Kohta pääsee taas kalaan!

Nostetaanpa keväinen threadi ylös. Kun nyt lohenkalastusaika täällä etelässä alkaa olla parhaimmillaan niin onkos kukaan pakkiksen porukasta käynyt näitä joen villejä asukkeja kesyttelemässä missään joella??

Itse syksyn ensimmäisellä soutureissulla sain 7kg:n lohen ylös, siitä se alkaa... :)

Ja siis Kymijoella soudan/heittelen..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on pikkasen off-topiccia, mutta pitää nytten hieman leijua... Kävin tässä kaverin isän kanssa ENSIMMÄISTÄ kertaa saimaalla uistelemassa lohta. 4 lohta tuli, 2 alamittaista ja 3.9kg järvilohi, sekä 3.7kg taimen.
Tossa kuvaa todisteeksi, kun ette kuiteskaan usko... Aika jees onni oli ekan kerran järvilohen pyynnissä olleella sällillä. :)

edit: en taida laittaakaan, kun tietotekniikallinen vajavaisuus iski... Eikö kuvaa pysty liittämään työpöydältä suoraan tähän threadiin?

Ai..En tiennytkään et pakkiksella on kalassa käyvää porukkaa..Ite on tullu uisteltua koko kesä melkeen Oulu järvellä.Ja lapissa perhokalastusta aloittelemassa,:)
On se mukavaa kiireen keskellä suunnistaa tonne joelle päin.On sitä kalaaki saatu.
Eräänä aamuna pyhäjoesta ,Vääräkoskesta 7 noin kilon lohta.hauki enkkä 8,4kg.

Tänä vuonna 9 kertaa oltu perhostamassa. Vähän on jäänyt aika vähemmälle kun kisoihin on pitänyt treenaa :( No ehtiihän sitä vielä syksyllä siikaa hakea.

Meitsil on vähän hakuses, et ihan saimaalla niin mihin aikoihin niitä mammahaukia irtoaisi ;)

modified sanoi:
Kukaan kerennyt vielä pilkille? Tässä saa vielä onkikelejä muutaman kuukauden odotella.

Viime talvena voitettiin firman porukalla madepilkkikisat ja mulle lankesi sitten nakki järjestää kisat tänä vuonna firman puolesta. Helmikuun alussa on tarkoitus lähteä sitten mateita pilkkimään. Mukavaa hommaa, vaikka en ole kovinkaan kokenut mateen pilkkijä.

Miten muut kalamiehet, joko on perhot sidottu kesää varten ja uistimien koukkuja teroiteltu?
Ostin viime kesänä perhosteluvehkeet ja jäin koukkuun siihen touhuun ihan totaalisesti. Perhoja oon koittanu sitoa ahkerasti, tai ainakin harjoitella sitomista. Viime kesälomalla olin kalalla suurinpiirtein joka ilta ja kalaa on pakastimessa vieläkin ihan mukavasti, mutta kyllä polttelis jo kaivaa vapa varastosta.:hyper:

Perhoja on tullu sidottua tulevaa kesää varten, vaikka onhan noita entisiäkin rasiat pullollaan.Nitä vaan tuppaa jäämään niin paljon pohjaan kesän myötä..Pilkillä oon käyny kerran, aika huono jäätilanne ollu tänä talvena mut eiköhän näillä pakkasilla jääkin paksune.Ei oikein tää talvikalastus niin hirveesti nappaa paitsi sit keväämmällä kun aurinko alkaa lämmittämään:)

Ei tämmösii tredejä pitäs lukee talvisin, tuli hirvee himo päästä fisustaa. Oispa lämmin kesäpäivä ja pääsis heittelee haukee johoki mukavan varjoisaan lahteen.... :kuola: ei ni ei :curs: olipas turha viesti. No kevättä ja kutua odotellessa..

Aika vähiin jäi lohenkalastus viime vuodelta. Kolme lohta ylös keskipainon ollessa vajaa 7kg. :(

Pilkkimistä en harrasta, mutta tänä talvena vois vähän opetella tota hauen pilkkimista, kaverit ihan kivoja haukisaaliita jäälle narrannu, isoimmat fisut ollu siinä 5 kilon molemmin puolin. Että ehkä voisi perinteitä rikkoa ja käydä pari haukireissua kokeilemassakin...ehkä...

Pimeään talvikauteen pitää kesäkalastajankin yrittää suhtautua positiivisesti. Itse keskityn värkkäilemään vaappuja ym. välineitä sekä hiomaan strategiaa seuraavalle kaudelle. Ne edellisen kesän parhaat hetketkin tuntuvat kaksinverroin upeammilta näin jälkikäteen muisteltuina.. ;)
Pilkillä pyrin käymään sen verran, että pysyy pahin polttelu heittokalastukseen kurissa. Ja pakkohan sitä on vanhan vähän elvistellä (suokaa se minulle kerrankin!): Vuodenvaihteen tienoilla ensimmäistä kertaa elämässäni varta vasten haukipilkillä; ensimmäinen pilkkihauki oli Räsästä haukannut 7,45-kiloinen..

Ihmettelin just eilen uistinpakkini sisältöä ja haaveilin kesästä... Viime suvena pääsin testaamaan mökkijärveäni saunamökin valmistuttua. Kas kummaa, niin sieltä vaan pari taimenta ylös nousi.

Tää talvi on kyllä loppujen lopuksi aika perseestä... Hrrr...:curs:

Kyllähän se kalastus kuuluu rakkaimpien harrastusten joukkoon. Viimeaikoina päälajinani on ollut hauen c & r -kalastus heittokamoilla, pääasiassa merellä.

Myös koskikalastus ja sekalainen järvikalastus ul-kamoilla on lähellä sydäntä.

Voi olla ensi viikonloppuna merellä lämmintä :vilu:. Tarkoitus olisi käydä uistelemassa taimenta. Toivottavasti ei tule tälläistä -20 pakkasta, tai voi kalastus vaihtua saunomiseksi ja kupitteluksi.

Onneksi haukikauden alkuunkaan ei ole enää kovin pitkää aikaa. Viimeiseksi jääneellä haukireissulla nousi kaksi yli seiskaa, koko kesän saldo oli 8 yli viisikiloista, joista 3 yli seiskaa, yksi yli kasi (oli muuten kauden eka hauki, kyllä tiesi että keskipaino tulee tippumaan seuraavan kalan myötä aika rankasti) ja yksi yli ysi. Alle vitosia ei jaksanut laskea eikä myöskään punnita.

Allekirjoittaneen haukivuosi 2005 oli kyllä kaikkien aikojen paras. Jäi silti vielä parannettavaa, se maaginen kymppihauki puuttuu edelleenkin.

Kalastus on meikäläisenkin sydäntä lähellä,jotenkin sekin vaan vähentynyt kun alkoi tuo aikuisikä ja sen myötä työelämä ja muut. Ensi kesänä täytyy kyllä tehdä asian suhteen parannus :)

Hauen (varsinkin isomman) heittokalastuksessa merellä on sekin hyvä puoli, että sesonki ei yleens mene pahasti päällekkäin parhaiden moottoripyöräilykelien kanssa :evil:

Misanthrop sanoi:
Pilkillä pyrin käymään sen verran, että pysyy pahin polttelu heittokalastukseen kurissa. Ja pakkohan sitä on vanhan vähän elvistellä (suokaa se minulle kerrankin!): Vuodenvaihteen tienoilla ensimmäistä kertaa elämässäni varta vasten haukipilkillä; ensimmäinen pilkkihauki oli Räsästä haukannut 7,45-kiloinen..

Mahtoi olla mielenkiintoinen väsyteltävä pilkkisiiman päässä? :eek: Itse meinasin kanssa tänä talvena kokeilla haukipilkkiä ihan kunnolla, joitakin pikku haukia on tullu ahvenpilkillä ja viimeks tänä talvena lohen pilkinnän yhteydessä. Tuollanen fisu vaan taitaa jäädä haaveeksi täällä päin Suomea..:hyper:
Matikkapilkkiä meinasin kanssa kokeilla ekaa kertaa, kohtahan se alkas aika ollakin. Mukavasti menee kesän odottelu kun voi uistinten sijaan hankkia ja näpräillä ison kasan pilkkivehkeitä, joka kalalajille omansa.

Kesäaikataulu meneekin sitten niin että alkukesästä lähinnä koskilta taimenta, keskikesällä kuhaa jigaamalla (tähän oon jääny koukkuun oikein kunnolla!) ja haukea heitellen ja uistellen silloin tällöin kun sattuu ehtimään. Hauen perhokalastusta on ollut tarkoitus kokeilla mutta ei ole saanut aikaiseksi vielä.

Sepi80 sanoi:
Hauen perhokalastusta on ollut tarkoitus kokeilla mutta ei ole saanut aikaiseksi vielä.

Kannattaa kokeilla tuota lajia varsinkin alkukeväästä ja miksei myös loppusyksystä, kun isotkin hauet viihtyvät matalassa ja ovat veneellä helposti tavoitettavissa.

Kalakärpänen puras jo pikkupoikana :)

Ja käsistä löytyy arpia kun on uistin tarttunu väärään saaliiseen. Yks lääkäri rupes viel vasta karvaan _repimään_ koukkua irti vaikka oikea tyyli on kääntää väkänen ihonläpi ja katkaista ja vetää pois.

Liitteet

• Fileet.jpg
    Fileet.jpg
    176,1 KB · Katsottu: 275
Meikäläinen kuluttaa aikaa vetouistelun merkeissä. Viimeksi kaksi viikkoa sitten uistelemassa ruotsissa Vänerillä, eipä ole aiemmin tullut käytyäkään tammikuussa uistelemassa. Kahden päivän aikana saaliina 7 järvilohta, joidenka keskipaino 6kg. Keväällä taas Vänerille viikoksi....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom