Kirkas- ja sarastusvalot

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis sarastuslamppu ja kirkasvalolamppuhan ovat aivat eri aparaatit. Kirkasvaloherätys on aika brutaali - itse ainakin säpsähtäisin hereille ja syvässä unitilassa ollessa se ei ole niin mukavaa. Sarastuslampun ideanahan on juuri se pehmeä herätys, sieltä syvästä unesta pikkuhiljaa elävien kirjoihin herättely, jolloin itse herääminen ei tunnu niin vastenmieliseltä ts. ei vituta. Ainakin itselleni se noin sitten tuntuu toimivan.

Jos haluaa Kirkas+++ valoa, niin hakemaan 6500 kelvinin 200w energiansäästölamppu (n. 80e, menee E40 kantaan). Sen katselu tosin saattaa vaatia aurinkolaseja :)

Ylös!

HF3475_01.JPG
HF3475.jpg

Philips julkisti uudet, 2G mallinsa Wake-up valoistaan elokuussa.
MP3 mahdollisuutta tähän kyllä odotin, mutta ei voi mitään.

Verkkokauppa.comiin oli tuota versiota ilmestynyt 5kpl 10.10.08 ja myyty on jo moninkertaisesti...

Gigantistakin näyttäisi löytyvän, tosin pari kymppiä kalliimmalla. Sentään varastossa näyttäisi olevan.

Tässä vielä suurempi kuva.

Olin näkevinäni tuommoisia myös Jumbon Prismassa. Hintaa en katsonut, mutta siellähän on tuplabounerit vielä pari viikkoa.

Mulla on tuollainen Innosolin Rondo http://www.innojok.fi/tuotteet/tuotel.php?tuotteet=387 ja täytyy todeta että olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Pidän sen ulkonäöstä - ei ole mikään kolho niinkuin nuo usein tuppaavat olemaan. Lisäksi olen käyttänyt sitä menestyksekkäästi aamuherätyksissä pistorasia-ajastimen kanssa. Tuo nimittäin päälle mentyään ei heti ole täydessä valotehossaan vaan kipuaa sinne hetken ajan. Onhan se alkuvalokin tottakai raju aamunpimeällä, mutta sitähän ei tarvitse sijoittaa mitenkään naaman eteen. Itse teen niin, että lamppu on takaviistossa sänkyyni nähden. En välttis herää siihen välittömästi (ja luulisin sen olevan ideakin) vaan valo alkaa hiljalleen tehdä tietään mun aivoihin ja kun herätyskello soi n 10min myöhemmin, viha sitä kohtaan on enää vain hämärä muisto.
Tämä systeemi siis ainoastaan tekee siitä itse heräämisprosessista ruusuisemman, mutta kun haluaa kirkasvalolampun varsinaisi vaikutuksia hyödyntää, niin sitten se vaatii sen läheisen oleskelun ja tietyn minuuttimäärän.

Mutta jos siis ei omista KV- tai sarastuslamppua niin miksei tavislampunkin voi sijoittaa jonnekin nurkan taakse ajastimella. Pieni pehmeä valo on aina parempi kuin herätä suoraan pimeään. Tämä tietty oma mieltymykseni.

Okei, nyt alkaa olla semmonen jatkuva väsymys mikä ei lähde nukkumalla pois että pakko hankkia kirkasvalolamppu(ei tuota heräämisen yhteyteen tarkoitettua vaan ihan sellainen perinteinen).

Mitä liikettä/mallia suosittelisitte ? Tietty mahdollisimman hyvä hinta/laatu suhde.

Tuon Innosolin Rondon näyttäisi saavan 169eurolla Kodin1:stä. Onhan se tosi rasvanen hinta lampusta, mutta eipä taida edullisemminkaan irrota. Pitää vielä haeskella muitakin vaihtoehtoja.

Tuon Innosolin Rondon näyttäisi saavan 169eurolla Kodin1:stä. Onhan se tosi rasvanen hinta lampusta, mutta eipä taida edullisemminkaan irrota. Pitää vielä haeskella muitakin vaihtoehtoja.

Oli nuo Innosolin lamput kyllä niitä kahta "design" -mallia lukuunottamatta aika järkyttävän näköisiä. Tyyliltään ja viimeistelyltään lähinnä jonnekin varastoon sopivia, tuo Rondo ehkä kaikkein pahin. Ulkonäkö on kuin pertti-perusinsinöörin käsialaa - pulverimaalattua peltiä, ei helv... On kyllä katteet kohdillaan. Ehkä töihin jos duuni maksaa.

Laitoin yöpöydän valon syttymään ajastimella aamulla vartin verran ennen herätystä. Energiansäästölampun ansiosta lamppu ei räpsähdä heti "täysille" vaan kirkastuu pienen ajan kuluessa. Toki nopeammin kuin oikeissa sarastusvaloissa mutta ei liian nopeasti kuitenkaan. Puhelimen piipitys ei tunnu enää niin pahalta kun olen jo ainakin osittain hereillä valoisuuden takia.

Töissä tulee tuijoteltua arkiaamuisin tunnin verran kirkasvalolamppua. En ole vielä huomannut eroa vireystilassa, mutta eipä siitä haittaa eikä vaivaakaan ole.

Joku kirkasvalolamppu pitäisi minunkin hommata. Tuntuu että syksyllä ei saa mitään aikaiseksi, ei jaksa edes salille mennä. Kotona vaan istun koneella ja syön jotain. Loppujen lopuksi se menee aina siihen että keväällä ennen laihdutusta ollaan aika rasvaisessa kunnossa. Tätä tapahtuu vain syksyisin, kesällä ja keväällä jaksaa helposti käydä salilla 4xviikkoon ja sama määrä lenkillä. Vitamiinit ja ruokavalio on sama kuin kesälläkin, ettei tuo aikaansaamattomuus pitäisi niistä johtua.

Sarastusvalo löytyy. Aamulla on toisinaan helpompi herätä ja toisinaan taas ei ole. Keskimääräisesti tuo auttaa, mutta silti tulee aamuja aina silloin tällöin kun tekee mieli repiä tapetit seiniltä, kuten ennen sarastusvaloa.

Mulla on se Philipsin wake-up light. Ostin vuosi sitten ja maksoi 90e. Olen erittäin tyytyväinen siihen!

Huutonetistä noita saa aika edulliseen hintaan.

Onko kukaan puuhastellut itselleen omatekoista kirkasvalolamppua? Tekisi mieli iskeä tuohon työpöydän kulmaan huoneen nurkkaan lamppu osoittamaan tietokoneen käyttäjää päin.

Kirppikseltä hyväkuntoinen 2-putkinen lamppurunko 20e, päivänvaloloisteputket 20-40e(?), vapaavalintainen mattamaali 5e.

Sitten päästään siihen omaan ihanuuteensa, miten tuosta saa "salonkikelpoisen". Rungon maalaamalla rungosta saa jo ihan siistin, mutta kattoon tarkoitettu lamppukupu on vähän kolhon näköinen huoneen nurkassa ja varmasti liian kirkas silmillekin lähietäisyydeltä.

Jokin maitopintainen/etsattu/tjsp kaareva muovikupu varmaan siistisi ulkonäköä ihan kiitettävästi. Mistä tuollaista vain lähtisi etsimään? Tietysti itse voi taivutella pleksiä, mutta...

Ajaiskohan kasvosolarium saman asian.. :D Sellanen löytyis kaapin perältä ja se syttyy "hitaasti", siihen vaan lykkäis ajastimen ja avot. Täytyypä koittaa...

Inhottavaa herätä kello 5 täydelliseen pimeyteen.

Huippuidea. Bonuksena toispuoleinen rusketus naamassa tai toisessa kädessä/jalassa, joka peiton ulkopuolella. :hyvä:

Eiku vaihtelee sen lampun puolta, niin saa molemmille puolille!
Tosin nukun yleensä mahallani...

Joo, alkaa pimeys painaa taas ja vuosi vuodelta enemmän, joten on korkea aika munkin ostaa kirkasvalolamppu. Aattelin pistää keittiön pöydälle ja aamupalaa syödessä sen valossa kylpeä ja lueskella jotain, kuten tapana on. (ei enää sanomalehteä, mutta esim. TM:ää, Infernoa tai jotain kirjaa). Pitää yrittää muistaa raportoida sitten, tuntuisiko toimivan.

Joo, alkaa pimeys painaa taas ja vuosi vuodelta enemmän, joten on korkea aika munkin ostaa kirkasvalolamppu. Aattelin pistää keittiön pöydälle ja aamupalaa syödessä sen valossa kylpeä ja lueskella jotain, kuten tapana on. (ei enää sanomalehteä, mutta esim. TM:ää, Infernoa tai jotain kirjaa). Pitää yrittää muistaa raportoida sitten, tuntuisiko toimivan.

Valoherätyskellon idean kyllä ymmärrän, mutten varsinaisen kirkasvalolampun ideaa. Joko siellä on sisällä energiansäästölamppu, loisteputki tai halogeeni ja yhtä lailla voi sen laittaa itsekin naaman viereen loistamaan.

Nyt kun olen "evakossa" toisessa makuuhuoneessa (emäntä nukkuu vauvan kanssa toisessa makuuhuoneessa) niin minulla on kaksi loisteputkipöytävalaisinta ajastimen takana. Herätyskello sitten vielä back-uppina.

On muuten ihan oikeasti mukavampi herätä valoisaan huoneeseen. Alussa heräsi jo pelkästään noihin lamppujen syttymiseen ja/tai ajastimen pieneen naksahdukseen. Nyt jo tottunut niin ei edes huomaa, paitsi että sitten kun viimeistään herää herätyskelloon niin olo on paljon "heränneempi". On tuosta tietenkin sekin hyöty ettei unenpöpperöissään tarvitse pimeässä huoneessa suunnistaa.

Köyhän miehen malli. Sopii mulle.

Valoherätyskellon idean kyllä ymmärrän, mutten varsinaisen kirkasvalolampun ideaa. Joko siellä on sisällä energiansäästölamppu, loisteputki tai halogeeni ja yhtä lailla voi sen laittaa itsekin naaman viereen loistamaan.

Siellä on (ainakin omassa versiossani) pari 55 watin loisteputkea, joissa on tietty värilämpötila ja värinätaajuus. Valotehon täytyy olla suuri, yli 2500 luxia. Lisäksi lampuissa on yleensä UV-suojana (sic!) jonkinnäköinen pleksi (en tiedä mitä materiaalia niissä käytetään). Halogeenilamppuja ei käytetä, eikä muitakaan tavallisia lamppuja, kun keltaisesta valosta ei ole vastaavaa hyötyä kuin sinisestä/vihreästä. Markkinoilla on myös ainakin yksi LED-kirkasvalolamppu, joka ainakin mainospuheen perusteella on tarkoitukseen sopiva.

Lainasin vanhemmilta kirkasvalolamppua pariksi viikoksi ja hyödyn havaitsin kunnolla vasta kun palautin lampun: oli pakko ostaa oma, kun ei enää meinannut pysyä hereillä. Nyt on kivaa, kun on elävä olo aamusta asti. Käytän lamppua illemmallakin, jos tarvitsee lukea jotain keskittymistä vaativaa: ihme kyllä pystyn nykyään lukemaan jopa tenttikirjoja nukahtamatta...

Mulla on se Philipsin wake-up light. Ostin vuosi sitten ja maksoi 90e. Olen erittäin tyytyväinen siihen!

Huutonetistä noita saa aika edulliseen hintaan.
Sopivasti olen ajoittanut hakuni ohi noista tässä muutaman kuukauden ajan. Nyt ei taas ole yhtäkään myynnissä.

Saisi tuo HF3476 malli tulla suomeen niin 3475:n hinta voisi normalisoitua sinne 100€ luokkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom