Kirkosta eroamisen seuraukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu
D.W.A.M sanoi:
:anssi: ja räikeä virhe.

Sanoin näin: "Perinteiseen länsimaiseen jumalaan uskovat myös juutalaiset, mormonit, lestadiolaiset, babtistit jne. jne."

Missä kohtaa oli paskapuetta ja räikeää virhettä?

Itse asiassa en ainakaan vielä hahmottanut miten horinasi liittyi minun postaukseeni? Olettaen että tarkoituksesi oli replytä siihen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kummina olemista, kuten joku mainitsikin, ei kirkosta eroaminen estä. Itselläni sattui hiukan nolo tilanne kun olin lupautunut kummiksi ystäväni lapselle ja kirkossa pappi kysyi, että mihinkäs seurakuntaan kuulut? Ei tullut minusta kirkon kirjoihin merkintää ja jouduimme ottamaan "kummiksi" kirkkoon kuuluvan mutta tuttavaperheelleni minä olen heidän lapsensa kummi ollut tuosta lähtien jo 6 vuoden ajan vaikken kirkon kirjoihin päässytkään.

Tuo on ainoa seuraamus jonka kirkosta eroaminen aiheutti, muutoin on ollut säästöä vain eikä kirkkoon kuulumattomuuteni ole estänyt häissä/hautajaisissa käymisiä. Mikäli itse menisin naimisiin niin varmasti tekisin häistä itseni ja puolisoni näköiset enkä seuraisi muiden "odotuksia" kirkkohäistä.

rahvas sanoi:
Julkaiseeko kirkot jotain paikkakunta kohtaisia "synti" listoja, joissa näkyy ketkä ovat kuluneen vuoden aikana eronneet kirkosta?

Eek! :eek: Jos tuollaista tapahtuu niin se menee kyllä jo julkisen herjauksen ja kunnianloukkauksen puolelle. En jaksa uskoa että tällaista tapahtuu ev.lutin piirissä. Joku ahdasmielinen Lestadiolaismafian hallussa oleva pieni paikkakunta jostain Oulun lähettyviltä saattaa olla eri asia.

Erosin aikanaan ev.lutista jopa kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla pistin vain nimen eropaperiin eikä kukaan kirkkoherranvirastossa kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota. Siinä eroamisten välissä sitten liityin takaisin. No, eipä kukaan sanonut mitään, annettiin vain paperi täytettäväksi. Olisivathan nuo voineet edes kiitellä kun on saatu "kadonnut lammas" takaisin seurakuntaan! :rolleyes:

Toisen kerran kun erosin niin kirkkoherra tuijotti hetken aikaa sieltä toimistoneitien takaa. Mutta ei, ei puhettakaan että olisi ruvettu käymään jotain sielunhoidollisia keskusteluja siitä mikä on kirkostaeroamisen syy. Pelkkää byrokratiaa vaan tyyliin nimi paperiin. :D

Sanoisin että älä ole huolissaan. Häät ja hautajaiset sujuu entiseen tapaan, olipa kirkossa tai ei. Lapsen kastamisen voi korvata yhteydenotolla väestörekisteriin. Kukaan ei jää ilman nimeä, se on varmaa! Ja jos nyt sattuu niin huono tuuri että kunnallismafia katsoo seurakunnan ja puolueen jäsenkirjan työhaastattelussa niin sitten kannattaa suosiolla vaihtaa paikkakuntaa. :)

Powerhousu sanoi:
Oman "emännän" kanssa on jo ehtiny tuleen tappelu tästäkin aiheesta. Se haluais kirkkohäät, kun kirkossa vaan "kuuluu" mennä naimisiin. Ja mä taas en halua missään nimessä kirkkohäitä, avatarkin sen jo kertoo, jos joku tietää mikä toi kuva on. Naisille kai se naimisiinmeno on kuitenkin tärkeämpää kuin miehille, niin pitänee antaa periksi jos joskus naimisiin mennään, vaikka se onkin kaikkia mun periaatteita vastaan.

Onneks vaimo ei ole samaa maata...molemmille oli itsestään selvää, että maistraatissa mennään naimisiin. Eipä ole tuo meidän onnea haitannut :love:

Mun ajatusmaailmaan ei vaan mahdu se, että jotkut (huom. en yleistä !) ottaa helvetin isot lainat vaan sen takia, että saa kirkkohäät :rolleyes:

Itse en ole käynyt edes riparia, kun ei voinu aikoinaan(kaan) vähempää kiinnostaa MIKÄÄN uskontoon liittyvä - vaimo puolestaan oli kolmena vuotena isosena riparilla, vaikka ei jumalaan uskokaan.

Muksuista ollaan päätetty, että JOS ne haluaa mennä uskonnon tunneille, niin menköön, nyt tosin vanhin aloitti ekan luokan ja käy ET-tunneilla - 1-2lk:sta on kokonaista KOLME siinä ryhmässä, mukaanlukien meidän likka :)

Mutta kukin tyylillään, ei se multa ole pois :piis:

Meillä on onneksi se tilanne että kumpikaan ei usko kirkon opetuksiin eikä näin ollen kirkkoon kuulu. Olisi ihan absurdi ajatus mennä kirkossa naimisiin, ihan yhtä kaukaa haettua kuin synagoga- tai moskeijahäät. Mun häissä ei saarnaa pappi, imaami eikä shamaani, enkä voi ymmärtää miten ateisti voi haluta kirkkohäitä joissa tunnustetaan uskoa ja rukoillaan siunausta. Mutta ei mun tarvitsekaan, kukin tyylinsä ja tahtonsa mukaan.

Ei se kirkossa naimisiin meno nyt ainakaan kallista ole. Kyllä ne kustannukset tulee ihan muualta, jos on tullakseen. Se kirkkosysteemi ei maksa juuri mitään. Kustannukset tulee juhlapaikan vuokrasta, ruoasta, vaatteista, bändistä ym. tilpehöörist. Noista voi sitten alkaa karsimaan, jos haluaa pienemmät kustannukset. Eikä se raha, mutta se perkeleen aika ja vaiva mitä noi kaikki järjestelyt voi vaatia. Ja mitä enemmän vieraita niin sen kalliimpaa. Vaikka järjestäisi satanistihäät, niin nuo siinä maksaa eikä mikään muu.

Yleensä se ymmärtääkseni on suoraan verrattuna morsiamen ikään, että kuinka paljon rahaa pitää prinsessaleikkeihin laittaa. Pahimpia on sellaiset uraraketit, joilla on muka vasta 35-vuotiaana aikaa perustaa perhe ja ne sitten vaativat niitä pankkilainoja häiden järjetämiseksi ja myöhemmin pukevat ja opettavat kakaransa pikkuvanhoiksi kusipäiksi.

Ja mitä niihin kirkkohäihin ei uskonvana ja jopa kirkon vastustajana tulee niin ihan sama se on missä niitä höpinöitä kuuntelee, ainakin oman kokemuksen perusteella. Ei mua ainakaan ne papin puheet haitanneet. Se vaan vitutti, kun tuntui, että ei se lopu koskaan, vaikka meni lyhyen kaavan mukaan. Onhan se periaatteiden vastaista, mutta menee se hyvän asian puolesta.

Javu sanoi:
enkä voi ymmärtää miten ateisti voi haluta kirkkohäitä joissa tunnustetaan uskoa ja rukoillaan siunausta. Mutta ei mun tarvitsekaan, kukin tyylinsä ja tahtonsa mukaan.
Ei se ateisti niissä häissä sitä haluakaan, oli sukupuoli kumpi tahansa. Ja harva ateisti menee edes oikeasti uskovan kanssa naimisiin. Se on jo monta kertaa sanottu, että kyse ei useinkaan ole uskosta vaan tavoista.

Ja missä siellä usko tunnustetaan? En minä ainakaan uskoani tunnustanut. En kyllä muista mitä se pappi siellä saarnaa, mutta mä en ainakaan sanonut koko seremonian aikan muistaakseni kuin yhden sanan.

lej sanoi:
Ei se kirkossa naimisiin meno nyt ainakaan kallista ole. Kyllä ne kustannukset tulee ihan muualta, jos on tullakseen. Se kirkkosysteemi ei maksa juuri mitään. Kustannukset tulee juhlapaikan vuokrasta, ruoasta, vaatteista, bändistä ym. tilpehöörist. Noista voi sitten alkaa karsimaan, jos haluaa pienemmät kustannukset. Eikä se raha, mutta se perkeleen aika ja vaiva mitä noi kaikki järjestelyt voi vaatia. Ja mitä enemmän vieraita niin sen kalliimpaa. Vaikka järjestäisi satanistihäät, niin nuo siinä maksaa eikä mikään muu.

Totta, vihkimiset sun muut paperihommat eivät maksa mitään, joten naimisiin pääsee halutessaan täysin ilmaiseksi. (:offtopic: Mutta eroamisesta joutuu aina maksamaan ne helv*tin käsittelymaksut tjsp., pieni rahahan se toki on, mutta kiusa se on pienikin kiusa :curs: )

lej sanoi:
Ja mitä niihin kirkkohäihin ei uskonvana ja jopa kirkon vastustajana tulee niin ihan sama se on missä niitä höpinöitä kuuntelee, ainakin oman kokemuksen perusteella. Ei mua ainakaan ne papin puheet haitanneet. Se vaan vitutti, kun tuntui, että ei se lopu koskaan, vaikka meni lyhyen kaavan mukaan. Onhan se periaatteiden vastaista, mutta menee se hyvän asian puolesta.
Mulla vaan on sellainen perversio että mielestäni omissa häissään voisi ihan viihtyäkin. Positiivista olisi myös ettei tarvitsisi vittuuntua vihkijän höpistessä täysin omasta maailmankatsomuksesta eroavia asioita.

Javu sanoi:
Mulla vaan on sellainen perversio että mielestäni omissa häissään voisi ihan viihtyäkin. Positiivista olisi myös ettei tarvitsisi vittuuntua vihkijän höpistessä täysin omasta maailmankatsomuksesta eroavia asioita.
En mäkään sentään nyt niin vittuunut, vaikka sitä sanaa käytinkin. Enemmänkin ihmettelin, että mistä se oikein puhuu, jostain kedon kukista ym. Ei se siis uskosta puhunut, vaan luonnon kauneudesta vähän semmoseen hajamielisen professorin tapaan.

Eli tuosta mun teksistä sai vähän väärän kuvan. Sen paremmin tai huonommin en olisi todennäköisesti maistraatissakaan viihtynyt, varisinkin, kun oli selkä niin perkeleen kipeä sinä päivänä. Eikä se kirkko-osuus nyt niiiin pitkältä tuntunut. Eikä se olekaan, jos vertaa siihen kuinka kauan koko päivä itsessään kestää, jos on vielä juhlat siihen päälle.

Tähän keskusteluun pitää lisätä sen verran vaimo on mulla ulkomaalainen ja pari vuotta sitten kun oltiin menossa naimisiin niin sille selvis että Suomessa ei voida kirkkohäitä järjestää koska en kuulunut kirkkoon niin kyllähän sitä sai selittää että miten tälläinen mahdollista. Hän ei ollut ikinä kuullut että kirkkoon kuulumisesta pitää maksaa ja sanoi että riittää häät maistraatissa ja pidetään hääjuhla hänen kotimaassaan.

Siis tietääkseni tälläinen kirkollisverotuskäytäntö on ainoastaan pohjoismaissa??!! Ja tämä jäänne pitäisi ilman muuta poistaa Suomesta koska mielestäni sitä voi verrata lähes rotusyrjintään ja varsinkin L-positiivisilla paikkakunnilla :)

Oikeastaan yllättävän moni ei edes tajua maksavansa kirkollisveroa ja ettei se ole pakollinen rasti, joten ei niin suuri ihme, jos joku on koko toimintaa jäsenelle ilmaiseksi kuvitellut ja rahoituksen sikiävän itsestään pyhästä hengestä.
Eiköhän se muissakin maissa maksullista ole valtakirkkoon kuuluminen kuitenkin muodossa taikka toisessa, jos ei suorasti laskutuksen kautta, niin verotuksellisella kikkailulla. Ei valtakirkot pelkällä hyväntekeväisyydellä pystyssä pysyisi sellaisessa mittakaavassa.

kodari76 sanoi:
Sanoin näin: "Perinteiseen länsimaiseen jumalaan uskovat myös juutalaiset, mormonit, lestadiolaiset, babtistit jne. jne."

Missä kohtaa oli paskapuetta ja räikeää virhettä?

Itse asiassa en ainakaan vielä hahmottanut miten horinasi liittyi minun postaukseeni? Olettaen että tarkoituksesi oli replytä siihen.

Kiitoksia tarkennuksesta. Ei ollut tarkoitus replytä siihen tuon enempää, oletin, että asiavirheen alleviivaaminen riittää. Loppu"horina" ei sinun viestiisi liittynytkään. Mutta lyhyesti:

Baptistit ja lestadiolaiset ovat kristittyjä, mormonit eivät. Kristityt uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan, mormonit eivät - itse asiassa eivät juutalaisetkaan. Siksi on hiukan harhaanjohtavaa sanoa, että kaikki uskoisivat "perinteiseen länsimaiseen jumalaan".

Kotikuntasi maistraatti ei valitettavasti vielä hyväksy sähköisesti lähetettyä eroilmoitusta, joten sinun tulee lähettää se postitse.

Tämä siis Helsingissä. Onpas kummallista puuhaa.. Tuostakin on tehty valitus.
Enpä omista printteriä. Taas siirtyy tuo eroilmoitus. Kunhan muistaisi ennen vuoden vaihetta, niin ei tarvitse maksella turhaan veroja.

Jason sanoi:
Kunhan muistaisi ennen vuoden vaihetta, niin ei tarvitse maksella turhaan veroja.

Ainakin jokunen vuosi taaksepäin eroaminen piti tehdä MARRASkuun loppuun mennessä, muuten maksoit vielä seuraavankin vuoden veroja turhasta !!! Mutta ota selvää, voihan kuviot muuttua :)

User Name

kopsis sanoi:
Ainakin jokunen vuosi taaksepäin eroaminen piti tehdä MARRASkuun loppuun mennessä, muuten maksoit vielä seuraavankin vuoden veroja turhasta !!! Mutta ota selvää, voihan kuviot muuttua :)
Kuviot on tosiaan muuttuneet, nyt riittää kun eroaa tämän vuoden puolella! Enää ei ole sitä naurettavaa "harkinta-aikaa" eroamisessa.

D.W.A.M sanoi:
Kiitoksia tarkennuksesta. Ei ollut tarkoitus replytä siihen tuon enempää, oletin, että asiavirheen alleviivaaminen riittää. Loppu"horina" ei sinun viestiisi liittynytkään. Mutta lyhyesti:

Baptistit ja lestadiolaiset ovat kristittyjä, mormonit eivät. Kristityt uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan, mormonit eivät - itse asiassa eivät juutalaisetkaan. Siksi on hiukan harhaanjohtavaa sanoa, että kaikki uskoisivat "perinteiseen länsimaiseen jumalaan".
Eikös mormonitkin ole kuitenkin tavallaan kristittyjä.. He kuitenkin uskovat jesseen ja jumalaan, ja käyttävät raamattua.

Edit: Itse erosin kirkosta 2003, eikä tässä mitään ongelmia ole ollut. Joidenkin kanssa on joutunut väittelyihin ja jotkut katsoo hieman paheksuen, mutta mitä noista. Tämä on kyllä kätevä tää uus edithässäkkä..

Reason sanoi:
Eikös mormonitkin ole kuitenkin tavallaan kristittyjä.. He kuitenkin uskovat jesseen ja jumalaan, ja käyttävät raamattua.

Muistaakseni mormonit on omasta mielestään kristittyjä, mut minkään kristillisen kirkon mielestä ne ei oo. Niil on muistaakseni jotenkin erilainen jumala- tai taivaskäsitys tms.

Halo sanoi:
Muistaakseni mormonit on omasta mielestään kristittyjä, mut minkään kristillisen kirkon mielestä ne ei oo. Niil on muistaakseni jotenkin erilainen jumala- tai taivaskäsitys tms.

Olikos mormonit näitä heppuja jotka uskoo että he voivat "ylentyä" enkeleiksi ja lopulta jopa itse jumalaksi?

Dreamer sanoi:
Olikos mormonit näitä heppuja jotka uskoo että he voivat "ylentyä" enkeleiksi ja lopulta jopa itse jumalaksi?
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko toimii myös Suomessa. Lisää tietoa täältä: http://www.mormonit.fi.

www.mormonit.fi sanoi:
Helsingin temppelin rakennustyöt on aloitettu huhtikuussa 2003. Rakennuksen odotetaan valmistuvan kesällä 2006. Rakennus tulee olemaan avoinna yleisölle kahden viikon ajan valmistumisen jälkeen ja ennen rakennuksen pyhittämistä ja käyttöön ottamista. Pyhittämisen jälkeen temppeli on avoinna vain toimituksia suorittaville kirkon jäsenille.
Temppelistä on tulossa kohtuullisen päheä, joten kannattaa käydä katsomassa sitä noiden parin viikon aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom