plastique sanoi:
kerrostalo-asukkaat joilla on lemmikkinä kissa, miten olette hoitaneet semmoisen tilanteen jos olette pitkään poissa kotoa (esim opiskelu) ?
meinattiin tässä että vois kisun ottaa seuraksi, mutta onkos se kerrostalossa miten vaikeaa eli tuleeko se miten toimeen yksinään, onko hirveän innokas raapimaan huonekaluja kun ei ulkona saa koko aikaa olla tai muuten osoittamaan mieltään..
ja mites olette hoitaneet sen jos tulee tilanne että lähdette jonnekin niin oletteko vaan ottaneet kisun mukaan vai oletteko jättäneet sen muualle hoitoon?
pidättekö kissat talvisin täysin sisäkissoina vai ulkoilutatteko?
ite asunut ennemmin maalla jossa kissat sai vapaasti olla pihalla mutta näin kerrostalossa olis eri asia..
mielellään asiallisia posteja..
Meikäläisen kissa on koko elämänsä ollut kerrostalo-sisäkissa. Se tulee toimeen hyvin yksinään, toisaalta viikollakaan se harvemmin on yksin kuin yhdeksästä yhteen. Huonekaluja ja tapettia se ei ole onneksi oppinut raapimaan, keittiössä horminnurkkaa aina välillä. Muuten raapii omaa raapimapuutaan.
Jos lähdetään viikonlopuksi tai pitemmäksi aikaa pois kotoa, viemme kissan vanhempieni luo hoitoon, yhden yön yli ollaan se uskallettu jättää yksin kun on katsottu että ruokaa ja vettä riittää varmasti. Auto on kamalinta mitä tuo tietää, se katoaa paikalta heti kun vaistoaa että ollaan lähdössä jonnekin ja viimeistään siinä vaiheessa kun matkalaukku otetaan esille, se on tietokonepöydän sokkelin alta noin kymmenenkertaa kiskottu vastahankoisena joukkoon. Autossa alkaa hirveä parku ja viimeistään parinkorttelin päässä tulee hätäpissa, auton jalkatilassa sitävarten aina sanomalehtiä kuljetuksen aikana. Muuten pysyy mun sylissä käppyrällä matkanaikana ettei pääse heilumaan. Pitäisi varmasti vain ajeluttaa sitä enemmän, liian harvoin tarvitsee viedä hoitoon ettei se ole autoon tottunut kunnolla...
Kissa on puoliangora ja vaikka harjaan sitä aina sillointällöin, karvaa lähtee kuitenkin. Muutaman kerran se on oksentanut karvapalloja matolle, ja kerran sänkyyn. Monta kertaa oon ehtinyt vessanpöntölle sen kanssa kun oon kuullut että se alkaa maiskuttamaan ennen oksentamista. Antaa pitää puoliksi sylissä etutassut vessanpöntönreunalla kun se puklaa. Vielä se ei oo itse oppinut menemään vessaan kun oksettaa.
Sitä ei ole leikkautettu, saa aina e-pillerinpuoliskan kun meinaa ruveta moukottamaan. Sen isomummulle tuli pälvikaljua kun sai ohjeenmukaisesti jokatoinenviikko (?) pillerin, muut kissat saaneetkin senjälkeen vain tarvittaessa. Madotin sen varmuuden vuoksi, vaikka ei ulkona ole koskaan ollutkaan, mutta hoidossa käydessään on tekemisissä kissojen kanssa jotka pääsevät ulos.
Kuivaraksuja on aina tarjolla ja aamulla laitan sille purkkiruokaa kun lähden töihin. On ainakin hetkeksi tekemistä kun on yksin. Leluista itsekeksityt on mieluisimpia, pöydältä löydetty lankarulla ja mariannekarkkipaperi. Ostetuissa leluissa on usein liian suuri ääni sen makuun, yksikin pallo on kova ja siellä vielä tiuku sisällä. Lähtee karkuun kun sen heittää sille.
Se viihtyy lasitetulla parvekkeella kesäisin ja hetken talvisinkin ulkoilmaa katsellen, ja makuuhuoneen tietokonepöydältä näkee sisäpihalle ja lintuja. Pöydällä on myös mukava loikoilla puoliksi ruudunedessä kun surffailen.
Kun tulen kotiin kissa on usein ovella vastassa kun on kuullut askeleet rappukäytävässä. Muutenkin se on paljon enemmän mun perään kuin avokkini, nukkuu sängyssä mun ja seinän välissä ja sohvalla tulee vatsanpäälle maata kun katsotaan telkkaria. Kissa on perheenjäsen, pois en antaisi ja sitä on ikävä kun ollaan matkalla.