Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juuri siksi tehdään vastakkainasettelu, koska on yksinhuoltajia ja parihuoltajia. Siksi juuri tehdään adoptiopäätöstä miettiessä se vastakkainasettelu, koska yksinhuoltaja on yksi mahdollisuus. Huoltajien lukumäärä on yksi tekijä muiden joukossa, jotka määrittelevät sitä vanhemmuuden laatua. SE EI OLE AINOA KRITEERI! Ei sitä pidä jättää huomioitta, koska sitä esiintyy. Sinun periaatteella pitäisi jättää huomioimatta vanhempien alkoholismi, koska on kylmä fakta, että jotkut kasvavat alkoholismiperheessä. Ymmärrätkö nyt Humen giljotiinin?Mutta miksi tehdä mitään vastakkainasettelua yksinhuoltajien ja ydinperheiden välille, kun nykyään on kylmä tosiasia että yhä useampi kasvaa yksinhuoltajan perheessä? Jos tuo otetaan kriteeriksi niin yksinhuoltaja ei ikinä tule kelpaamaan hyväksi vanhemmaksi, koska on mennyt eroamaan lapsensa toisesta vanhemmasta.
Ei se rationaalista toimintaa olekaan, mutta kirkko voi kyllä antaa mitä tahansa. Siihen malliin sitä Raamattua tulkintaa, että kaikki on mahdollista. Mitään tulkitsemiskriteerejä kun ei ole. Juurihan eilen aamutv:ssä tulkittiin Raamattua juuri niin, ettei se kielläkään homoseksuaalisuutta, vaan miehen alistamista, joten tasaveroinen homosuhde on Raamatun mukaan ok! :D
En sinänsä ymmärrä miksi homot kävisin vaativat kirkolta sellaista mitä kirkko ei voi koskaan antaa.
Raamattuhan kieltää homoseksuaalisuuden ja sanoo, että se on synti. Tästä lähtökohdasta näen itse vähän outona, että kirkkoa koetetaan pakottaa toimimaan toisin kuin sen pyhä kirja käskee.
Kai homot voivat seurustella ilman kirkon siunausta, mitä se ei omista dogmeistaan johtuen pysty antamaan?
Yhteiskunnan ymmärrys homoseksuaalisuuden suhteen on kasvanut sitä mukaa kun asioista ei olla enää vaiettu. Julkkishomot ja -lesbot ovat arkipäivää, nuorten mielestä on jo pitkään ollut "tosi siistiä" kun kaveri on homo, ja käydään bilettämässä homobaarissa kun ollaan niin "trenditietoisia".. Asenteet ovat muuttuneet ja muuttuvat yhä, positiiviseen suuntaan. Syrjintä vähenee koko ajan. Muillekin mietittäväksi: jos juuri sinun negatiiviset mielipiteesi, asenteesi ja suhtautumisesi vaikuttaa esim. omiin lapsiisi, näinkin harmittoman ja yksinkertaisen asian suhteen, niin olisiko niissä parantamisen varaa? Tunnen heterovanhempia, jotka kertovat omille lapsilleen avoimesti erilaisista perhemuodoista, enkä usko että niiden perheiden lapset on ihan ensimmäisenä kiusaamassa niitä joilla on esim. kaksi äitiä tai kaksi isää. Onhan se ymmärrettävää että kaikkea uutta ja vierasta ensi alkuun karsastetaan, mutta ei tämä nyt enää niin vieras asia ole. Onneksi. Maailma on sellainen millaiseksi me sen teemme, ei unohdeta sitä."Homous on perkeleestä"
-Veli saarikalle
Kuitenkin oma näkökanta on se, että lapsi saattaa kokea syrjintää ja tuntevansa olevan erillainen kuin muut (tämä ei varmaankaan ole hyvä juttu)
Tätä pitäisi "puolueettomasti" tutkia onko asia todellakin näin.
Eipäs nyt ihan noinkaan. Kaikki on kiinni siitä miten raamattua tulkitaan. Oliko yksi vai kaksi lausetta jotka voi halutessaan tulkita noin? Oliko VT:n puolella? Ja oliko Jeesuksen opetus jotain ihan muuta? Eikös Hammurabin lakikin ole raamatussa? Silmä silmästä, hammas hampaasta? = Kosto on oikein? Olen käsittänyt että kristinuskossa tärkeinä asioina pidetään rakkautta ja hyväksyntää.
Voivat. Ja tekevätkin niin. Asia on varmaan tärkeämpi sellaisille homoseksuaaleille, jotka ovat uskossa ja kuuluvat kirkkoon.
Positiivinen syrjintä on myös syrjintää. Vähentyykö syrjintä niin paljon, vai muuttaako se vain muotoaan? Se, että homoihin suhtautudutaan positiivisemmin ei tarkoita, että ihmisiin suhtauduttaisiin järkevämmin.nuorten mielestä on jo pitkään ollut "tosi siistiä" kun kaveri on homo, ja käydään bilettämässä homobaarissa kun ollaan niin "trenditietoisia".. Asenteet ovat muuttuneet ja muuttuvat yhä, positiiviseen suuntaan. Syrjintä vähenee koko ajan.
Kun sanoin positiiviseen suuntaan, tarkoitin hyväksyvämpään suuntaan, en sen kummempaa. Positiivinen syrjintä on asia erikseen. Mitenköhän se syrjintä muuttaisi tässä asiassa muotoaan? Minuakin kiinnostaisi tietää. Mitä täsmälleen ottaen tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella? Ihmisiin ylipäätään, vai homoihin? Millä tavalla "järkevämmin"? Jos viittaat sillä lauseeseeni "Maailma on sellainen millaiseksi me sen teemme, ei unohdeta sitä.", niin tarkoitin sillä sitä, että yleisen ilmapiirin ollessa suvaitseva ilman turhia ennakkoluuloja, jotka ilmenevät ilkeinä sanoina ja pahaa mieltä aiheuttavina tekoina, ihmisillä on yleisesti ottaen kivempaa ja parempi mieli ja maailma oikeudenmukaisempi. (ällöhymiö:D)Positiivinen syrjintä on myös syrjintää. Vähentyykö syrjintä niin paljon, vai muuttaako se vain muotoaan? Se, että homoihin suhtautudutaan positiivisemmin ei tarkoita, että ihmisiin suhtauduttaisiin järkevämmin.
Juuri siksi tehdään vastakkainasettelu, koska on yksinhuoltajia ja parihuoltajia. Siksi juuri tehdään adoptiopäätöstä miettiessä se vastakkainasettelu, koska yksinhuoltaja on yksi mahdollisuus. Huoltajien lukumäärä on yksi tekijä muiden joukossa, jotka määrittelevät sitä vanhemmuuden laatua. SE EI OLE AINOA KRITEERI! Ei sitä pidä jättää huomioitta, koska sitä esiintyy. Sinun periaatteella pitäisi jättää huomioimatta vanhempien alkoholismi, koska on kylmä fakta, että jotkut kasvavat alkoholismiperheessä. Ymmärrätkö nyt Humen giljotiinin?
Eivät homot ole väkisin vaatimassa yhtään mitään. Tätä keskustelua käydään lähinnä kirkon sisällä ja heteroiden toimesta. Ja miten niin ei voi koskaan antaa? Oletko tietoinen että Suomessakin on tällä hetkellä pappeja jotka siunaavat homopareja? Kirkollisia vihkimisiäkin on aika monessa maassa. Oletko onnistunut olemaan näkemättä yhtä ainoaa kuvaa homoparin häistä? Jos kirkon sisällä olisi kantana "ei koskaan", niin miksi siellä sitten keskustellaan aiheesta?
Eipäs nyt ihan noinkaan. Kaikki on kiinni siitä miten raamattua tulkitaan. Oliko yksi vai kaksi lausetta jotka voi halutessaan tulkita noin? Oliko VT:n puolella? Ja oliko Jeesuksen opetus jotain ihan muuta? Eikös Hammurabin lakikin ole raamatussa? Silmä silmästä, hammas hampaasta? = Kosto on oikein? Olen käsittänyt että kristinuskossa tärkeinä asioina pidetään rakkautta ja hyväksyntää.
Voivat. Ja tekevätkin niin. Asia on varmaan tärkeämpi sellaisille homoseksuaaleille, jotka ovat uskossa ja kuuluvat kirkkoon. Onko vaikea ymmärtää, että ihminen haluaa tulla hyväksytyksi yhteisössään ja olla sen tasavertaisena jäsenenä? Ja mitkäs ne dogmit olikaan?
Tai siis jos kirkko antaa tässäkin asiassa periksi, niin siitä tulee sellainen lässynlässyn organisaatio, joka koettaa mielistellä vähän kaikkia, vähän niinkuin se kuuluisa suola joka on menettänyt makunsa.
Raamatussa on suora yksiselitteinen kielto harrastaa homoilua, joten ei kai tämä nyt ole tulkintakysymys?
Jos jotain kovasti haluaa niin pitää olla valmis luopumaan jostakin.
Sulla on kyllä melko vänkä käsitys kirkosta. Mutta ehdottomasti Jeesuksesta opettaminen on tärkein asia (henk. koht. mielipide)Aa - kirkon kuuluu siis alistaa jäseniään, nöyryyttää syntisiä, olla kova, ehdoton auktoriteetti, joka mm. määrää oikean ja väärän (;))? Vai opettaa Jeesuksen opetuksia, olla tuki ja turva, ja muita "pehmeitä" arvoja? Kyse lienee joidenkin mielestä tämänkin asian kohdalla oikeudenmukaisuudesta, ja eiköhän se ole yksi kristillisistä arvoista. Mieliä on toki monia, ihmisiä kun ollaan. Ja ihmisethän itsehän näitä asioita priorisoi. Vaikka tärkeintä onkin rakkaus.:haart:
Kyllä se on tulkintakysymys. "Häpellisistä himoista" ja "sopimattomuudesta" puhutaan tuossa Kreatorin lainauksessa. Eikö missään puhutakaan synnistä? Tuon koko lainauksen voi myös tulkita raamatulliseksi selitykseksi siihen miksi ylipäätään on homoutta; Jumalan rangaistus ihmisille, jotka ovat "turhistuneet", eivät ole "jumalaa kunnioittaneet ja kiittäneet" ja heidän "ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt"... Vähän niin kuin miksi "ihmisen on kivulla synnyttämän" ym. kun se Aatami meni sitä omenaa syömään. Teksti on joka tapauksessa kirjoitettu ajassa, paikassa ja kulttuurissa, jossa homoutta on pidetty paheksuttavana, ei siihen sen kummempaa syytä tarvita. Raamatussa on paljon muitakin kohtia, joita ei oteta, eikä ole järkevääkään ottaa kirjaimellisesti, kuten joku muukin tässä keskustelussa taisi jo huomata.
Tässä kohtaa suosittelisin lukemaan Raamattua uudelleen jos aijot sitä jatkossa lainata.kun se Aatami meni sitä omenaa syömään.
Jep, mutta nyt eletään Jeesuksen jälkeistä aikaa. Uusi liitto uudet kujeet ;).Raamatussa on paljon muitakin kohtia, joita ei oteta, eikä ole järkevääkään ottaa kirjaimellisesti, kuten joku muukin tässä keskustelussa taisi jo huomata.
Tässä kohtaa ei kait ole kysymys edes luopumisesta? Homot voivat rekisteröidä suhteensa maistraatissa ja silti kuulua kirkkoon, ei niiden välillä tarvitse valita. Kyse on siitä että jotkin parit haluavat papin siunauksen suhteelleen, ja ehkä avoimen hyväksynnän kirkon puolelta. Kirkkokin on muuttunut ja tulee muuttumaan joka tapauksessa, koska seurakunta, koko yhteisö muuttuu. Kyllä siitä varmaan pidetään ja tullaan pitämään kiinni ettei synnin puolelle mennä.
Aa - kirkon kuuluu siis alistaa jäseniään, nöyryyttää syntisiä, olla kova, ehdoton auktoriteetti, joka mm. määrää oikean ja väärän (;))? Vai opettaa Jeesuksen opetuksia, olla tuki ja turva, ja muita "pehmeitä" arvoja? Kyse lienee joidenkin mielestä tämänkin asian kohdalla oikeudenmukaisuudesta, ja eiköhän se ole yksi kristillisistä arvoista. Mieliä on toki monia, ihmisiä kun ollaan. Ja ihmisethän itsehän näitä asioita priorisoi. Vaikka tärkeintä onkin rakkaus.:haart:
Kyllä se on tulkintakysymys. "Häpellisistä himoista" ja "sopimattomuudesta" puhutaan tuossa Kreatorin lainauksessa. Eikö missään puhutakaan synnistä? Tuon koko lainauksen voi myös tulkita raamatulliseksi selitykseksi siihen miksi ylipäätään on homoutta; Jumalan rangaistus ihmisille, jotka ovat "turhistuneet", eivät ole "jumalaa kunnioittaneet ja kiittäneet" ja heidän "ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt"... Vähän niin kuin miksi "ihmisen on kivulla synnyttämän" ym. kun se Aatami meni sitä omenaa syömään. Teksti on joka tapauksessa kirjoitettu ajassa, paikassa ja kulttuurissa, jossa homoutta on pidetty paheksuttavana, ei siihen sen kummempaa syytä tarvita. Raamatussa on paljon muitakin kohtia, joita ei oteta, eikä ole järkevääkään ottaa kirjaimellisesti, kuten joku muukin tässä keskustelussa taisi jo huomata.
Tässä kohtaa ei kait ole kysymys edes luopumisesta? Homot voivat rekisteröidä suhteensa maistraatissa ja silti kuulua kirkkoon, ei niiden välillä tarvitse valita. Kyse on siitä että jotkin parit haluavat papin siunauksen suhteelleen, ja ehkä avoimen hyväksynnän kirkon puolelta. Kirkkokin on muuttunut ja tulee muuttumaan joka tapauksessa, koska seurakunta, koko yhteisö muuttuu. Kyllä siitä varmaan pidetään ja tullaan pitämään kiinni ettei synnin puolelle mennä.
Vaikka maailmankatsomukseni ei pohjaudu Raamattuun, on kirjan kansien välissä paljon asioita, jotka koen oikeiksi. Tässä muutama asia, jotka mielestäni olisi hyvä muistaa:
kymmenessä käskyssä ei myöskään sanota että esimerkiksi kiduttaminen on väärin. Se ei tee siitä kuitenkaan oikeutettua.* Kymmenessä käskyssä ei homoutta sanota synniksi
Ensiksikin kysymys sisältää oletuksen, että Jeesuksen puheita sisältävät evankeliumit ovat arvovaltaisempia kuin muut Raamatun osat. Evankelistat (Matteus, Markus, Luukas ja Johannes) eivät ilmaise missään kohdin, että heidän kirjoituksensa pitäisi asettaa esim. Mooseksen kirjojen (jotka tuomitsevat homoseksin) yläpuolelle.Jeesus ei tuominnut homoutta
Lukisitko mitä mä kirjotin äsken, jookosta?Jumala ei ole tuominnut homoutta
Jep.Jeesus kehotti ihmisiä rakastamaan toisiaan ja rakastamaan Jumalaa yli kaiken
Jep.Raamatun tekstit ovat peräisin kovin erilaiselta ajalta ja erilaisesta kulttuurista
Mitä helvettiä... Ehkä "ei uskovan" näkökannasta, mutta Raamattu on Jumalan sanaa (melko kiusallista sinänsä, koska tavalliset ihmiset ovat kirjoittaneet tämän. Tulkinta virheitä / käännöksien yhteydessä on tietysti tullut epämääräistä/väärää tietoa ;) Paha meidän on sanoa.)Raamattu ei ole "hakuteos" tai "sääntökirja", vaan enemmänkin kokoelma erilaisia pohdiskeluja, tekstejä ja artikkeleja
Raamattua voi tulkita niin kovin monella tavalla. Raamatun teksteissä kielletään monta nykyään jokapäiväiseen elämään kuuluvaa asiaa - myös Raamattua ylimpänä pitävien jokapäiväiseen elämään. Miksi niistä ei nosteta meteliä? Homoseksinkään "pahuutta" sinänsä ei Raamatussa erikoisesti korosteta mitenkään, vaan ennemminkin kaikkea irstailua ja riettautta - ja toisen miehen alistamista. Muistetaan, että raamatun teksteissä kerrotaan, kuinka myös Jeesus osoitti rakkautta (samaa sukupuolta oleville) opetuslapsilleen syleilemällä ja suutelemalla - eikä missään sanottu sitä vääräksi tavaksi toimia.