Kofeiinitablettien pidempiaikainen käyttö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äijä
  • Aloitettu Aloitettu
Kahvin juominen ainakin on yksi riskitekijä osteoporoosin kehittymisessä, eli aiheuttaa kalsiumin poistumista luustosta. Jo 3 kuppia päivässä riittää tämän vaikutuksen aikaansaamiseksi. Mutta ehkä tämä ei miehille ole niin suuri ongelma?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistin joskus lukeneeni, että nikotiini on yksi voimakkaimmin addiktoiva aine. Googlella löytyikin sitten tämä:

----

Arviot eri huumeiden addiktiopotentiaalista vaihtelevat. Vuonna 1990 amerikkalaisia päihderiippuvuuksien hoitoon erikoistuneita terveysalan ammattilaisia pyydettiin sijoittamaan päihteet addiktiivisuuden mukaiseen järjestykseen. Vastaajia pyydettiin jättämään huomiotta huumeiden saatavuus tai käytön hyväksyttävyys ja arvioimaan niitä vain sen mukaan, kuinka vaikeaa kyseisen huumeen riippuvuudesta on vapautua. Huumeita arvosteltiin asteikolla 1-100 antamalla kaikkein addiktiivisimmalle päihteelle luku 100. Kyselyn tulokset ovat seuraavat:

nikotiini 99
metamfetamiini poltettuna 98
krakin poltto 97
metamfetamiini ruiskutettuna 92
diatsepaami 83
sekobaritaali 82
alkoholi 81
heroiini 81
nuuskattu amfetamiini 80
nuuskattu kokaiini 71
kofeiini 70
PCP 57
marihuana 22
ekstaasi 20
psilosybiinisienet 19
LSD 16
peyote 15
(Perrine, 1996)

http://www.sky.org/data/riippuvuus.html

Miten pitkä vaikutus on yhellä kofeeni tabulla?
Varsinkii duunin aamuvuoron jälkeen olen ihan poikki ja salille on turha mennä mutta saisko potkua kofeiinista? Multa menee 2 pari päivää per vko vaan duunin takia hukkaan kun ei jaksa kuin nukkua.
Joskus kesällä viellä toimi kun otin töistä lähtiessä jotain red bullia ja tunnin unet niin sit jaksoi illalla treenata , mutta nyt ei sit millään. Muuten olen aivan varma että tämä pimeä aika väsyttää mua ihan s......

Originally posted by Äijä
Mitenkäs turvallista noita on käyttää pidempiä jaksoja putkeen? Purkissahan sanotaan, että "tilapäiseen blaablaablaa". Kun nyt diettikaudella tulee lähes joka aamu vedettyä aamulenkkiä parin kofeiinitabun voimalla. Piristävä vaikutus tietty lakkaa, mutta mitenkäs se rasvanpolttoa lisäävä vaikutus? Onkos mitään isompia haittoja? Riippuvuutta ei ilmeisesti kehity kuin yli 300mg päiväannoksilla enkä ole mitään sellaista nyt huomannutkaan.

En juo kahvia yleensä, ja muutaman viikon käytin kofeiinitabletteja ennen aamulenkkiä. Niiden rasvanpolttovaikutuksesta olen kyllä hyvin epäilevä, mutta kyllähän ne piristää. Joskus otan myös ennen salia, jos väsyttää hirveesti. Sitä ei vaan kannata ottaa enää kovin myöhään iltapäivällä, koska se vie yöunet (ainakin mulla). Kofeiinistä tulee riippuvaiseksi aika herkästi. Itelläni meni viikko päänsäryssä sen jälkeen kun lopetin ne. Mitkään päänsärkylääkkeet ei edes auttaneet, vaan piti vaan kestää ja odotella, että aivot tyytyy olemaan ilman kofeiinia.

Originally posted by japa
Miten pitkä vaikutus on yhellä kofeeni tabulla?

Se riippuu ihmisestä. Jotkut on herkempiä kofeiinille ja toiset ei niin herkkiä. Itelläni yhden tabletin vaikutus kestää noin 8 tuntia. Jotkuthan juo kahvia ennen nukkumaanmenoa ja saavat ihan hyvin unen päästä kiinni. Mä en voi ottaa klo 15 jälkeen kofeiinia tai pyöriskelen vaan illalla sängyssä enkä saa unta.
On vaikee toisen mennä sanomaan, että kauanko vaikutus kestää sulla. Kun otat kofeiinia, niin tarkkaile ittees, että miten voimakkaasti siihen reagoit. Täriseekö kädet? Tuleeko hiki? Alatko hössöttämään? Saatko illalla nukuttua? Siitä voit sit mutu-tuntumalla päätellä miten kauan vaikutus kestää.

Originally posted by metalman
Yleensähän tupakointi halutaan lopettaa, koska yleiskunto huononee, tulee paha olo, jatkuvasti sairas jne. ainakni minä lopetin näistä syistä, lopettaminen oli vaikeaa ja olin riippuvainen.

Olen sitä mieltä että se itse nikotiiniriippuvuus on huomaamaton sivuseikka siinä lopettamisessa sen tavan kitkemisprosessin rinnalla. Kun lopettaa niin seuraavana päivänä ja kenties sitä seuraavana on levoton olo ja oikein huulia nuoleskelee kun tekis mieli polttaa, mutta se todellinen urakka alkaa vasta viikon tai parin kuluttua, kun se innostus siitä uudesta ja hienosta tupakoimattomuudesta vaimenee, ja pyörittelee peukaloita töissä ruokatunnilla, tupakan mittasella tauolla, kotona kun on luppoaikaa, kaikkina hetkinä jolloin normaalisti polttaisi tupakkaa. Asiaa pahentaa entisestään jos tuttavat polttaa ja sitten kun on niiden seurassa niin on aina tupakkatauot ym. ja itse ei keksi tekemistä.

Oon polttanut n. 3-4 vuotta ja pari kuukautta sitten lopetin ja olin täysin ilman 1,5viikkoa, jonka jälkeen sitten "omaksi huviksi" polttelin kotona tupakan, se oli mukavan rentouttava elämys kun ei ollut poltellut ja sitten toinen, kolmas...kas, taas poltetaan. :(

Itsekuria se vaatii!

Originally posted by paddington

nikotiini 99
metamfetamiini poltettuna 98
krakin poltto 97
metamfetamiini ruiskutettuna 92
diatsepaami 83
sekobaritaali 82
alkoholi 81
heroiini 81
nuuskattu amfetamiini 80
nuuskattu kokaiini 71
kofeiini 70
PCP 57
marihuana 22
ekstaasi 20
psilosybiinisienet 19
LSD 16
peyote 15
(Perrine, 1996)

Tästä yksinkertasempi jannu tuumaa että kas, tupakkaa polttelin ja lopetin vaivatta niin tässähän voi ihan huoletta nyt laittaa heroiinia koneeseen, en mä VOI siihen jäädä koukkuun..

Originally posted by Pomme
Originally posted by metalman
niin että ihan hupinas sitten poltit ja nuuskasit 5 vuotta?

Niin, ja kun lopetin ei tullu minkäänlaisia vieroitus oireita. Mun käsittääkseni nikotiiniakäytetään siksi että siitä tulee hyvä ja rento olo. Voin olla väärässäkin. Toivottovasti en ole käyttänyt´nikotiinia väärään tarkotukseen :eek:

sen takiahan sulla tulee se hyvä ja rento olo koska sun elimistö on tottunu saamaan sitä nikotiinia ja kun se taas saa sitä niin tule tollanen olo :D muuten ihan hyvä :)

Originally posted by turre101
Tästä yksinkertasempi jannu tuumaa että kas, tupakkaa polttelin ja lopetin vaivatta niin tässähän voi ihan huoletta nyt laittaa heroiinia koneeseen, en mä VOI siihen jäädä koukkuun..

Lista oli addiktiopotentiaalin mukaan eli muita mahdollisia aineiden aiheuttamia terveyshaittoja ei käytetty listauskriteerinä.

Se että heroiinista ja nikotiinista on yhtä vaikeaa päästä eroon tavaksi päästyään ei vielä tarkoita että molempien aineiden fyysiset haitat olisivat yhteneväiset.

Puhumattakaan siitä että malluaski ja päivän heroiinisatsi taitavat aiheuttaa lompakkoonkin hieman erikokoiset lovet, joten heroiinin päivittäisen tarpeen tyydyttäminen lienee aavistuksen hankalampaa. En sitten tiedä poikkeaisiko heroinisti nikotinistista niin älyttömästi jos saisi ainettaan aina samoilla röökipausseilla kun nikotiinin orjat käyvät sauhuilla. Taisi olla joissakin maissa jopa kontrolloitua tehdaspuhtaan jakelua jossakin vieroitusklinikoilla jotta pahimmin koukuttautuneet saatiin kaduilta pois tärisemästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom