Kohta pääsee taas kalaan!

Kalastusta tullu harrastettua ihan vaahtosamuttimen kokoisesta saakka..
Mikä olisi mukavempaa kun lämpimänä kesä iltana vene vesille ja uistelemaan tyyneen järveen :)
Noista haavereista sen verran et itelle ei mitää kastumista pahempaa oo sattunu.:nolo: Mutta ukolle kävi viime kesänä kusisesti kun kaveri heitteli virpalla ja ukko oli kaverin takana. Eiköhä se kuva menny sit äijän poskesta läpi..siinä sit katkottiin siimat ja mentiin kotio sit vähä jääpalalla puudutusta ja eiku tongeilla koukku poikki ja hakanen pois:urjo: :urjo:

Näin meillä päin..:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niinikään fanaattinen perhokalastaja ilmoittautuu =)

Muutakin kalastusta tulee kyllä harrastettua, nuorempana koluttu kaiken maailman kisoja sm-kisoista lähtien, nyt enemmän vaan omana rentoutumiskeinona =)

Tunteet ovat paljolti vertailtavissa...kun salilla menee jokin harjoitus oikein hyvin tai kun yön pimeydessä taimen iskee klinkhämeriin, onnistumisen tunne saa suun makeaan hymyyn :)

Sepi80 sanoi:
Minä oon kuullu hauen koppaamisesta käsin niin, että puristetaan kiduskannet yhteen, jolloin kala lamaantuu. Ei taida tosin toimia jos tarkoitus on laskea kala takaisin.

Kaikillahan on tietenkin tavoitteena niin suuri gädda, etteivät sormet riitä niskapuolelta molempien kiduskansien päälle... ;)

Sepi80 sanoi:
Minä oon kuullu hauen koppaamisesta käsin niin, että puristetaan kiduskannet yhteen, jolloin kala lamaantuu. Ei taida tosin toimia jos tarkoitus on laskea kala takaisin.
Itsekin ihmettelin tuota kuvan mukaista nostotyyliä siinä ohjelmassa, josta joku kirjoitti tuossa ylempänä. Näyttää kyllä sellaiselta, että olis sormet verillä jos tuota lähtee äkkinäinen testaamaan. Nimim. hauen kiduksista haavoja saanut..

Oleellistahan on että niitä nakkeja ei työnnetä sinne kiduksiin saakka vaan otetaan vaan siitä kiduskannesta kiinni, kun katsot kuvaa jonka laitoin aiemmin niin voit huomata että tuosta on vielä matkaa kiduksiin.

karma sanoi:
Oleellistahan on että niitä nakkeja ei työnnetä sinne kiduksiin saakka vaan otetaan vaan siitä kiduskannesta kiinni, kun katsot kuvaa jonka laitoin aiemmin niin voit huomata että tuosta on vielä matkaa kiduksiin.

Täytynee tuota sitten kokeilla kuhan kausi alkaa. Ensin pistetyllä kalalla, sitten metsurinhanskat kädessä :)

karma sanoi:

Jep. Itsekin kauhistelin tuota joskus aikonaan että miten sieltä kitusista voi nostaa mutta ei sitä sieltä nosteta. Yhessä Metsästys ja kalastus lehdessä oli ohjeet tuohon että miten oikeaoppisesti tuo homma tehdään (taispa olla vielä juuri Roni Selenin kirjottama) ja sen avulla sit opettelin. Eli ekana laitetaan ne sormet sinne kiduskannen takaosan alle ja sieltä sitten liu'utetaan sormia kalan nokkaa kohti kunnes loppuu se kiduskansi. Siellä ei oo mitään terävää ja siitä on hyvä nostaa. Kuitenkin on hyvä olla melkosen varovainen että ei esimerkiks vieheen koukkuja vedä käteen tai jos hauki rimpuilee niin ei siitäkään saa kitusia sormille. Tais olla vähän huonosti selitetty mutta pitäis ottaa vaikka kuva tuosta niin selviäis homma paremmin.

Ahvena sanoi:
Toimii, hauki rauhoittuu ja otekkin on kohtuu hyvä. Mutta jos vaimosi pitää vapaa, suosittelen unohtamaan moisen. Kerran hallitus säikähti hauen liikkeitä ja nykäisi vavalla ratkaisevalla hetkellä. Tulos: vaapun keskikoukku sormessa ja peräkoukku hauessa, hauki vedessä. Matkaakin oli reilusti mökille ja sieltä pitkästi sykkelillä terveyskeskukseen. Reissu kalastettiin toki loppuun asti. Siihen koukkuun oli muute kätevä ripustaa pieniä esineitä. :D

Joo, en ota käsin jos vapa eukkosella. Viime kesänä oli joku reilu parikiloinen hauki kiinni ja hän meinas rehvakkaasti ottaa sen haavilla ylös. Antoi kuitenkin haavin minulle, kun hauki tuli veneen viereen ja pyöräytti pyrstöllään vettä tyttöparan silmille..Säikähti. :D
Ite oon kanssa joskus tarttuttanu koukun noin, että toinen koukku kädessä ja toinen kalan leuassa. Ei kivaa.

Tämän ketjun otsikosta voisi jo poistaa sanan "kohta". Lauantaina tuli jo käytyä Jänisjoen koskilla, kalasta ei vain ollut mitään havaintoa. Mutta pääsipähän purkamaan pahimmat talven aikana kertyneet heittopaineet.

Monipuolinen kevät: aamulla kävin haukipilkillä ja iltapäivällä virvelin kanssa vispautumassa, kumpaankin hommaan olosuhteet olivat hyvät. Toukokuun loppupuolella sitten tositoimiin! :rock: Sitä ennen pitää kai käydä jo harrastamassa citykalastusta keskellä kaupungin melua. (Joensuun koskilla).

Sepi80 sanoi:
Monipuolinen kevät: aamulla kävin haukipilkillä ja iltapäivällä virvelin kanssa vispautumassa, kumpaankin hommaan olosuhteet olivat hyvät. Toukokuun loppupuolella sitten tositoimiin! :rock: Sitä ennen pitää kai käydä jo harrastamassa citykalastusta keskellä kaupungin melua. (Joensuun koskilla).

Quottaanpa itseäni: Tulihan sitä jo käytyä koskilla kalassa, oikeestaan pari vuorokautta meni melkein putkeen pusikoissa rypiessä. Saaliiksi jäi 3 taimenta, (isoin vähän toistakiloa), pari pikkuhaukea ja yksi vajaan kilon säyne. Lisäksi useita karanneita taimenia, kova virta teki tepposensa ja saivat pyristeltyä ittensä irti vetäen uistimen koukut koskisammaliin. :curs:
On muuten ollut joka paikka kipeänä sadoista heitoista, pitäisi kai ottaa palkkari käyttöön kalaankin..:D

Huomenna pitäis lähtee koskelle heti aamusta perhoo vispaamaan. On se mukavaa :)

Ahvena sanoi:
Veneestä kiinni. Mun busterilla ajaa kaheksikkoa 1/4 kaasulla Jätkänkynttilän siltapilareitten ympäri.

Kattos perkele! Jätkä pyörii kalassa ihan samoilla mestoilla kuin minäkin. Viime kesänä tuli pyörittyä aika paljon jätkänkynttilän alla.
Jokos oot käyny Kemijokea testaamassa tälle kesälle?

Alkuviikosta kävin ensimmäistä kertaa tänä suvena perhostelemassa. Aivan mahtava fiilis! Eikä reissu mennyt hukkaan... :D

Liitteet

• 43cm.jpg
    43cm.jpg
    97,9 KB · Katsottu: 189
  • Streamer.jpg
    Streamer.jpg
    159,2 KB · Katsottu: 173
jiijiipee sanoi:
Jee! viikonloppuna edessä ois hauki-em kisat oulujärvellä. Harrastaako muut pakkislaiset vetouistelua?

Täältä löytyy yksi uistelun harrastaja.

Kuvassa kevään ensi reissun tulosta. Isompi taimen 7.1kg

Liitteet

• taimen.jpg
    taimen.jpg
    69 KB · Katsottu: 227
Ruotsista Väneriltä, kala otti pinnasta 12g painon takaa vuoksiraksiin. Oikeanpuoleinen taimen taisi olla n. 3,5kg. Lisäksi reissulla tuli kaksi n. 6kg järvilohta.

PikkuT sanoi:
Alkuviikosta kävin ensimmäistä kertaa tänä suvena perhostelemassa. Aivan mahtava fiilis! Eikä reissu mennyt hukkaan... :D

Äijällä on samanlainen kela kun mulla :) Mistä koskelta sait tuon taimenen?

Kalailu Rokkaa!:rock:

Uargh, kauniina kesäpäivänä 6-päkki mukaan ja mato-ongelle rantatörmään. Täydellistä..:thumbs:

jänkäkoira sanoi:
Onkos siinä itse legenda, the white marabou muddler?:)

Saattaapi olla, tosin sitaisin vain jonkinlaisen tekeleen, millä muistelin joskus jotain saaneeni ko. koskilta.

Nykälänkosket oli tuo paikka mistä kalan sain. Hyvä paikka mutta saatanan kallis. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom