Kohta pääsee taas kalaan!

Ahvena sanoi:
Mites on, oletko huomannu eroa bensakäyttöiseen niinkuin kalojen suhteen? Kauanko akullisella uistattaa?

Miten tehot riittää koskien niskoilla? Miten sähköpeli starttaa? Nappia vaan ja se oli siinä?

Mä uistelin joskus sähkömoottorilla, mutta kalansaaliissa en havainnut eroa polttomoottorilla tapahtuvaan uisteluun verrattuna. Luulen että tehot eivät tule riittämään virrassa etenemiseen. Sähkömoottori sammuu ja käynnistyy kun vääntää kahvasta, mikä helpottaa huomattavasti moottorin käyttöä esim. silloin kun kala on kiinni tai uistin jää pohjaan. Näin ainakin käyttämäni Minnkota moottori.

Akun kestosta en muista juuri mitään, mutta ainakin painoa akulla on paljon enemmän kuin pikkumoottorin täydellä bensasäiliöllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntus vain että moottorin mökä häirittis kaloja. Kerran sukeltelin kun sadan metrin päästä meni moottorivene hiljoleen. Melu pinnan alla oli kova. Kirjolohia kiusatessa meillä on aina yks uistin heti potkurivirrassa pyytämässä. Eli ei tunnu meteli haittaavan ainakaan tässä tapauksessa. Ainakakin omaa korvaa alkaa haitata kun uistattaa muutoin niin hiljaisella järvellä.

Onpa kätevää, kun myllyn saa päälle ja kiinni ranneliikkeellä. Kyllä oon ollu helisemässä yksin neljän kepin kanssa kun samalla on pitäny moottorin kans sählätä.

Alkaa houkutella tosissaan sähkömoottori!

Ahvena sanoi:
Alkaa houkutella tosissaan sähkömoottori!

Sähkömoottori on varmastikkin hyvä ratkaisu jos moottorilta ei vaadita kovia tehoja eikä akun painosta ole haittaa. Pienillä järvillä lienee parhammillaan. Kannattaa ostaa tarpeeksi tehokas moottori kerralla. Pienimmät moottorit ovat melko tehottomia. Käytön helppous on sähkömoottorin paras puoli uistellessa. Hiljaisuus miellyttää myös.

kolmen viikon päästä taas uistelemaan vänernille ruotsiin, ohessa kuva viime reissulta tammikuun alusta.

Liitteet

• 1.jpg
    1.jpg
    65,7 KB · Katsottu: 247
Pääsiäislomilla pilkille, ahvenista sitten kalakukkoa ja kaikki säret iskukoukkuihin isoa haukea hakemaa.

Onhan tässä kalasteltu koko talvi: Talven mittaan silloin tällöin lohipilkillä, keskitalvella matikkapilkillä, kohta alkais olla ahven syönnillään ja haukipilkkiä pitäis kanssa ehtiä testailemaan.

Heti kun jäät lähtee ja rauhotuskaudet loppuu, olis tarkoitus avata avovesikausi taimenen koskikalastuksella, jossa meneekin alkukesä kokonaan. Parin-kolmenkymmenen euron luvalla saa koko kesäksi käyttöön kymmeniä pikkukoskia, riittää kalastettavaa pitkäksi aikaa.

Sen jälkeen alkaakin olla jo kuhakausi mukavasti päällä ja saa luuhata illat jigaillen ja uistellen. Varsinkin kuhan jigaamisesta on tullut lempilaji, kunnon syönti kun sattuu päälle ja sattuu seassa olemaan muutamia 1-2 kilosia niin eipä sieltä tule kiire pois.

Ja lampihaukia vois narrailla aina väliaikoina kun ehtii. Muutamia hyviä lampia löysin viime kesänä, joista löytyy tuollaisia 4-5 kiloisia suht helposti. On se vaan mukavaa puuhaa kahloa suorannoilla ja nakella rohvessooria lumpeiden sekaan, ihan eri tuntuma koko hommaan kun vetouistelussa.
Loppukesästä vois tietysti ettiä niitä isompia haukia jostain, mutta sitä varten pitäis oikeestaan päästä täältä Itä-Suomen sisävesiltä merelle..

~Voimariini ~ sanoi:
Verkkokalastus. Kaikista suurimmat kuhasaaliit sillä keinolla saa, eikä pitäisi viedä ainakaan liikaa aikaa. Kuhan uistelu olis toinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä mikään halvin mahdollinen muoto. Tai eihän siinä periaattessa tarvi olla kuin soutuvene ja pari vapaa. Niilläkin pärjää ihan hyvin. Mikään ei voita kesällä kuhanuistelua. Peilityyni järvi, lämmin kesäyö ja sitten kun vielä tulee kalaa hyvin niin. :5:

Ja jos vähän malttaa opiskella kuhan sielunelämää, saa jigivehkeillä heittelemällä tiettynä aikana kesästä helposti samanlaisia saaliita kuin uistelemalla. Eikä tule kalliiksi. En itekään oikein koko hommaan uskonut ennen kuin kokeilin. Ei ole ollenkaan mahdotonta nykäistä kymmenkunta mitantäyttävää muutaman tunnin aikana.

Edit: Misanthroppi näköjään ehti tämän saman jo kertomaankin...

Misanthrop sanoi:
Jäät lähtevät, aika nostaa tämäkin tredi muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen.

Vuoden ensimmäisen heittokalastusreissun päätteeksi en voi muuta kuin varauksettomasti suositella kaikille keväthaukien kurittajille Stormin suspending-jigejä. Onhan noita Erässä yms. jo tovi hehkutettu, mutta itse piti kokeilla ennenkuin uskoin. Tahti oli sellaista 5 heittoa, kolme luupäätä
-luokkaa. Yli parin kilon ei vielä menty, mutta huomenna uusiksi.. :evil:

Minäkin näitä viime kesänä ostin muutamia satseja ja testailin, eivät olleet mielestäni parhaimmillaan pienillä vesillä. Jäi sellainen vaikutelma, että perinteinen lusikka oli varmempi pikkujärvillä / lammeilla. Säikähtävätköhän hauet matalassa vedessä sitä mahdotonta loiskahdusta jonka nuo isot suspit päästävät veteen läsähtäessään? Merellä velipoika on noita käyttänyt ja hyviksi haukkunut.

Sepi80 sanoi:
Minäkin näitä viime kesänä ostin muutamia satseja ja testailin, eivät olleet mielestäni parhaimmillaan pienillä vesillä. Jäi sellainen vaikutelma, että perinteinen lusikka oli varmempi pikkujärvillä / lammeilla. Säikähtävätköhän hauet matalassa vedessä sitä mahdotonta loiskahdusta jonka nuo isot suspit päästävät veteen läsähtäessään? Merellä velipoika on noita käyttänyt ja hyviksi haukkunut.

Olin itse liikkeellä sisävesillä (sulana läpi vuoden pysyvä joenpätkä), ja kyllä pikkupuikkareillekin näytti maistuvan. Varmasti lämpimillä kesäkeleillä vilkkaasti liikkuva lusikka on parhaimmillaan, mutta luulen suspin ominaisuuksien tulevan esiin juuri kylmässä vedessä, alku- ja loppukaudesta.

Ahvena sanoi:
Oon pitkään miettiny itelle sähkömoottoria. Käytössä on kaikista pienin buster, eli se soutumalli, robuster. Tällä hetkellä perässä roikkuu 4,5 heppanen mercury. Varmaan kulkis ihan kivasti pienellä sähkötuupparillakin? Mercuryssa tuntuu olevan puolet liikaa tehoa, kun paatti ei kulje sen lujempaa täydellä kaasulla kuin puolellakaan.

Mites on, oletko huomannu eroa bensakäyttöiseen niinkuin kalojen suhteen? Olen tuuminu että sähköpeli ei varmaan säikyttelis niin paljoa. Mutkasella joella vois olla kätsympi hiljasempi tuutti. Kauanko akullisella uistattaa?

Miten tehot riittää koskien niskoilla? Bensakäyttösen edut katoaa siinä vaiheessa kun potkuri ottaa kiveen ja kone sammuu. Siinä on hetken veneenperä käsiä täynnä kun koittaa kiskoa vanhaa romua käyntiin ennen isompia kuohuja. Miten sähköpeli starttaa? Nappia vaan ja se oli siinä?

Kaloja olen saanut sähkömoottorilla ihan samalla tavalla, kenties ahvenia paremminkin. Koskella en ole moottoriani kokeillut, joten en voi sitä kommentoida. Tosin luulen, että se pelaisi sielläkin ihan hyvin. Sähkömoottoria kun ei tartte kiskoa käyntiin, oma pulputtaja lähtee käyntiin kahvaa kääntämällä, vaihteita 5 eteen ja kolme taakse... Nuo vaihteet saattaa äkkisilteen naurattaa, mutta tuulella ja useammalla hengellä uistellessa ne ovat enemmän kuin käyttökelpoisia.

Akku taitaa olla 65Ah perusakku. Täydellä akulla uistelee ainakin 6 tuntia, kahdella hengellä ja veneenä iso tasaperäinen soutuvene.

Minnkota on ihan pätevä merkki. Hintaa omalla moottorilla oli 199e ja päälle kahden vuoden takuu.

PikkuT sanoi:
Kaloja olen saanut sähkömoottorilla ihan samalla tavalla, kenties ahvenia paremminkin.

Akku taitaa olla 65Ah perusakku. Täydellä akulla uistelee ainakin 6 tuntia, kahdella hengellä ja veneenä iso tasaperäinen soutuvene.

Uistatatko ahventa? Tuleeko körmyjä? Mitä tarjoat niille?

6 tuntia?!?! Kaupat tuli.... Taidan olla jäänyt ajasta jälkeen, kun kuvittelin että akku kestäis vaan luokkaa kaks tuntia.

Misanthrop sanoi:
Olin itse liikkeellä sisävesillä (sulana läpi vuoden pysyvä joenpätkä), ja kyllä pikkupuikkareillekin näytti maistuvan. Varmasti lämpimillä kesäkeleillä vilkkaasti liikkuva lusikka on parhaimmillaan, mutta luulen suspin ominaisuuksien tulevan esiin juuri kylmässä vedessä, alku- ja loppukaudesta.

Juu, tuossa voi olla perää..Itse kokeilin lähinnä keskikesällä. Pitäisikin kokeilla nyt alkukeväällä, on vaan jotenkin tuo hauenkalastus jäänyt aina keskikesälle vaikka joka paikassa sitä alku- ja loppukesää toitotetaankin.

Ahvena sanoi:
Uistatatko ahventa? Tuleeko körmyjä? Mitä tarjoat niille?

6 tuntia?!?! Kaupat tuli.... Taidan olla jäänyt ajasta jälkeen, kun kuvittelin että akku kestäis vaan luokkaa kaks tuntia.

Mökkijärvi on karu ja kirkas, ja siinä uivat ahvenet ovat kummallisia. Jostain syystä ne ottavat pirun hanakasti jopa 7cm vaappuihin, vaikka pääasiassa yritä uistella taimenta... :nolo: Joukkoon mahtuu ihan hyvän kokoisiakin yksilöitä. :)

Niin minäkin kuvittelin tuon moottorin suhteen, että eihän akullisella pitkään mennä... Taitaa nykyään tuo hyötysuhde olla aika kohdallaan, vrt. vanhat venäläiset moottorit.

Tuodanpa nyt naisnäkökulmaa tähänkin. Isi osti viime keväänä sähkömoottorin, ja sillä uistelin sitten viime kesän (kerran mentiin soutamalla tunnin lenkkin, kun mies halusi urheilla:D ). Jäi tosin alle kymmeneen kertaan koko touhu viime kesänä, koska oli kovin tuulista, ja mökki on saaressa ison selän vieressä, eli rannasta ei pääse liikkeellekään jos tuulee tarpeeksi. Saaliskin koostui lähestulkoon ahvenista (nyt saa isot pojat nauraa:) ), mutta sähkömotti on ERITTÄIN hyvä! Hiljainen kun mikä, ihan eri fiilis uistella. Suosittelen!

Tähtityttö sanoi:
Tuodanpa nyt naisnäkökulmaa tähänkin. Isi osti viime keväänä sähkömoottorin, ja sillä uistelin sitten viime kesän (kerran mentiin soutamalla tunnin lenkkin, kun mies halusi urheilla:D ). Jäi tosin alle kymmeneen kertaan koko touhu viime kesänä, koska oli kovin tuulista, ja mökki on saaressa ison selän vieressä, eli rannasta ei pääse liikkeellekään jos tuulee tarpeeksi. Saaliskin koostui lähestulkoon ahvenista (nyt saa isot pojat nauraa:) ), mutta sähkömotti on ERITTÄIN hyvä! Hiljainen kun mikä, ihan eri fiilis uistella. Suosittelen!

Toi kova tuuli kyllä tukahduttaa sähkömoottorin, ja homma menee kiroiluksi. Mutta eihän siltä nyt mahdottomia voi vaatia.

Hiljaisuus on yksi tärkein pointti miksi hommasin koko vehkeen, se on siis niiin paljon mukavempaa sähköllä... :)

Ahvenet on hyviä kaloja, ei niiden saantia saa väheksyä. :)

Niin pian taas pääsee Raumanmerelle onkimaan ja virvelöimään. :)
Puuvallin suntista ne isoimmat avenat on nostettu ylös ;)

Tässä paikassa ei saa ajaa kolmee solmuu enempää, mutta kun siinä on ongella niin eikös joku kölvi tule tuhatta ja sataa ja pelottaa kalat veke.

Paatin keulan kun kääntää ulkomerelle päin, ei ihan laivaväylälle asti, niin sieltä saa syksymmällä virvelillä haukee :)

Mulla on todella hyvät mestat mistä sateisena yönä käyn pyydystämässä taskulampun valossa isoja kasiaisia.

PikkuT sanoi:

On, on, mutta ikävä tulee niitä aikoja kun pari vuotta sitten saatiin kuhaa ihan roppakaupalla.. ja isoja vonkaleita!:kuola: Mutta merestä nouseekin kalaa ihan erilailla kun järvestä..

:anssi:

Kuhassa tai hauessa on vaan se paska puoli, et vedet jossa ui niin on nykyään niin saastuneita että niitä suositellaan syötäväks vain n. 200g/viikossa vai peräti kuukaudessa?

Mato-ongelle

PikkuT sanoi:

Näin on! Ahven on paras kala (jos koskien asukkeja ei lasketa). Löytyy lähes joka paikasta, kasvaa kohtuu kokoiseksi, panee kampoihin helteelläkin ja ruokana herkullista.

Miten laitatte ahvenet? Ite savustan tai paistan hiilloksella pienet. Isot menee fileiksi ja pannuun voin kera. Joskus leivitän ja joskus lisään leivitykseen vielä tujauksen grillimaustetta.

Ahvena sanoi:
Näin on! Ahven on paras kala (jos koskien asukkeja ei lasketa). Löytyy lähes joka paikasta, kasvaa kohtuu kokoiseksi, panee kampoihin helteelläkin ja ruokana herkullista.

Miten laitatte ahvenet? Ite savustan tai paistan hiilloksella pienet. Isot menee fileiksi ja pannuun voin kera. Joskus leivitän ja joskus lisään leivitykseen vielä tujauksen grillimaustetta.

Ahven voissa paistettuna... Voiko parempaa enää olla :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom