Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aivan varmasti Ynkka osaa vaihtaa itse kielet kitaraansa. Haluaisin nähdä, kun joku haastattelija äityy kysymään, osaako? Keppi voisi löytyä äkkiä haastateltavan rectumista poikittain.

Kaveri on oivaltanut, että "more is more", kun muut jonkun ankean Rumban besserwisser-haastattelun perusteella hokevat jonkin "uusi rokin pelastaja" -tyyppisen soittajan "less is more" -vinkunaa kuin jumalansanaa.

Moiselle Ynkka nyrpistää nokkaansa, soittaa 437 ääntä sekunnissa, vaipuu transsiin ja jumalan lähettämät kotkat nostavat maallisen majansa permamenttipehkosta taivaan lakeuksiin palvottavaksi kuin Feeniks-koiran konsanaan. Ja samaan aikaan Suomessa: porukka vie kitaran musiikkiliikkeeseen, koska kieli pitää vaihtaa.

Kuulin muuten kerran, että muuan Erik Valkama, jonka ammattimaisuutta voisin arvostaa, musiikkia en niinkään, vaihtoi keikalla kielen samalla, kun lauloi biisiä. Eli ei se niin vaikeaa voi olla ;)

Kuulin muuten kerran, että muuan Erik Valkama, jonka ammattimaisuutta voisin arvostaa, musiikkia en niinkään, vaihtoi keikalla kielen samalla, kun lauloi biisiä. Eli ei se niin vaikeaa voi olla ;)

Keikalta ei pitänyt lähteä kesken kaiken taksilla Fazer-musiikkiin kielen vaihtoon? Aika eto peli soittajaksi on sitten Valkama. Epäilen sopimusta paholaisen kanssa.

soittaa 437 ääntä sekunnissa, vaipuu transsiin ja jumalan lähettämät kotkat nostavat maallisen majansa permamenttipehkosta taivaan lakeuksiin palvottavaksi

Tää ny ei sinänsä liity tähän, mutta aiheeseen kuitenkin.

Voi jeesus että on perseestä se että yhdistetään se monta ko nuottia ehtii soittaa aikayksikössä siihen kuinka hyvä kitaristi on. Hyi vittu sentään.

Voi jeesus että on perseestä se että yhdistetään se monta ko nuottia ehtii soittaa aikayksikössä siihen kuinka hyvä kitaristi on. Hyi vittu sentään.
Vaikka ymmärrän kommentin varsin hyvin, niin haluatko määritellä "hyvän kitaristin" jollain tapaa tuon lisäksi? Toisi sisältöä keskustelulle huomattavasti enemmän kuin edellinen.

Sisältöä: harva kitaristi vetää hevijutut niin puhtaasti, mitä Yngwie vetää plektrakädellä. Minä pidän sitä ainakin jonain mittapuuna, sikäli mikäli sellaista haluaa pitää.

No sen verran voin alustaa vielä tuota flokallisen kitaran kielten vaihtoa että lähdin aikoinaan kylmiltään yrittämään ja en tiennyt että pitää laittaa joku tuki tukemaan tallaa samalla kun irroittaa kieliä. Samalla säädöllä oli tarkoitus vaihtaa virettä standardista D:hen eli asteen matalampaan. Jousia säätäessä nylppääntyi jousia säätelevä ruuvi ja lopputuloksena olin saanut kielet niin kireälle että vetivät tallaa "ylöspäin". Luovutin ja vein huoltoon ja päätin etten koskaan enään edes yritä.

Olin siis jotenkin siinä uskossa että kielten vaihto tehdään lähes samalla tavalla kuin floikattomaan kitaraan. Olin väärässä. :D

Tää ny ei sinänsä liity tähän, mutta aiheeseen kuitenkin.

Joo, minunkin mielestä tuo on liian vähän: pitäisi olla 1000 nuottia puolessa sekunnissa. Tuo aiempi lukuhan oli vielä "realistinen" ja siksi viestiä joku lukee näköjään kuin autisti ilmeitä.

Keikalta ei pitänyt lähteä kesken kaiken taksilla Fazer-musiikkiin kielen vaihtoon? Aika eto peli soittajaksi on sitten Valkama. Epäilen sopimusta paholaisen kanssa.

Ei kielenvaihto vielä virtuoosia tee, mutta kertoohan tuollainen suvereeni puolen minuutin kielen vaihto biisin aikana lauleskellessa jostain kuitenkin.
Itse otan ennemmin varakitaran mukaan, harvoin noita kieliäkään katkeaa.

Enpä tiedä, että onko mulla oikeutta tähän ketjuun kommentoida koska ei taitu kuin Smoke on The water ja muutamat perussuomipopit (hyi!) akkarilla, mutta anyway. Kitaristeja on tullut faniteltua koko pienen reilun 30-vuotisen eloni ajan ja etenkin noita metalliosaston hemmoja. Blackmore, Rhoads, Dimebag, Ynkkä, Gilbert, Vai, Satriani, Johnson jne. ovat lähellä sydäntä. Muista genreistä etenkin David Gilmour, Gambale ja S.R.V niitä kirkkaimpia nimiä meikälle. Erityismaininnan annan kuitenkin (melkein) kaikille Shrapnel-lafkan levyttäneille artisteille (Macalpine, Moore, Tafolla, Cacophony, Fredianelli jne.)! Upeata matskua lafka julkaisi uransa alkuvuosina.

Nyt kuitenkin viimeaikoina on kovastikin iskenyt heavy-osastolla erään japskibändin kitaristi. Omasta mielestäni kovin hevikepittäjä Japanista sitten Loudnessin Akira Takasakin. Bändi on Galneryus (Japanin Stratovarius, räikeästi kärjistäen) ja sen kitaristi Syu. Ukolta taittuu kyllä kliseisesti kaikki perushevihemmon likkimaneerit, mutta erityisesti ainakin meikän puukorvaan toimii ukon hieno melodisuus kaiken tilun keskellä. Mie tykkään. Tsekatkaa kokonaan (jos jaksatte) tämä jonkun himofanin koostama 26 minuuttinen livekooste tyypistä ja sen ESP:stä :rock:(mulle etenkin reilut vikat 6 minsaa kaikkine Tsaikovski-referensseineen pelittää melkoisesti) Älkääkä antako alun halvan täppingin hämätä... :):

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mää en jaksa selata koko ketjua läpi, mutta joku voi varmaan vastata, että käsitteleekö kaikki liki 50 sivua pelkkiä tiluttajia tms?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En itsekään jaksanut koko ketjua läpi selata, mutta eiköhän täällä muitakin ole käsitelty kuin "tiluttajia". Tässä mun mielestä paras kitarasoolo ever:

Ja jos samantyylistä settiä muilta artisteilta haluaa tsekata, niin suosittelen Marillionin Steve Rotheryä tai vähemmän tunnetun Pendragonin loistavaa Nick Barrettia:

tai tästä 8:30->
[video=youtube_share;r2nCQtGHrCQ]http://youtu.be/r2nCQtGHrCQ[/video]

Mutta, jos "ei tiluttajilla" tarkoitetaan kitaristeja mallia Olli Lindholm/Pate Mustajärvi, niin en osaa valitettavasti auttaa... :(

Mutta, jos "ei tiluttajilla" tarkoitetaan kitaristeja mallia Olli Lindholm/Pate Mustajärvi, niin en osaa valitettavasti auttaa... :(

Sitten ollaan kyllä vähän hukassa, koska ne on laulajia. Tai siis Lindholmi on ennemminkin "laulaja", toisin sanoen ihmisvuvuzela.

Kyllä mää arvostan kitaransoitossa monenlaisia juttuja, Dave Lindholmin minimalistisuudesta Brian Setzerin kautta johonkin Carcassin Michael Amottiin, ja nykyisemmin Bill Steeriin. Pisti vaan silmään, ku muutamalla sivulla höpistään vaan Hammetista, ja joistain powermetalhöpinöistä. Kuitenkin oon kuunnellu sen verran myös punkkia, että usein riittää hyvään biisiin kolme sointua, ilman yhtään vitun paskaa sooloa. En osaa enkä välitä silleen glorifioida kitaristeja. Ennemmin biisintekijöitä, jos joitain on pakko jalustalle nostaa.

Sitten ollaan kyllä vähän hukassa, koska ne on laulajia. Tai siis Lindholmi on ennemminkin "laulaja", toisin sanoen ihmisvuvuzela.

Kyllä mää arvostan kitaransoitossa monenlaisia juttuja, Dave Lindholmin minimalistisuudesta Brian Setzerin kautta johonkin Carcassin Michael Amottiin, ja nykyisemmin Bill Steeriin. Pisti vaan silmään, ku muutamalla sivulla höpistään vaan Hammetista, ja joistain powermetalhöpinöistä. Kuitenkin oon kuunnellu sen verran myös punkkia, että usein riittää hyvään biisiin kolme sointua, ilman yhtään vitun paskaa sooloa. En osaa enkä välitä silleen glorifioida kitaristeja. Ennemmin biisintekijöitä, jos joitain on pakko jalustalle nostaa.

Mjoo, tiedän kyllä, että Olli ja Pate eivät ole kitaristeja. Kunhan vaan kärjistin hiukan, koska joskus hemmoilla on akkarit kaulassa roikkuneet. :) Hyvä, kun Setzerin mainitsit. Brian on kieltämättä yksi niistä legendaarisimmista hemmoista, jotka ovat kitaran kaulaan laittaneet. Ei jätä paljoa kysyttävää, jos esim. tsekkaa jotain Setzer Big Bandin Japanin 2002 livejuttuja tubesta. Ukolla on kyllä sellainen soundi kitarassa että ei paljoa säröllä mokia peitellä (Hammett krhmm... :)) "Sleepwalk" , "Guitar rag" tai "I Won't Stand in your way" eivät todellakaan jätä paljoa kysyttävää. Ja mitä punkkiin tulee, niin eikös Klamydian Jokisen Vesku jossain vanhan levyn kansivihkossa todennut, että: "kolmea sointua on vaikee soittaa, varsinkin jos ei osaa soittaa..." :D

Ja kyllä. Oli tuo Klamydia-vaihekin henk. koht. nuoruudessa sen verran iskevä, että tuli bändi jokusen kerran livenäkin nähtyä. Siittiöt sotapolulla-levyn jälkeen tosin into hieman lopahti muutenkin punkkiin... Ramoja tulee tosin melko säännöllisesti luukuteltua tänäkin päivänä. Jotenkin vaan Ramonesit sopii kohtalaisen hyvin treenimusaksi.

Setserihän on aivan kurko omassa genressään...ja osaa paitsim soittaa mysö esiintyä ilman kieliin ja kenkiin tuijottelua. Lindholmi vetää kans "minimalistisuudessaan" yhden kovimmista sooloista koskaan esim. The worldillä tai Pienessa ja hennossa otteessa.

Hammetti ei ikinä ole ollut mikään kova tekijä eikä arvostettu edes hevikitaristien keskuudessa. Senkun opettelee pentatonisen asteikon ja laittaa wahwahin väliin niin on aivan hammettina. No...onhan sillä toisaalta oma tunnistettava tyylinsä, että siitä täytyyy aina antaa tunnustus. Siihen ei nimittäin moni pysty.

Jostain syystä rupes äsken taas pyörimään mielessä, että pitäs hommata 12-kielinen akkari. Oon miettinytkin asiaa kyllä vuosikausia. Siitä aasinsiltana Stevie Ray Vaughnin suht asiallinen veto 90-luvulta.

Toi oli parempi kuin eka. Taas toi pääriffi oli hyvä, oikeastaan tällä kertaa helvetin hyvä. Onko teillä tyylinä laskea noi säkeistöt ja kertsit tommoiseksi keskitempoisiksi, kun biisit rullaa aina alussa helvetin hyvin ja noi pääriffitkin ovat olleet hyvin asiallisia? Mulla tuli tosta sama fiilis, kuin siitä ekasta, että alussa oli pirun hyvä meno, mutta se jälleen vähän laski laulun alkaessa.

Toi oli parempi kuin eka. Taas toi pääriffi oli hyvä, oikeastaan tällä kertaa helvetin hyvä. Onko teillä tyylinä laskea noi säkeistöt ja kertsit tommoiseksi keskitempoisiksi, kun biisit rullaa aina alussa helvetin hyvin ja noi pääriffitkin ovat olleet hyvin asiallisia? Mulla tuli tosta sama fiilis, kuin siitä ekasta, että alussa oli pirun hyvä meno, mutta se jälleen vähän laski laulun alkaessa.

Ei oo sinänsä mitään "tiettyä" kaavaa millä noita biisejä rakentelen, ehkä niistä on nyt tupannut tulemaan vähän jonkinlaiseen kaavaan kangistunutta. Pitääkin pistää korvan taakse ja pitää meno sitten alusta loppuun asti kovempana :)
Kiitos palautteesta

Täs oma lemppari. En oo vielä kuullu toista jolla ois yhtä laaja repertuaari.

Ja se pakollinen Jordan

Nyt on tullut opeteltua Bachin BWV Doublea, aika pirullinen opeteltava vaikka olen kitaraa jo kuutisen vuotta rämpytellytkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom