Kirkollisvero

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JSL_84
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
No niin joku on tästä asiasta voinut tänne joskus kirjoittaakin. Tahtoisin lähinnä tietää että mitä kyseisellä verolla maksetaan?
Sillä tuossa uutisissa juuri kerrottiin että hautapaikatkin pitäisi laittaa maksulliseksi ja joissain seurakunnissa ovatkin jo?
Eikö nyt se pitäisi edes pitäisi olla jo maksettu jos vuosia maksaa veroja?
Ja onkos täällä paljon kirkosta eronneita ihmisiä?
Entäs sitten onko joku jolla on hyvä syy siihen miksi pitäisi pysyä kirkon listoilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tuo vero kuitattaisiin kerran vuodessa tulevalla laskulla niin en varmasti maksaisi. Nyt kun se viedään suoraan tuloista niin ei tule kiinnitettyä huomiota. Olen kyllä harkinnut vakavissani kirkosta eroamista..

JSL_84 sanoi:
Entäs sitten onko joku jolla on hyvä syy siihen miksi pitäisi pysyä kirkon listoilla?

Saat kirkkohäät. Kirkossa kun menee naimisiin, niin tulee ihan erilainen avioliitto kuin maistraatista. Vaimo suostuu jatkossa kaikkiin jänniin seksikokeiluihin, mihin se aikaisemmin ei suostunut. Yhteisen asuntovelan lyhennykset on paljon pienemmät, ja arki kaikin puolin huolettomampaa. Kirkosta tulee sellaisia vaimoja, jotka joka päivä yrittävät iskeä miehensä uudestaan. Sitäpaitsi kirkkohäitä on mukava muistella iltaisin, kun vaimo hieroo jalkojasi sinun katsellessa urheiluruutua.

punttiskulle sanoi:
eikö riitä jos vaan toinen kuuluu kirkkoon että voi kirkossa mennä naimisiin? näin mulle on kerrottu :)

Tällöin voi saada avioliitolle kirkollisen siunauksen, mutta täysimittaiset kirkkohäät eivät onnistu.

Itse erosin kirkosta piakkoin 18 täytettyäni - tarpeellista vanhempien lupaa ko. toimenpiteen tekemiseen jo 15-vuotiaana kun ei herunnut. Oli mielenkiintoista kun kaverit odotteli 18-v päiväänsä lähinnä ravintolaan pääsyn tai ajokortin takia ja mä venasin pääsyä kirkosta eroamaan (vaikka tuli se kortti itsekin aika tasan "teoriakoe 18-vpäivänä" sudittua)

Kirkollisverolla kerättyjä rahoja kuluu mm. kirkkorakennusten ylläpitoon. Niistä monet aika vanhoja ja saattaa vaatia hintavaakin tekniikkaa esim. lämmittämiseensä talvella. Osan rahasta haukkaa myös lähetystyö. Lisäksi kirkon organisaatio työllistää jonkun verran porukkaa jne jne.

Tuli tossa vähän aikaa sit erottua,ajattelin että kyllä tässä tulee veroja muutenkin sen verran maksettua että en halua enää "ylimääräistä" maksaa.

Erosin joskus neljä vuotta sitten. En näe yhtään järkevää syytä kuulua kirkkoon, jos ei ole uskovainen.

edit. 666:s posti sopivaan saumaan.. :lol2:

Hynkkä sanoi:
Erosin joskus neljä vuotta sitten. En näe yhtään järkevää syytä kuulua kirkkoon, jos ei ole uskovainen.

:lol2: Buhahaa.. repesin totaalisesti.

Mutta joo, samoilla linjoilla. Musta tuntuu että aika monille se kirkkoon kuuluminen on lähinnä jonkinlainen jäänne tai asia mistä nyt ei vaan välitetä. Suomessa kun ei varmana ole varsinaisia uskovaisia yhtä paljoa kun kirkkoon kuuluvia henkilöitä. Ei olla uskossa muttei jostain syystä vaivauduta eroomaan kirkosta. Itse erosin puoli vuotta sitten, ja tuli siitä jotenkin "jännittävä" tunne vaikken uskonasioista välitäkään.

Toi oli hyvä pointti minkä joku mainitsi, että jos kirkollisvero tulis laskun muodossa kerran vuoteen niin kuinkahan moni sen maksaisi?

Ensimmäinen vuosi ilman kirkollisveroa menossa. Tuo mokoma maksu kun menee niin piilossa, ettei siihen juuri kukaan kiinnitä huomiota. Eri asia todellakin olisi, jos kotiin tulisi normaali maksulappu, kuten tv-maksukin, josta luistetaan jo ihan eri tavalla.

RInkku
Saat kirkkohäät. Kirkossa kun menee naimisiin, niin tulee ihan erilainen avioliitto kuin maistraatista. Vaimo suostuu jatkossa kaikkiin jänniin seksikokeiluihin, mihin se aikaisemmin ei suostunut. Yhteisen asuntovelan lyhennykset on paljon pienemmät, ja arki kaikin puolin huolettomampaa. Kirkosta tulee sellaisia vaimoja, jotka joka päivä yrittävät iskeä miehensä uudestaan. Sitäpaitsi kirkkohäitä on mukava muistella iltaisin, kun vaimo hieroo jalkojasi sinun katsellessa urheiluruutua.

Nyt kyllä taidat kusettaa :) . Juuh niinhän sitä varmaan vois luulla, mutta kun se ei suostu vaikkei edes naimisiin menosta olla keskusteltu...
onkos Rinkku itse naimisissa ja mennyt kirkossa? Ja suostuuko hän porkkana leikkeihin?

JSL_84 sanoi:
Tahtoisin lähinnä tietää että mitä kyseisellä verolla maksetaan?

Suurin menoerä on henkilöstökulut, jotain 2/3. Jos kirkko ja valtio ei olis yks yhteen niin toi koko organisaatio olis konkassa saman tien. Kirkon hoitamat ns. hyvät asiat, avustukset ym. saataisiin ilman kirkkoakin hoidettua helvetisti pienemmällä rahalla. Itseasiassa, ilman kirkon raskasta organisaatiota sitä rahaa voisi ohjata paljon enemmänkin ihmisten avuksi!

Yksityinen ihminen voi siis kirkosta erota ja säästää rahansa, mutta yrityksille on sitten vähän vaikeampaa kiertää kirkollisveroa jota maksetaan yhteisövero -nimikkeellä :david:

Jep, arvatenkin olen kirkosta eronnut. Toivottavasti kirkko jollain tapaa yksityistettäisiin eroon valtiosta niin saisivat sitten leikkiä omilla rahoillaan eikä niin suorasti yhteiskunnan :wall:

Edit: tossa evl:n siuvuilta pientä osviittaa vuodesta 2003

42.gif

Kirkkoveron maksaminen on epäloogista. Ja rahat joita kirkko vastaanottaa menevät lähinnä epäloogisuuksin. Toisaalta osa tuotoista menee historiallisten monumenttien kunnostamiseen ja ylläpitämiseen joka on hyvä, koska kirkot ovat hienoja ja osoitus siiitä mitä ihminen kykenee luomaan ilman moderneja koneita jne... Mutta suurimmaksi osaksi systeemi on mielestäni järjetön.

Hynkkä sanoi:

Itse sain veronpalautusta seuraavana vuonna eroamisesta 666 € :evil:

No kuitenkaan, tuntuu oikealta tuo ratkaisu, en halua kuulua mihinkään yhteisöön, mieluummin tutkin omia polkujani. Jonkinlaista uskoa löytyy, otan tässä projektiksi raamatun läpi lukemisen kunhan aikaa löytyy, enemmän lähinnä kuitenkin mielenkiinnon ja yleissivistyksen vuoksi. Sen jälkeen luen Koraanin.

Jotenkin tuntuu hauskalta että jotkut löytävät kaikki vastaukset noista kirjoista, ihan kuin Aku Ankoissa sudenpennut sudenpentujen käsikirjasta. Mirjardit "kärpäset" eivät voi olla väärässä, noiden kirjojen on pakko olla hyviä ;)

Maailma olisi kyllä parempi paikka jos kaikki uskoisivat vain asioihin jotka voidaan todistaa tieteellisin kokein.

Juuri tuota BS1:n mainitsemaa yhteisöveroa olen usein miettinyt että mitä vittua. Sillä jos joku niin yritykset hyötyvät erittäin vähän koko instituutiosta.
Ja en nyt itse yksityisenä ihmisenäkään usko hyötyneeni juuri mitään. Sillä nimen voi ihmiselle antaa myös ilman isän,pojan ja pyhän hengen siunausta.

Kirkosta erosin muutama vuosi sitten, kun olin siirtynyt Helluntaiseurakunnan riveihin. Maistraatissa mentiin sit eukon kanssa naimisiin ja sitten suoritettiin meidän seurakunnassa siunaustilaisuus. Mikä vastaa kirkkohäitä, mut ilman lain voimaa.
Mielummin oon pistänyt rahaa meidän seurakunnan käyttöön, kuin ev.lut kirkolle, ja oli se muutenkin outoo kuulua kahteen seurakuntaan. Siinä varmaan syy eroamiseeni.

Erottu on. Miks niitä kirkkoja pitää olla niin vitusti? Joka pikku tuppulassa oma hirveennäköinen kökötys. Pistettäs kirkot maan tasalle ja rakennettas punttisali jokaisen tilalle. Varmasti kansanterveydellekkin parempi ratkaisu :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom