Kohta pääsee taas kalaan!

Eikö Nilsujen invincibleissä ole juuri tommoinen muljuva uinti?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viehekalastuskausi tuli avattua maaliskuun alussa koskella. Siitä lähtien joka viikko 1-3 kertaa käynyt liottamassa uistinta siellä. Varsinainen isompi kalareissu toukokuun puolessavälissä Korppooseen. Hallitus kulkee mukana kalassa myös :)

-Marchi- sanoi:
Eikö Nilsujen invincibleissä ole juuri tommoinen muljuva uinti?

Naulankantaan! Invincible hitaalla kelauksella on malliesimerkki muljuavasta uinnista. Rapalan Magnumit ui kans kohtuu muljuamalla hitaalla kelauksella, mutta liike on pienempää. Mun piti laittaa noin viiden sentin mittanen papukaija-invincible pois uistelupakista, koska muita vapoja ei ehtiny saada vetoon kun oli jo kala kiinni. Oli niin tökkivää menoa kun koko ajan tuli ihan syötävän kokoista haukee ja isoa ahventa. Yritä siinä sitte uistella ku pitää jatkuvasti pysähdellä.

Vaapun uintiin pystyy aika paljon vaikuttaman itse sitä virittelemällä.. Eli nokkalenkkiä taivuttelemalla.. Alaspäin kun lenkkiä varovasti kääntää niin usein vaapun potku suurenee jonkun verran..

Invincible ihan kohtuullisesti antanu kalaa Siikakoskelta, kirjoja, taimenia ja taitaa mukaan reilu kympin lohikin mahtua.. :)

Ahvena sanoi:
Mun piti laittaa noin viiden sentin mittanen papukaija-invincible pois uistelupakista, koska muita vapoja ei ehtiny saada vetoon kun oli jo kala kiinni.

Tai ehkä kannattaisi hankkia hieman isompi voittamaton? Eihän kukaan jaksa mitään pulikoita olla koko ajan irroittelemassa ;)

Timbe sanoi:
Toki kalastellaan. Oon jo muutaman kerran käyny kattomassa vakiokalapaikoissa, että joko pian pääsee :hyper:

Taitaa hauki, ahven ja muut kalat, jotka kutee keväällä, käydä pyydykseen parhaiten juuri jäiden lähdön jälkeen.

:thumbs:

En edes lukenut thredia loppuun asti kun jo oli pakko kommentoida.

"Käydä pyydykseen", erikoinen termi, käsitän sen aktiivikalastuksena. Jos taas puhut verkoista, katiskoista, rysistä jne niin silloin olet oikeassa.

Jäiden lähdön jälkeen useimmilla kaloilla on kutuaika ja tällöin ne eivät käy pyydykseen, vaan majailevat rantavesissä ja ovat oivallisia verkkokalastukseen. Esim hauki ei ota luonnonvärisiin vieheisiin vaan keskittyy jatkamaan sukuaan, mahdollisesti voi yrittää häiritä isoilla vaapuilla ärsytysvärin kera--->puolustavat kutemisreviiriään(hauella on muuten vuodesta toiseen samat kutupaikat).
Oikeeseen paikkaan tarjottuna voi tarjota mukavan yllätyksen. Haukimamma painaa kudun kanssa n30% enemmän kuin ilman ja ennätyksethän on tehty rikottavaksi(oma ennätys keväthauki painoi 10,5kg). Ko hauki jatkoi luonnollisesti punnituksen jälkeen kevättouhujansa yhtä kokemusta rikkaamapana.(ohessa kuva vapautuksesta)

Sama juttu ahvenen kanssa, jigiä, lippaa, matoa tai mitään muutakaan on liki turhaa tarjota. Sen sijaan verkot aivan rantavedessä voivat antaa oikean "pieterin kalansaaliin".
Kudun päätyttyä(merellä yleensä toukokuun alku-loppu) molemmat lajit ottavat uistimeen ärhäkkäästi. Energia on kulutettu hässimiseen, ja lisäenergian hankkiminen on elintärkeää. Tällöin jigikalastaja oikeaan paikkaan sattuessaan voi kalareissun jälkeen käydä hakemassa Markan Talosta pakastinaarkun saalista varten(fiksu kalastaja ei kuitenkaan ota saalista yli oman tarpeen).

Kalastaja vuodesta -83

Edit: kuva unohtui

Liitteet

• hauki.jpg
    hauki.jpg
    105,1 KB · Katsottu: 532
sss sanoi:
En edes lukenut thredia loppuun asti kun jo oli pakko kommentoida.

"Käydä pyydykseen", erikoinen termi, käsitän sen aktiivikalastuksena. Jos taas puhut verkoista, katiskoista, rysistä jne niin silloin olet oikeassa.

Sen sijaan verkot aivan rantavedessä voivat antaa oikean "pieterin kalansaaliin".

Hehee, käydä pyydykseen viittaa todellakin verkkoihin, mutta sanonta on vakiintunut tarkoittamaan myös uistinta jo kymmeniä vuosia sitten, kuten myös 'heittää virveliä'. Kun nyt pilkkua viilataan, niin ainakin itse olen saanu 'Pietarin kalansaaliita'... ;)

Aika harvoin tulee kalaan lähdettyä, johtuu vamraan siitä kun en koskaan saa mitään ja en viitsi montaa tuntia veneessä istua. Olen joskus 8vuotta sitten saanut mummolassa joesta kalastaessa 3kg hauen....sen on ollut 5 kala jonka olen koskaan saanut virvelöityä ja tähän mennessä viimeinen :D
vaikkakin viimekesänä yllättävän monta kertaa tuli järvelle lähdettyä.

Tuli tossa eilen avattua kesäkausi. Tuntu kala liikkuvan ja kerrankin ei väistänny pyydystä. Suunnilleen seiskan kalan Ahti lahjoitti. "pääs jatkaa matkaansa". Mukava aloitus kesäkaudelle.

Niin se kuva.

Liitteet

• Kala.jpg
    Kala.jpg
    134,4 KB · Katsottu: 423
Käykö taimen uistimeen näin keväällä suht kylmissä vesissä? Mimmosia värejä pitäisi olla, vai eikö ole juuri väliä? Vuokselle lähinnä ajattelin.

-Marchi- sanoi:
Käykö taimen uistimeen näin keväällä suht kylmissä vesissä? Mimmosia värejä pitäisi olla, vai eikö ole juuri väliä? Vuokselle lähinnä ajattelin.

Vuoksesta ei ole henk koht kokemuksia, mutta yleisesti tähän aikaan vuodesta tarjoaisin taimenelle jotain ihan räikeän värisiä, punaisia, keltaisia, oransseja vaappuja..

Relg sanoi:
Vuoksesta ei ole henk koht kokemuksia, mutta yleisesti tähän aikaan vuodesta tarjoaisin taimenelle jotain ihan räikeän värisiä, punaisia, keltaisia, oransseja vaappuja..

Kiitoksia, pitää kokeilla.

Mitkä on perussäännöt värien valitsemisessa?

Ärsykeväriä hauille ennen kutua, mitäs muuta? Millos sitten luonnonvärjeä tai mustaa?

Noihin värivalintoihin on varmaan montakin tyyliä, mutta aika hyvin toimii kun alkuvuodesta vesien ollessa kylmiä käyttää sinertäviä, keskikesällä esim. papukaija väri ja syksyllä sitten tummempia esim. punaruskea. Ärsykevärejä käyttäisin ainakin kun syönti on nihkeää, esim: pitempi hellejakso tai paikassa joka on paljon kalastettu.

Tapoja värin valintaan on monia. Yksi tapa joka ottaa huomioon kelinkin on katsoa hetki vettä ja sitten hetki taivasta. Sitten pannaan silmät kiinni ja uistimen väritykseksi värit jotka jäivät mieleen. Tämä ohje on kuultu myös päinvastaisena, eli vastavärit niille väreille mitkä jäi mieleen. Ite oon soveltanu tuota niin että huonolla syönnillä käyttänyt vastavärejä. Joka reissulla haarukoimme värin niin, että osa käy läpi ärsyvärejä ja osa luonnonvärejä. Kun selviää kummat toimii paremmin, alamme porukalla käydä niitä läpi, kunnes löytyy paras väritys. Uistellessa teen samoin, mutta lopuksi jätän jokeriksi aina yhden päinvastaisen värin.

itse oon kuullu et pitäis ottaa aikalailla sen veden värinen viehe..elikkäs kirkkaaseen veteen kirkas uistin ja tummaan tumma. äkkiseltään kuulostaa aika oudolta mut tälle oli jotku perusteetkin joita en nyt muista :nolo:

Tosiaan noi värivalinnat on aikamoista arpapeliä..

Kommenttini että keväällä taimenelle kirkasta/räikeää vaappua perustuu siihen kokemukseen joka tullu Kymijoelta.

Se kuitenkin on tosiasia että siihen uistimeen se kala ottaa joka siellä siimanpäässä on. Joku väri kun suosikiksi tulee niin sitä sitten enemmän uitetaan ja sillähän ne kalatkin nousee..

Rohkeesti vaan eri värejä ja malleja uittamaan, aina se johonkin ottaa..tai jos ei aina niin joskus...

huumor sanoi:
itse oon kuullu et pitäis ottaa aikalailla sen veden värinen viehe..elikkäs kirkkaaseen veteen kirkas uistin ja tummaan tumma. äkkiseltään kuulostaa aika oudolta mut tälle oli jotku perusteetkin joita en nyt muista :nolo:

Tässä oli kyllä jotain muitakin, siis vuodenaika ja sääkohtasia eroja, joita en nyt muista.. :)

huumor sanoi:

Tuo on toimiva tapa. Se perustuu luonnollisten värien matkimiseen. Kirkkaiden vesien kalat ovat väritykseltään kirkkaampia, kuin tummien vesien kalat. Kun tämä käännetään toisinpäin, saadaan eräänlainen ärsyväri. Eli tumma uistin näkyy paremmin kirkkaassa vedessä ja kirkas uistin tummassa. Liian hyvin erottuva uistin on kalan mielestä epäluonnollinen.

Misanthrop sanoi:
Odottelen vesi kielellä alkukesän aamuja, koskea ja jalokaloja. Ultra Light -vermeet on jo rasvattu..
Salilla raskasta ja kalassa kevyttä...

Samat sanat. Ultralight kalastus koskessa on mieluisinta kalastusta. Ul-kalastus muutenkin tuntuu kaikkein järkevimmältä muodolta kalastaa. Vain suurhauet ja lohet kalastelen muilla välinellä.

Vapun jälkeen olisi tarkoitus mennä kutuhaukia pyytämään. Sen jälkeen alkaa melko pian Helsingin edustan kuhankalastus kausi.

Tietääkö kukaan hyvää haukipaikkaa Helsingin vesiltä? Itse en ole sellaista löytänyt. Espoossa niitä taas on runsaastikkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom