Kirkosta eroamisen seuraukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu
Kaapeli sanoi:
"Häissä on kato muutama muukin ihminen mukana ja ne varmasti haluaa pitää häät kirkossa."

Koska hääthän järjestetään toki muutaman muun ihmisen takia, eikä suinkaan parin itsensä mieltymyksen ja tahdon mukaan.
Minusta on surullista, kun porukka toimii niinkuin muut odottavat toisen tekevän, vaikka sitten vastoin omia periaatteita. Käydään riparit ja pidetään kirkkohäät, vaikka olisi kuinka vakaumuksellinen ateisti.
No voi hyvää päivää... Tottahan toki häät voi pitää sellaset kun haluaa mutta minusta hienointa olisi pitää sellaiset häät missä minä ja morsian plus vieraat viihtyvät. Tarkoituksena ei ainakaan ole pitää liian monia häitä, joten pitää sitten kerralla hienot ja mukavat.

Ainahan sitä voi mennä naimisiin hikisessä maistraatin 2m x 2m kopissa. Touhusta saa vielä paljon persoonallisemman kun hakee lähi-Prismasta hääpuvun ja hääautona voi käyttää TKL:n bussia! :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Mä en vaan mistään hinnasta menis naimisiin jossain koruttomassa ja rupisessa maistraatissa, ylväs ympäristö toimii mulle parhaiten ja se on tietynlainen kirkko."

Maistraatissa asiointihan on välttämätön paha muutenkin, kun pitää ne viralliset paperityöt hoitaa alta. Mutta seremonian voi pitää kyllä aivan missä tykkää, eikä ainoat vaihtoehdot suinkaan ole kirkko tai maistraatti. Vuokrata vaikka komean perinteisen kestikartanon häiden pitopaikaksi niinkuin tuttavapariskunta teki, jos haluaa prinsessahäät ilman kirkkoa ja uskontoa. Täytyy kyllä sanoa, että oli upeat ja perinteiset häät kaikkine riisinviskomisine, morsiuspukuineen ja juhlasaleineen, vaikka jumalasta ei puhuttu sanaakaan eikä yhtään virttä hoilattu.

"Miten toi liittyy toi riparille meno tähän? Eikös pennut pääse rippikouluun jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon?"

Ei liity suoraan ja pääsevät. Mutta liittyy hupsujen perinteiden noudattamiseen kanssaihmisten odotusten takia eikä oman tahdon.

edit. Mistä ihmeestä porukka on saanut päähänsä, että seremonia on pakko hoitaa joko maistraatissa tai kirkossa?

Kaapeli sanoi:
Maistraatissa asiointihan on välttämätön paha muutenkin, kun pitää ne viralliset paperityöt hoitaa alta. Mutta seremonian voi pitää kyllä aivan missä tykkää, eikä ainoat vaihtoehdot suinkaan ole kirkko tai maistraatti.

Itse kertaalleen kirkossa naimisiin menneenä en kyllä muista, että naimisiinmenoon olisi liittynyt mitään virallisia paperitöitä maistraatin puolella. Mahdollinen nimenvaihdoskin kun taitaa mennä ihan viran puolesta. EDIT: Ja sen hoiti siis luonnollisestikin silloinen kotiseurakuntani.

Kaapeli sanoi:
Mutta liittyy hupsujen perinteiden noudattamiseen kanssaihmisten odotusten takia eikä oman tahdon.

Jaa? Minun ei kukaan odottanut/olettanut menevän riparille, eivätkä vanhempani painostaneet minua asian suhteen millään lailla. Silti halusin mennä, koska olin kavereilta kuullut, että riparilla on kivaa. :nolo: Anyway, omasta tahdostani kuitenkin menin, enkä siksi, että "pitää" mennä.

"Itse kertaalleen kirkossa naimisiin menneenä en kyllä muista, että naimisiinmenoon olisi liittynyt mitään virallisia paperitöitä maistraatin puolella."

Vaihtoehtoisesti se tapahtuu kirkkoherranvirastossa, joka on usein kirkon yhteydessä. Mutta paperityöt liittyvät asiaan silti erottamattomasti, eikä pelkkä papin aamen ja sormusten vaihto kirkossa todellakaan riitä. Mutta sen varmasti tiesitkin.

"Jaa? Minun ei kukaan odottanut/olettanut menevän riparille, eivätkä vanhempani painostaneet minua asian suhteen millään lailla. Silti halusin mennä, koska olin kavereilta kuullut, että riparilla on kivaa."

Yleisin syy taitaa ollakin "kun kaikki muutkin menevät". Kyllähän se ripari ja rippilahjat on hieman itsestäänselvyys perheen ja suvunkin parissa.

MissEvilEve sanoi:
Siis ei toi oo kehtaamisesta kiinni :eek: . Kyllä mun kaikki sukulaiset varmaan tietää mun uskonlaadun, meistä kun kukaan ei järin uskonnollinen ole.

Mä en vaan mistään hinnasta menis naimisiin jossain koruttomassa ja rupisessa maistraatissa, ylväs ympäristö toimii mulle parhaiten ja se on tietynlainen kirkko. Uskonto eikä Jumala liity siihen mitenkään. Ja haluan pitää häät jossa jengi pääsee itse vihkitilaisuuteenkin, maistraatissa se ei käy [ei tiloja monille kymmenille, kenties sadoille vieraille].

Käsittääkseni kuka tahansa voi saada papin siunauksen kirkossa. Se näyttää samalta kuin häät, se suoritetaan kirkossa... Se on häät! Pitää vaan ennen sitä käydä "se oikea" sitoumus suorittamassa maistraatissa. Yksi työkaveri meni sillä tavalla naimisiin. Sai kermakakkupuvun, papin, kirkkoholvin ja risiinheitot sun muut, mutta ei tarvinnut liittyä kirkkoon. Kätsää.

Quote:
Originally Posted by Kaapeli
Mutta liittyy hupsujen perinteiden noudattamiseen kanssaihmisten odotusten takia eikä oman tahdon.

Gilly: Jaa? Minun ei kukaan odottanut/olettanut menevän riparille, eivätkä vanhempani painostaneet minua asian suhteen millään lailla. Silti halusin mennä, koska olin kavereilta kuullut, että riparilla on kivaa. Anyway, omasta tahdostani kuitenkin menin, enkä siksi, että "pitää" mennä.

Mitä sille oman uskon etsimiselle kävi? :nolo: Mulla ei ollut riparilla hauskaa, enkä kuulu enää kirkkoonkaan, mutta menin riparille selvittämään, olisiko se Jumppu uskomisen arvoinen.

Jk. Kirjallisen luvan tarvii myös jos haluaa erota kirkosta - molemmilta vanhemmilta (vaikka he eivät kuuluisikaan kirkkoon! :lol2: Where does it end?)

Minusta tuommosissa hyvin järjestetyissä kartanohäissä oli jopa komeammat puitteet kuin kirkkohäissä. Ulkona penkkirivistöt jopa sadoille vieraille ja hieno köynnöksistä rakennettu kaari ja "alttari", jossa vihkiminen tapahtui kauniina kesäpäivänä. Ja kestitys sitten sisätiloissa.

rahvas sanoi:
No nämä kysymykset voi vaikuttaa hieman pöhöiltä, mutta mieluusti olisin varautunut sittenkun loan heitto alkaa, jotta osaisin puolustautua. Ja en ole sitä tosiaankaan huudellut, että olen eronnut kirkosta, mutta pienellä paikkakunnalla se tulee ennenmin tai myöhemmin ilmi.

Loanheittoa kirkosta eroamisen vuoksi? :eek: Anteeksi tämä pöhlöltä vaikuttava kysymys, mutta millä vuosisadalla paikkakuntalaiset elävät?

:offtopic:

Mitä kirkkohäihin tulee, en tulisi koskaan suostumaan sellaisiin. En koskaan liittyisi sellaiseen kirkkoon, jonka oppia en tunnusta. Katsoisin kirkkoon kuulumiseni halventavan sen aidosti uskovaisten jäsenten vakaumusta, jota kunnioitan suuresti. Siunauksen olen valmis ottamaan vastaan kirkossa tai vaihtoehtoisesti minkä tahansa muun uskontokunnan pyhässä rakennuksessa, sillä sen saaminen ei edellytä kohdallani valheellisen uskontunnustuksen antamista.

Itse erosin juuri kirkosta ja ei ainakaan vielä ole tullut paskaa niskaan mistään suunnasta. Näyttäisi olevan vallan kasvava suuntaus tuo kirkosta eroaminen näinä aikoina kun raha ratkaisee. Saas nähdä mistä kirkko tulevaisuudessa leipänsä repii. Kirkon pitää varmaan kirjoittaa raamatusta jännempi ja rukoilla, että se nousee bestselleriksi

Kaapeli sanoi:
Maistraatissa asiointihan on välttämätön paha muutenkin, kun pitää ne viralliset paperityöt hoitaa alta. Mutta seremonian voi pitää kyllä aivan missä tykkää, eikä ainoat vaihtoehdot suinkaan ole kirkko tai maistraatti. Vuokrata vaikka komean perinteisen kestikartanon häiden pitopaikaksi niinkuin tuttavapariskunta teki, jos haluaa prinsessahäät ilman kirkkoa ja uskontoa. Täytyy kyllä sanoa, että oli upeat ja perinteiset häät kaikkine riisinviskomisine, morsiuspukuineen ja juhlasaleineen, vaikka jumalasta ei puhuttu sanaakaan eikä yhtään virttä hoilattu.

edit. Mistä ihmeestä porukka on saanut päähänsä, että seremonia on pakko hoitaa joko maistraatissa tai kirkossa?
Tässä on taas teksti joka olis voinu olla mun kirjoittama, ja olisin kirjoittanutkin jos et olis ehtinyt ensin.

Oman "emännän" kanssa on jo ehtiny tuleen tappelu tästäkin aiheesta. Se haluais kirkkohäät, kun kirkossa vaan "kuuluu" mennä naimisiin. Ja mä taas en halua missään nimessä kirkkohäitä, avatarkin sen jo kertoo, jos joku tietää mikä toi kuva on. Naisille kai se naimisiinmeno on kuitenkin tärkeämpää kuin miehille, niin pitänee antaa periksi jos joskus naimisiin mennään, vaikka se onkin kaikkia mun periaatteita vastaan.

Itse en kyllä ainakaan koskaan kirkossa tule menemään naimisiin. Tosin en kyllä ole ajatellu menemään yleensäkkään.

Seurauksista sen verran, että itse erosin kirkosta tässä joku aika sitten vihdoinkin piti tehdä se jo monta vuotta sitten ja koska isovanhemmat on todella uskonnollisia ja haluavat minutkin siihen juttuun mukaan täytyy tässä olla aika hiljaa erosta ettei tule vanhoja ihmisiä järkyttämään.

Minä olen eronnut kirkosta. Alkoi vaan tuntua, että kirkkolaitos on mätä. Lehdistä lukee pettäjäpapeista ja -piispoista ja haastatteluista käy ilmi että jotkut papit ei edes usko Jumalaan, käyvät vaan töissä saarnaamassa. Sitten niille leipäpapeille maksetaan palkkaa minun maksamasta kirkollisverosta. Jos uskoo, niin minun mielestäni voi uskoa omalla tavallaan ja ihan ilmaiseksi. Eikö taivaaseen pääse ilman maksua?

Palaton sanoi:
Itse erosin juuri kirkosta ja ei ainakaan vielä ole tullut paskaa niskaan mistään suunnasta. Näyttäisi olevan vallan kasvava suuntaus tuo kirkosta eroaminen näinä aikoina kun raha ratkaisee. Saas nähdä mistä kirkko tulevaisuudessa leipänsä repii. Kirkon pitää varmaan kirjoittaa raamatusta jännempi ja rukoilla, että se nousee bestselleriksi

Enpä usko että eroamisen suosio johtuu pelkästään taloudellisista syistä, luulisin ja toivon että ihmiset on alkanu miettimään mihin oikeasti uskoo ja mihin haluaa kuulua. Eli enää ei nähdä muun kansan painostusta ja jotain näennäisen tärkeää yhteisöllisyyten tunnetta syynä siihen kirkossa pysymiseen.

Häät voivat mennä kirkossa jos muija niin haluaa, ilman mitään hengellisiä aineksia kuitenkin. Voihan sitä mennä muuallakin naimisiin, vaikka mäkihyppytornissa :lol2: Jos väliä ei olis niin nimet paperiin ja ehkä jotain metallia sormiin riittää.

Kaapeli sanoi:
Mistä ihmeestä porukka on saanut päähänsä, että seremonia on pakko hoitaa joko maistraatissa tai kirkossa?
Samaa mäkin oon ihmetellyt, kyllähän noita virka-ajan ulkopuolella tapahtuvia siviilivihkimisiä tehdään siellä missä vihittävä pari haluaa, kunhan vain maksaa vihkijän matkakulut sekä korvauksen tuosta virka-ajan ulkopuolisuudesta (200€).

Willie sanoi:
Siunauksen olen valmis ottamaan vastaan kirkossa tai vaihtoehtoisesti minkä tahansa muun uskontokunnan pyhässä rakennuksessa, sillä sen saaminen ei edellytä kohdallani valheellisen uskontunnustuksen antamista.
Omatkin asenteet on ehkä sen verran nuoruuden aikaisista höllentyneet, että tuollaiseen siviiliavioliiton siunaamiseen voisin suostua, juuri samasta syystä kuin Williekin yllä toteaa.

Erosin kirkosta jo useampi vuosi sitten, kun en ole koskaan kristinuskoa tuntenut omaksi uskonnoksi. Ja ylipäätään noissa uskonnoissa on yksi vika, niissä pitää USKOA johonkin, mutta mitään tietoa mistään asiasta ei ole... "pyhät ihmiset" vie muita kuin pässiä narussa, joo joo kun teet näin taivaspaikka aukeaa ja 100 neitsyttä on vastassa.

Kristillisessä kirkossa tai jonkun muun uskontokunnan kirkossa en menisi mistään hinnasta naimisiin, jos nyt ylipäätään haluan naimisiin (syyt kuuluu johonkin toiseen thrediin). Jos nyt olisin menossa naimisiin, niin seremonia saisi tapahtua vaikka jonkun linnan pihalla (sikäli mikäli toinen puolikas hyväksyy sen) keskiaikaisissa tunnelmissa.

Enkä myöskään halua että minut haudataan kirkon maille, mielummin heitetään vaikka kaatopaikalle...

Kaapelilla oli kovin herttaiset kuvitelmat kartanohäistä ja pihalla olemisista, itselleni se ei kuitenkaan koskaan toimisi koska tuolta osin vanhanaikaiset häät eivät kiinnosta, eikä sen puoleen olisi varmaan mahdollistakaan koska haluan mennä todennäköisesti syksyllä tai talvella naimisiin. Voisi vieraita palella vähän niin maan perkeleesti kun kestittäis syysviimassa/talvipakkasissa :lol2:

Mutta mitä tässä muut mainitsivat niin tokihan sen papin varmasti voi tilata jonnekin muuallekin vihkimään, mutta en ole ainakaan keksinyt sellaista juhlatilaa joka vihkimishetkenä kirkon voittaisi [siis omissa silmissäni]. Ja se toinen vaihtoehto ensin siviilivihkimisestä ja sitten kirkosta niin se on kyllä ehdoton ei. Mihinkään maistraattiin en halua mennä sanomaan 'tahdon'.

Kirkosta eroaminen on sinänsä ok mutta tuo kummi-asia sekä avioon astuminen mutkistavat matkaa omalla kohdallani. Ja toisaalta ajattelen että mitenkäs se mun elämääni muuttaisi jos eroaisin, säästäisin pienen summan rahaa...?

Eugen sanoi:
Mites kristillinen saldo siitä on, että ei halua maksaa kirkollisveroa, mutta uskoo Jumalaan?

Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Kaikilla on uskonnonvapaus. Voit erota kirkosta ja silti edelleen jatkaa uskossasi. Luonnollisestikaan et ole enää osa evankelisluterilaista yhteisöä, mutta ei ole moni muukaan. Perinteiseen länsimaiseen jumalaan uskovat myös juutalaiset, mormonit, lestadiolaiset, babtistit jne. jne. eivätkä hekään kuulu ev.lut. seurakuntaan. Itse asiassa voit kehitellä omalle uskollesi ihan oman nimen. Vaikka joku Pyhän Torven Kolmikantainen Yhden Miehen Liitto.

MissEvilEve sanoi:
Kaapelilla oli kovin herttaiset kuvitelmat kartanohäistä ja pihalla olemisista, itselleni se ei kuitenkaan koskaan toimisi koska tuolta osin vanhanaikaiset häät eivät kiinnosta, eikä sen puoleen olisi varmaan mahdollistakaan koska haluan mennä todennäköisesti syksyllä tai talvella naimisiin. Voisi vieraita palella vähän niin maan perkeleesti kun kestittäis syysviimassa/talvipakkasissa :lol2:

Mutta mitä tässä muut mainitsivat niin tokihan sen papin varmasti voi tilata jonnekin muuallekin vihkimään, mutta en ole ainakaan keksinyt sellaista juhlatilaa joka vihkimishetkenä kirkon voittaisi [siis omissa silmissäni]. Ja se toinen vaihtoehto ensin siviilivihkimisestä ja sitten kirkosta niin se on kyllä ehdoton ei. Mihinkään maistraattiin en halua mennä sanomaan 'tahdon'.

Kirkosta eroaminen on sinänsä ok mutta tuo kummi-asia sekä avioon astuminen mutkistavat matkaa omalla kohdallani. Ja toisaalta ajattelen että mitenkäs se mun elämääni muuttaisi jos eroaisin, säästäisin pienen summan rahaa...?

olet hyväksikäyttäjä. muijat on just tollasia PAKKO saada kirkkohäät, ko ne o nii ihqdaa.
ei kai niissä "kartanohäissä" ole pakko pitää vihkiminen ulkona (ja hangessa).
ootte kyllä kaksnaamasia p.... jos erootte vasta sitten kun ootte saaneet kirkkohäät tai liitytte kirkkoon siksi aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom