Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitihän se itekki jotain väsätä pitkästä aikaa. Nyt ruvennu kiinnostaa enemmänki tuo tuottamispuoli (miksaus yms.) ja siinä sitä onki sitte taas opettelua..
Ongelmana itellä on se ettei monestikkaa näitä jaksa viedä kunnialla maaliin saakka vaan alkaa jossain välissä proggista oikasee sieltä mistä aita on matalin.
Liekkö siksi ku omaksi ilokseen näitä lähinnä tekee, vaikka oishan se nyt kivempi itekki kuunnella jos jaksais panostaa :D

https://soundcloud.com/dehemic/ginga-nagareboshi-gin

Pitihän se itekki jotain väsätä pitkästä aikaa. Nyt ruvennu kiinnostaa enemmänki tuo tuottamispuoli (miksaus yms.) ja siinä sitä onki sitte taas opettelua..
Ongelmana itellä on se ettei monestikkaa näitä jaksa viedä kunnialla maaliin saakka vaan alkaa jossain välissä proggista oikasee sieltä mistä aita on matalin.
Liekkö siksi ku omaksi ilokseen näitä lähinnä tekee, vaikka oishan se nyt kivempi itekki kuunnella jos jaksais panostaa :D

https://soundcloud.com/dehemic/ginga-nagareboshi-gin

Okei, vastaanpa itelleni sitte :)

Rummut liian pinnassa, komppikitara miksattu puuroksi vaikka ei varsinaisesti kovin tärkeässä roolissa ko. kappaleessa olekkaan. Basso pitäs kompressoida paremmin. Toinen liidi miksattu kuulostamaan melkeen synalta, siihen parempi raw soundi + miedompi miksaus.
Kuten joku jossain foorumilla totes että kitara on yks vaikeimpia instrumentteja miksata ja ottaa prosessoinnin todella huonosti, ehkä ymmärrän häntä nyt taas hieman enemmän :)

Ja joo, liekkö tämän threadin itsetarkotus edes olla mikään "arvostele mun piisi" joten sitä sivutessa kerrotaan nyt sitten omat taustat.

Yli 15v. enemmän ja vähemmän aktiivista kitarointia, biisin tekoa ja omaksi iloksi äänitystä. Muutama (kaveri)bändi on matkan varrella koettu mutta liian löysin rantein suhtautuu hommaan ehkäpä jotta mitään enemmän vakavaa saisi aikaiseksi. Soittotaito soittomäärään nähden on olematon johtuen varmaan siitä että tekniikkatreenit kääntyy aina improvisaatioksi joka johtaa yleensä riffikehittelyyn, äänittelyyn jne. Tavoite ei ole koskaan ollutkaan mikään tiluttelia mutta pakko myöntää että ei siitä teknisestä osaamisesta kyllä haittaakaan olisi.. EOS. voiko asialle enää tehdä mitään vaikka haluaisi fysiologisista syistä mitä on taidettu tässä ketjussakin puida jossain välissä.

Soittoa takana jotain 12-13 vuotta. Dream theater oli se viimeinen ärsyke homman aloittamiseen.
Tiedä sitten jaksaisinko tätäkään kirjoittaa mutta tässähän pääsee röyhkeästi promoamaan omia tuotoksia niin laitetan nyt tännekin.

Eihän me tätä bändiä koskaan perustettu, meille vaan alkoi jengi tarjoamaan keikkaa väkisin, parhaille (perjantai, lauantai, juhlat jne.) päiville ja mestoille niin niitä tässä on nyt tyytyväisenä soitettu. Esim baarikeikoille ei edes suostuta jos ei ole viikonlopulle tai vastaavalle, kunnolliselle päivälle. Hyvin on asiat, ei voi valittaa :)

Soitetaan rock/pop/punk/elokuvamusiikkia ja vaikka sitten tangoa.. eli ihan mitä sattuu.
Kokoonpano haitari/solisti ja kitara. Levylle bassoa ja pientä rumpuakin luultavasti. keikoillakin jotain rumpua. Joskus.

Tässä nyt kuiteskin yksi näyte. Mun olohuoneessa nauhittu. Laitteistona zoom h2, ei muuta. Eikä ole käsitelty mitenkään, raakana soitettiin narulle.

(Nämä on siis näitä meidän omia sävellyksiä, vaikka covereitakin soitetaan paljosti keikoilla)

Sanat on (Minun ja monen muunkin mielestä) suht hyvät, niin laitetaan nyt nekin tähän vielä:

TUMMUVA MAA

olenko enää olemassakaan
onko kadonnut toivo viimeinen päältä maan
olihan se aikanaan kauniiksi kaavailtu
huolella suunniteltu

minä olen se tummuva maa
joka jalkojenne alla lahoaa
minun päälleni et voi rakentaa
mutta saan kaiken kasvamaan

tekisitkö kaiken uudestaan
sytyttääksesi sen palamaan
olen sinun liekehtivä unelma
et voi minua omistaa

koti olin sulle hetken aikaa
sattuu, en voi sua unohtaa
kylvät pinnalleni siivin vapaan unelman
valot siivillä ajat kultaa
sulle lupaan, sen lupaan

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Säveltäjille tuli sellainen kysymys mieleen että mitenkä haette inspiraatiota biiseihinne ja miten biisin työstö kulkee alusta loppuun? Itsellä on sellainen ongelma että väkisin en koskaan saa tuherrettua mitään, vaikka päässä pyörii koko ajan riffejä ja melodia pätkiä. Esim vessassa istuessa saatan kehittää kokonaisen biisin pään sisällä ja istunnon jälkeen kun yritän nauhoittaa tai tabuttaa sen, kaikki on hävinnyt mielestä. Tässä se ongelma aina tulee: jos on nauhuri valmiina ja kitara kädessä, mitään ei synny. Jos olen ulkoilemassa tai muuten vain mietiskelemässä, niin kokonainen biisi voi syntyä siltä istuimelta, mutta nauhoittamiseen mennessä kaikki unohtunut. Olen kokeillut hyräillä esim tiettyä ideaa puhelimen nauhuriin, mutta jotenkin luovuus häviää ja aivot nollaantuu kun tuosta pitäisi jatkaa kitaralla tai guitar prolla. Kunpa aivoissa olisi nauhuri jonka voisi käynnistää ja kuunnella ideat jälkeenpäin :D

Ja nyt te muut...
Itellä lähtee yleensä silleen, että randomisti vaan rämpyttelen jotain ja sitten saan jonkun idean. Tämä voi tapahtua vaikka leffaa katsoessa. Se yleensä inspiroi tekemään muita riffejä/melodioita. Sitten kun on kasassa sellaset 3-4 riffiä/osaa niin laitan klikin päälle ja äänitän ne. Suurin osa näistä ei koskaan valmiiksi asti tule, mutta en pahemmin stressaa siitä, että nyt ois pakko saada jotain valmiiks. Tulee jos on tullakseen.

Biisit kasataan reeniksellä bändin kesken. Jammaillaan ja sovitellaan riffejä. Mutta me soitetaankin melko yksinkertasta riffipohjasta musaa.

Asiaa tuolla ei ole montaa hetkeä, mutta hauskaa höpinää muuten :)

muoks. niin noita ton opetuspätkiä on tuolla enemmänkin, tuo oli vaan nappastu jostain keskeltä, kun sattui silmään.

Aloitteleva kitaristi ilmottautuu. Mä en ole musikaalinen ja en saa biiseistä irti sointuja tai edes monesti miten pitäisi rytmiä rämpytellä. Nettimatsku on myös mitä on. Noi alla olevat kirjat on auttanut mua todella paljon ettei motivaatio ole kadonnut homman ja oman lahjattomuuden mahdottomuuteen.

Tammikuun alusta on rämpytelty ja ei varmaan 2vk edestä ole tullut taukopäiviä väliin :) Eli joka päivä edes jonkinverran treeniä. tosin se auttaa, että työpaikalla on kitaraa ja bassoa niin voi tauolla rämpytellä, jos ei vaikka kotona kerkeä harjoitella.

BS-000 ? Beginner's Songbook Index | free guitar lesson from justinguitar.com
PR-105 ? The Justinguitar Rock Songbook | free guitar lesson from justinguitar.com

edit. Ja se on kyllä epäreilua miten paljon helpompia duunin sähkökitarat on soittaa kuin oma akustinen teräslangoilla. Mutta kaipa toi akustisen säätäminen on silti järkevämpää. Tuleepaahan ainakin tekniikka ja näppien voimat kovemmaksi.

edit. Ja se on kyllä epäreilua miten paljon helpompia duunin sähkökitarat on soittaa kuin oma akustinen teräslangoilla. Mutta kaipa toi akustisen säätäminen on silti järkevämpää. Tuleepaahan ainakin tekniikka ja näppien voimat kovemmaksi.
Onhan akustinen erilainen ja raskaampikin soittaa kuin sähkäri, siitä ei pääse mihinkään, mutta muuten toi on vähän kaksipiippuinen asia tuo "raskaammalla" tai "huonommalla" kitaralla reenailu. Kyllähän akkarilla soittelu varmasti jämäköittää osaltaan soittotekniikkaa, mutta sen päälle on nää sähkärille ja akkarille ominaiset jutut, jotka pitää kyllä opetella ihan oikealla instrumentilla. Lisäksi jotkut akkarit ja sähkäritkin on niin paskoja, ettei niillä ole mitään tekemistä oikean soittamisen kanssa :) Kielet on metrin korkeudella, nauhat särisee ja niin edelleen, eikä tällaisella harjoittelussa ole enää oikein mitään mieltä.

Mä olen kyllä sitä koulukuntaa, että aluksi voi treenata vähän huonommillakin vehkeillä, koska silloin ei ole oikein tavallaan tietoa paremmasta. Ei ole vielä teknisiä edellytyksiä ottaa niistä paremmista vehkeistä irti sitä, mitä ne tarjoaa. Mutta kyllä noita soittimia kannattaa pikku hiljaa parantaa laadukkaampiin, koska turhaan omaa kehitystään jarruttaa silläkään, että soittelee loputtomiin jollain ritsalla, josta ei irtoa kaikkea, mitä muuten kitarasta irti saisi.

Lisäksi kun rupeaa olemaan vähän ymmärrystä eri kitaroista ja siitä, miltä niiden haluaa soundaavan, niin on paljon paremmat edellytykset lähteä metsästämäänkin mieleistä instrumenttia.

Onhan akustinen erilainen ja raskaampikin soittaa kuin sähkäri, siitä ei pääse mihinkään, mutta muuten toi on vähän kaksipiippuinen asia tuo "raskaammalla" tai "huonommalla" kitaralla reenailu. Kyllähän akkarilla soittelu varmasti jämäköittää osaltaan soittotekniikkaa, mutta sen päälle on nää sähkärille ja akkarille ominaiset jutut, jotka pitää kyllä opetella ihan oikealla instrumentilla. Lisäksi jotkut akkarit ja sähkäritkin on niin paskoja, ettei niillä ole mitään tekemistä oikean soittamisen kanssa :) Kielet on metrin korkeudella, nauhat särisee ja niin edelleen, eikä tällaisella harjoittelussa ole enää oikein mitään mieltä.

Mä olen kyllä sitä koulukuntaa, että aluksi voi treenata vähän huonommillakin vehkeillä, koska silloin ei ole oikein tavallaan tietoa paremmasta. Ei ole vielä teknisiä edellytyksiä ottaa niistä paremmista vehkeistä irti sitä, mitä ne tarjoaa. Mutta kyllä noita soittimia kannattaa pikku hiljaa parantaa laadukkaampiin, koska turhaan omaa kehitystään jarruttaa silläkään, että soittelee loputtomiin jollain ritsalla, josta ei irtoa kaikkea, mitä muuten kitarasta irti saisi.

Lisäksi kun rupeaa olemaan vähän ymmärrystä eri kitaroista ja siitä, miltä niiden haluaa soundaavan, niin on paljon paremmat edellytykset lähteä metsästämäänkin mieleistä instrumenttia.

Olet oikeassa, mä vedin turhan rankkaa yleistystä akustisen paremmuudesta aloittelijalle. Mulla on tollanen yamahan 199$ vehje(fg700s), kyl se ihan käypäseltä tuntuu mutta esim. f bar:lla ja muut bar soinnut on tosi raskaita ja vaikeita. Etenkin jos meinaa treenata pitempään kuin pari minuuttia niiden kanssa. Mut pikkuhiljaa paranee ja oppii.

Oma tavoite, kun en tosiaan ole mikään ihmelapsi asian suhteen olisi pystyä vetään akustisella nuotion ääressä rämpyttelyä ja jotain ac/dc:ta sähkiksellä. Eli ei kyllä hirveän korkealla ole tavoitteet, mutta tekemistä riittää silti :)

Ja kaikki vinkit aloittelijalle softista, nettiresursseista, kirjoista jne. on todella tervetulleita. Ja muutenkin, jos on jotain vinkkiä mitä kannattaa tehdä tai välttää niin otan kiitoksella vastaan!

edit. Just nyt on peukun juuri aika kipee D/F#:n harjoittelemisesta. Lihasta puuttuu =D

Olet oikeassa, mä vedin turhan rankkaa yleistystä akustisen paremmuudesta aloittelijalle. Mulla on tollanen yamahan 199$ vehje(fg700s), kyl se ihan käypäseltä tuntuu mutta esim. f bar:lla ja muut bar soinnut on tosi raskaita ja vaikeita. Etenkin jos meinaa treenata pitempään kuin pari minuuttia niiden kanssa. Mut pikkuhiljaa paranee ja oppii.
Ei oo montaa viikkoa, kun kävin siskon luona ihmettelemässä jotain sen 300€:n Yamahaa, jonka se oli ostanut ensikitarakseen. Voi olla aika samaa luokkaa ton kanssa. Siinä ei ollut sen suurempaa ongelmaa soittamisen kanssa, mutta soundi nyt oli mitä oli. Oon jäänyt teknisestä kehityksestä näköjään jälkeen, kun yllätyin, kun ton hintaluokan pelissä oli jo sähköt ja ihan viritysmittarikin.

Heh, mulla on reippaan 700€:n vanha Alvarez ja kyllä tuossakin mainittu F barré on tosi raskas soittaa, ettei se välttämättä hintaluokastakaan ole kiinni. Se tossa mun pelissä eniten oikeastaan jurppiikin. Toi on vaan jostain syystä ruvennut soundaamaan vuosien myötä paremmalle ja paremmalle, niin en ole vielä saanut uusittua kalustoa.

Ja kaikki vinkit aloittelijalle softista, nettiresursseista, kirjoista jne. on todella tervetulleita. Ja muutenkin, jos on jotain vinkkiä mitä kannattaa tehdä tai välttää niin otan kiitoksella vastaan!
Mä oon ehkä vähän huono neuvomaan, kun mulla oli taustalla kymmenisen vuotta toista instrumenttia, teoriaopintoja, yhteissoittoa ja niin edelleen, mutta kyllä mä ihan vaan soitin. Muutaman soittotunnin otin ihan alkuun ja vuoden parin jälkeen vähän lisää, mutta muuten mä vaan kuuntelin musaa ja hain kirjastosta tabeja niihin. Kyllä ne jutut aina aikansa ihmeteltyään sai soimaan niin kuin pitikin. Päälle kyllä vielä tuntitolkulla ihan puhdasta tekniikkatreeniä, kun tällaiseen oli tottunut jo aikaisemmin.

Nythän tilanne on ihan toinen, kun netti on pullollaan vaikka mitä, mutta näistä mulla ei ole oikeastaan mitään kokemusta. Eiköhän täällä joku osaa neuvoa paremmin niissäkin. Parashan on aina se, jos otat muutaman tunnin joltain paikalliselta velholta. Niitä ainakin pitäs riittää siellä teillä päin, jos muistan oikein, että majailet jenkeissä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Kannattaa ehdottomastia hankkia Guitar Pro 5 (ei missään nimessä Guitar Pro 6 imo), jos kitaraa rämpyttelee, joko laillisesti tai ''vähemmän'' laillisesti ;) Ohjelma on palvellut jo about. 5 vuotta ja on aivan loistava väline tabulatuurien tekemiseen/lukemiseen. Ultimate-guitar sivustolta saa ladattua varmaan miljoonia tabulatuureja kyseiselle ohjelmalle, eikä vielä ole tullut biisiä vastaan mistä ei löytyisi kokobändin tabulatuureja :D

Tabeista on joskus hyötyä, mutta kehottaisin opettelemaan a) korvakuulolta soittoa ja b) sointumerkkien ja standardinotaation opettelua. Hankkisin mieluummin Amazing Slow Downerin tai Transcribe!:n biisien hidastamiseen ja luuppaamiseen yms. Nettitabit on usein enemmän tai vähemmän väärin ja kuvitelkaa sitä että korvaa kehittämällä voitte soittaa kappaleita parilla kuuntelukerralla. :D

Nimimerkillä koskaan käyttänyt GP:tä.

PS. Lauri Tähkän "Syyskuun kyy" -rallin bassotabia ei löydy xDD

No nämähän kaikki nivoutuu yhteen. Näissä tablatuurikirjoissa/-vihkosissa (ei niissä ascii-kammotuksissa, mitä netissä pyörii) on aina mukana perinteinenkin nuotitus ja sointumerkit. Tai aina ja aina, mutta hyvin usein kuitenkin. Ei pelkistä tabeista oikein voi opetella soittamaan, kun vähintään rytmin joutuu joka tapauksessa katsomaan jostain muualta. Kuunteleminen on toki toinen vaihtoehto. Sointumerkkien opettelu tulee minusta samalla tavalla siinä sivussa.

En tiedä, ovatko kaikki samanlaisia apinoimaan kuin minä, mutta mä rupesin ihan luonnostaan rämpyttelemään biisien mukana, ja siitä se lähtee menemään pikku hiljaa. Varsinkin sointujen hakeminen muodostuu varsin nopsaan aika iisiksi, kun oppii kuulemaan, miten esimerkiksi tietyt avoimet soinnut soi tai miten jotkut perinteiset sointukierrot menee ja niin edelleen. Sooloja sun muita joutuu hakemaan pienemmissä pätkissä ja tämä vaatii ehkä vähän enemmän kärsivällisyyttä, mutta samalla tavalla tähän harjaantuu ajan myötä.

Nää kehittyy tavallaan niin, että päässä syttyy lamppu, että "hei, mähän oon kuullut tän aikaisemminkin siinä ja siinä" ja mitä useammin näin käy ja näitä linkityksiä uusien ja vanhojen juttujen välille syntyy, sitä helpompaa kaikkien uusien biisien sun muiden hakeminen on.

Tabeista on joskus hyötyä, mutta kehottaisin opettelemaan a) korvakuulolta soittoa ja b) sointumerkkien ja standardinotaation opettelua. Hankkisin mieluummin Amazing Slow Downerin tai Transcribe!:n biisien hidastamiseen ja luuppaamiseen yms. Nettitabit on usein enemmän tai vähemmän väärin ja kuvitelkaa sitä että korvaa kehittämällä voitte soittaa kappaleita parilla kuuntelukerralla. :D

Nimimerkillä koskaan käyttänyt GP:tä.

PS. Lauri Tähkän "Syyskuun kyy" -rallin bassotabia ei löydy xDD

Juu ei tuoltakaan ihan kaikkea löydy, mutta ns. ''isojen'' bändien tabulatuurit löytyy aina lähes virheettömästi. Guitar pro on muutenkin kätevä ohjelma jos omaa musiikkia pyrkii tekemään, oppii hyvin tabulatuurit, nuotit ja merkit yms. Samalla ohjelmalla voi exportata kaikki soittimetkin .midinä, jos niitä jossain tarvitsee.

Tuosta korvakuulosta sen verran että kannattaa ehdottomasti treenata. Korvakuulolla tuli treenattua lähes koko Iron Maidenin discografia silloin, kun ei tabulatuureista ja softista vielä tiennyt mitään :D Ja onhan se nyt kiva välillä kitara sylissä heittää vaikka kaverille että ''Pistäs joku biisi soimaan niin vedän sen sulle samantien'', ja pikaisen kuuntelun jälkeen hakea sormitukset kaulalta ja alkaa rämpyttelemään! ;)

Nuottien tekemiseen käytän Sibeliusta ja äänittämiseen, midi-ohjelmointiin ja miksaamiseen Logic Pro:ta. Joten ei tarvetta Guitar Pro:lle :)

Moi. Osaisikos kukaan soittaa tuota alun kitaranäppäilyä? Omaan korvaan kuulostaa tosi kivalle, ja olis mukava osata itsekin. Oon vain niin vasta-alkaja ettei samaa ääntä saa irti :D

Kuulostaa slidella soitetuksi näin äkkiseltään (eli semmoinen lasinen tai metallinen putkenpätkä, joka tulee sormeen ja jolla saa tommosta "liukuvaa soundia"). Sinne päin voi vetää ilmankin. Äkkiä tuon tuosta haki. Kui?

MV5BMTcyMzIxMzE5N15BMl5BanBnXkFtZTcwNzk4ODU3OA@@._V1_SX214_.webp

Tänään klo 2100 Yle Teemalta dokkari :

Jason Becker: yhä elossa (Jason Becker: Not Dead Yet)

"Jason Beckerin ura oli nousukiidossa vuonna 1990. 19-vuotias virtuoosimainen hevikitaristi oli liittynyt David Lee Rothin yhtyeeseen ja valmistautui maailmankiertueeseen. Suunnitelmat katkaisi kova diagnoosi: ALS-tauti ja elinaikaa korkeintaan viisi vuotta. Becker ei kuitenkaan luovuttanut."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom