennyt kiinteistönvälitystoimistoon/asuntomyymälään ja ajettu pois "koska ei sulla kuitenkaan ole varaa mitään ostaa"?? Tarkoitan sitä, että mitä isompi ostos on kyseessä niin sitä parempaa palvelua myyntihenkilöstö yleensä on valmis tarjoamaan. Tietysti poikkeus vahvistaa säännön, mutta kyllä tämä autokauppa, ja myös autohuolto/korjaamo on toimialana yksi pahimmista asiakaspalvelun epäkohdista.

Sen olen nuorena miehenä huomannut, että jos menee yhdessä naispuolisen kanssa katselemaan autoja niin palvelu muuttuu heti olennaisesti paremmalle tasolle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minut on kerran lähes ajettu ulos asunnonvälitysliikkeestä kun olin hankkimassa perheellemme isompaa asuntoa. Kiinteistövälittäjä ei millään suostunut ymmärtämään niitä perusteita joilla uutta asuntoa haimme:

1 .Tietty hintaluokka.
2. Asuinalueella ei niin väliä, kunhan on hyvät julkiset kulkuyhteydet Helsingin keskustaan.
3. Asunnon koko.

Tuo kohta kaksi ei mennyt millään välittäjän jakeluun. Hänen näkemyksensä oli, että tulkaa takaisin kun olette miettineet miltä alueelta haluatte asunnon hankkia. Hänellä ei ollut mitään mielenkiintoa edes katsoa tietokannasta meille sopivia asuntoja.

No, viikkoa myöhemmin ostimme asunnon. Tuo on lähes ainoa kerta kun olen saanut jossain huonoa palvelua, joten se jäi erityisesti mieleeni. Kyseinen kiinteistövälitystoimisto taitaa olla Suomen suurin.

tiny_tinman sanoi:
Lievä :offtopic:

Tuli mieleen eräs kertomus yksityisistä myyjistä, kun kävin katsomassa ensimmäistä autoani tässä taannoin. Keltaisesta pörssistä katseltiin veljen kanssa sopiva autoehdokas:Renault Laguna vm. -95 ajettu reippaasti alle 200tkm ja hintakin oli varsin hyvä eli 3800€ sillä noitahan myydään reippaasti kalliimmalla. Siispä perjantaina illalla käy tiemme yli 100km päähän autoa katsomaan. Autossa itsessään ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, mutta vika olikin myyjässä, myyjänä sattui olemaan mustalainen eikä tuntunut manne-setä olevan ihan varma että onko myymässä omaa, naapurin, vaimon, kaverin vai serkun autoa joten auto jäi ostamatta.
Tarinan opetus:katso numeropalvelusta myyjän nimi ennenkuin ajat yli 200km Hagertin takia.

:lol2:

Entäs miten paljon luotatte myyjien puheisiin "tämä on hyvä auto, olen itsekin juuri tällä ajellut näitä liikkeen asioita kun tämä on niin hyvä ajettava". Olen itse pyörinyt melko edullisia (3000-6000) euroa maksavia autoja koeajamassa tänä syksynä, yhteensä jo varmaan muutamaa kymmentä kappaletta, eri liikkeissä ja eri aikoina.

Yleensä olen innostunut autosta ensin Nettiauto.comissa ja sitten mennyt paikan päälle katsomaan. Ensimmäisenä on tullut aina huomattua pari seikkaa. Mittari näyttää 10-30 tuhatta enemmän kuin mainoksessa mainittiin. Luvattua huoltokirjaa "ei juuri nyt löydy, vaikka se kyllä oli täällä kaapissa" ja "kahdet renkaat" tarkoittaa nykyisin sitä että niillä yksillä huonokuntoisilla kitkarenkailla ajaa ehkä vielä tämän talven, joten kaksia renkaita ei tarvita. Kilometrien lisäykselle selitys on AINA ollut liikkeestä riippumatta se että "tämä on ollut niin hyvä ja mukava auto, että ollaan ihan itse ajeltu tällä näitä asioitamme". ;)

Nyt sitten lopulta löysin auton johon halusin vaihtaa ja vaihto onnistui aivan loistavasti, ei siinä mitään kummallista. Kummallista asiassa on se, että bongasin vaihdossa antamani auton nettiautosta ja kas kummaa, olivat keksineet sillekin jostain huoltokirjan (yksi syy vaihtoon oli se ettei tuohon 12 vuotiaaseen peliin ollut mitään huoltohistoriaa), mittarissa oli näemmä 10tkm vähemmän kuin mitä siinä oli kun auton liikkeeseen vein ja katsastettukin oli kuukautta myöhemmin kuin oikeasti. Vieläpä mainostivat että autolla ollut kolme omistajaa - jättivät sitten mainitsematta että ne kolme ovat olleet sen jälkeen kun autoon on hankittu uudet kilvet. :D

Kummallista asiassa on se, että bongasin vaihdossa antamani auton nettiautosta ja kas kummaa, olivat keksineet sillekin jostain huoltokirjan (yksi syy vaihtoon oli se ettei tuohon 12 vuotiaaseen peliin ollut mitään huoltohistoriaa), mittarissa oli näemmä 10tkm vähemmän kuin mitä siinä oli kun auton liikkeeseen vein ja katsastettukin oli kuukautta myöhemmin kuin oikeasti. Vieläpä mainostivat että autolla ollut kolme omistajaa - jättivät sitten mainitsematta että ne kolme ovat olleet sen jälkeen kun autoon on hankittu uudet kilvet. :D

Tuo oli siis joku parin tonnin kiesi ja pihajobbari? Tuskin tuota on petosmielessä tehty, veikkaan että on vaan vedetty ulkomuistista jotain sinne nettiautoon, meni oikein tai oli menemättä. Nuo kaikki on sellaisia asioita jotka ostajan on helppo todeta paikan päällä, eikä niillä välttämättä ole mitään suoraa yhteyttä auton todelliseen kuntoon.

No ei paljoa enempää, mutta sentään neljää tonnia autosta pyytävät. Tuskin sitä nyt kaikki vedetään hatusta nettiin kun osa tiedoista on sitten pilkulleen oikein. Jos autoon nettimainosta kirjoitettaessa "ilmestyy" huoltokirja, toiset renkaat (joita pihalla kysyttäessä ei olekaan) ja kaikki numerot "vahingossa" kaunistuvat, eivät vahingossakaan rumennu, puhumattakaan siitä että mikään ominaisuus unohtuisi, esim. se ettei hälytinlaite toimi vaikka se kyllä listataan mukaan.. Kyllä uskon että tarkoituksella vähän kaunistellaan. Varsinkin kun tuossa tuli noita autoja katseltua ja aina tuli samat selitykset: juu kilometrejä on tullut lisää kun on niin pirun hyvä auto että itse tykätään ajella sillä niin paljon (siis oikeesti, joka liikkeen vakioselitys miksi autolla on ajettu 10-30 tuhatta enemmän kuin mainoksessa) jne. Itse uskon enempi tarkoituksellisuuteen, mutta toki voi olla että nämä asiat aina vain vahingossa kaunistuvat. :D

Kyllähän tätä tarinaa piisais joo...

Markka-aikana kun piti vaihtaa 3-ovinen Golffi isompaan, niin olisko ollu Kaarinan suunnalla Rinta-Jouppi jossa ei tullut mitään palvelua. Istahdettiin vaimon kanssa n. 80 000 mk:n Mondeon penkeille, eikä myyjillä ollut mitään intoa paikalle. Noh, penkitkin tuntu huonoilta niin lähdettiin sitten pois. Sanaakaan ei vaihdettu kenenkään kanssa, vaikka palvelua kyllä olisi kaivattu.

Salon volkkariliikkeessä taasen itse omistaja heitti ihan naurettavan hyvitystarjouksen (5000 mk) uudempaan Golffiin nähden (taas noin 80 000 mk), ja oli muutenkin erittäin alentuvan ja haluttoman oloinen.

Eikun Volvo-liikkeeseen, jossa palvelu oli erinomaista, ja muutenkin homma toimi. Ostettiin sitten 120 000 mk maksava 850-mallinen kaunotar (hyvitys volsusta 20 000 mk, tosin se ei ollut ratkaiseva asia ostopäätöksen kannalta).

Tuoreempi tapaus viime viikonlopulta: Haettiin vaimolle kauppakassia. Nettiautosta löytyi mainos "ruosteettomasta" -89 Micrasta vajaan 2 km:n päässä, oikein "papan silmäterä". Hintaa 850 eskoa. Noh, paikan päällä lapussa luki 980 eskoa, ja maininta "mamman silmäterästä"... Ja joka ikinen lokari oli reippaasti ruosteen raiskaama! Että aika venyvä käsite tuo "ruosteeton". Ei odotettu edes kultaketjumyyjän saapumista, vaan kaasuttelimme E-Mersulla tiehemme.

(Myöhemmin samana päivänä ostettiin sitten yksityiseltä oikeasti ruosteeton -95 Micra.)

Tuo oli siis joku parin tonnin kiesi ja pihajobbari? Tuskin tuota on petosmielessä tehty, veikkaan että on vaan vedetty ulkomuistista jotain sinne nettiautoon, meni oikein tai oli menemättä. Nuo kaikki on sellaisia asioita jotka ostajan on helppo todeta paikan päällä, eikä niillä välttämättä ole mitään suoraa yhteyttä auton todelliseen kuntoon.
On noi sellasia "velmuja", etten minäkään usko mihinkään vahinkoon ja leppoisaan hatusta vetämiseen. Aivan p*rseestä suurin osa noista häkkikauppiaista. Tässä yks hyvä esimerkki.

Ite kävin kerran kattomassa silloiselle tyttikselle autoa Vaihtokulmassa ja aluksi innokas automyyjä päätti singota takavasemmalle kun aloin tutkimaan tarkemmin juostenkustuna tehtyjä kolarijälkien fiksauksia ym. Lopulta selvis, että kaksikilpinenhän se oli sitten ja sinne se jäi - sen verran kauhutarinoita noista v*tuiksi tehdyistä kolarikorjauksista lukenu, ettei voisi moiset vähempää kiinnostaa.

Tuo katsomani laite ei ollut mikään tonnin paska, jolla nyt ei suurempaa väliä oliskaan, vaan maksoi reilu 12k€ joka oli silloiselle tyttöystävälle aika paljon rahaa.

Eipä siinä, ei varmaan ole laitonta myydä kolaroitua autoa ilmottamatta siitä, mutta tarinan opetus on, että kannattaa tarkastaa kaikki mahdolliset tiedot ennen kuin tuollaisista liikkeistä mitään ostaa. Ihan syystä ei merkkiliikkeet jätä kaikkia vaihdossa tulevia autoja itselleen, vaan tuikkaavat ne jobbareille ja ihan syystä jobbarit myy kolarikorjattuja vehkeitä tietämättömille asiakkaille.

edit: Ite kävin pari vaihtotarjousta tuossa kysymässä, mulla oli Golf V 2.0TDI SL -04, ajettu hieman alle 150tkm. Uuteen kolmenkympin autoon olisin saanu 16000€ vaihdossa (@143tkm), 18500€:n autoon olisin saanu 15000 vaihdossa (@148tkm). Ite myin 19000€:lla (@152,5tkm).

Vaikka toi oman auton myyminen on ihan paskaa hommaa, niin aika hyvin siinä joissain tapauksissa tienaa.

edit: Ite kävin pari vaihtotarjousta tuossa kysymässä, mulla oli Golf V 2.0TDI SL -04, ajettu hieman alle 150tkm. Uuteen kolmenkympin autoon olisin saanu 16000€ vaihdossa (@143tkm), 18500€:n autoon olisin saanu 15000 vaihdossa (@148tkm). Ite myin 19000€:lla (@152,5tkm).
Tarkennetaas, tässä ei ollut kyseessä häkkiliike vaan merkkiliike ja merkkiliikkeen erillinen vaihtoautoliike.

Taas kun merkkiliikkeestä saksasta erinomaisen palvelun ja liikkeen samaan hintaan tekemien vientipapereitten kanssa auton, jossa ei ole mitään moitittavaa haki, sai vielä shamppanjapullon mukaan, myyjä oli todella ystävällinen, heti tultiin palvelemaan, eikä yhtään ihmetelty kun halusi koeajaa autoja vaikken ehkä miltään massimieheltä näytäkään, myyjä parhaansa mukaan yritti palvella englanniksi, vaikka ei kauheasti sitä puhunut, sitten puhuttiin saksaa väliin aina, koko muu henkilökunta palveli ystävällisesti saksaksi ja hintakin oli kohdillaan. Vielä tultiin autolla hakemaan juna-asemalta kun noudin sen, ja juteltiin saksaksi sen jätkän kanssa kaikesta mahdollisesta, se oli todella mukavaa asiakaspalvelua, vaikken kaikista saksantaitoisin olekaan. Miettii vaan mitä kävisi jos huonolla suomella tulisi koeajamaan autoja suomalaisiin autokauppoihin, vieläpä premiumliikkeisiin, eikä tojotalle..:D

Kertakaikkiaan viimesenpäälle kohteliasta ja erinomaista palvelua joka suhteessa ja mut otettiin vakavasti vaikka ikää sillon 21 ja suomen mittakaavassa ihan ok hieno auto, eikä mikään lintta..:D
Kaikenlisäksi rekisteriotteessa siellä maassa on jokaisen entisen omistajan osoite, nimi ja syntymäaika. Luotettavampaa kuin täällä..

Faija merkkiliikehuoltamon ylityönjohtaja ja kertoi että autoa kun on vaihtamassa niin suurimmaksi osaksihan nuo hyvityserot autojen välillä johtuu suoraan katteesta mitä heidän vaihdossa myymästään autostaan saa.

Yllättäen kun ostatkin kalliimman auton vaihtona niin siitä vanhastakin saa taas enemmän :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom