Kilpailudieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samsel
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,

Voisiko alan ammattilaiset tai tuosta tietävät valaista ekaa kertaa dieettiin lähtevää, että miten tuohon kisakuntoon oikeen pääsee? safkapuoli sekä aerobinen. Itse olen nyt kuukauden verran pudottanut painoa sekä rasvaprosenttia ihan kivasti, eli kk vyötärön ympärysmitta pienentynyt 12cm, kalorit ovat n.1300 kaloria pvä, prot. 63,7, hiilar. 184, rasv. 30,1 eli pienillä arvoilla mennään eteenpäin.

tällä hetkellä painoa on 87kg ja sitä oli ennen dieettiä 102kg, oikeastaan pelkkää massaa vedin 2 vuotta joten lihasta ja kokoa tähän kroppaan tuli kivasti, mutta nyt haluasin nuo lihakset näkyviin kunnolla sekä sixpakin näkyviin. mikä avuksi? eli tuntuu siltä että paino tippuu mutta kuinka paljon sen pitää tippua että saan lihakset näkyviin niinkuin body kisoissa.

Aerobisestä vielä eli tulee 2 kertaa viikossa thai boxingia vedettyä. ja kehonrakennusta 3kertaa

Kiitokset kaikille vastanneille, loistava sivusto!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kalorit liian alhaalla ja jos prode/hiilarisuhde on noin, niin voit sanoa hyvästit lihaksille....

Eikä kannata katsella kilpailijoiden lavakuvia, koska siinä huippukunnossa ollaan vain vähän aikaa.

WTF? Ymmärsinkö nyt oiken, olet ollut kuukauden dieetillä ja pudottanut painoa 15 kiloa? Noi sun ruokamäärät on nyt kyllä sellaiset, että niillä lähtee ainakin lihakset erittäin tehokkaasti. Lihakset saa näkyviin ihan vaan dieettaamalla, ei siinä mitään salaisuuksia ole. Painoa tulisi pudottaa pikkuhiljaa (karkeasti 0.5-max.1kg/viikko), jotta lihas pysyisi kropassa eikä aineenvaihdunta menisi totaalisen juntturaan. Searchia kannattaa käyttää, diettaamisen perusteista tällä palstalla on juttua PALJON.

Voisiko alan ammattilaiset tai tuosta tietävät valaista ekaa kertaa dieettiin lähtevää, että miten tuohon kisakuntoon oikeen pääsee? safkapuoli sekä aerobinen. Itse olen nyt kuukauden verran pudottanut painoa sekä rasvaprosenttia ihan kivasti, eli kk vyötärön ympärysmitta pienentynyt 12cm, kalorit ovat n.1300 kaloria pvä, prot. 63,7, hiilar. 184, rasv. 30,1 eli pienillä arvoilla mennään eteenpäin.

tällä hetkellä painoa on 87kg ja sitä oli ennen dieettiä 102kg, oikeastaan pelkkää massaa vedin 2 vuotta joten lihasta ja kokoa tähän kroppaan tuli kivasti, mutta nyt haluasin nuo lihakset näkyviin kunnolla sekä sixpakin näkyviin. mikä avuksi? eli tuntuu siltä että paino tippuu mutta kuinka paljon sen pitää tippua että saan lihakset näkyviin niinkuin body kisoissa.
Lue aluksi läpi aloittelijoiden osion viestiketju Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

Vähän kaloreistasi ym. Hienon alun olet saanut dieetillesi, varmasti 15 kg tulos motivoi ensimmäisen kuukauden jälkeen. Mutta pitemmällä tähtäimellä se ei toimi ja muutoksia pitää tehdä välittömästi. Nykyisellä dieetilläsi et saa lihaksia näkyviin, koska tämän dieetin lopputuloksena olet laiha läski eli lihakset häviävät, rasva jää. Tavoitteesi pitäisi olla rasvan poltto, ei painon pudotus. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Rasva palaa kehosta vain tietyllä nopeudella. Tämä on fakta. Jos pudotat painoa nopeammin, se ei ole rasvaa mikä lähtee. Ilman "treeniapuja" voit polttaa eri lähteiden mukaan noin 0,5 - 1 kilon rasvaa viikossa.

Arvioin että olet laihduttanut noin 12 kiloa kuukaudessa. Pari kiloa putoaa dieetin alussa nesteitä kehosta. Yhden kilon painonpudotus vaatii noin 7.000 kcal vajetta, eli olet kuukaudessa kuluttanut 12 * 7.000 kcal enemmän kuin syönyt. Se tarkoittaa noin 2.800 kcal vajetta päivässä.

Tee nyt heti pari muutosta dieettiisi:
- lisää proteiinin määrää noin 150 grammaan päivässä (lisää esim. 400g raejuustoa ja purkki tonnikalaa per päivä)
- lisää pari rkl kalanmaksa- tai oliiviöljyä sekä aamulla ja illalla

Kiitos markku hyvästä vastauksesta, kyllä tiedän että tämä dieetti ei näin saa kauan jatkuakaan ja lihaksia on lähtenyt pois, mutta kyllästyin totaalisesti tuohon mahaan olin iso mutta kireitä paitoja ei voinut pitää koska maha oli eka joka tuli esille. ideahan minulla oli se että syön todella vähän kaloreita että saan tuon mahan pois, vaikka sitten siitä lähtee lihastakin/lähti. ja 12cm vyötäröstä kk on mielestäni todella hyvin.

pidän viikossa yhden herkuttelu päivän jolloin syön rennommin ja kaikkea hyvääkin...

nyt pitääkin saada tuo safka puoli siihen kuntoon että saan lihakset pidettyä ja nimenomaan rasvaprosentin tippumaan? apua siihen kaivataan...

lisään protskut 150g päivässä, muuta muutosta?

En lavalle ole aikomassa ainakaan toistaiseksi mutta haluan dietata kisakuntoon kesäksi=)
Sekä tulevaisuudessa pitää kropan suht hyvillä rasvaprosentti arvoilla että on aina tarpeen tullen helppo vetää itsensä kireäksi...en ole oikeastaan koskaan aikaisemmin edes ajatellut että olisin kireässä kunnossa aina vaan on ollut todella tärkeätä että olen iso. minulla sellainen aineenvaihdunta että saan nopeasti lihakset sekä ison koon takaisin, muutamassa kuukaudessa olen taas yhtä iso, kuin aikaisemminkin.

Pitäisi vaan saada rasvaprosentti tippumaan rajusti sillä haluan että lihakset erottuvat hyvin, ja six pack näkyy selvästi. kaikki vinkit tervetulleita...

Eli mikä olisi hyvä kalorimäärä pvä? jos prot 150 niin onko hiilareissa ja rasvassa paljon varaa kasvaa?

En lavalle ole aikomassa ainakaan toistaiseksi mutta haluan dietata kisakuntoon kesäksi=)
Pitäisi vaan saada rasvaprosentti tippumaan rajusti sillä haluan että lihakset erottuvat hyvin, ja six pack näkyy selvästi.
Ymmärrätköhän nyt lainkaan, mistä on kyse kun puhutaan kisakunnosta? Kisakunto ja sellainen perustiukkuus, että "lihakset erottuvat hyvin ja six pack näkyy selvästi", ovat kaksi täysin eri asiaa.

Esimerkiksi tässä vertailukuva kondiksesta, josta aloitin kisadieetin 17 viikkoa ennen SM-kisaa (101 kg), ja sitten kondis viikkoa ennen kisaa (91 kg).

kisadieetti.jpg

Hei,

Ymmärrän hulkki hyvin mitä tarkoitetaan noiden kahden erolla, haluan vain vinkkejä kuinka saavuttaa tuo tiukkuus? ruokavalio sekä aerobinen osa, en tarvitse mitään turhia vastauksia...luulisi täällä palstalla olevan paljon hyvää poruhkaa joka haluaisi jeesata tässä asiassa.

Hulkki mikä on sinun ruokavaliosi? syötkö normikaudella kuinka puhtaasti verraten dieettiä?

en tarvitse mitään turhia vastauksia...luulisi täällä palstalla olevan paljon hyvää poruhkaa joka haluaisi jeesata tässä asiassa.
Yleisesti ottaen voisin omien havaintojeni perusteella väittää, että tällä palstalla ei hirveästi arvosteta "kaikki mulle heti nyt ilman pienintäkään omaa vaivannäköä" -asennetta, varsinkaan jos edes perusasiat eivät vaikuta olevan kauhean hyvin hallinnassa. Useimmille suositellaankin täällä oma-aloitteisuutta siinä tiedon etsimisessä (koska melkeinpä aiheesta kuin aiheesta löytyy juttua kun vain jaksaa etsiä).
Hulkki mikä on sinun ruokavaliosi? syötkö normikaudella kuinka puhtaasti verraten dieettiä?
Nämäkin asiat löytyvät etsimällä tältä palstalta, ja esimerkiksi täältä.

Syön off-seasonilla joka päivä samat safkat (treeni- ja lepopäivät tietenkin eroavat toisistaan), ja ruoka-aineet ovat pitkälti samat kuin dieetilläkin.

Ymmärrätköhän nyt lainkaan, mistä on kyse kun puhutaan kisakunnosta? Kisakunto ja sellainen perustiukkuus, että "lihakset erottuvat hyvin ja six pack näkyy selvästi", ovat kaksi täysin eri asiaa.

Esimerkiksi tässä vertailukuva kondiksesta, josta aloitin kisadieetin 17 viikkoa ennen SM-kisaa (101 kg), ja sitten kondis viikkoa ennen kisaa (91 kg).

katso liitettä 33026

Sori vähän :offtopic: mut kiinostaa et paljonko noissa kuvissa rasvat noin suurinpiirtein?

minulla sellainen aineenvaihdunta että saan nopeasti lihakset sekä ison koon takaisin, muutamassa kuukaudessa olen taas yhtä iso, kuin aikaisemminkin.

Pitäisi vaan saada rasvaprosentti tippumaan rajusti sillä haluan että lihakset erottuvat hyvin, ja six pack näkyy selvästi. kaikki vinkit tervetulleita...

Ööh...onko semmosiakin tyyppejä olemassa, jotka kasvaa isoiksi ja lihaksikkaiksi muutamassa kuukaudessa VAIN aineenvaihdunnan ansiosta!? Veikkaan, että ei.

Jos pudotat painoa nopeasti myös ne lihakset häviävät, on yksinkertaisesti mahdottomuus vetää pelkät rasvat alas nopeasti. Kilpailijat käyttävät useita kuukausia polttaakseen ylimääräisen rasvan pois lihasten päältä. Ja kuten Hulkkikin jo totesi tuo haaveilemasi kisakunto ei kestä sitä yhtä tai kahta päivää pidempään...

Neuvoisin ottamaan yhteyttä johonkin PT:iin/muuhun asiantuntevaan henkilöön joka tekisi sulle ravinto-ohjelman. Täältä saat varmasti hyviä neuvoja, mutta osaatko itse toteuttaa järkevän dieetin? Tolla sun menetelmällä menet metsään ja pahasti. Anyway, onnea projektille!:thumbs:

kiinnostas kyllä nähä minkälaiset lihakset saa takasin 2 kuukaudessa ja miten lähtee 13 senttiä vyötäröltä kuukaudessa läskinä.. sit jos otetaan huomioon mahalaukun ja suolien pieneneminen niin se on mahdollista. ite oon tahkonnu nyt hmmm.. helmikuusta maltillisella miinuksella(~-500, max kerran viikossa huijauspäivä). painoa lähteny ehkä 1kg mutta rasvaa hävinnyt silminnähtävästi (rankka arvio 17-20% -> 15-16%(fattrack II)). kyllähän sen painon saa äkkiä tippumaan ja varsinkin noilla syömisillä pelkästään suolen ja mahalaukun sisällöstä ja nesteistä yms monta kiloa. sit kun rupeaa syömään entiseen malliin niin paino on alle viikossa samassa kuin mitä vaaka näytti ennen dieettiä..

ja sanohan miks täällä pitäis olla niin fiksua porukkaa jotka laatis sulle suoraan nenän eteen kisadieetin? perehdy vähän asioihin niin kuin muutkin, täältä löytyy kyllä hyvin paljon tietoa... tietty kriittisyys kannattaa pitää mielessä kuitenkin jos joku kertoo miten saanu hävitettyä 2 kiloa rasvaa viikossa yms...ei ole oikotietä onneen vaikka kuinka yrittäisit...senkin yrittämisen ajan kun käyttäis tiedonhakuun niin ois jo pitemmällä...

lihasmuisti?

Eikös ne dietillä kadotetut lihakset saa suht nopeesti lihasmuistin ansiosta takaisin kun dietin jälkeen alkaa taas syömään kulutuksen mukaan tai vähän yli?

Mä luotan lihasmuistiin sen verran että voin huoletta pitää tarvittaessa parin viikon (tai pidemmänkin) treenitauon koska tiedän että jos siinä ajassa muutama gramma lihasta katoaa, niin se palautuu nopeasti takaisin lihasmuistin ansioista. Enkä saman syyn takia ole huolissani jos dietillä palaa myös lihasta vähän.

Voin olla väärässäkin!?

Mä luotan lihasmuistiin sen verran että voin huoletta pitää tarvittaessa parin viikon (tai pidemmänkin) treenitauon koska tiedän että jos siinä ajassa muutama gramma lihasta katoaa, niin se palautuu nopeasti takaisin lihasmuistin ansioista. Enkä saman syyn takia ole huolissani jos dietillä palaa myös lihasta vähän.

Voin olla väärässäkin!?

Suurimmalla osalla pakkiksella pyörivistä saliharrastajista tavoitteena on käsittääkseni lihasmassan lisääminen. Pisemmät treenitauot saavat aikaan vain sen että kunto seilaa edestakaisin. Olishan se kiva jos esimerkiksi noin kilpailemista ajatellessa voisi ottaa alkuvuoden kevyesti lomaillen salilta tai sunnuntaitreenajana. Sitten kesällä aloittelisi kovat treenit ja luottaisi että lihasmuistin ansiosta ollaan syksyn kisoissa samoissa lihoissa kuin aikaisempana vuonna. Tämä siis karkeana esimerkkinä. Liian nopeasti ja liian pienillä kaloreilla dieetatessa lopputulos on todellakin poikkeuksetta laihaläski.

ideahan minulla oli se että syön todella vähän kaloreita että saan tuon mahan pois, vaikka sitten siitä lähtee lihastakin/lähti. ja 12cm vyötäröstä kk on mielestäni todella hyvin.
Paljonko vyötärösi ympärysmitta oli ennen dieettiä ja paljonko se on nyt? Pitäisi tietää myös esim. pituus ja ikä. Oletan että olet mies.

Samsel sanoi:
Sekä tulevaisuudessa pitää kropan suht hyvillä rasvaprosentti arvoilla että on aina tarpeen tullen helppo vetää itsensä kireäksi...en ole oikeastaan koskaan aikaisemmin edes ajatellut että olisin kireässä kunnossa aina vaan on ollut todella tärkeätä että olen iso. minulla sellainen aineenvaihdunta että saan nopeasti lihakset sekä ison koon takaisin, muutamassa kuukaudessa olen taas yhtä iso, kuin aikaisemminkin.

Sulla on vielä käsitteet ja perusasiatkin (mm. toi aineenvaihdunta-juttu...) vähän hakusessa joten ihan aluksi sinun kannattaa tutustua ajatuksella
tämän osion ylimpiin viestiketjuihin.

Luulen että käsityksesi kisakunnosta poikkeaa melkoisesti tämän palstan aktiivisten lukijoiden käsityksestä. Mainitsit että lähtökohtasi oli iso maha, raa'asti yleistäen röllövatsasta "kisakuntoon" tekee miehellä ainakin 20-30 kilon dieetin, jos dieetti tehdään oikein. Jos dieetti tehdään väärin, varsinaista kisakuntoa et saa ikinä, paino toki putoaa kun vaan kalorit ovat tarpeeksi kauan tarpeeksi alhaalla.

Samsel sanoi:
pidän viikossa yhden herkuttelu päivän jolloin syön rennommin ja kaikkea hyvääkin...
Onko nämä herkuttelut laskettu keskimääräiseen kcal-määrääsi mukaan? Kokonaismäärä ratkaisee.

Samsel sanoi:
Eli mikä olisi hyvä kalorimäärä pvä? jos prot 150 niin onko hiilareissa ja rasvassa paljon varaa kasvaa?
Jos olet n. 90 kg mies ja treenaat viikossa 2x thainyrkkeilyä ja 3x punttisalilla, keskimääräinen peruskulutuksesi on todennäköisesti yli 3.000 kcal päivässä. Arviolta kcal-määrä dieetillesi olisi aluksi noin 2.500 kcal, jos et ole vetänyt elimistöäsi ihan jumiin tuolla nälkäkuurilla. Vedä 2.500 kcal päivässä pari viikkoa ja katsotaan. Painonpudotuksesi tietenkin hidastuu, mutta todennäköisemmin poistuva paino on rasvaa.

raa'asti yleistäen röllövatsasta "kisakuntoon" tekee miehellä ainakin 20-30 kilon dieetin, jos dieetti tehdään oikein.
Jos röllömahakondiksesta lähdetään dieettaamaan, ei tuo 20-30 kg edes riitä. Edelleen laitan esimerkkinä tämän oman painonpudotukseni 1.5 vuoden aikajänteellä bulkin huipulta kisakondikseen:

attachment.php

Tuossa 110 kilossa erottui vielä vatsapalat ja kyljet kun hyvissä valoissa niitä jännitti, ja silti painoa lähti perustiukkaan kisakondikseen se 20 kg. Oikeasti kireä kisakunto olisi edellyttänyt vielä 5 kg suurempaa painonpudotusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom