Kofeiinitablettien pidempiaikainen käyttö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äijä
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs turvallista noita on käyttää pidempiä jaksoja putkeen? Purkissahan sanotaan, että "tilapäiseen blaablaablaa". Kun nyt diettikaudella tulee lähes joka aamu vedettyä aamulenkkiä parin kofeiinitabun voimalla. Piristävä vaikutus tietty lakkaa, mutta mitenkäs se rasvanpolttoa lisäävä vaikutus? Onkos mitään isompia haittoja? Riippuvuutta ei ilmeisesti kehity kuin yli 300mg päiväannoksilla enkä ole mitään sellaista nyt huomannutkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Normaalissa kahvikupillisessa on n.100 mg kofeiinia. Kasvaahan niihin toleranssi. Onko pelkällä kofeiinilla joku merkittävä rasvanpolttoa lisäävä vaikutus??? Tuskin tuota riippuvuutta kovin herkästi tulee, tai no sekin riippuu varmaan henkilöstä. Itelle ei tullu nikotiiniriippuvuutta vaikka reilu 5 vuotta käytin nuuskaa ja poltin tupakkaa.

Originally posted by Pomme
Itelle ei tullu nikotiiniriippuvuutta vaikka reilu 5 vuotta käytin nuuskaa ja poltin tupakkaa.

niin että ihan hupinas sitten poltit ja nuuskasit 5 vuotta?

En oikein tiiä tuosta "rasvanpolttovaikutuksesta".. Kai se vähän nostaa aineenvaihduntaa? mutta tuskin kauhean merkittävästi, ja en usko että niistä sen suurempia haittoja on. itselle ainakaan ei ole sanonut mitään pahaa vaikka olen jo jonkin aikaa stackissa ottanut niitä. Voihan se olla että masu ei tykkää jos pitkään niitä napsii.
Ja kai se pätee tässäkin asiassa, että jos niistä haluaa maksimaalisen "hyödyn" niin voisi olla paikallaan sillointällöin pitää esim. parin viikon / kuukauden tauko.

Jos menee sen mukaan että lääkärien puolesta joku 300 mg (3 kuppia) päivässä on ok, niin tuollainen pari tabua aamulla ei pitäisi olla paha.

Mun tietojen mukaan kofeiini ei kauheana aineenvaihduntaa nosta eikä varsinkaan polta rasvaa itsessään niinkuin ECA-stackki. (Jossain jo sanoin että jos polttaisi, niin mummoni rasvaprosentti olisi yksinumeroinen)

Kofeiinin arvo on siinä että se irrottaa rasvaa verenkiertoon, josta sitä on helpompi käyttää kun tekee vaikka aerobista. Eli energiantuotto painottuu vähän enemmän rasvalle. Tämäkin vaikutus taisi vähentyä kun kofeiiniin tottuu.

Kylläpähän täällä aiemmin on mainostettu pelkän kofeiininkin vilkastuttavan rasva-aineenvaihduntaa. Onko tämä nyt sitten uutta vaiko väärää tietoa? Odottelen toiveikkaasti luentoa jostain reseptori-hässäkästä...

Originally posted by metalman
niin että ihan hupinas sitten poltit ja nuuskasit 5 vuotta?

Niin, ja kun lopetin ei tullu minkäänlaisia vieroitus oireita. Mun käsittääkseni nikotiiniakäytetään siksi että siitä tulee hyvä ja rento olo. Voin olla väärässäkin. Toivottovasti en ole käyttänyt´nikotiinia väärään tarkotukseen :eek:

Originally posted by Pomme
Niin, ja kun lopetin ei tullu minkäänlaisia vieroitus oireita. [/B]

OK :)
Kuulostaa vaan hassulta että joku polttaa tupakaa 5 vuotta ihan hupanaan. Yleensähän tupakointi halutaan lopettaa, koska yleiskunto huononee, tulee paha olo, jatkuvasti sairas jne. ainakni minä lopetin näistä syistä, lopettaminen oli vaikeaa ja olin riippuvainen.

Mutta uskon kyllä kun sanot ettet tullut riippuvaiseksi. Veikkaan että olet aika harvinainen tapaus :)

Originally posted by mtk77
Kofeiini yksinkertaisesti helpottaa rasvankäyttöä energian lähteenä.

Just näin mäkin olen sen ymmärtänyt. Eli jos et liiku ja veressä on sokeria, niin rasva varastoituu melkein samaa tahtia kuin mitä sitä saadaan kofun avulla kiertoon. Eli vaikutus ei olisi kaksinen.

Originally posted by Äijä
Mitenkäs turvallista noita on käyttää pidempiä jaksoja putkeen? Purkissahan sanotaan, että "tilapäiseen blaablaablaa". Kun nyt diettikaudella tulee lähes joka aamu vedettyä aamulenkkiä parin kofeiinitabun voimalla. Piristävä vaikutus tietty lakkaa, mutta mitenkäs se rasvanpolttoa lisäävä vaikutus? Onkos mitään isompia haittoja? Riippuvuutta ei ilmeisesti kehity kuin yli 300mg päiväannoksilla enkä ole mitään sellaista nyt huomannutkaan.

Riippuvuuden huomaat ku tulee 5h välein kauhee päänsärky josset siis juo kahvia tai ota tabua...
nimimerkillä: kokemusta on ja tulee oleen.. niin kauhee se hedari ettei voi muutaku juoda kahvia.. muuten lopettaisin kaffeen juomisen

Itse olen ollut siinä luulossa, että koska kofeiini on ns. termogeeninen aine, se yksinkertaisesti nostaa kropan lämpötilaa, jolloin rasvan palaminen elimistössä tehostuu.

Tämä nyt olisi ainakin looginen selitys, vai...?

Originally posted by metalman
OK :)

Mutta uskon kyllä kun sanot ettet tullut riippuvaiseksi. Veikkaan että olet aika harvinainen tapaus :)

Suurimman osan ajasta käytin nuuskaa. Kyllähän se tupakan poltto haittas varsinki kyykkyä tehdessä. Keuhkoputken tulehdus oli joka talvinen vakiosairaus, saa nähdä tuleeko tänä talvena- luultavasti ei. Siksi lopetinkin kun haitta alkoi ollasuurempaa kuin "hyöty". Kyllä mä pari päivää olin vähän ärtyny, mutta en niin paljon että kutsuisin sitä vielä vieroitusoireeksi.Ei se lopettaminen mulle mikään iso juttu ollu, vaan päivän selvä asia.

Originally posted by JSmith
Just näin mäkin olen sen ymmärtänyt. Eli jos et liiku ja veressä on sokeria, niin rasva varastoituu melkein samaa tahtia kuin mitä sitä saadaan kofun avulla kiertoon. Eli vaikutus ei olisi kaksinen.

Kyllä eli jos kofeiinia halutaan käyttää rasvanpolttoon niin se vaatii myös liikuntaa jotta siitä olisi merkittävää hyötyä. Sitten kun liikutaan niin kofeiinin käytöstä on väitetty olevan jopa 30% hyöty rasvan hyväksikäyttöön eli kofeiini vaikuttaa siihen kumpaa keho käyttää energiaksi rasvoja vai sokereita.

Originally posted by Kalmiron
Itse olen ollut siinä luulossa, että koska kofeiini on ns. termogeeninen aine, se yksinkertaisesti nostaa kropan lämpötilaa, jolloin rasvan palaminen elimistössä tehostuu.

Ei suinkaan. Siis ei kai? Tässä oli selkeästi taustalla joku reseptoreiden aktivoituminen, jotka sitten jotakin kautta polttavat rasvaa. Tällainen muistikuva mulla ainakin on. Että jos joku ihan OIKEASTI tietää asiasta niin nyt olisi hyvä paikka valaista meitä muitakin.

Originally posted by Kalmiron

Olen jostain lukenut, että kofeiinilla on myös jonkin asteinen termogeeninen vaikutus mutta ei se ole ainut tapa miten se vaikuttaa rasvanpalamiseen. Täytyy heti kärkeen etten ole mikään asiantuntija tällä alalla. Mutta uskon, että sillä on suurempi merkitys rasvanpoltossa, että se "herkistää" kehon käyttämään helpommin rasvaa.

Kyllä kofeiiniriippuvuus tulee huomattavasti pienemmällä annoksella, mutta sen kehittyminen on yksilöllistä. Vieroitusoireina väsymys, haukottelu, pääsärky, ärtyneisyys ym.

Juon 2 mukia kahvia päivässä ja ilman kahvia tulee helvetillinen päänsärky. Toki särky loppuu parissa päivässä, vaikkei joisikaan kahvia, mutta kuitenkin, riippuvuus mikä riippuvuus.

Originally posted by mtk77
Olen jostain lukenut, että kofeiinilla on myös jonkin asteinen termogeeninen vaikutus mutta ei se ole ainut tapa miten se vaikuttaa rasvanpalamiseen. Täytyy heti kärkeen etten ole mikään asiantuntija tällä alalla.

En ole minäkään asiantuntija, mutta kun katsoo ympärilleen maailman eniten (ainakin melkein) kahvia juovaa kansaa, niin vaikutus ei lienee kauhea ole. Jos vaikka leikittäisiin ajatusleikkiä että sama porukka ottaisi 3 päivittäisen kahvikupin sijasta oikeasti termogeenistä ECAa.

Tuo 30% on muuten aika merkittävä lisä, tarkoittaa pakkopullamaisen aerobisen vähenemistä huomattavasti. Harmi vaan että sitä pitää napata noinkin paljon (yli 250 mg suositeltiin linkissä), palaa vatsaan reikä jos tyhjällä mahalla ottaa.

http://www.beyondmuscle.com/caffeine.html
http://www.wellness-express.com/articles/miraclefatloss.htm

Yllä pari linkkiä ja alla lainaus jälkimmäisestä linkistä mikä kertoo kofeiinin termogeenisista ominaisuuksista ilman efedriiniä ja efedriinin kanssa.

When Ephedrine is combined with Caffeine, weight loss results. In fact, caffeine slightly increases thermogenesis when taken alone, but has a greater effect on weight status when combined with Ephedrine, resulting in a doubling of thermogenesis.

Ja kahvinjuontikansaa katsoessa ei voisi uskoa heidän nauttivan laihduttavaa piristettä...

Eihän se hirveä myrkky ole, mutta kyllä sillä on esim. paniikkioireita lisäävää vaikutusta. Joskus itselläkin jostain syystä kofeiinitoleranssi laskee ja kolmella kupillakin tulee rytmihäiriöitä, oksettava ja levoton olo. Homma korjaantuu, kun jättää kahvin joksikin aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom