Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sitten kysyn palstan kitaravirtuooseilta apua: Onko kellään Creamin Sunshine of your love -kappaleen sointujen tabseja (varsinkin alun jytkettä, kyllä te tiedätte)? Kaikki aiheeseen liittyvät lausunnot otetaan kiitollisuudella vastaan.

Esim. täällä on aika kattava kokoelma tabseja: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/c/cream/sunshine_of_your_love_tab.htm

Haulla kun hakeaa "tab"-muotoisia niin näkee suoraan selaimella ne, eikä tartte mitään ohjelmaa niiden katselemiseen.

Olen Teemu, ja olen kitaristi. Soittokokemusta löytyy tällä hetkellä noin kolme vuotta ja soitto alkaa vahvasti ajautua plektran hylkäämiseen ja sormilla näppäilyyn. Kesällä tuli hankittua ensimmäinen oikea(hko) sähkökitara: Epiphonen Dot (ES335-mallinen) ja ahkerassa käytössä on myös ollut Yamahan akustinen FG700MS, jossa on vaan lumoava soundi. Soittaminen on keskittynyt lähes omien biisien tekoon/soittoon, sillä yleensä jaksan treenata jonkun biisin vain noin puoleen väliin asti (kokonaisia biisejä muistan vain sellaisia, joissa on pelkkiä sointuja). Kansalaisopiston kitaratunneilla on kahden vuoden aikana tullut käytyä ja ei siitä ehdottomasti mitään haittaa ole ollut. Pitemmittä puheitta, tässä vähän näyttöä:

1. Epiphone Dot -demo (eräänlainen tunnelmointibiisi, joka ei saanut mitään kauniimpaa nimeä)
http://www.youtube.com/watch?v=URejDBhlbLE

2. Balladi Karoliinalle (balladi on melko löysä käsite, kuulostaa enemmän etydiltä, mutta minä tykkäsin)
http://www.youtube.com/watch?v=8WrLmCa8dTs

Huoh perkele. Kyllähän minä sen oon tienny, että ei oo meikäläisellä mitään musikaalisuutta tai sävelkorvaa ensinkään, mutta näin sen käytännössä näkee.

Arvelin ottaa itteni kehityksen kannalta ja opetella jotain helppoa korvakuulolta. Aiemmin oon vaan tabuista rämpytelly jotain, enkä koskaan yhtään kokonaista kappaletta etes kunnolla opetellu.

Pelinostalgioissani rupesin tankkaamaan tuommosta sitten: http://www.youtube.com/watch?v=rXMpzJyOf6o&feature=related

Perhana tunteja meni tuota ihan alkua hinkatessa. Eihän siinä ollu kun muutama hassu vitossointu ja jotain hevostelua välissä. Ainakin meikäläisen versiossa, joka kuulostaa sinnepäin omaan korvaan. Totuutta en tiedä, kun ei missään ole tabulatuureja, mistä voisi jälkeenpäin tarkistaa omia aivoituksia.

En tiiä sitten kehittyykö korva näissä hommissa, mutta tällä tahilla taita mennä vuoden päivät eto teeman purkamisessa.

Kysymys: Onko halpa kitara ja kelluva talla tuhoon tuomittu yhistelmä? Tuntuu, että huonosti pysyy vireessä.

Kysymys: Onko halpa kitara ja kelluva talla tuhoon tuomittu yhistelmä? Tuntuu, että huonosti pysyy vireessä.

Kyllähän tuo tahtoo yleensä olla aika tuhoon tuomittu juttu. Halpistalloissa tahtoo väsyä se metalli (huonoa seosta) ja toleranssitkin tekovaiheessa saattaa olla ihan mitä vaan.

Tämähän ei asiaan mitenkään liity, mutta voi elämä kun harmittaa katsella aloittelijoita, jotka ostaa sen 500-700 euroa maksavan uuden kitaran, jossa on todella huonot mikit, joku scheisse lisenssifloikka yms.. Sitten on hetken päästä hirveesti ongelmia vireenpidon kanssa ja kuulostaa kauhealta. Eikä ne ota kuuleviin korviinsa kun koittaa suositella vaikka puolella tuosta hinnasta irtoavaa 80-luvun ibanezia loistomikkeineen, talloineen, puineen ja viimeistelyineen, ihan vaan siksi, että ne on käytettyjä. Hitto, ihan kuin se kitara menis vuosien varrella pilalle, jos sillä normaalisti soitetaan! Noh, ehkä ne ei oo niin heviuskottavia ku yleensä kaikenmaailman suunnikkaat, joilla voi puhkoa kivasti kaverilta tarvittaessa silmät.

Kyllähän tuo tahtoo yleensä olla aika tuhoon tuomittu juttu. Halpistalloissa tahtoo väsyä se metalli (huonoa seosta) ja toleranssitkin tekovaiheessa saattaa olla ihan mitä vaan.
Niin, en tiedä, että miten tekniikka on kehittynyt viime vuosina, mutta mulla on kanssa kokemusta kolmesta kelluvatallaisesta kepistä, ja aika pitkälle toi pitää paikkansa. Pitäisi tosin olla maalaisjärjelläkin selvää, että jos kitarassa on enemmän tekniikkaa, niin ei kannata välttämättä ostaa ensimmäistä ja halvinta, mikä eteen sattuu.

Tämähän ei asiaan mitenkään liity, mutta voi elämä kun harmittaa katsella aloittelijoita, jotka ostaa sen 500-700 euroa maksavan uuden kitaran, jossa on todella huonot mikit, joku scheisse lisenssifloikka yms.. Sitten on hetken päästä hirveesti ongelmia vireenpidon kanssa ja kuulostaa kauhealta. Eikä ne ota kuuleviin korviinsa kun koittaa suositella vaikka puolella tuosta hinnasta irtoavaa 80-luvun ibanezia loistomikkeineen, talloineen, puineen ja viimeistelyineen, ihan vaan siksi, että ne on käytettyjä. Hitto, ihan kuin se kitara menis vuosien varrella pilalle, jos sillä normaalisti soitetaan! Noh, ehkä ne ei oo niin heviuskottavia ku yleensä kaikenmaailman suunnikkaat, joilla voi puhkoa kivasti kaverilta tarvittaessa silmät.
Mä melkein lähtisin nykyisellään suosittelemaan alkuvaiheen kitaraksi jotain muuta, kuin kelluvatallaista hevi-ihmettä. Vaatii jokseenkin paljon itsekuria opetella kunnon vibra ja muutenkin jämäkkä tekniikka, jos käsi meinaa väkisin hakeutua kammelle, kun tarvii vähänkään jotain tehdä.

Se kiinteä talla ei myöskään anna dempatessa, yms. yhtään periksi. Eli sopii siinäkin suhteessa aloittelijalle huomattavasti paremmin. Myös virittäminen, säätäminen, kielten vaihto, yms. puuha on huomattavasti helpompaa.

Peavey 5150 vs. Bugera 6262

Onkos kellään henk koht. kokemusta otsikonmukaisista kitaranupeista?

Itse sain eilen testattavaksi tuon Peaveyn 5150 II:n. Varsin makeeltahan se kuulosti vaikka ei nyt sen kummemmin lähdetty edes testailemaan mitä vehkeestä saa irti.

Vaikka tuota nuppia kyllä himoitsen, niin mun käytössä siinä menee kyllä hyvä vehje hukkaan, koska treenataan tosi harvoin eikä keikkojakaan näillä näkymin ole edes tiedossa. Lisäksi soitetaan pääasiassa punkkia niin laite on kyllä auttamatta turhan hifi :D Hintaa tuolla on kuitenkin käytettynäkin n. 1000€.

Eli mahdolliseksi vaihtoehdoksi olen miettinyt Bugeran 6260/6262. Käsittääkseni "kopio" tuosta SISO:sta ja jopa ihan laatu osista kasattu. Hintaakin uutena yli puolet käytettyä SISO:a vähemmän... Tätä vaan ei ole mahdollista päästä testailemaan, eli jos jollain on kokemuksia ko. vehkeestä niin kertokaapa ihmeessä.

Mun henk.koht. vaatimukset nupille on:
- helppo säätää ja käyttää, eli ei mitää miljoonaa nupikkaa, vaan piuha kiinni ja menoks!
- muhkee särö, sellanen jolla vähän raskaampaakin musiikkia passaa soittaa, ei pelkkää punkkipoppia

Itellä kokemusta muutaman kk:n ajalta 6260:sta. Hintaan nähden kyllä hyvä hankinta ollut, kliini saundi vähän sieluton ja leadista ei toistaiseksi kokemusta ihan kauheasti. Bugerasta puhuttaessa nousee aina laatukysymykset pinnalle, mut ite säästynyt ongelmilta ainakin toistaiseksi. Soittanut suurimman osan crunchilla komppaillen rockia ja raskaampaa progea. Cleanin lisäksi moitteita saa multa kanavien vähyys. Clean ja crunch kun löytyy samalta kanavalta.

Voisin muuten luopua tosta uudenveroisesta nupista mikäli kiinnostusta löytyy..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itse tein sen virheen että ostin ihka ekan sähkökitaran lisenssi floikalla, kyllähän kitara vireen piti kun sai tallan säädettyä kohdalleen.tulihan se josain vaiheessa blokattua kun e jaksanu ainaista säätämistä. kyllä seuraavat kitarat on kiinteätallaisia ellei ole varaa johonkin jenkki jacksoniin aidolla floikalla.

Onkos kellään henk koht. kokemusta otsikonmukaisista kitaranupeista?

Itse sain eilen testattavaksi tuon Peaveyn 5150 II:n. Varsin makeeltahan se kuulosti vaikka ei nyt sen kummemmin lähdetty edes testailemaan mitä vehkeestä saa irti.

Peavey 6505+ on täysin sama peli kun 5150 II. Sellasesta ei joudu tai kannata maksaa käytettynä kuin max. 850:iä. 6505 (eli 5150:n nykyversion, täysin sama peli) saa käytettynä max. 750:iin. Vähän kun kyttää muusikoiden netin toria, niin löytyy.

Bugerasta mulla ei oo mitään kokemuksia. Mä ostaisin ite kuitenkin n.100 kertaa mielummin suunnilleen samanhintaisen Englannissa valmistetun Laney merkkisen putkistyrkkarin.

Edit: Peavey 5150/6505:ssa ja 5150 II/6505+:ssa on sitten sysipaska cleani. Mutta näitä tuskin kukaan ostaa puhtaan saundin takia...

Kitaristi olen, enemmän tai vähemmän.

Peavey Predator 7-kielinen
MicroCube

Koneella:

IK Multimedia: Amplitube Metal, Amplitube 2 & 3

Toontrack Ezdrummer, lisäosa Drumkit from Hell.. tulee vielä -> EZX Metalheads

Eipä muuta, jatkakaa!

Tässä on uusi akustinen soittovideo. Video myös ilmentää sitä ikuisuuskysymystä miksi soittovideoissa ei yleensä näytetä kitaristin päätä (epämääräisen poissaolevaa tuijotusta). Kommentteja soitosta vastaanotetaan.

PS. soittokokemusta 3 vuotta ja kitarana yamahan FG700MS

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viime aikoina oon saanut isnpiraatiota afrikkalaisesta musiikista. Mun mielestä on tärkeätä imeä vaikutteita erilaisista musiikkityyleistä. Blues ja jazz on ollut mulle ykkösasia jo viimeiset 15 vuotta.
http://www.youtube.com/watch?v=GRYi89cvr3w

John Zorn oli tyyppi joka kaatoi multa raja-aidat lopullisesti. Satanisti-ystäväni lainasi mulle levyn Torture Garden, joka kuulosti niin kipeältä, että haalin käsiini muutakin Zornin tuotantoa. Paljastu, että Zorn on tehnyt musiikkia todella laidasta laitaan. Mukaan mahtuu niin leffamusiikkia, jazzia, hardcore-punkkia ja kaikkea maan ja taivaan väliltä. Mie son myös tehnyt yhteistyötä monien maailman huippukitaristien kanssa. Eräs Zornin bändeistä, Naked City.

Tässä ois meikäläisen ja kaverin biisi. Eka joka ollaa saatu "kunnolla" äänitettyä. Alle 500e äänityskamoilla kaverin huoneessa äänitetty, kitaraosiot soitettu stratolla.

http://soundcloud.com/samutuoppi/daydreamer

Sanat tulee descriptioniin jossain vaiheessa. Meikä tosiaan soittaa tuossa kaikki kitarat ja kaveri laulaa. Meistä ei kumpikaa osaa laulaa nii toi on paras mihin pystytään :D. Mutta kuunnelkaa ihmeessä ja antakaa mielipiteitä! :)

Tuonne tulee kohtapuoliin ainakin pari biisiä lisää, kun kaveri ehtii niitä vähän mixata ja laulaa.

Pistetään nyt tännekki:

Broidin ja parin kaverin instrumentaaliprogea, äänitetty meillä kotioloissa.

Pistetään nyt tännekki:

Broidin ja parin kaverin instrumentaaliprogea, äänitetty meillä kotioloissa.

Vaikka en itse musiikkityylistä niin tykkää, niin pakko sanoa et tosta jotenki huokuu ainaki meikäläiselle kunnon pro-meininki, vähän eri tasoa ku meikäläisen äänittelyt:rolleyes:

Pakko linkittää vielä tänpäivänen nauhotus kaverilta tosta biisistä jonka tänne jo laitoin :D live-veto!! http://www.youtube.com/watch?v=1FgDnjmyzUY

Tanttu sanohan veljelles ja kavereille että helvetin hienoa jälkeä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom