kofeiini pillerit ja väsymys.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ale
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en käytä säännöllisesti kofeiinia, vaan kuuriluontoisesti piristämään ja poistamaan ruokahalua joka kyllä onnistuukin hyvin pari päivää. Mutta pari päivää kun olen kofeiinia käyttänyt niin kehittyy jonkinlainen riippuvuus siihen eli aamulla ei pääse MILLÄÄN ylös, aivot ja kroppa ei toimi ollenkaan ennenkuin saa kofeiinia, lisäksi heräilen yöllä ja uni tulee vasta kun on saanut lisää kofeiinia. Ilmeisesti olen yliherkkä, mutta ilman kofeiinia en pysty heräämään, nukahtamaan, enkä mihinkään muuhunkaan. Ai niin kofeiini haittaa minulla myös erektioita(estämällä ne =)). Silloin kun käytän niin käytän 100-300mg/päivä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomi sanoi:
Näin ollen, efedriini PELKILTÄÄN saattaa väsyttää ja olen itsekin sen huomannut. Haukotuksia tulee välillä koko ajan..

Toi haukottelu johtuu efen keskushermostovaikutuksista, ei siitä että se itsessään väsyttäisi.

Miksiköhän edes kirjoitin näin vanhaan ... :)

Prof sanoi:
no tota voisit koittaa sillai että otat vaan yhen pillerin... ja tietenkin siihen vaikuttaa että nukutko muutenkaan hyvin ja toisekseen mihin tartteet kofitabseja... niistä saa meinaan aika hyvät unihäiriöt..

Ton unihomman huomaa hyvin jos joutuu jostain syystä treenaamaan poikkeuksellisesti illalla ja ottaa silloinkin ne kofutabut ennen reeniä...ei nukuta sitten millään. Mua ei muutenkaan nukuta heti treenin jälkeen ja vielä kofeiinit niin pyöriminen sängyssä on taattu.

Mulla toimii hyvin toi 2 tablettia eli 200mg. Enempää en näe tarpeelliseksti ottaa, antaa just sen sopivan lisäpotkun reeniin. Muuten en niitä käytä ja kahvia en juo ollenkaan.

Free weight sanoi:
Mulla kävi aikoinaan samalla tavalla, tosin se väsymys ei ollut ihan normaalia, vaan pikemminkin tuli tosi vittumainen olo ja haukotutti koko ajan. Tämä olo tulee myös jos vedän energiajuomia tai mitään kofeiinia sisältävää. Kofeiini ei sovi minulle ja olen siitä luopunut täysin. ihan hyvin pärjää ilmankin!

Free weight

Meillä kävi töissä viimevuoden kesällä RedBull'sin esittelijätyttöjä, jotka toi kaikille tölkit. Voi ristus sitä väsytyksen määrää kun olin sen kietaissut huiviini. Melkein nukahdin loppupäivänä tietokoneen ääreen töissä, sain kirjaimellisesti nipistellä itseäni että pysyin hereillä. Kaupassa töiden jälkeen meinasin nukahtaa seisaalleni pystyyn. Kahvia lipitän monta kuppia päivässä, varmaankin 6-8 parhaimmillaan/pahimmillaan, eikä koskaan ole tuommoista väsymystä tullut. Eikä sitäpaitsi tuossa RedBull'sissa edes ole kuin 80mg kofeiinia ~kupillisessa kahvia sama määrä.
Mikä ihme saattoi tuon aiheuttaa ? Kofeiinitabuja en uskalla edes kokeilla, jos aiheuttavat saman reaktion... Tai, jos joskus löytyy tämmöinen hankihyttynen salin nurkasta :zzzz: , oon uhannut kohtaloa ja kokeillut kofeiinitabuja... :lol2:

Ale sanoi:
Ainakun nappaan pillerin kaksi "caffeine" pillereitä noin 15 minuuttia oton jälkeen iskee semmonen olo että nyt kyllä väsyttää ja nukahdan. tavallista kahvia voin juoda ilman tuota reaktiota eli mikäs on? :piis:

Et taida olla ainoa. Mulla on kaveri joka valittelee, että kahvin jälkeen tulee aina kauhea väsymys. En mä tuota alkuun oikein uskonut, mutta näyttää noita kohtalon tovereita olevan sitten muitakin. Tämä heppu ei ole mikään kahvi narkkari oikeastaan päinvastoin, koska kahvi ei hänellä piristä vaan tosiaan väsyttää.

2 kofeiinipilleriä = 200mg? Jos toi vaan on liikaa kerralla? Kaffetta saa meinaan litkiä jonkun verran jos yhtänopsasti ton määrän haluaa elimistöönsä kuin noista pillereistä tulee.

Itsellä kahvi myöskin väsyttää, MUTTA vain silloin kun tulee napattua tyhjään vatsaan ja "epähuomiossa" reilusti sokeroituna. Ilman sokeria mustana vedettynä kahvi/espresso ei tuppaa väsyttämään vaikka kofeiiniöverit siitä vetäisikin.

Tikari sanoi:
Meillä kävi töissä viimevuoden kesällä RedBull'sin esittelijätyttöjä, jotka toi kaikille tölkit. Voi ristus sitä väsytyksen määrää kun olin sen kietaissut huiviini. Melkein nukahdin loppupäivänä tietokoneen ääreen töissä, sain kirjaimellisesti nipistellä itseäni että pysyin hereillä.

Reaktiivinen hypoglykemia, tyhjään mahaan tempaistuna nostaa verensokerit pilviin ja sitten ne insuliinin avustamana tulevat sieltä kolisten alas -> väsyttää..

Tämä olisi oma veikkaukseni.

Pantani sanoi:
2 kofeiinipilleriä = 200mg? Jos toi vaan on liikaa kerralla? Kaffetta saa meinaan litkiä jonkun verran jos yhtänopsasti ton määrän haluaa elimistöönsä kuin noista pillereistä tulee...

Ai, saa vai?

"Kupillinen suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg kofeiinia"Lähde: http://www.kahvi.net/kahvin_koostumus/

Kaksi kuppia suodatinkahvia = 2 kpl kofeiinitablettia.

JohnnyB sanoi:
Ai, saa vai?

"Kupillinen suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg kofeiinia"Lähde: http://www.kahvi.net/kahvin_koostumus/

Kaksi kuppia suodatinkahvia = 2 kpl kofeiinitablettia.

Niin no... huom. "saa" ei ole mikään pakko. :hyper:

2x pilleri pureskeltuna on varmasti nopeampi kuin 2 kuppia kahvia(maidolla/kermalla), mikäli niitä kahta kuppia ei vedä niin suurella kiukulla kuin ikinä mahdollista kitalaen ja kielen samalla polttaen.

Sitäpaitsi suodatinkahveissa on oikeasti eroja myös kofeiinipitoisuuden suhteen. Varsinkin seisottamalla pannussa kahvia se pitoisuus nousee jne. Mutta tää nyt on aika pilkun nusaamista jo.. myönnetään, että tosimiehet ei kahvia nauti vaan juovat sen 2,5 desiä hyvin seisonutta uutetta alle kymmenessä sekunnissa ilman lisukkeita. :worship:

Sainhan tehtyä idioottimaisen postauksen. Yeah. :rock: :whip: :anssi:

Pantani sanoi:
Niin no... Sainhan tehtyä idioottimaisen postauksen.

Täytyy tunnustaa, että niin sait! Laitoin linkin kahvin kofeiinipitoisuuksiin ja vastaus on tuollainen :rolleyes:

2,5 dl kun on niin hirveä määrä juotavaa, ettei kukaa normaali ihminen sitä pysty kerralla nauttimaan :david: ja imeytymisnopeudesta väittäisin että nestemäisenä nautittuna kofeiini imeytyy nopeammin.

PS. 200 mg kofeiinia ei ole liikaa kerralla nautittuna terveelle aikuiselle, senkin voi nopeasti tarkistaa, jos haluaa.

JohnnyB sanoi:
2,5 dl kun on niin hirveä määrä juotavaa, ettei kukaa normaali ihminen sitä pysty kerralla nauttimaan :david: ja imeytymisnopeudesta väittäisin että nestemäisenä nautittuna kofeiini imeytyy nopeammin.

Ai on vai??

Noh, itse ihmettilin tossa useampi aika sitten kun join n.3-4dl kahvia ja otin kofutabun tai kaksi, niin väsyin vain lisää! Noh kuten tuolla aiemmin mainittiin taitaa olla normaalia, kofeiinin "yliannostuksen" oireita..

Nykyään kahvi toimii paljon paremmin, kun olen juonut sitä vähemmän.

lampunjalka sanoi:
Ai on vai??

Noh, itse ihmettilin tossa useampi aika sitten kun join n.3-4dl kahvia ja otin kofutabun tai kaksi, niin väsyin vain lisää! Noh kuten tuolla aiemmin mainittiin taitaa olla normaalia, kofeiinin "yliannostuksen" oireita..

Nykyään kahvi toimii paljon paremmin, kun olen juonut sitä vähemmän.

Ettei kuitenkaan olisi ollut kysymys sarkasmista? :rolleyes:

Itselläni 200 mg kofeiinia ja kupillinen kahvia piristää paremmin kuin 400 mg pelkkää kofeiinia. Väsyttävää vaikutusta en oo huomannu.

Okei.

Tämä alkaa vahvasti kuulostaa siltä, että olen täysi narkkari, jonka vuoksi ei ole mahdollista, että se suomalainen todella laihaksi keitetty kuravedeksikin osuvasti nimetty kahvi sisältäisi "paljon" kofeiinia. Jotta saan toivotun joka-aamuisen kofeiini-high:n suomikaffesta (seisottamattomasta), joudun juomaan litkua noin 9dl juuri siihen äijä-tyyliin, eli ilman lisukkeita ja kiireellä. On tätä kokeiltu, eikä ole hauskaa.

Vahvemmaksi keitetystä tummemmasta (vähemmän kofeiinia sisältävästä) kahvista tulee tuo joka-aamuinen basic high 0,5 litralla. Ja taulukkojen mukaan siis huomattavasti pienemmällä määrällä kofeiinia kuin 9dl korkeamman pitoisuuden omaavaa kahvia. Tässä ei ole mitään järkeä, mutta näin se nyt muka taulukkojen mukaan vaan on. WTF?

Oli tarkistettava nuo kahvimäärät ja yllätyin vaaditun kaffen määrästä itsekin. 0,9dl on jo melko paljon kuitenkin ja jos siinä on taulukon mukaiset kofeiinit, niin sekin on jo paljon, vaan kun se pienempi määrä tätä voimakkaampaa ainetta ei riitä, ei mitenkään.

Toisekseen ei ole loogista, että samat äijät, jotka punnitsevat proteiininsa grammalleen ja laskevat kilokalorit vieläkin tarkemmin, olisivat halukkaita ottamaan kofeiininsa hitaasta ja epävarmasta lähteestä eli pillereistä kun perus kaffe on paljon tehokkaampaa ja paremmin toimivaa (vatsahaavapotilaat yms poislukien). Tosin ihmiset eivät kyllä toimi oman logiikkansa mukaan, eli voi mennä senkin piikkiin.

?

Laitetaan tänne nyt vähän teoriaa eli joillakin piristävillä aineilla on pienenä annoksena otettuna lähinnä rauhottavia / rentouttavia vaikutuksia, mutta kun annosta kasvatetaan, niin vaikutus muuttuukin päinvastaiseksi eli piristäväksi ja energisoivaksi. Esimerkiksi amfetamiinia käytetään pienillä annoksilla ylivilkkaiden adhd lasten hoitamisessa tms.

Kysymyksessä voi myös olla toleranssi kasvaminen tai sitten jokin outo vaikutus sokeriaineenvaihduntaan ja haiman insuliinin tuotantoon ja muihin hormoneihin, mitkä säätelevät sokeritasapainoa, mikä aiheuttaa väsymyksen tunteen. En ole lääkäri niin en mene sanomaan mitään varmaa.

Itse juon kahvia yhden kupin päivässä. Kofeiinitabut olleet jo pitkään harkinnassa..
Taidan poiketa upteekin kautta?!

Demoritus sanoi:
Laitetaan tänne nyt vähän teoriaa eli joillakin piristävillä aineilla on pienenä annoksena otettuna lähinnä rauhottavia / rentouttavia vaikutuksia, mutta kun annosta kasvatetaan, niin vaikutus muuttuukin päinvastaiseksi eli piristäväksi ja energisoivaksi.

Stimulantit lisäävät eri välittäjäaineiden määrää. Toiset enemmän ja useampia välittäjäaineita(amfetamiini, kokaiini, efedriini, khat) toiset vähemmän ja mahdollisesti vain yhtä välittäjäainetta (kofeiini).

Henkilöt joilla on vajausta näissä välittäjäaineiden määrissä (esim. adhd ja parkinson potilaat) kärsivät esim. lyhyestä pinnasta, oppimisvaikeuksista, väsymyksestä, aloitekyvyttömyydestä, keskittymisongelmista,(parkinson/adhd) yliaktiivisuudesta tai yleisestä passiivisuudesta(parkinson/adhd) näin esimerkkinä mainitakseni.

Adhd-ihminen pyrkii nostamaan monesti tiedostamatta toiminnallaan välittäjäaineiden vajaustaan. Nostaminen voi tapahtua esim. tappelemalla, dokaamalla, puhumalla jatkuvasti, heiluttelemalla jatkuvasti jalkaansa tai naputtamalla kynällä.

Kun tällainen ihminen ottaa jotain stimulanttia joka nostaa välittäjäaineiden määrät "normaalille" tasolle on vaikutus rauhoittava.Kun taas normaalit välittäjäaineiden määrät omaavan henkilön nautittua stimulanttia on välittäjäaineita liikaa ja vaikutus päinvastainen.

Esimerkiksi amfetamiinia käytetään pienillä annoksilla ylivilkkaiden adhd lasten hoitamisessa tms.

Ja myös aikuisilla adhd-potilailla, jopa yli 40mg/vrk annostuksella.

Sekä narkolepsiaan yleensä pienemmillä annoksilla.

-------
siinä harvinaisen sekavasti selitettynä :lol2:

Noh, mitenkäs sitten tauriini? Piristävä vaikutus, edullista (wink,wink ;) ) ja eihän siinä häviä mitään jos kokeilee kys. aineen vaikutusta.
Sitäpaitsi en usko ihmisen nielevän tauriinia sisältäviä sapuskoita/juomia samalla tavalla, kuin esim. mihin kahvinjuojat ovat tottuneet. Silloin kaiken (sen vähäisen) järkeni mukaisesti, tauriini olis tavallaan "uutta" elimistölle ja sen luulisi potkivan... Itselläni ainakin workkii. :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom