Kirkosta eroamisen seuraukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu
Kysytäänpäs tämmöstä, kun täälä tuntuu asiasta perillä olevia henkilöitä olevan.

Elikkäs mitä seurauksia kirkosta eroamisesta sitten seuraa? Vaikuttaako se jotenkin kummina oloon? En nyt tarkoita sitä että kumminlapsen vanhemmat rupeisivat hylkimään, mutta voiko kirkoon kuulumaton olla kummi?

Entäs julkaiseeko kirkot jotain paikkakunta kohtaisia "synti" listoja, joissa näkyy ketkä ovat kuluneen vuoden aikana eronneet kirkosta?

Entäs oman tulevan muksun päivähoito, voiko sen viedä ilman maksua seurakunnan päivähoitoon, jos toinen vanhempi kuuluu kirkkoon? (mielummin en sinne veisi, mutta voipi olla pakon sanelema homma)

Mitä muuta käytännön asioita siitä voi seurata? hautapaikan ilmeisesti joutuu perikunta sitten joskus ostamaan?

No nämä kysymykset voi vaikuttaa hieman pöhöiltä, mutta mieluusti olisin varautunut sittenkun loan heitto alkaa, jotta osaisin puolustautua. Ja en ole sitä tosiaankaan huudellut, että olen eronnut kirkosta, mutta pienellä paikkakunnalla se tulee ennenmin tai myöhemmin ilmi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Menettää taivaspaikkansa ja joutuu Helvettiin. :D

rahvas sanoi:
Kysytäänpäs tämmöstä, kun täälä tuntuu asiasta perillä olevia henkilöitä olevan.

voiko kirkoon kuulumaton olla kummi?
Kyllä

Entäs julkaiseeko kirkot jotain paikkakunta kohtaisia "synti" listoja, joissa näkyy ketkä ovat kuluneen vuoden aikana eronneet kirkosta?
Ei

hautapaikan ilmeisesti joutuu perikunta sitten joskus ostamaan?
Kaikille ilmainen nykyään

Itsekin erosin kirkosta täysin taloudellisin perustein. En heidän palvelujaan liialti ole käyttänyt. Toki eihän se uskoa muuta suuntaan eikä toiseen ja on sitä kirkossa tullut silloin tällöin käytyä. Tosin ei nyt viimeisten vuosien aikana, mutta jouluna ainakin.

Ei siitä haittaakaan ole ja aina ole tervetullut uudestaan kirkon jäseneksi. Kyllä munkin on mentävä ennen naimisiinmenoa.

Jeesus rakastaa meitä kaikkia - kuuluimme kirkkoon, tai emme. Olemme hänen lapsiaan kaikki. :love:

aina ei pääse "viralliseksi" kummiksi lapselle.Riippuu kuulemma papista aika paljon.
Itse en päässy kesällä viralliseksi kummiksi kaverin lapselle kun en kuulu kirkkoon.
Erosi muuten kaverikin kirkosta perheineen syksyllä.
Kirkollisvero rahat voi käyttää johonkin järkevään.

Mites kristillinen saldo siitä on, että ei halua maksaa kirkollisveroa, mutta uskoo Jumalaan? Muistaakseni Jeesus ei paljoa maallisesta piitannut ja ajoi rahanvaihtajat temppelistäkin pois. (haistan suuren väittelynkäryä)

Tota eroamista tässä on itsekin miettinyt, kun kirkossa tulee käytyä ne pakolliset häät ja hautajaiset. Kalliita palveluita imho, jos maksaa koko ikänsä veroa siitä.

Niin kyllähän siitä kirkollisverosta iso määrä raha tulee elämän aikana.Täällä missä majailen menee 1.25% brutto tuloista ja mun mielestä on turha maksaa jos ei niitä palveluita käytä.

On se kallista laulaa virttä, kun maksat joka vuosi prosentin tuloistas ja käyt kerran vuodessa kirkossa laulamassa joululaulut. Jos sitäkään. Itse olen sen verran vastuuntunnoton ihminen, ettei mua kukaan halua kummiksi ja kirkkohäitä en halua. Sitten kun heitän lusikan nurkkaan, niin sama se mulle on mihin mun haisevat jämät heitetään.

Itse erosin kirkosta reilu vuosi sitten. Mitään varsinaisia negatiivisia vaikutuksia eroamisella ei elämääni ole ollut, eikä selitellä ole tarvinnut. Kirkolta en palveluita ainakaan tällä hetkellä tarvitse, joten turhaan mä sitä (tämmöiselle marginaalituloisellekin) tyyristä jäsenmaksua maksan. Eiköhän ne tuolla "yläkerrassakin" ratkaisuni ymmärrä.. ;)

Itse olen kyllä käsittänyt että kirkkohäät saa jos toinen vihittävistä kuuluu kirkkoon...? Olenkohan väärässä luulossa? Viralliseksi kummiksi ei ainakaan ole päässyt, on pitänyt käydä konfirmointi jos sitä halajaa.

MissEvilEve sanoi:
Viralliseksi kummiksi ei ainakaan ole päässyt, on pitänyt käydä konfirmointi jos sitä halajaa.

Mitäs jos on käynyt riparin ja eronnut sen jälkeen? Tällöinhän henkilö on konfirmoitu mutta ei (enää) kuulu kirkkoon.

thymorg sanoi:
Mitäs jos on käynyt riparin ja eronnut sen jälkeen? Tällöinhän henkilö on konfirmoitu mutta ei (enää) kuulu kirkkoon.

No sitten varmaan pitää liittyä takaisin kirkkoon? Ainakin ne keitä ei ole kastettu ovat joutuneet käymään 'rippikoulun' pikana.

MissEvilEve sanoi:
Itse olen kyllä käsittänyt että kirkkohäät saa jos toinen vihittävistä kuuluu kirkkoon...? Olenkohan väärässä luulossa? Viralliseksi kummiksi ei ainakaan ole päässyt, on pitänyt käydä konfirmointi jos sitä halajaa.

Molempien pitää kuulua kirkkoon. Muussa tapauksessa vihkiminen maistraatissa ja avioliittoon siunaaminen kirkossa.

lähde: http://www.tampereenkirkkosanomat.fi/Arkisto/200411/kysy.htm

MissEvilEve sanoi:
Damn... Pitänee odottaa mahdollista kirkosta eroamista siihen avioitumiseen asti... :jahas:

sitten sun tarvii taas liittyä kirkkoon kun mukulas haluu mennä riparille (että se saa 5 miljoonaa eguu lahjaks)

olen tullut siihen tulokseen että uskonnot on keksitty pitämään ihmiset kontrollissa kuin lampaat paimenen. tulee vaan vihaiseksi kuinka tyhmiksi ihmiset muuttuu kun ovat kiihkouskovaisia.

pari vuotta sitten piti olla jotkut missikisat jossain äfrikän maassa.
sitten joka murjas vitsin että nämä missit kelpaisivat jo mohammedillekin = mellakka ja ihmisiä lakoon.

Kaapeli sanoi:
Kehottaisin rakentamaan senverran selkärankaa, että kehtaa pitää häät ilman kirkkoakin, jos ei siihen muuten halua kuulua.
Tällä nyt ei varmasti ole mitään tekemistä minkään selkärangan kanssa. Häissä on kato muutama muukin ihminen mukana ja ne varmasti haluaa pitää häät kirkossa.

Kummeista: "Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia. Kummit ovat vanhempien kutsumia seurakunnan edustajia, jotka ovat käyneet rippikoulun ja heidät on konfirmoitu. Heidän tulee olla myös evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä (tai Porvoon yhteisöön kuuluvan kirkon jäseniä). Näiden lisäksi kummina voi olla myös muuhun kristilliseen kirkkoon tai yhdyskuntaan kuuluva henkilö, mikäli hänen kirkkonsa hyväksyy ev.lut. kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen). Mihinkään kristilliseen kirkkokuntaan kuulumaton ei voi toimia lapsen kummina."

Vihkimisestä: "Suomen evankelis-luterilaisen kirkkojärjestyksen mukaan kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan. Kristillinen vihkiminen voidaan toimittaa myös silloin, kun toinen kihlakumppaneista kuuluu ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan. (EDIT: lähde on kummassakin lainauksessa http://www.evl.fi/)

EDIT:

Mniska sanoi:
sitten sun tarvii taas liittyä kirkkoon kun mukulas haluu mennä riparille (että se saa 5 miljoonaa eguu lahjaks)

Ei muuten tarvitse, kun itse menin rippileirille, ei kumpikaan vanhemmistani kuulunut kirkkoon. Sen sijaan tarvitsin kylläkin kirjallisen luvan vanhemmiltani, että saan liittyä kirkkoon (ilman sitähän minua ei olisi konfirmoitu).

Sittemmin olen eronnut kirkosta, enkä takaisin enää liity.

"Häissä on kato muutama muukin ihminen mukana ja ne varmasti haluaa pitää häät kirkossa."

Koska hääthän järjestetään toki muutaman muun ihmisen takia, eikä suinkaan parin itsensä mieltymyksen ja tahdon mukaan.
Minusta on surullista, kun porukka toimii niinkuin muut odottavat toisen tekevän, vaikka sitten vastoin omia periaatteita. Käydään riparit ja pidetään kirkkohäät, vaikka olisi kuinka vakaumuksellinen ateisti.
Itse kävin tosiaan sen riparin, koska se oli mukamas joku itsestäänselvyys kaikkien mielestä, mutta sittemmin olen kasvattanut oman tahdon itselleni.

Kaapeli sanoi:
Kehottaisin rakentamaan senverran selkärankaa, että kehtaa pitää häät ilman kirkkoakin, jos ei siihen muuten halua kuulua.

Siis ei toi oo kehtaamisesta kiinni :eek: . Kyllä mun kaikki sukulaiset varmaan tietää mun uskonlaadun, meistä kun kukaan ei järin uskonnollinen ole.

Mä en vaan mistään hinnasta menis naimisiin jossain koruttomassa ja rupisessa maistraatissa, ylväs ympäristö toimii mulle parhaiten ja se on tietynlainen kirkko. Uskonto eikä Jumala liity siihen mitenkään. Ja haluan pitää häät jossa jengi pääsee itse vihkitilaisuuteenkin, maistraatissa se ei käy [ei tiloja monille kymmenille, kenties sadoille vieraille].

Lisäys: Miten toi liittyy toi riparille meno tähän? Eikös pennut pääse rippikouluun jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon? Kai sen lapsen voi kastaa normaalisti jos esim minä en kuuluisi kirkkoon ja mies kuuluisi, joten silloin hän olisi samalla viivalla, eroisi sitten itse jos haluaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom