Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitoksia kommentista! Aika hyvin purettu ja perusteltu kaikki joten mukava lukea palautetta:). Olen samaa mieltä lähes kaikesta. Live-vedoissa oli tarkotuski saada meno näyttämään siltä mitä se on, eli lähinnä kaverin sängyllä kitaran rämpyttelyä:D Lähinnä harjotteluahan nuo ekat biisit on, mutta kova yritys tässä on kokoajan parantaa. Ite oon vaan intissä tällä hetkellä, niin ei kauheesti edistystä missään tapahdu.

En oikein tiedä mitä kitaroinneista tarkoitit, mutta tarkotus ei olekaan vetää mitään alexi laiho -kamaa tai vastaavaa, vaan lähinnä letkeitä lickejä letkeisiin biiseihin, eli ei mitään kitarasankarijuttuja ole haussa:) tiedän että tylsiä ja yksinkertaisian nuo live-lickit on, mutta se on se meikäläisen tämän hetken taso ja sitä yritän kokoajan parantaa:) Ja varsinkin ekaks nauhotettiin helpoimmat biisit, seuraavaks tulee vähän enemmän semmosta pink floyd -tyylisempää kamaa. Mutta jos tarkoitit vaan, että kitaristeina ei olla mitään loistavia, niin ihan oikeassahan sä oot. Ollaan vaan ite innoissaan ku saadaan purkkii edes jotenkuten rytmiin menevä soolo:D

Joka tapauksessa kiitoksia palautteesta ja se otetaan kuuleviin korviin. Hamassa tulevaisuudessa tulee lisää tavaraa ja olis mukava kuulla myös niistä palautetta. Biisit on sitten vähän monimutkasempia ja melodisempia, omasta mielestäni ihan eri tasoa.

En oikein tiedä mitä kitaroinneista tarkoitit, mutta tarkotus ei olekaan vetää mitään alexi laiho -kamaa tai vastaavaa, vaan lähinnä letkeitä lickejä letkeisiin biiseihin, eli ei mitään kitarasankarijuttuja ole haussa:) tiedän että tylsiä ja yksinkertaisian nuo live-lickit on, mutta se on se meikäläisen tämän hetken taso ja sitä yritän kokoajan parantaa:)
Ihan yleisesti kirjoitin, mitä tuli mieleen, kun noita kolmea biisiä kuuntelin. Ei omaa tasoa pidä mitenkään hävetä, mutta jos siltä tuntuu, että oma tekniikka ei anna myöden toteuttaa niitä juttuja, mitä päässä soi, niin silloin treeni on varmaan ihan paikallaan.

Eikä soiton tarvitse olla mitään tuhat nuottia minuutissa kaahausta, vaan ainakin mulle riittää, kun ne jutut mitä vedetään, vedetään puhtaasti ja oikealla fiiliksellä. Niinhän ne väittää, että jokainen osaa soittaa monta nuottia, mutta harva saa yhden nuotin kuulostamaan hyvältä :)

Joka tapauksessa kiitoksia palautteesta ja se otetaan kuuleviin korviin. Hamassa tulevaisuudessa tulee lisää tavaraa ja olis mukava kuulla myös niistä palautetta. Biisit on sitten vähän monimutkasempia ja melodisempia, omasta mielestäni ihan eri tasoa.
Eipä kestä, ja pistäkää ihmeessä. Näitä on aina mielenkiintoinen kuunnella.

Voisivatko minua taitavammat pakkiksen kitaristit suositella, mistä reggae- (ja mahd. funk-)tyylistä komppausta kannattaa alkaa opetella. Osaamiseni tällä alalla perustuu lähinnä takapotkuun. Kitaraa soitettu reilu kolme vuotta ja kansalaisopistossa teoria käytiin kahdessa vuodessa. Pyrin nyt soittamaan vähän mielenkiintoisempia covereita (sovitukseltaan) ja ehkä omassakin musiikissa liittämään jotain reggae-vaikutteita.

Rupeanko kahlaamaan how-to videoita youtubesta vai opettelenko biisien kautta vai miten ois fiksua?

Tee molempia. Katso ensin joku how-to video, josta saat perusteet tyylilajille ja sitten rupea opettelemaan biisejä. Kun pari biisiä on taskussa, etsi vähän kehittyneemmille suunnattu how-to video ja opettele taas muutama biisi ja ala improvisoida itse reggae tyyliin.

Reggae- ja funk-jutut ovat kyllä todella ulkona mun repertuaaristani, mutta kai mäkin voin osaksi kompata tuota ylläolevaa. Ehkä painopistettä voisi pitää biiseissä, ja siinä tapauksessa, jos ei suoraan biisistä (tai sen nuotituksesta) hiffaa, miten joku juttu soitetaan, niin sitten tukeutuu noihin erilaisiin opetusmateriaaleihin. Näkisin, että treenaaminen on mielekkäämpää näin.

Itse en noin yleisesti pidä opetusvideoita hirveässä arvossa soiton opettelussa, vaan tukeudun mieluummin ihan nuotteihin ja omaan korvaan. Minusta ne on opetusmateriaalina lähinnä hankalia, eivätkä usein kovin kaksisia sisällöltään. Voi toki olla, että nekin ovat kehittyneet sitten mun nuoruusvuosien.

Osaavaa soitonopettajaakin kannattaa kanssa miettiä, jos tällainen on mahdollista. Ohjauksen myötä treenaamisesta saa helpommin systemaattista ja tavoiteorientoitunutta, ja kun harjoittelussa on jatkuvasti joku päämäärä ja pulmallisiin juttuihin saa helposti vastauksen, niin homma ei jää niin helposti pyörimään paikalleen.

Itse en noin yleisesti pidä opetusvideoita hirveässä arvossa soiton opettelussa
Siinä vaiheessa videot skulaa jos oppii asiat hyvin apinoimalla. Ite opin nopeesti sillon jos seuraan vierestä miten joku toinen soittaa. Mutta näiden +- 15 soittovuoden aikana en oo tainnu montaakaan biisiä loppujen lopuksi oppia videoiden/ apinoinnin kautta. Vähän hankala sanoo onko videoista välttämättä kauheesti hyötyä myöskään tekniikoiden oppimisessa, kun jokaisella on omat soittotyylinsä.
Loppukaneettini aiheeseen videot; niistä voi saada hyviä idiksiä ja vinkkejä, mutta ei kannata päättömästi niitä seurata.

Siinä vaiheessa videot skulaa jos oppii asiat hyvin apinoimalla. Ite opin nopeesti sillon jos seuraan vierestä miten joku toinen soittaa. Mutta näiden +- 15 soittovuoden aikana en oo tainnu montaakaan biisiä loppujen lopuksi oppia videoiden/ apinoinnin kautta. Vähän hankala sanoo onko videoista välttämättä kauheesti hyötyä myöskään tekniikoiden oppimisessa, kun jokaisella on omat soittotyylinsä.
Loppukaneettini aiheeseen videot; niistä voi saada hyviä idiksiä ja vinkkejä, mutta ei kannata päättömästi niitä seurata.
Niin, eihän soitonopettelu ole minun nähdäkseni alussa oikeastaan mitään muuta kuin apinointia. Ja kyseinen apinointi on vielä kaiken lisäksi pirun tehokas tapa oppia. Mä en ihan tajunnut, että minkälaista eroa sä tarkoitit videoiden ja biisien apinoinnin ja opettajan seuraamisen välillä.

Kyllä joku videokin voi toimia ihan hyvänä apuvälineenä jonkun tekniikan oppimisessa, koska eihän tietyn tekniikan perusidean ymmärtämisellä ole juurikaan tekemistä yksilöllisen soittotyylin kanssa. Video voi tulla kyseeseen juurikin siinä mielessä, että antaa ideoita tyyliin "ai noinkin voi tehdä". Toki paljon parempi on, kun joku näyttää vierestä ja kädestä pitäen, että tee näin.

Ja minusta soittotyyli tulee kysymykseen vasta siinä vaiheessa, kun perusteet on hyvin hanskassa. Hyvää perustekniikkaa ei ole monenlaista. Miellän muutenkin soittotyylin enemmän tietyksi omaksi "tatsiksi" ja mieltymykseksi tiettyihin juttuihin, kuin kovin persoonalliseksi tavaksi toteuttaa jotain soittotekniikkaa. Pieni ero, en tiedä tuliko selväksi.

Moi taas!

Tulinpa jälleen törkeästi mainostamaan omia videoita ja pyytämään jotain (rakentavaa) kommenttia. Kyseinen video on tämän kevään ylioppilasjuhlista, jossa piti mennä soittamaan kylmiltään ja yksin ja se kuuluu vähän alussa. Videon alusta puuttuu myös n. 3 sekuntia, mutta mitään yllättävää ei puutu. Ennen rämpytyskohtaa pitää myös hienovaraisesti säätää äkkiä kitarasta mikkiä pienemmälle kun en omista pedaalia. Ihan kunnialla meni läpi ja joku jotain kehuikin. Kuvanlaatu vähän heikko, mutta parempaa versiota ei uskaltanut laittaa nettiin kun siinä näkyi aika monen ylioppilaan naamat.

Kiitos ja anteeksi:

PS. Soittokokemusta jotain 3-4 vuotta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vuosi tuli täyteen kitaran varressa parisen viikkoa sitten ja sen kunniaksi tein videon. Virheitä löytyy niin äänitys- kuin soittopuoleltakin, mutta niitä hiotaan kovasti.

One year guitar experience part 2: Stairway to Heaven intro ja laulumelodian avutonta tapailua siihen väliin:

Ja lisää pukkaa. Vuoden yhteisen taipaleen kunniaksi Leif wagerin Romanssi J. Mäkelän sovittamana. Halusin soittaa hieman korkeammalta, joten siksi kapo toisella nauhalla:

Ootko ollu tyytyväinen? Kun olen kuullut, että fenderi ei hyviä akustisia tee.

Juu hintaansa nähden erittäin hyvä kitara, muutaman muun soittoystäväni sanoessa samaa. Olen kokeillut muutamaa hintavampaakin kitaraa, eikä yksikään niistä ole soinut niin hyvin, erästä Ibanezia(klassista) lukuunottamatta. Seuraava kitarani(elektroakustinen soololovellinen), jonka pitää sitten jo olla sen verran hyvä, että sillä pääsee riittävän pitkälle, tulee mitä todennäköisemmin olemaan Ibanez. Vasenkätisenä on huono käydä kitarakauppaa. Yksi klassinen Ortega löytyy myös, mutta 3/4 koko on osoittautunut epäkäytännölliseksi. Sekä sitten retkikitarana ikivanha klasari GEWA. Mutta tosiaan, Fender on minusta luotettava merkki akustisen hankinnassa. Tämä on vain minun mielipiteeni, en minä ole mikään asiantuntija näissä että mikä sitten on hyvä ja mikä ei, vasta-alkaja kun olen.

Ootko ollu tyytyväinen? Kun olen kuullut, että fenderi ei hyviä akustisia tee.
Mun mielestäni tossa hintaluokassa se on melkein yksi ja sama, mikä merkki on kyseessä. Hyviä yksilöitä saattaa sattua kouraan, mutta tyyliin parilla huntilla ei kannata odottaa kovin hyväsointista vehjettä olkoon valmistaja mikä hyvänsä.

Ihan ohimennen heitettynä, niin jos naturalia (tai jotakuta muutakin) sattuu kiinnostamaan, niin multa lähtee Alvarezin soololovellinen elekroakustinen uuden tieltä edullisesti, jos meinaat kitaraosastoa päivittää ja tyydyt kompromissiratkaisuun. Uutena taisi kustantaa siinä 650€:n kieppeillä ja helpposoittoinen vekotin kyseessä. Ikää on jonkun verran, mutta kohtelu on ollut jokseenkin huomaavaista, ja teen/teetän sille vielä täysrempan joutessani. Vaihtoon tuo lähtee, kun kaipaan vähän toisenlaista soundia. Jos joku kiinnostuu, niin hinta ei varmaan kenenkään taloutta kaada.

Episodi vuoden täyttymisestä kitaran parissa jatkuu. Jälleen Nothing else mattersin tapailua:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom