Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Akustiseen/sähkökitaraan vai molempiin?
Suosittelen käymään tunneilla jos vaan aikaa/rahaa (ei se niin kallista ole) löytyy. Eihän sitä ihan heti tajuakaan mitä nuottien osaaminen hyödyttää, mutta huomaamattaan oppii paljon rytmistä, säestämisestä sekä kun osaa nuotit, osaa soittaa myös pianoa (helpohkosti) ja muita soittimia.
-> kansalaisopistolta löytyy kursseja (itse olen kaksi vuotta käynyt eikä kaduta)
Toisaalta hauskin ja myös todella hyödyllinen tapa kehittyä on etsiä soittokavereita. Ei siis tarvi olla bändiä perustamassa, vaan jammailukin kehittää. Väittäisin mutullani, että huonoimmat mahdollisuudet kehitykselle on yksin makuuhuoneen sängynreunalla soittaesssa.
Osaako joku suositella jotain hyvää ja halpaa kitaraviritintä, jolla onnistuisi myös muut kuin perus E-vire?
Lataa APtuner, hyvä ja ilmainen viritin softa. Käsittääkseni tarkempikin kuin normi 20e mittarit. Keihäs vaan kiinni koneeseen ja virittämään.
Kysytääs tässä samalla sitten, että millä välineillä tuo kitara kannattaa koneeseen liittää? En ole koskaan moisia omistanut, joten ei mitään käryä.
Taitaa olla ihan niin simppeliä, että liität kitarakaapelin plugin avulla tietokoneen äänikorttiin(siihen punaiseen kuulokeliitentäpaikkaan). Maksaa varmaan pari euroa.
http://www.electronicsnmore.com/images/caa18.gif
Entä jos haluaa ihan soittaa sitä kitaraa koneeseen kytkettynä? Eli tietokone toimisi kuten vahvistin efekteineen? Riittääkö pelkkä softa?
En usko, että signaali on tarpeeksi hyvä jos kitaran ja äänikortin välissä ei ole mitään. Vain virittäminen onnistuu. Jonkinlainen etuaste olisi paikallaan ja sitten se softa siihen päälle. Tähän voi joku toinen vielä tarkentaa.
Biisivalintani tässä coverissa(vaihteeksi) oli Nothing else matters. Ja kokemusta soitosta kohta kahdeksan kuukautta. Vielä kun saisi kunnon vehkeet, että saisi vähän edes laadukkaampia videoita.
Tällä kertaa soittopelinä varsin kelpo Fender. Olen tosin alkanut kallistua klassisen kitaran puolelle enemmän, se kun tuntuu sopivan käteen paljon paremmin. Seuraavat hankintani kitaroinnin saralla ovat kunnon mikki äänitykseen, sekä kokopuinen kunnollinen klasari.
Tässä linkki:http://www.youtube.com/watch?v=4tc0rlIVQ04
Jos haluaa verrata, tässä on linkki samasta biisistä kaksi kuukautta aiemmin: http://www.youtube.com/watch?v=VHlGYwIwlAA
Ainakin mun korvaan soitto oli ihmeen varmaa ja sulavaa tolla kokemuksella. Siistiä nähä muutenki muitaki klassisemman kitaran soittajia. Tosta biisistä ois varmaan luonnollinen jatkumo Stairway to Heaven :iin ja Tears in Heaven :iin mutta tarkemmin musamakuas tietämättä en mee mitää ehdottelemaan. Mikkinä voin suositella nauhuria, joka on kieltämättä kalliimpi vaihtoehto kuin tietokonemikit, mutta halusin panostaa vähän nauhotukseen, että voi sitten vanhana kiikkustuolissa kuunnella, mitä on tullut oikeen nuorena tehtyä. Mulla tosiaan Zoom H2, joka tällä maksaa ilmeisesti about 175€. Pistän vielä omaa videota, jossa siitä ääninäyte. Suosittelen myös itse tekemään jotain omaa biisiä näppäilemällä jotain sointukuvioita tai mitä vain mikä kuulostaa hyvältä, se on ainakin mun mielestä melkein hauskinta soittamista.
http://www.youtube.com/watch?v=_7WPsNF75xc (ei kannata yrittää katsoa kameraan, se näyttää erittäin tyhmältä)
Kiitos kommentistasi. Teikäläinen näyttäisi videon perusteella olevan jo puoliksi pelimanni, joten se nostaa kommentoitisi arvoa paljon . Stairway to Heavenia olen myöskin harjoitellut, kuten myös Tears in Heavenia. Erilaisia kauniita tunnareita kuten Celine dionin my heart will go on:ta ja Kummisetää.
Tällä hetkellä soitan enimmäkseen Romanssia, joka sujuu harjoiteltavista kappaleistani ehkä kaikista parhaiten tällä hetkellä.(siitä mahdollisesti näytettä tuloillaan, jos saan jostain äänityskalustoa) Työn alla on myös oma sovitus Myrskyluodon Maijasta.
Kaikki nämä biisit(nothing else matters mukaanlukien)sujuvat huomattavasti paremmin klassisella soitettuna ja soivat myös omaan korvaani kauniimmin, siksi seuraava hankintani on parempi klassinen. Ostin ensi kitaraksi perstuntumalta tuon fenderin ja sain sen jälkeen halpisklasarin joululahjaksi ja tykästyin siihen välittömästi. Sorminäppäilymiehiä siis ollaan, plektrasoittoa kuitenkaan unohtamatta. Plektralla soitellaan enimmäkseen Metallicaa, Iron Maidenia, In Flamesia, sun muuta hevimpää matskua.
Pääsääntöisesti kuitenkin soitan näitä hempeilybiisejä, vaikka muuten olen musiikkimaultani hevimiehiä
Edit: Ja on mulla jotain omaakin biisintynkää ollut.
Mä jatkan tästä kanssa lyhyesti. Eihän tekniikka ole oikeastaan mitään muuta kuin työkalu siinä, että pystyy toistamaan ne ideat, mitkä päässä soi, ja jos puhutaan rokkipuolen meiningistä, niin ei se ole niin itsetarkoituksellista kuin klassisella puolella.Nopeus ei ole mikään hyvän kitaristin kriteeri, mutta tietyt perustekniikat pitää olla hallussa.