Kirjan kirjoittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hyrre
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö pakkikselta kirjan tai useampia kirjoittaneita? Oliko kirjan kirjoittaminen omalla kohdallanne millainen projekti? Vinkkejä? Ohjeita?

Itse aloitin tällä viikolla kirjoittamaan ensimmäistä kirjaani, parikymmentä sivua on tullut raapusteltua. Kirja kertoo Joensuun alamaailmaan sekaantuvasta nuoresta. Ihan mukavaa ajanvietettä mietiskellä ja kirjoitella. Mitään varsinaista tavoitetta minulla ei kirjan kanssa ole. Kunhan kirjoittelen omaksi huvikseni ja jos homman mielekkyys katoaa, lopetan kirjoittamisen tai ainakin pistän projektin hyllylle odottamaan. Olisin todella positiivisesti yllättynyt, jos kirja tultaisiin joskus julkaisemaan.

Ongelmana kirjoittamisessa itsellä on tekstin rakenne ja kerrontatyyli. En ole ikinä lukenut yhtään kirjaa, joten on hankala mieltää miten tekstin jäsentäisi ja muotoilisi. Joku kun lukemattomuuteen kuitenkin tarttuu, niin syynä oli kiinnostuksen puute nuorempana ja nykyisin ajan puute. Katsoo nyt mitä tuosta projektista kehkeytyy. Pitää ainakin luetuttaa tekstiä muilla, jotta saa palautetta niin tekstin sisällöstä kuin teknisestä puolesta. Myös jollain kielipoliisilla pitänee kirjoitus sitten joskus tarkastuttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On aikaa kirjoittaa kirja, mutta ei lukea sellaista? Justjoo :rolleyes: Kuulostaa vahan samalta kuin etta mina alkaisin pitaa venajan oppitunteja vaikka en osaa venajaa.

Ma kirjoittelin teinina novelleja, yksi jopa julkaistiin ihan oikeassa kirjassa (ei missaan naistenlehdessa). Kirjan kirjoittaminen pyori mielessa, mutta siihen tarvittava pitkajanteisyys puuttui eika oikeastaan ollut kunnollista ideaakaan pidemmaksi tarinaksi... Eli toisin sanoen varaudu siihen etta projekti vaatii aikaa ja karsivallisyytta ja pida mielessa, etta sen tarinan pitaa kantaa alusta loppuun asti.

Edit.
Pakko viela ihmetella, etta miten kukaan voi elaa 23-vuotiaaksi asti joutumatta lukemaan yhtaan kirjaa? Niitahan luetaan ala- ja ylaasteella jo, lukiosta puhumattakaan. Tai no ainakin pitaisi lukea :D

On aikaa kirjoittaa kirja, mutta ei lukea sellaista? Justjoo :rolleyes:
...
Pakko viela ihmetella, etta miten kukaan voi elaa 23-vuotiaaksi asti joutumatta lukemaan yhtaan kirjaa? Niitahan luetaan ala- ja ylaasteella jo, lukiosta puhumattakaan. Tai no ainakin pitaisi lukea :D

Tiedän, että ajan puute on huono tekosyy. Aina on vain tuntunut olevan "tärkeämpää" tekemistä. Olen lomalla ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen, joten nyt sitä aikaa riittää.

Olenhan minä oppikirjoja lukenut, mutta "oikea" kirjallisuus on jäänyt väliin. Peruskoulussa ja lukiossa ei kirjoja tarvinnut oikeasti lukea - riitti kun luki tiivistelmiä, haki netistä valmiit esitelmät tms.

Kirjan kirjoittaminen pyori mielessa, mutta siihen tarvittava pitkajanteisyys puuttui eika oikeastaan ollut kunnollista ideaakaan pidemmaksi tarinaksi... Eli toisin sanoen varaudu siihen etta projekti vaatii aikaa ja karsivallisyytta ja pida mielessa, etta sen tarinan pitaa kantaa alusta loppuun asti.

Ei tollasia päätöksiä kannattaa lyödä lukkoon vielä parikymppisenä opiskelijana. On monilla kuuluisillakin kirjailijoilla ollut oikeat ammatit ennen kirjojansa. Asiaa tietysti auttaa jos ammatti jotenkin edistää kirjoittamistaitoa. En usko että kovin moni on niin lahjakas että pystyy kirjoittamaan kirjan, sellaisen jonka joku haluaa ostaa ja lukea, alle 30-vuotiaana.

Erään tietyn aiheen käsittely on ärsyttänyt minua jo pitkään ja olen pohtinut, että voisiko siitä kirjoittaa kirjan. Ehkä voisi hyvinkin, mutta painokoneeseen tunkeminen voi tietysti tuottaa vaikeuksia, ellei sitten tee omakustannetta.

Onko tää trollausta? Ei siis mitään kirjan kirjoittamista vastaan, mutta tuntuu vain täysin uskomattomalta, että joku kirjoittaisi kirjan itse lukematta yhtään ainotta teosta :O Voiko siitä tulla laadullisesti ollenkaan tasokas? Luovia ideoita voi olla koko elämänsä tynnyrissä eläneelläkin, mutta taitoa ei.

Se ettet ole koskaan lukenut yhtäkään kirjaa tulee todennäköisesti olemaan jonkinlainen ongelma, eikä välttämättä pienimmästä päästä. En epäile etteikö sulla voisi olla ideoita ja mielikuvitusta, mutta kaiken sen jäsentäminen järkevästi luettavaan muotoon onkin hieman haasteellisempaa.

Tsemppiä kuitenkin, onhan se kirjoittaminenkin tietynlaista terapiaa :)

Itse olen kirjoittanut yhden kirjan, mutta sitä ei ole julkaistu enkä ole koskaan kertonut siitä kenellekään (ennen kuin tällä sekunnilla). Se on kyllä tallessa, ehkä pitää lukea se joskus :)

tuntuu vain täysin uskomattomalta, että joku kirjoittaisi kirjan itse lukematta yhtään ainotta teosta :O Voiko siitä tulla laadullisesti ollenkaan tasokas?

Miksi ei voisi tulla? Lukeminen ja kirjoittaminen ovat kuitenkin kaksi hieman eri asiaa..

Mä kirjotan kirjaa tällä hetkellä, tietokirjaa. Harmittaa vaan kun tämä e-kirja buumi tuli juuri nyt, niin kaikki tyypit joille tuo on suunnaattu varmaan warettaa sen!

Mä oon kirjottanut kirjan. Tosin taisin olla jotain 10v ja sivuja kirjassa oli abaut 20. Hienon kuvan piirsin myös kanteen, puuvärejäkin käytin! :)
Kirja kertoi vompatista, joka matkasi Suomesta Amerikkaan. Hän näki toisen vompatin ja he ystävystyivät. Muuta en muista. Ei oo julkaistu (vielä) :D

e: muistan että piirsin vompatille todella suuren pippelin, äiti ei tykänny. :(

Miksi ei voisi tulla? Lukeminen ja kirjoittaminen ovat kuitenkin kaksi hieman eri asiaa..

Juuri tuosta syystä minkä MissEvilEve toi yllä esille ^^: "En epäile etteikö sulla voisi olla ideoita ja mielikuvitusta, mutta kaiken sen jäsentäminen järkevästi luettavaan muotoon onkin hieman haasteellisempaa."

Eli ideoitahan voi kyllä piisata ja niiden esiintuomisestahan kirjallisuudessa onkin kysymys. Mutta hyvin harvoja ihmisiä kiinnostaa lukea tekstiä, jota ei ole kirjoitettu taidokkaasti. Ei itseäni ainakaan. Ne ideat täytyy pukea hyvin. Siihen tarvitaan taitoa. Kirjoittaminen on kyllä hieman erilaista kuin vaikkapa musiikin tekeminen, samalla tavalla sitä ei voi opiskella, mutta joka tapauksessa kirjan kirjoittaminen ilman lukukokemusta tuntuu hurjalta. Itse olen ahkerasti opetellut musiikin tuotantoa, ja laadukkaiden teosten kuunteleminen on erittäin oleellista.

Kuten tässä jo mainittua niin toki voit omaksi huviksi kirjoittaa ihan mitä vaan, mutta tuskinpa siitä ketään kiinnostuu jos teksti on hirveää kuraa. Miten ihmeessä voit kirjoittaa edes etäisesti soljuvaa dialogia, jollet ole erilaisia malleja miettinyt? Samoin sen alkuinnostuksen jälkeen sitä kirjaa pitäisi jaksaa oikeasti työstää. Tuollainen "paskempi" kirja menee ainoastaan siinä tapauksessa läpi että kirjoittaja on esim. julkkis/sikarikas tms. jolloin kirjan kiinnostavuus on todella suuri.

Kannataisiko tuota projektia jollain tavalla tunkea johonkin blogiin tms. niin voit sen kautta saada palautetta projektistasi?

En usko että kovin moni on niin lahjakas että pystyy kirjoittamaan kirjan, sellaisen jonka joku haluaa ostaa ja lukea, alle 30-vuotiaana.

Öhh? Oon ihan varma, että oot täysin väärässä, vaikka ei mulla nyt ole tähän mitään referenssiä heittää.

Ei siis mitään kirjan kirjoittamista vastaan, mutta tuntuu vain täysin uskomattomalta, että joku kirjoittaisi kirjan itse lukematta yhtään ainotta teosta :O Voiko siitä tulla laadullisesti ollenkaan tasokas? Luovia ideoita voi olla koko elämänsä tynnyrissä eläneelläkin, mutta taitoa ei.

Jep. Tosin uusimmas Metropolias oli Jarkko Laineen (29v) haastattelu, joka oli rokkiruran menestymättömyyden vuoksi päättäny yhtäkkiä kirjottaa kirjan ja aikasemmin oli lukenu vaan 2 kirjaa joskus koulussa. Tos haastikses miehen ajatukset leijuu kyl pilvilinnois, mutta kustantajan sivulla olevan tekstin mukaan realiteetit on sittemmin iskeny kyl kuvioihin, vaikkakin jatkoa kirjalle on tulossa. Se sai siis sille ekalle kirjalleen kustantajan, vaikka joutuki työstään sen uudelleen juurikin syystä, että se oli kirjotettu vähä miten sattuu.

Itse olen kirjoittanut yhden kirjan, mutta sitä ei ole julkaistu enkä ole koskaan kertonut siitä kenellekään (ennen kuin tällä sekunnilla). Se on kyllä tallessa, ehkä pitää lukea se joskus :)

Mistä aiheesta kirjotit? :)

Jep. Tosin uusimmas Metropolias oli Jarkko Laineen (29v) haastattelu, joka oli rokkiruran menestymättömyyden vuoksi päättäny yhtäkkiä kirjottaa kirjan ja aikasemmin oli lukenu vaan 2 kirjaa joskus koulussa. Tos haastikses miehen ajatukset leijuu kyl pilvilinnois, mutta kustantajan sivulla olevan tekstin mukaan realiteetit on sittemmin iskeny kyl kuvioihin, vaikkakin jatkoa kirjalle on tulossa. Se sai siis sille ekalle kirjalleen kustantajan, vaikka joutuki työstään sen uudelleen juurikin syystä, että se oli kirjotettu vähä miten sattuu.

Onhan niitä monenmoisia tapauksia. Joku voi onnistua kirjoittamaan menestyskirjan jota kriitikotkin ylistävät vaikkei ole yhtään opusta itse lukenut, ehkä näin on tapahtunutkin. Kuitenkin jos foorumilta kyselee ajatuksia moisen urakan tiimoilta, niin pakkohan se on sanoa että jumalauta :)

------------

Itse olen haaveillut vuosia kirjan kirjoittamisesta. Kyseessä olisi musiikkia käsittelevä kansantajuinen taidefilosofinen- ja psykologinen teos. Englanniksi loistava nimi olisi "Listen to The Music". Kirjassa käytäisiin läpi:

- se mitä vaikutusta (tunteet, oivallukset, inspiraatio) musiikilla voi olla ihmiseen
- se miten eri teoksissa eri asiat ovat oleellisia (eli kuinka jatsista ei kannata etsiä samaa kuin popista)
- se miten musiikki syntyy ja mitä eri ihmisillä on sille annettavanaan
- ja paljon muuta

Nämä kuljettaisiin ei-niin-sovinnaisessa-järjestyksessä omia kokemuksiani, näkemyksiäni ja muistojani sivuten. Kirjassa olisi siis ikään kuin hyvin subjektiivinen sävy, mutta kertaakaan en ottaisi kantaa siihen mikä on hyvää tai oikeata musiikkia ja mikä humpuukia tai syntistä. Sellaisesta minua ei kiinnosta kirjoittaa. Tämä on aihe jota uskon ymmärtäväni niin hyvin että voisin antaa sen saralta muille paljon. Unelmani onkin että joku päivä avaan tällä kirjalla ihmisille musiikin maailmasta ihan uusia ulottuvuuksia. Tähän mennessä kaikki työ kirjan suhteen on kuitenkin ollut päänsisäistä pohdintaa, kirjoitus ei ole ottanut tuulta siipiensä alle. Tekstiä sinänsä kyllä syntyy, ala-asteella kirjoitin aina julmetun pitkiä stooreja joita kehuttiin kovasti. Nyt muut kiinnostukset ovat olleet tärkeämpiä, mutta mietin kirjoittamista kyllä usein ja olen hyvin vakuuttunut siitä, että joku päivä taas innostun kunnolla.

Kiinnostaisiko pakkislaisia kuvailemani kirja?

On aikaa kirjoittaa kirja, mutta ei lukea sellaista? Justjoo :rolleyes: Kuulostaa vahan samalta kuin etta mina alkaisin pitaa venajan oppitunteja vaikka en osaa venajaa.

Ma kirjoittelin teinina novelleja, yksi jopa julkaistiin ihan oikeassa kirjassa (ei missaan naistenlehdessa). Kirjan kirjoittaminen pyori mielessa, mutta siihen tarvittava pitkajanteisyys puuttui eika oikeastaan ollut kunnollista ideaakaan pidemmaksi tarinaksi... Eli toisin sanoen varaudu siihen etta projekti vaatii aikaa ja karsivallisyytta ja pida mielessa, etta sen tarinan pitaa kantaa alusta loppuun asti.

Edit.

Julkase joku novelli täällä! :)

No eivat ne nyt niin kovin kaukana toisistaan ole. Yhta ei voisi olla ilman toista.

Kirjoja lukiessa ja varsinkin niita analysoidessa (kirjalliset keinot; symboliikka jne.) aukeaa ihan uusi maailma ja uusi nakokulma kirjallisuuteen. En millaan usko, etta kukaan voi kirjoittaa hyvaa kirjaa ymmartamatta mita kirjallisuus edes on ja miten kirjat rakentuvat. Kirjallisuus kun on niin paljon enemman kuin tekstia, jonka joku napyttaa ruudulle. Itseasiassa nain kirjallisuusfriikkina musta tuntuu vahan hapaisylta etta joku kuvittelee homman olevan noin yksinkertaista eika ylimielisyydeltaan edes yrita ymmartaa.

Julkase joku novelli täällä! :)

En todellakaan! Olen kaiken lisaksi hukannut parhaimman ja viimeisimman (kirjoitettu lukion tokalla eli ei kovin tuore) novellini :(

Ylläri, että hra Vurki bashaa OPta ja sitten tulee ehdottelemaan omia kirjaideoitaan. :lol2:

Antakaa miehen kirjoittaa. Eikait Hyrre sanonut tähtäävänsä mihinkään erityiseen, kuhan vuodattaa tajunnanvirtaa tekstimuotoon. Tuli siitä mitään tai ei, niin ainakin yrittää ja kehittää varmasti itseä jollain lailla.

Ajattelinkin että täällä on hieman sellainen ylimielinen suhtautuminen eräällä(ainakin) aiheeseen. Vähän niinku joku erehtyy kutsumaan omaa maalaustaan taiteeksi ja joku ylimielinen taiteilijasnobi kuulee sen... :rolleyes:

Ylläri, että hra Vurki bashaa OPta ja sitten tulee ehdottelemaan omia kirjaideoitaan. :lol2:

Antakaa miehen kirjoittaa. Eikait Hyrre sanonut tähtäävänsä mihinkään erityiseen, kuhan vuodattaa tajunnanvirtaa tekstimuotoon. Tuli siitä mitään tai ei, niin ainakin yrittää ja kehittää varmasti itseä jollain lailla.

Ajattelinkin että täällä on hieman sellainen ylimielinen suhtautuminen eräällä(ainakin) aiheeseen. Vähän niinku joku erehtyy kutsumaan omaa maalaustaan taiteeksi ja joku ylimielinen taiteilijasnobi kuulee sen... :rolleyes:

Saahan sita omaksi huvikseen tehda ja kirjoittaa mita vain. Silti jos ajatellaan ihan tosissaan kirjan kirjoittamista ja varsinkin kun aloittajalla oli ongelmia rakenteen jne. kanssa, on mielestani hassua ettei sit viitsita perehtya aiheeseen sen enempaa. Jos talla palstalla joku esittelisi amatooritreeniohjelmaansa joka koostuu vaikkapa pelkasta hauiskaannosta koska se sattuu olemaan henkilon suosikkiliike, tulisi varmasti sanomista ja kaskettaisiin perehtymaan aiheeseen vahan tarkemmin. En nae siina mitaan ylimielista.

En tieda viittasitko snobi-kommentilla minuun, mutta en nae siina mitaan snobia jos sattuu pitamaan kirjallisuudesta ja arvostamaan sita. Varsinkin kun on omaa kokemusta siita miten lukeminen ja kirjoittaminen todellakin tukevat toisiaan.

Se koski lähinnä tuota sun "häpäisy" -pätkää. Ja se on snobia, jos asettaa itsensä toisen yläpuolelle koska tietää aiheesta enemmän ja luulee osaavansa asian paremmin itse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom