Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli tuossa maanantaina tsekattua Rush livenä Jaffa-Areenalla eikä paljoa jättänyt kysyttävää. Legendat laittoivat jauhot suuhun ja kylmät väreet melkein kolmen tunnin ajaksi. Alex Lifesonin kitarointi vaan aina osuu meikäläiselle ihan täysillä, vaikka ukkoa ei minään kitarasankarina ole koskaan pidettykään. Etenkin tämä klassikko sai tämän tämän miehen herkistymään:

(Varsinkin, kun vuosia olen odottanut tämän kyseisen biisin livenä näkemistä...)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Perkele ku meni noilla paksummilla kielillä soundi vähän turhan nuhjuiseksi ja pehmeäksi. Tokihan Englistä saa säädettyä bassoja pienelle mut ei se silti ole sama soundi enää. Fuk my life.

Tutkailin joutessani tänään levyhyllyäni ja sieltähän löytyi yksi teiniaikojeni suosikkikappaleista.

George Lynch on kyllä huikea kitaristi ja etenkin Dokkenin 80-luvun tuotanto on tutustumisen arvoista, samoin kun miehen sooloprojekti "Lynch Mob".

Satriani on kyllä kanssa melko kova, vaikka ei suoranaisesti meikäläisen henk. koht. suosikkeihin kuulukkaan. Satrianin paras kappale mun mielestä on "Surfing with the alien". Etenkin kappaleen vapaa osio on mainio. Hienon kuuloista legatotilutusta :) Siis kohdasta 1:09 alkaen

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tartte soittaa ikinä yhtään sooloa, että voi olla maailman kovin kitaristi:

img_2750-vi.jpg

Soitossa, laulussa tai versiossa ei ole niinkään mitään ihmeellistä, mutta mua kiehtoo toi erikoinen vire, mitä tää Reznik käyttää. H-D-D-D-D-D. Oktaavit toki vaihtelee noissa samoissa sävelissä. Muutenkin tykkään soundista, minkä normaalivireellä saa, kun jättää korkean E:n ja H:n vapaaksi ja muuten liikuttelee sointuja matalammilta kieliltä, mutta tolla saa ihan oman soundinsa, jota ei normivireellä oikein saa jäljiteltyä. Pitäs melkein olla vaan useampi akkari, niin ei tarvis jatkuvasti olla puljaamassa vireen kanssa.

edittiä. itse asiassa oliskohan tossa biisissä kuitenkin sen jonkinlainen avoin D-vire, eli D-A-D-A-D-D, mutta tota edellistäkin se käytti jossain näissä vanhoissa Goo Goo Dollsin hittibiiseissä.

Tässä taitaa olla toi eka vire, mitä tarkoitin. Kuulostaa bassokin tarpeeksi jykevältä.

edit. haha, nyt vaan häiritsee, että eikö tuo ole sama kitara, kun samalta keikalta nauhoitettu, ja tokkopa vireen kanssa puljaa kesken kaiken... :)

Ei olis tarvinnut arpoa, kun olisi heti kokeillut. D-A-D-A-D-D tuo taitaa olla, sikäli mikäli se nyt ketään kiinnostaa, mutta tosi makean soundin saa aikaan. Tosiaan vähän kuin kaksitoistakielisellä vetäisi ja saa sellaisia soinnutuksia aikaan, jotka ei normivireellä onnistu. Toi D droppi ja matalampi bassokieli antaa vielä vähän mureampaa soundia. Pitää tutustua ajan kanssa paremmin, nyt ei kerennyt kuin apinoida noi edelliset biisit ja hetken leikkiä tolla.

Ihan hauskan kuulonen kun tulee matalalta ja helisee sit muuten nätisti. Täytyis kyl se teräskielinen hommata.

Pitää taas saastuttaa tätä ketjua parilla kovalla kitarabiisillä. En ole ihan varma että soitetaanko tuossa Gordian Knotin kappaleessa soolo-osuudet "oikealla" kitaralla vaiko Chapman Stickillä, mutta ihan älyttömän hieno soundi :)

Toisessa kappaleessa Allan Holdsworth näyttää osaamistaan :) Tuo "kitarainsinööri" soittaa todella oudon kuuloisia juttuja ja siltikkin niissä tuntuu olevan jotain ideaa. Suosittelen :)

Mitenkä te arvon kitaristit pidätte otelaudan kättä soittaessa? Klassisella otteella, eli ns pinsettityylillä jossa peukalo on koko ajan otelaudan takana vai nostatteko peukalon "yli" otelaudan enemmän nyrkkimäiseen asentoon? Vai vaihtuuko asento skaaloja juoksuttaessa? Klassinen tyyli ainakin ylimääräisen kielimelun vähentämisen takia on parempi vaihtoehto ja kuulemma kitaransoitto-opettajat pyrkivät opettamaan tuolla tyylillä oppilailleen. Itseoppineeet yleensä kuulemma tunnistaa tuosta "nyrkkimäisestä" asennosta. Mietteitä?

Mitenkä te arvon kitaristit pidätte otelaudan kättä soittaessa? Klassisella otteella, eli ns pinsettityylillä jossa peukalo on koko ajan otelaudan takana vai nostatteko peukalon "yli" otelaudan enemmän nyrkkimäiseen asentoon? Vai vaihtuuko asento skaaloja juoksuttaessa? Klassinen tyyli ainakin ylimääräisen kielimelun vähentämisen takia on parempi vaihtoehto ja kuulemma kitaransoitto-opettajat pyrkivät opettamaan tuolla tyylillä oppilailleen. Itseoppineeet yleensä kuulemma tunnistaa tuosta "nyrkkimäisestä" asennosta. Mietteitä?

Riippuu paljolti siitä mitä soittaa. Jotain bendauksia on aika vaikee tolla pinsetti tyylillä tehdä. Tai ainakaan en saa kunnon kontrollia. Muuten kyllä koitan mahollisimman lähellä otelautaa pitää sormet kokoajan. Varsinki jos jotain teknisempää soittaa, niin soiton puhtauden takia se on tärkeetä.

Mä en ole kyllä varmaan koskaan miettinyt tota sen enempää, että osaisin sanoa mitää oppikirjatapaa, mutta kuten edellä, niin pakkohan sen on elää sen mukaan, mitä soittaa. Mä käytän vielä peukkua joissain tapauksissa sormituksissa bassokielellä, niin en nyt ainakaan naulaa sitä mitenkään tietoisesti kaulaan kiinni.

lisäys. siellä se siis liikkuu sen mukaan, mitä milloinkin tarvitsee tehdä. Klassinen soittoasento on muutenkin ihan erilainen, niin en tiedä, että miten toi tyyli taipuu rock/jazz-puolelle. Olis kyllä kiva kuulla, että mitä tää teknisesti ihan tarkalleen tarkoittaa jonkun opettajan/perehtyneen suusta.

Tuli juuri sellaisia vastauksia mitä odotinkin. Itseoppineena itselläni on hylly täynnä kaikenmaailman kitaransoitto-oppaita ja siellä neuvotaan kädestä pitäen "oikeat" soittotekniikat joten siinä mielessä olen itse kiinnittänyt huomiota myös otelauta käden työskentelyyn. Itse ainakin saan tuolla pinsettityylillä paremman otteen sormilla kieliin ja taitaa kehittää sormivahvuuttakin enemmän(?). Homma toimii myös tuolla "nyrkkiotteella" mm ohuiden kielien bendaamisessa. Ja kuten mainittua niin klassinen tyyli ei välttämätä raskaamman musiikin puolelle ole juuri niin otollinen mm juuri noiden bendausten takia.

Suositut

Back
Ylös Bottom