Kohta pääsee taas kalaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ahvena sanoi:
Miten laitatte ahvenet?

Kalakukossa ahven pääsee oikeuksiinsa. Pitää muistaa hauduttaa kukkoa tarpeeksi kauan että selkäruodotkin pehmenevät. Pienetkin pillkiahvenet tulee käytetty kukossa maukkaaseen tarkoitukseen. Itse olen nylkenyt ahvenet kukkoa varten. Patakukko on hieman helpompi valmistaa kuin perinteinen kalakukko, mutta maistuu silti hyvältä. Jos ahvenien nylkemistä ei lasketa, niin kalakukko on hyvin nopea tekoinenkin.

PikkuT sanoi:
Koskella en ole moottoriani kokeillut, joten en voi sitä kommentoida. Tosin luulen, että se pelaisi sielläkin ihan hyvin.

Olen melko varma että sähkömoottorin tehot eivät riitä koskessa tai edes kohtuu vuolaassa virrassa. Oma 5 hv polttomoottori hyytyy 5 metrisen jokiveneen perässä jo melko miedossa virrassa.

Jyväbroileri sanoi:
Olen melko varma että sähkömoottorin tehot eivät riitä koskessa tai edes kohtuu vuolaassa virrassa. Oma 5 hv polttomoottori hyytyy 5 metrisen jokiveneen perässä jo melko miedossa virrassa.

Veneestä kiinni. Mun busterilla ajaa kaheksikkoa 1/4 kaasulla Jätkänkynttilän siltapilareitten ympäri. Ja tuuttina 4,5 mercury, josta varmasti puoltoista konia on jo eläkkeellä. :D Tosin tuo robuster on semmosta mallia, että sitä ei virta vie. Aallokossa se on aivan mitätön, paukuttaa ja heittelehtii. Sattuu muuten olemaan poliisien entinen raatojennaarausvene...

Copacabana sanoi:
Mulla on todella hyvät mestat mistä sateisena yönä käyn pyydystämässä taskulampun valossa isoja kasiaisia.

Nyt sait ylipuhuttua. Millo lähetään?

Älkää nyt vielä hätäilkö kesäkalaan, kun jäätä on järvissä melkein metri!:eek: Pääsiäsenä olisi vielä tarkoitus käydä parilla kunnon pilkkireissulla.

VekiS85 sanoi:
Älkää nyt vielä hätäilkö kesäkalaan, kun jäätä on järvissä melkein metri!:eek: Pääsiäsenä olisi vielä tarkoitus käydä parilla kunnon pilkkireissulla.

...ja vappuna sitten ne todelliset pilkkireissut! Muuttuispa nuo kelit vielä niin, että tänäkin vuonna istuttaisiin jäällä vielä toukokuun alussa niinkuin joskus..:kuola:
Taitaa vaan olla niin, että tänä vuonna kierät jäät ovat aika lyhytaikaista herkkua. Tänäänkin pudotteli vain lisää lunta. :curs:

Paljokohan maksaa jos porukalla halutaan lähteä kalastaa esim perhokalastusta.. Niin mistäs saa niistä luvista infoa. ?

Sundado sanoi:
Paljokohan maksaa jos porukalla halutaan lähteä kalastaa esim perhokalastusta.. Niin mistäs saa niistä luvista infoa. ?

Minnehän päin Suomea ajattelitte lähteä? Eiköhän jokaisella joella ole eri hinnat..

Itsellä kokemusta vaan Kymijoesta..

Ahvena sanoi:
Veneestä kiinni. Mun busterilla ajaa kaheksikkoa 1/4 kaasulla Jätkänkynttilän siltapilareitten ympäri. Ja tuuttina 4,5 mercury, josta varmasti puoltoista konia on jo eläkkeellä. :D Tosin tuo robuster on semmosta mallia, että sitä ei virta vie. Aallokossa se on aivan mitätön, paukuttaa ja heittelehtii. Sattuu muuten olemaan poliisien entinen raatojennaarausvene...

Veneestähän se on paljolti kiinni, mutta olen varman että kapeaa jokivenettä kantosiivekkeillä on paljon kevyempi moottorin työntää kuin robusteria. Virran vaikutusta ei pidä aliarvioida. Itse ostin aikanaan aivan liian pienen koneen jokiveneeseen. Viisi heppasella pääsee hyvin hiljaa eteenpäin vuolaassa virrassa kun jokiveneessä on kaksi henkeä. Neliheppasella vene pysyy lähes paikallaan, 2.5 heppasella saattoi vain jarrutella venettä. Virran voimakkuuksissa on tietenkin paljon eroja. Vahvimpienkaan sähköperämoottorien työntövoimat eivät taida ylittää 1.5 hevosvoimaa vastaavaa tehoa.

Jyväbroileri sanoi:
Veneestähän se on paljolti kiinni, mutta olen varman että kapeaa jokivenettä kantosiivekkeillä on paljon kevyempi moottorin työntää kuin robusteria.

Tosta teknistä tietoa:
Ro Buster: pituus 3.90, leveys 1.33, moottori max 4hp, paino 80kg. Eli kevyt pieni saipuarasia. Suositellulla moottorilla jokipaatti pysyy paikallaan. Jokivene vaan liukuu varmasti kevyemmin ja runkonopeus on suurempi. Tuom busterin runkonopeus on aivan onneton. Kumman raskas soutaakki, ellei meloskele hiljolleen. Lähtökitka taas on tosi pieni.

Porukka on noista sähköperämoottoreista puhunu niin onko kokemuksia siitä kauko-ohjattavasta tsydeemistä? Eli vaikka vapaan kiinnitetään pieni kauko-ohjain josta voi kalastuksen aikana nappeja painelemalla käskyttää venettä ja näinollen saa pysymään esim tuulessa veneen paikallaan tai liikkumaan sopivasti eteenpäin ja oikeassa asennossa. Luin siitä juttua ja siinä kehuttiin hyväks. Kieltämättä kyllä aina ottaa päähän kun vene pyörii tuulessa kun väkkärä ja ajelehtii vaikka mihinkä. Ois kätsy kun ei tarviis ollenkaan meloa venettä mihinkään vaan aina sillä ohjailis samalla kun heittelis. :)

Harrastaako kukaan hauen koppaamista kitusista ylös? Onko se tosiaan niin helppoa mitä maanantaina FST:n Liikkeellä Luonnossa näyttivät, kun kaverit nostelivat kahdeksan kiloisia keväthaukia kiduksista ylös veneeseen? Kalat tulivat aivan rauhallisina ylös ja syliin saakka. Lähtivät siltikin äkäsesti vapautettaessa, joten eivät ne aivan kylmän kankeita tai kuoloon saakka väsytettyjäkään voineet olla.

hgw sanoi:
Harrastaako kukaan hauen koppaamista kitusista ylös? Onko se tosiaan niin helppoa mitä maanantaina FST:n Liikkeellä Luonnossa näyttivät, kun kaverit nostelivat kahdeksan kiloisia keväthaukia kiduksista ylös veneeseen?

En suosittele kokeilemaan ainakaan ensimmäisellä siiman päässä venkoilevalla suurhauella. Harjoitella kannattaa jo hengiltä pistetyllä kalalla, puutarhahanskat parantavat pitävyyttä (Niksi-Pirkka!;)).
Pienemmille olen hyvällä menestyksellä käyttänyt niskaotetta.

Eilen ja tänään pikaiset reissut Kymijoen Siikakoskelle, saaliina kumpanakin päivänä yksi lohi jotka lähti jatkamaan uimista... 7 kg ja 4 kg

Viime viikonloppuna tuli perhostelukausi avattua.Saalista tuli 3 harjusta ja 1 taimen.Kyllä oli mukava kalastella taas avovesillä pilkkimistouhujen jälkeen:)

hgw sanoi:
Harrastaako kukaan hauen koppaamista kitusista ylös? Onko se tosiaan niin helppoa mitä maanantaina FST:n Liikkeellä Luonnossa näyttivät, kun kaverit nostelivat kahdeksan kiloisia keväthaukia kiduksista ylös veneeseen? Kalat tulivat aivan rauhallisina ylös ja syliin saakka. Lähtivät siltikin äkäsesti vapautettaessa, joten eivät ne aivan kylmän kankeita tai kuoloon saakka väsytettyjäkään voineet olla.

Kyllä sieltä kiduskannen takaa voi haukea hyvinkin nostaa. Kuvan hauki +7kg, vapautettiin heti kuvan ottamisen jälkeen.

Liitteet

• 1.jpg
    1.jpg
    60,7 KB · Katsottu: 243
Minä oon kuullu hauen koppaamisesta käsin niin, että puristetaan kiduskannet yhteen, jolloin kala lamaantuu. Ei taida tosin toimia jos tarkoitus on laskea kala takaisin.
Itsekin ihmettelin tuota kuvan mukaista nostotyyliä siinä ohjelmassa, josta joku kirjoitti tuossa ylempänä. Näyttää kyllä sellaiselta, että olis sormet verillä jos tuota lähtee äkkinäinen testaamaan. Nimim. hauen kiduksista haavoja saanut..

Sepi80 sanoi:
Minä oon kuullu hauen koppaamisesta käsin niin, että puristetaan kiduskannet yhteen, jolloin kala lamaantuu.

Toimii, hauki rauhoittuu ja otekkin on kohtuu hyvä. Mutta jos vaimosi pitää vapaa, suosittelen unohtamaan moisen. Kerran hallitus säikähti hauen liikkeitä ja nykäisi vavalla ratkaisevalla hetkellä. Tulos: vaapun keskikoukku sormessa ja peräkoukku hauessa, hauki vedessä. Matkaakin oli reilusti mökille ja sieltä pitkästi sykkelillä terveyskeskukseen. Reissu kalastettiin toki loppuun asti. Siihen koukkuun oli muute kätevä ripustaa pieniä esineitä. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom