Mielenkiintoinen aihe
Kolmas kirja julkaistaan loppukesästä.
Jos kustantaminen ei ole oleellinen kriteeri, kuka vain voi nykyään kirjoittaa kirjan, koska netissä on tarjolla useita (lähinnä elektronisia, mutta toki myös printtiin perustuvia) palveluita.
Vastaavasti jos kustantaminen kiinnostaa, mielestäni oleellisin asia on hyvä tarina. Jos tarina on erinomainen, ei huonolla kirjoitustekniikalla välttämättä ole aivan kriittistä merkitystä, koska kustantaja ja kustannustoimittaja auttavat (määräävät) tekstin muokkaamisessa. Jos kirjoittajalla ei ole kykyä muokata tekstiä vaadittuun asuun, ollaan pulassa - kyllä se kirjoittaja on se, jonka tekstiasuun liittyvä muokkaus on tehtävä. Pilkut, pisteet, kappalejaot tms. puhtaasti tekniset yksityiskohdat tulevat kustannustoimittajalta.
Tarinan lisäksi kustannusta puoltavia asioita voivat olla kielelliset seikat, tekstin rakenne tms. aiempaan julkaistuun materiaaliin verrattuna poikkeukselliset seikat, mutta silloin kallistutaan luultavasti taiteellisempaan formaatiin - ollaan keksitty jotain uutta ja ennen julkaisematonta.
Se, ettei ole lukenut yhtään kirjaa, ei estä sellaista kirjoittamasta, koska kyse on oikeastaan tarinankerronnasta. Jos on kuullut tarinoita, katsonut paljon elokuvia, omaa hyvän mielikuvituksen ja tarkkailee aktiivisesti ympäristöään, voi olla mahdollista, että pystyy rakentamaan hyvän tarinan, ehkä jopa pystyy sen vieläpä kirjaamaan. Ei ollenkaan mahdotonta, joskin luultavasti melko harvinaista.
Edellä verrattiin kirjoittamista musiikin tekemiseen. Siitä mulla on myös jonkin verran näppituntumaa, vaikken koskaan päässyt levyttämään. Hivenen vertauskohtaa kirjoittamisessa ja musiikin tuottamisessa on, sillä useista instrumenteista saa aikaan ääniä, vaikkei niitä osaa soittaa (huuliharppu). Sitten on instrumentteja, joita täytyy osata teknisesti käsitellä (trumpetti), jotta saa edes äänen aikaiseksi. Kaikki äänet voidaan luokitella musiikiksi, jos säveltäjä on sitä mieltä, että tässä tämä tuotos nyt on. Ja edelleen on olemassa soittimia, joissa ei tarvitse osata nuotteja (piano, kitara), koska nuotit tulevat oikeina vireessä olevasta soittimesta. Sitten on soittimia, joita pitää osata soitta, jotta saa aikaan oikeita, haluttuja säveliä (viulu). Mutta on siis täysin mahdollista luoda hyvän kuuloista musiikkia osaamatta musiikin teoriaa (luultavasti huomattava osa rock-musiikin säveltäjistä ja soittajista edustaa tätä genreä), koska soitin itsessään voi tuottaa "oikeita" säveliä, jotka säveltäjä vain laittaa kiinnostavaan järjestykseen.
Kokonaan toinen juttu on siinä, mitä sävellys edustaa. Jos ei ole kuullut musiikkia, voisi kuvitella, että kaikki tuotettu materiaali on yksilöllistä ja uutta. Vastaavasti jos on kuullut olemassaolevaa musiikkia, on "helpompi" tehdä omaa musiikkia, koska on jokin vertailukohta. Voi esimerkiksi yrittää tehdä samantyylistä, mutta uutta musiikkia (blues - "kaikki" on jo tehty, silti tehdään koko ajan lisää). Tai vastaavasti voi tehdä toisenlaista musiikkia; jos esimerkiksi tietäisi, että valssisa lasketaan kolmeen ja tiukka ska-komppi on nelijakoista, voisi luoda täysin uuden musiikkityylin asettamalla tahtilajin viisijakoiseksi, jolloin ei takuulla ole kyseessä valssi, mutta ska-poljento siinä edelleen voisi olla, vaikka normaali tahtilaji onkin täysin normaalista poikkeava. Tai sitten on luotu jotain täysin uutta.
Sama pätee kirjoittamiseen: voi pyrkiä luomaan vaikkapa runon tai dekkarin. Uusi tuotos voi noudattaa olemassa olevaa säännöstöä/säännöstöjä tai se voi rikkoa niitä tai voidaan pyrkiä täysin uuteen ilmaisuun. Sääntöjä ei kuitenkaan voi rikkoa, jos ei tunne niitä - paitsi tietenkin vahingossa.
Kirjan kirjoittaminen ei välttämättä edellytä kirjojen lukemista, mutta siitä on valtavasti hyötyä. Kirjan kirjoittaminen kuitenkin edellyttää kirjoittamista - sitä pitää tehdä valtavasti. Kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla eli se on oikeasti puhdasta mekaanista työtä, jonka sisältöön lukeminen kuitenkin lienee kaikkein luonnollisin lähestymistapa.
Kannustan ehdottomasti kirjoittamaan kirjan, jos sisällä siltä tuntuu. Siinä ei koskaan häviä mitään.
Kiinnostaisi tietää, miten Hyrren projekti on edennyt.