Kohtaamisia automyyjien kanssa

Kaverin pomo oli menny kerran kattomaan firmalle kolmea uutta transportteria. No äijäl oli huonot vaatteet päällä (näytti rääsyläiseltä) ja oli sitten kysyny kolmea pakua,niin äijät oli nauranu päin naamaa. Ukko ei ollu moksiskaan ja meni viereiseen puljuun sai palvelua ja osti autot. Lähtiessään kävi vielä toisessa puljussa näyttämässä papereita mitä oli just ostanu. Oli kuulemma menny myyjä hiljaseks :lol2:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika monella näitä "tuttu meni ostaan autoa mutta ei palveltu, osti sitten naapuri liikkeestä ja kävi nauramassa"

monikohan on oikeasti tosi?
 
rammuth sanoi:
aika monella näitä "tuttu meni ostaan autoa mutta ei palveltu, osti sitten naapuri liikkeestä ja kävi nauramassa"

monikohan on oikeasti tosi?

Valitettavan usein tuo on kuitenkin totta.
Meinattiin kun kaverille oltiin ostamassa autoa niin käydä tekemässä samat temput yhteen virmaan mistä aiemmin oli autoa kateltu huonon palvelun kera mut eipä sitten jaksettu.
 
rammuth sanoi:
aika monella näitä "tuttu meni ostaan autoa mutta ei palveltu, osti sitten naapuri liikkeestä ja kävi nauramassa"

monikohan on oikeasti tosi?

Usein ihmisillä on muutama malli ja merkki mielessä kun menevät ostamaan uutta autoa. Jos toisessa kaupassa saa huonoa palvelua niin auto ostetaan sieltä mistä saa myös palvelua. Auton ostettuaan palvelua kuitenkin tarvitaan esimerkiksi huoltojen kanssa.

Itse kävin katsomassa autoja polkupyörällä kohtuu rennot (=ei rahamies) vaatteet päällä. Sain kaikkialla palvelua kun vain kysyin. Ostin sen auton mitä olin etukäteen ajatellut, muut eivät onnistuneet kumoamaan mieltäni. Jos olisin saanut merkiltä huonoa palvelua niin olisi varmaan auto vaihtunut toiseksi, sen verran tasaisia ovat.
 
Huonoimmat kokemukset sain joskus täkäläisessä Mersuliikkeessä kun autokuume poltteli ja olin lähdössä Yk-joukkoihin. Minkäänlaista palvelua ei kyseisestä liikkeestä saanut ja suoraan vihjattiin ettei sulla ole poika rahoja uuteen mersuun... No lainaa nostin pankista ja toin sitten siltä reissulta Porschen.
Uudemmat kokemukset automyyjästä on positiivisia. Vanhempi miesmyyjä joka oli tosi kohtelias eikä tyrkyttänyt mitään ja muutenkin hoiti hommansa tyylikkäästi. Viimeiset kaksi uutta Volkkaria olen häneltä ostanut ja suurimmaksi osaksi hyvän palvelun takia. Hyvään palveluun törmää nykyisin harmittavan harvoin...
Kyseisen liikkeen huoltoon olen kyllä pari kertaa polttanut päreeni. Viimeksi eilen kun autostani meni vaihdelaatikko atomeiksi kesken ajon. Öljyt tuli tielle ja rattaat kurkisti ulos boxin kyljestä. Ensimmäinen kommentti huollon vastaanotossa oli että mihin olet sen ajanut rikki... :curs: Onneksi takuuta vielä reilusti jäljellä ja viikon päästä pitäisi saada auto kuntoon. Johan tuolla 10 000 km kurvailin.
 
Monissa autoliikkeissähän se kuulemani mukaan (itse en vielä tähän ikään mennessä yhtään autoa ostanut) valitettavasti niin että jos et ole vähintään 40-vuotias ja/tai pukupelle niin palvelua ei tipu :(
 
rammuth sanoi:
aika monella näitä "tuttu meni ostaan autoa mutta ei palveltu, osti sitten naapuri liikkeestä ja kävi nauramassa"
monikohan on oikeasti tosi?

Jokaisen naapurin tutullehan noin on tapahtunut! Mahtaa muuten se kaupat menettänyt automyyjä huokaista tuossa vaiheessa helpotuksesta. Meinaan, että jos ihminen tulee vielä jälkeenpäin näyttelemään jotain toisen firman papereita ja hohottelemaan, niin varmasti sellaisen ihmistyypin kanssa tulee (tai siis olisi tullut) takuuasioista, huolloita yms. jutuistakin melkoista vänkäämistä.

Mulle on kyllä tullut aina palvelua, joskus liikaakin. Jos joku kokee jääneensä tästä palvelupiiristä ulkopuolelle, niin ehkä pikainen tutustuminen 2000-luvun pukeutumiseen ja käytöstapoihin voisi parantaa tilannetta ;) En ole mikään pukujuppi, mutta en myöskään lukeudu niihin karvalakkimiehiin, jotka sunnuntaisin vetävät pyhätuulipuvun päälleen, hiihtosukat ja peltosaappaat jalkaan ja sitten lähdetään kärkkymään mersumyymälään ilmaista kaffea :whip:
 
isä pappa meni edellis syksynä autoliikkeeseen, seiso 45min jonka jälkee tuli palvelua (huonoa), meni toiseen liikkeeseen eri paikkakunnalle (sama merkki) ja 2000e parempi tarjous vanhasta autosta lähes samantien.

edit: kodari - toihan kuullostaa joltain jyväjemmarilta , ja niillä piisaa rahaa.
 
kodari76 sanoi:
Jokaisen naapurin tutullehan noin on tapahtunut! Mahtaa muuten se kaupat menettänyt automyyjä huokaista tuossa vaiheessa helpotuksesta. Meinaan, että jos ihminen tulee vielä jälkeenpäin näyttelemään jotain toisen firman papereita ja hohottelemaan, niin varmasti sellaisen ihmistyypin kanssa tulee (tai siis olisi tullut) takuuasioista, huolloita yms. jutuistakin melkoista vänkäämistä.

Mulle on kyllä tullut aina palvelua, joskus liikaakin. Jos joku kokee jääneensä tästä palvelupiiristä ulkopuolelle, niin ehkä pikainen tutustuminen 2000-luvun pukeutumiseen ja käytöstapoihin voisi parantaa tilannetta ;) En ole mikään pukujuppi, mutta en myöskään lukeudu niihin karvalakkimiehiin, jotka sunnuntaisin vetävät pyhätuulipuvun päälleen, hiihtosukat ja peltosaappaat jalkaan ja sitten lähdetään kärkkymään mersumyymälään ilmaista kaffea :whip:

Sulla on fiksut mielipiteet, näinhän se asia usein on. Itsekin olen muutaman tehtävissä olevan kaupan jättänyt tekemättä, koska on voinut jo etukäteen päätellä, että ongelmia tulee jatkossa varmasti.
On olemassa ihmisryhmä, joka auton saatuaan löytää siitä aina mitä ihmeellisimpiä vikoja, mitä tietokone tai kukaan asentaja ei pysty havaitsemaan, mutta näillä asiakkailla on myös aina ratkaisu valmiina, kun saa niitä lisävarusteita ilmaiseksi, mitä ei ollut rahaa ostaa niin vika varmaan poistuu.
Ja nämä kahvinjuojat ovat toinen "ihana" sakki, tullaan vkoloppunäytteilyihin, missä on muutenkin julmettu kiire, juttelemaan siitä kuinka autot olivat autoja silloin 20 vuotta sitten kun se omakin auto on ostettu. Uutta ei tarvitse hankkia, kun se vanhakin pelaa niin hyvin, mutta kerropa tyttö nyt kuitenkin mitä tuosta vanhasta maksaisit. Ja huoltokirja autosta tietysti löytyy, samapa tuo onko siellä yhtään leimaa, kun onhan se naapurin Pentti ne öljyt siihen aina vaihtanut.
Onneksi yksi fiksu asiakas pelastaa monesti päivän ja saa unohtamaan ne kymmenen edellistä.
Ja nykyisin niin monella parikymppiselläkin on työsuhdeauto käytössä, että jos sieltä oikeasti palvelisi vain ne 40 pukumiehet, voisi olla leipä aika kapea. Provisiopalkalla kuitenkin kaikki automyyjät ovat. Sen jos joku vielä selittäisi, että miksi kun automyyjä suosittelee jotain esim. varusteita, huoltosopimusta jne. niin siihen pitää suhtautua äärimmäisen epäluuloisesti. Kuitenkin se asiakas, joka on tyytyväinen vielä auton luovutuksen jälkeenkin, on se asiakas joka sitä autoa tulee seuraavankin kerran samalta myyjältä ostamaan.
Itselle ainakin ammatti on se mitä olen aina halunnut tehdä ja on erittäin mukava nähdä, että asiakas on oikeasti päätökseensä ja minun ammattitaitooni tyytyväinen. Tällä hetkellä ainakin kaikissa isoissa merkkiliikkeissä lähetetään auton ostajalle luovutuksen jälkeen kysely, kuinka tyytyväinen on ollut palveluun, myyjään, autoon yleensä jne. Ja ainakin yhdessä isossa ketjussa osa myyjän provisiosta perustuu asiakkaan arvioon
kyseisen myyjän toiminnasta.
Ja en nyt väitä. etteikö alata löytyisi ammattitaidottomia ja töykeitäkin myyjiä, mutta kyllä nämä jutut suurimmaksi osaksi taitavat aikamoista legendaa olla ja palvelun taso kiinni asiakkaan omasta käytöksestä.
 
Toyota kaivokselassa ainakin sai erinomaista palvelua, kun kävin vanhempien kanssa uuden avensiksen hakemassa tuossa reilu vuosi sitten. Myyjä löytyi heti ja tarkasti selosti kaikki vaihtoehdot yms jutut ja taisi se jonkun tavaratilan suojahärdellinkin heittää siihen ilmaseksi mukaan, kun kaupat tehtiin.

Kaveri kävi kerran koeajamassa sen bmw:n uuden x5:en, eikä myyjä mitään kysellyt vaikka varmasti näki, että ei ole sitä ostamassa. Antoi vain avaimet ja päästi koeajolle. :thumbs:
 
enceli sanoi:
...Tällä hetkellä ainakin kaikissa isoissa merkkiliikkeissä lähetetään auton ostajalle luovutuksen jälkeen kysely, kuinka tyytyväinen on ollut palveluun, myyjään, autoon yleensä jne. Ja ainakin yhdessä isossa ketjussa osa myyjän provisiosta perustuu asiakkaan arvioon kyseisen myyjän toiminnasta...

Eikö tuota kutsuta jälkimarkkinoinniklsi? Hyvä se on kysellä kuinka auto pelaa ja onko tyytyväinen hankintaan, kun kysely lähetetään n.1-3 kuukautta kaupan jälkeen. Harvemmin uutta autoa tarvii silloin moittia. Ja joulukortti toki muistetaan lähettää.

Aiemmin kirjoitit jotain auton myyntikatteesta. Olkoonkin, että tarvii olla kivilattiat toimitiloissa, mutta ei tuolla meidän lähi Siwassa oo niin hulppeet puitteet kuin autokaupoissa. Mutta kai sitä imagoa/brändiä tarvii niillä rakentaa.

Niin tai näin, mutta autoissa on kate kohdallaan. Ja nyt tarkoitan uusia autoja ja merkkiiliikkeitä. Merkkiliikkeen huollon laskua on aina ilo tutkia. Voiko esim. rekisterikilven polttimo maksaa 8.20€? Ei ole kertaakaan tullut kyselyä olenko tyytyväinen autoni huoltoon- eikä taida koskaan tullakkaan...

:piis:
 
El Capo sanoi:
Eikö tuota kutsuta jälkimarkkinoinniklsi? Hyvä se on kysellä kuinka auto pelaa ja onko tyytyväinen hankintaan, kun kysely lähetetään n.1-3 kuukautta kaupan jälkeen. Harvemmin uutta autoa tarvii silloin moittia. Ja joulukortti toki muistetaan lähettää.

Niin tai näin, mutta autoissa on kate kohdallaan. Ja nyt tarkoitan uusia autoja ja merkkiiliikkeitä. Merkkiliikkeen huollon laskua on aina ilo tutkia. Voiko esim. rekisterikilven polttimo maksaa 8.20€? Ei ole kertaakaan tullut kyselyä olenko tyytyväinen autoni huoltoon- eikä taida koskaan tullakkaan...

:piis:


No ei ne katteet kauhean kohdallaan ole, viime vuonnakin moni talo teki uusien automyynnin kannalta nollatulosta, mutta juuri huollon avulla talon tulos saadaan reilusti plussan puolelle, siellä on katteet kohdallaan.
Autotalothan on hulppeita, mutta niihin enenevissä määrin maahantuoja/tehdas sanelee kriteerit mitä niissä on oltava, millaisia materiaaleja käytetään ja kuinka monta neliötä on autoa kohden oltava esittelytilaa ja millä lailla autot ovat esillä,.
Tällä hetkellä perusautoissa kate vaihtelee 6-12 % ja siinä kun on joku maahantuojan kamppania menossa, josta liike kattaa vaikka puolet eli 500-1500 €, niin ei siinä montaa euroa tarvi alennusta antaa kun ei enää kunnolla kateta edes autojen varastopäiviä ja myyjien pohjapalkkoja.
Erikoisautoissa on tietysti ihan oman katteensa, mutta eipä niitä Suomessa montaa kappaletta vuodessa myydä. Koko ajan käydään taistelua markkinaosuudesta merkkien kesken ja nyt voi sanoa , että on asiakkaan markkinat, eli katteeen sijasta on tärkeämpää, että saadaan mahdollisimman monta autoa kyseistä merkkiä rekisteriin.
Tuo siis uusien myynnistä, vaihtoautomaailma on sitten taas oma asiansa.
 
El Capo sanoi:
Niin tai näin, mutta autoissa on kate kohdallaan. Ja nyt tarkoitan uusia autoja ja merkkiiliikkeitä. Merkkiliikkeen huollon laskua on aina ilo tutkia. Voiko esim. rekisterikilven polttimo maksaa 8.20€? Ei ole kertaakaan tullut kyselyä olenko tyytyväinen autoni huoltoon- eikä taida koskaan tullakkaan...

Autoista en tiedä, mutta huolloissa tosiaan on katteet kohdallaan. Osien hinnat ovat helposti 2x sitä mitä itse kaupasta saisi. Laskutusperusteet ovat mitä sattuu, monesti laskutetaan töistä joita ei olla edes tehty. Ja varsinkin merkkihuolloissa tuntuu asentajien osaaminen olevan todella perseestä. Onko vika sitten asenteessa vai käsissä, en tiedä. Oma Volkkarini hajotettiin aina kun se merkkihuollossa kävi. Enää en sitä sinne vie. Ja samanlaisia kokemuksia on työkavereilla. On nostettu autoa väärin -> painaumia pohjaan, on tiputettu ruuvareita katolle, peruutettu ovea irti, väärät öljyt...kerran olivat jättäneet jarrunesteet pois. Tuttu valitti ettei jarrut toimi ollenkaan, korjaamopäällikkö ei uskonut. Toisella kertaa valitti kolinasta joka kuuluu edestä, korjaaja käski pistää stereoita isommalle. Reilu meininki :thumbs: . Mutta lasku tulee kyllä aina. Itse kun on autoa fiksaillut (siis yleensä huollon jälkeen) niin samanlaisia ongelmia ei tule. Tarttisi hommata omaan autotalliin vaan kaikki nostovehkeet ym. Parissa vuodessa maksaisi itsensä takaisin, huollot kun monesti ovat luokkaa 500€ per kerta.

Jos minä olisin liikkeen pomona, niin puolet korjaamon porukoista lähtisi tekemään kukkopillejä reilusti kasvaneelle vapaa-ajalleen. Josko se auttaisi kädettömyyteen.
 
Kun kerran puhutaan huolloista niin minä ihmettelen, että miten noita huoltoliikkeitä ei saada rotuun. Tekniikan maailman vertailuja huoltoliikkeistä saa aina hirvityksellä lukea. Näissä vertailuissahan tehdään tahallaan selviä vikoja, jotka pitäisi perushuollossa tarkistaa, autoihin / moottoripyöriin. Ja mikä on lopputulos, hengenvaarallisia selviä vikoja ei ole korjattu mutta laskutettu kyllä on, öljyt ehkä ojn vaihdettu. Sellainen kyllä liippaa jo läheltä petosta, kun huollossa annetaan pelkästään valohoitoa.

Edit: Tuntuu vaan, vaikka aina puhutaan että suomalaiset ovat valittaja kansaa, että silloin kun aihetta on ei osata / uskalleta vaatia oikaisua. Sitten kirotaan kavereille ja netissä keskustelupalstoilla kuinka asiat on hoidettu huonosti. Tarkoitan näillä jotka eivät valita ihan normaaleja ihmisiä, en näitä iän ikuisia itkupillejä, jotka valittavat olemattomistakin asioista. Itselläkin on joskus ollut mielessä, "en mä kehtaa sanoa tällaisesta pikkuasiasta" mutta onneksi olen oppinut vaatimaan, että saan sen mikä minulle kuuluu.
 
El Capo sanoi:
Niin tai näin, mutta autoissa on kate kohdallaan. Ja nyt tarkoitan uusia autoja ja merkkiiliikkeitä. Merkkiliikkeen huollon laskua on aina ilo tutkia. Voiko esim. rekisterikilven polttimo maksaa 8.20€? Ei ole kertaakaan tullut kyselyä olenko tyytyväinen autoni huoltoon- eikä taida koskaan tullakkaan...

:piis:

Setä käytti Focustaaan huollossa ja osti samalla patterin k-lukon kaukoohjaimeen(eli avaimeen). Kotona oli katsonu laskua patteri muutaman euron, patterin vaihto 20€... Otti kyllä yhteyttä firmaan, eikä tarvinnu maksaa vaihtoa.
 
Jatkan vielä valitusta :curs:

Kylläpä eilen vitutti niin että otsasuonet meinasi puhjeta. Kevät tuli ja renkaita vaihtelin. Eikös ollutkin taas kerran huollon apinat pistäneet pyöränpultit about 200Nm momentilla kiinni. 5 pulttia per rengas. Kyllä oli hienoa avata niitä, oikein teki mieli mennä kädestä pitäen kiittämään sitä edellistä huoltojamppaa. Ristikkoavaimella ei puhettakaan että pultti aukeasi. Eiku auton perästä tehtaan L-avain ja päälle pomppimaan. Hyvä etteivät kengät hajonneet, kun 90kg äijää survoi avainta. Kauhealla narskeella aukesi sentti kerrallaan.

Luonnollisesti mitään rasvoja ei oltu käytetty. Onneksi viimesyksyiset vaseliinit olivat vielä sen verran kelpoja, etteivät pultit olleet ihan kiinni ruostuneita.
 
Eikös ollutkin taas kerran huollon apinat pistäneet pyöränpultit about 200Nm momentilla kiinni.
hengenvaarallisia selviä vikoja ei ole korjattu mutta laskutettu kyllä on, öljyt ehkä ojn vaihdettu.

Mikään pakkohan ei ole itseään merkkihuolloissa huijauttaa. Takuun ollessa voimassa siellä toki voi narista siitä sun tästä. Jos osaa lisätä pissapoikaan nestettä ja voidella lukot ja ovien saranat, säästää pitkän pennin vaihdattamalla vain öljyt jossain. (toki kannattaa sen verran autoaan opiskella, että tietää mahdolliset nokkahihnan vaihdot ym.) Ihan hienosti on autoa myydessä liikkeille kelvanneet huoltokirjassa pelkät merkinnät öljynvaihdoista.
 
Kaikki tutut, jotka ovat käyttäneet autoaan merkkihuollossa ovat tulleet siihen tulokseen ettei merkkihuollossa kannata käyttää autoa. Eikä hinta ole syynä vaan täydellinen osaamattomuus. Yhtenä esimerkkinä kymmenistä: Yhden anturin vaihtaminen on niin vaikeaa että samalla voi särkeä toisen sähköpeilin(!),unohtaa kiristää vaihdelaatikon pultit niin että kesken ajon vaihteet sekoaa, särkeä konepellin lukon ja katkaista pakosarjan loppupään kiinnityksestä.

Paras vaihtoehto on etsiä joku osaava tuttu korjaamaan auto ja seurata itse vierestä.
 
Monissa autoliikkeissähän se kuulemani mukaan (itse en vielä tähän ikään mennessä yhtään autoa ostanut) valitettavasti niin että jos et ole vähintään 40-vuotias ja/tai pukupelle niin palvelua ei tipu

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, ainakaan meillä, kyllä se normaali vaatteinenkin tarvitsee autoa samallalailla kuin _se_ pukupelle ;)

Ja välillä kyllä saa hyviäkin kauppoja tehtyä vaikka toinen ei olisikaan ykköset päällä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom