Kohta pääsee taas kalaan!

Sepi80 sanoi:
Mahtoi olla mielenkiintoinen väsyteltävä pilkkisiiman päässä? :eek:

No joo, Delfin paukahti päreiksi ekassa syöksyssä. :hyper:
Onneksi olin siimapuolella varustautunut tuhdilla punotulla Tuffilla, jota ei ihan heti vedetä poikki.
Mielenkiintoisin vaihe oli kyllä kalan koukkaaminen kuustuumasesta reiästä, erityisesti pään kanssa oli tiukkaa. Kala oli varreltaan reilusti kymppiluokkaa, valtava pää ja 113 senttiä pituutta, mutta perkeleen laiha. Oli kalajuotikkaiden määrästä päätellen kökötellyt jo pidempään paikallaan (syömättä?).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Misanthrop sanoi:
Kala oli varreltaan reilusti kymppiluokkaa, valtava pää ja 113 senttiä pituutta, mutta perkeleen laiha.

On ollut kyllä todella laihassa kunnossa. Tuon pituinen hauki merellä syyskunnossa tai mätilastissa ja kympit paukkuu kirkkaasti.

Joskus nuorempana tuli käytyä kalassa yhtenään kun oli paremmat puitteet, mutta nykyään kaupungissa ei tule käytyä. Perhojakin tuli tehtyä ja muutaman kerran lapissakin oltiin kalassa. Nyt en ole varmaan 4 vuoteen koskenut kalastusvälineisiini vaan jossakin varastossa ne ovat. Ja pari kertaa jopa kokeiltiin kalastamista taljajousellakin, mutta sen joku kriminaali varasti vuosia sitten varastokopista, ja korvausrahat taisivat mennä metsästysvälineisiin.

Tuosta pilkkimisestä eräs kaveri tokaisi hyvin: "mä en lähde ulos kylmän reijän eteen seisomaan kun kotonakin saa seistä":D

antakaapa vinkkiä kuka järjestäisi lohenkalastusmatkan kanadaan?
isukki täyttää 60v ja saa sellaisen lahjaksi kunhan palveluntarjoaja löytyy..

En oo pilkille vielä uskaltautunut kun jokien jäät on aika arvaamattomat. Järvellä taas en välitä pilkkiä, olen enemmän kesäkalastaja. Uistinten tekoa ja ehostusta en ole vielä aloittanu, mutta kalapuukko alkaa olla kohta valmis. Ennen näitä pakkasia tuumittin kaverin kans että kohta lähetään kahluusaappailla tarpoon hankia koskelle, kun näkyvät olevan hyvin sulana. Saa vaan olla pari varapuolaa messissä, kun punotut jäätyy nopeesti ja monosiimaa en enää suostu käyttämään kuin ongessa.

Koko ikä oikeestaan tullut mullakin kalastettua. Pienenä mato-ongella ja pilkkimällä nyt sitten uistelua kesäsin. :rock: Perhoo oon joskus viskonut kanssa, mutta vähemmän sitä tullu harrastettua.
SeLektA: Toi on vittumaista, kun menee koukku kädestä läpi. Mulla meni viimekesänä pari kertaa, kun hauki potkas kädestä ja koukku meni kädestä läpi. Molemmilla kerroilla kyllä sai ihan ilman lääkäriä pois. Koukku vaan läpi uudestaan toisesta kohtaa ja väkänen poikki pihdeillä.

Pienestä kersasta asti tullu kalassa käytyä. Kesäisin virvelillä ja talvisin pilkillä. :rolleyes: Kunhan nää kovat pakkaset hellittää ja kevät arska rupee paistaan ni pilkille taas ois päästävä. :)

-Marchi- sanoi:
Mä en henk. koht. ymmärrä perhokalastusta. Mitä hienoa mennä vispaamaan jotakin koukkua, jossa pari karvaa jonnekin koskelle ja vetästä 300gr tammukka, kiljua riemusta ja pistää kuvaa kamerakännykällä seitsemälle Sven- kaverille.

Nyt on siulla hiukan suppea käsitys perhokalastuksesta. Onhan noita urpoja, jotka kiusaavat taimenen poikasia, mutta ihan yhtä isoja kaloja perholla saa kuin uistimella. Joillain isoilla virroilla perhoa on vaan hankalampi saada kalan näköpiiriin. Puntin kanssa heittäminen on taas eri asia.

Itse olen saanut kyllä isoimmat taimenet uistimella, mutta kyllä perhollakin on komeita köllejä tullut. Etenkin pohjoisen vesillä perho on monesti ylivoimainen uistimeen verrattuna. Tuollahan kalojen ravinto on monesti pääasiassa hyönteisiä, joita sitten perhoilla imitoidaan. Etelässä on usein virveli tehokkaampi, mutta lämpimällä vedellä olen ainakin itse saanut perholla paremmin etelässäkin. Se on katos taitolaji:rolleyes:

Vähän päivityksiä ennätyksiin:
Kirkas vasta järvestä noussut mörssäri, painoltaan 8kg.
Samasta joesta myös 4,5 kg taimen.

Jäät lähtevät, aika nostaa tämäkin tredi muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen.

Vuoden ensimmäisen heittokalastusreissun päätteeksi en voi muuta kuin varauksettomasti suositella kaikille keväthaukien kurittajille Stormin suspending-jigejä. Onhan noita Erässä yms. jo tovi hehkutettu, mutta itse piti kokeilla ennenkuin uskoin. Tahti oli sellaista 5 heittoa, kolme luupäätä
-luokkaa. Yli parin kilon ei vielä menty, mutta huomenna uusiksi.. :evil:

Asun suurehkon järven lähellä, ja järvessä uiskentelee mm. kuhaa. Mikä on edullisin ja vähiten aikaa vievä kalastusmuoto, jonka voisin opetella ja päästä nauttimaan järvikalan tuomasta vaihtelusta ruokavaliooni?

AllIn sanoi:
Asun suurehkon järven lähellä, ja järvessä uiskentelee mm. kuhaa. Mikä on edullisin ja vähiten aikaa vievä kalastusmuoto, jonka voisin opetella ja päästä nauttimaan järvikalan tuomasta vaihtelusta ruokavaliooni?
Verkkokalastus. Kaikista suurimmat kuhasaaliit sillä keinolla saa, eikä pitäisi viedä ainakaan liikaa aikaa. Kuhan uistelu olis toinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä mikään halvin mahdollinen muoto. Tai eihän siinä periaattessa tarvi olla kuin soutuvene ja pari vapaa. Niilläkin pärjää ihan hyvin. Mikään ei voita kesällä kuhanuistelua. Peilityyni järvi, lämmin kesäyö ja sitten kun vielä tulee kalaa hyvin niin. :5:

Kalatus rulez! Ite harrastan muummuassa:
-Uistattelu
-Pilkkiminen
-Onkiminen
Tässä lähistöllä on onneksi kunnon vesistöt jossa on kunnon vonkaleita. Kerranki sain niin ison kalan, että lähti venettä vetämään... :hyper:

:offtopic: Harmi vaan, että tullee tuota lintuinfluenssaa Suomeen niin ei tiedä uskaltaako mennä mettille.

Lupaan tämän itselleni joka kevät, ja teen sen nyttenkin: Tänä kesänä aion panostaa vetouisteluun ja perhosteluun enemmän kuin viime kesänä! Meinaa vaan tuo aika loppua kesken...

Odotan innolla, että pääsen tutustumaan kunnolla mökkijärveni kalapaikkoihin - viime kesä oli hapuilua, vaikkakin tuotti saaliiksi muutaman kirkkaan taimenen. Tunnusta, että olen hurahtanut kevyeen vetouisteluun sähkömoottorilla ihan täysin. Uistelu em. välineillä on hiton vaivatonta, edullista ja hiljaista. Eli hermolepoa parhaimmillaan! :)

Nyt kun vaan alkaisivat sulaa nuo jäät mahdollisimman nopeasti niin pääsis taas kalaan. Kyllä sitä taas tulee muistoja mieleen kesäöistä ja kavereiden kanssa väsytetyistä kaloista. On se kalastus (varsinkin perho) ehkä paras harrastus heti tämän salilla käynnin lisäksi, jollei jopa parempi :D :D siinä sielu lepää kun nuotion loimun loisteessa pienessä kaveriporukassa suomen kesäyöstä saa nauttia :worship:

Kylmän reiän hommia ei tule harrastettua (pilkkimistä), uistelua, sekä sitten koskikalastusta perholla ja virvelillä aika runsaanlaisesti.

AllIn sanoi:

Edullisin ja taatusti verkotusta nautinnollisempi vaihtoehto on kuhan jigikalastus. Sivutuotteena tuollaisesta järvestä luulisi nousevan myös ahventa ja gäddaa ainakin ruokatarpeiksi.

Edit: Meikäläinen jostain syystä pitää vetouistelijoita (siis äärimmäisessä muodossaan; moottori ja kolkytä vapaa syvääjineen ja plaanerikelkkoineen veneen persiissä) aktiivikalastajien karavaanareina. En siis arvosta pätkääkään.. ;)

PikkuT sanoi:
Tunnusta, että olen hurahtanut kevyeen vetouisteluun sähkömoottorilla ihan täysin. Uistelu em. välineillä on hiton vaivatonta, edullista ja hiljaista. Eli hermolepoa parhaimmillaan! :)

Oon pitkään miettiny itelle sähkömoottoria. Käytössä on kaikista pienin buster, eli se soutumalli, robuster. Tällä hetkellä perässä roikkuu 4,5 heppanen mercury. Varmaan kulkis ihan kivasti pienellä sähkötuupparillakin? Mercuryssa tuntuu olevan puolet liikaa tehoa, kun paatti ei kulje sen lujempaa täydellä kaasulla kuin puolellakaan.

Mites on, oletko huomannu eroa bensakäyttöiseen niinkuin kalojen suhteen? Olen tuuminu että sähköpeli ei varmaan säikyttelis niin paljoa. Mutkasella joella vois olla kätsympi hiljasempi tuutti. Kauanko akullisella uistattaa?

Miten tehot riittää koskien niskoilla? Bensakäyttösen edut katoaa siinä vaiheessa kun potkuri ottaa kiveen ja kone sammuu. Siinä on hetken veneenperä käsiä täynnä kun koittaa kiskoa vanhaa romua käyntiin ennen isompia kuohuja. Miten sähköpeli starttaa? Nappia vaan ja se oli siinä?

Tänään oli ensimmäinen reissu Kymijoen Siikakoskelle, ei lohia eikä taimenia pikavisiitin aikana näkynyt.

Pääsiäisen aikaan pitää yrittää joku fisu saada.

Ja kuukauden päästä Siikakoskella on isot kirjolohen kalastuskilpailut, niissä tavoitteena palkintopalli sijoitus. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom