Kilju

Ekat kiljut tein ala-asteella, se ei ollut juomistarkoitukseen, lähinnä sellainen tieteellinen koe. Mutsi ihmetteli mikä täällä sun kaapissa pihisee. Vettä,hiivaa ja sokeria joo-o kyllä se teknisesti oli kiljua vaikka pienessä hillopurkissa teinkin. Ja tulihan tuosta kurasta sitten varttuneempana juotua monet kännit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa mie join kiljua lukioiässä ihan yhtenään. Vesi-hiiva-sokeri-regularia se oli. Saatanan hyvvee. Myöhemmin siitä samasta juomasta keiteltiin monet kerrat pontikkaa. Toimi sekä raaka-aineena, että lopputuotteena. Valitsen kuitenkin nykyisin jälkimmäisen. Taskulämmintä tynamiittipontikkaa emaalimukista, ah!

Kyllä sä saat vanhempies silmien alta jemmaan 10L ämpärin ihan takuulla sinne koppiis johonki nurkkaan.

Niksipirkasta päivää! Silloin joskus tuli itsekkin kiljua keiteltyä ja ikuinen ongelmahan se oli, että mihin tuon jumalten nektarin jemmaisi käymään, kotona kun asui. Todellinen älynväläys oli se, että tuunasin ihan tavallista koulupöytääni. Siis sellaista, jossa oli toisessa päässä neljä vetolaatikkoa ja toisessa päässä pieni hyllykkö. Kiljun himoissani poistin laatikot paikoiltaan ja sen jälkeen irroitin laatikoiden etupaneelit. Sijoitin kiljupöntön laatikoston sisään, heitin laatikoiden rungot mäkeen ja teippasin läpinäkyvällä teipillä etupaneelit laatikostoon. Siellä se kiljupönttö pulputteli ovelassa piilpaikassaan!:D

Niksipirkasta päivää! Silloin joskus tuli itsekkin kiljua keiteltyä ja ikuinen ongelmahan se oli, että mihin tuon jumalten nektarin jemmaisi käymään, kotona kun asui. Todellinen älynväläys oli se, että tuunasin ihan tavallista koulupöytääni. Siis sellaista, jossa oli toisessa päässä neljä vetolaatikkoa ja toisessa päässä pieni hyllykkö. Kiljun himoissani poistin laatikot paikoiltaan ja sen jälkeen irroitin laatikoiden etupaneelit. Sijoitin kiljupöntön laatikoston sisään, heitin laatikoiden rungot mäkeen ja teippasin läpinäkyvällä teipillä etupaneelit laatikostoon. Siellä se kiljupönttö pulputteli ovelassa piilpaikassaan!:D

Jätkä on nero!:D

Onhan sitä itsekkin junnuna 10L ämpärin saanu omaan huoneeseen aina käymään niin ettei sitä ukko löytäny.. sängyn alla meni hyvin ja vielä paremmin sellasen pikku sohvan sisässä/alla. Vesilukko tehtiin 0,5 litran limupullosta ja puutarhaletkusta, minkä ääni vaimennettiin kaiken näköisillä vaatteilla. Kerran jäin kiinni (yllätys) kun "mopo karkas lapasesta" ja bisnesmielessä laitoin vaatekaappiin 50L tynnyriin pulputtaan.. Ukko töistään tultuaan oli jostain kumman syystä heti ulko-ovella haistanu "miedon" hajun:D. Sillon harmitti/vitutti ku meni myyntiin tarkoitettu satsi kaivoon:(. Mä myin sitä kavereille sillon 1,5L hintaan 20-25 mk, ja niillä rahoilla ostin sitten kaljaa/linda-siideriä.. oi niitä aikoja:lol2: Olin sillon 13-15v.. Kyllä sillon meni kurkusta alas kaikkein hirveinkin rankki, kun piti olla muka kovajätkä ja ryypätä.. Pahinta paskaa kai oli se "24 tunnin kilju"(turbohiiva-pussi, 8L vettä ja 2 siirappipurkkia... muistaakseni) joka oli sellasta ruskeeta litkua:urjo: Jälkeenpäin ajateltuna ois voinu kyllä ennemmin pitää hauskaa selvinpäin, kännisten kavereiden kustannuksella..

Pakko laittaa varoituksen sana teille piilokiljun tekijöille. Omakohtainen kokemus: kerran turbohiiva laittoi kiljun käymään niin lujaa että 1/3 pöntön sisällöstä muuttui vaahdoksi ja lensi vesilukosta pitkin vessan seiniä. Sitä löyhkää onkin vähän vaikeampi piilotella.

Sitten vinkki: tehkää mieluummin kotiviiniä. Maultaan välillä jopa hyvää jos sattuu onnistumaan.

Pakko laittaa varoituksen sana teille piilokiljun tekijöille. Omakohtainen kokemus: kerran turbohiiva laittoi kiljun käymään niin lujaa että 1/3 pöntön sisällöstä muuttui vaahdoksi ja lensi vesilukosta pitkin vessan seiniä. Sitä löyhkää onkin vähän vaikeampi piilotella.

Sitten vinkki: tehkää mieluummin kotiviiniä. Maultaan välillä jopa hyvää jos sattuu onnistumaan.

Joo kyllä kilju kun alkaa käymään niin kannattaa todellakin siinä alku vaiheessa pitää se vesilukko pois.. mielellään kansikin. on meinaan painetta pöntössä. en o kyllä itse tehtyä maistanutkaan sen jälkeen kun täytin 18..

Vois ihan vittuillessaan keitellä yhen potallisen ihan vanhojen aikojen muistoksi.

Eihän sitä itse perkelekään juo, mutta käymisprosessi on kaunis asia seurata.

Vois ihan vittuillessaan keitellä yhen potallisen ihan vanhojen aikojen muistoksi.

Mietin ihan samaa. Käy muuten vitun hyvin heinäpellossa, kun muistaa nostaa yöksi lämpimään saunahuoneeseen. Superhiivalla tehoja, nopeasti.

Piilottelussa kannattaa sitten ottaa huomioon se porina joka vaavista tulee.Olen vaan siis kuullut tapauksesta,jossa ahkeran nuoren miehen äiti on kuullut outoa porinaa autotallin kaapista,ja lähtenyt nuuskimaan asiaa löytäen jotakin suunnattoman yllättävää. Oli muuten aikamoinen kohtaaminen sinä iltana,siis kuulemma:D

Jätkä on nero!:D

Jostain kumman syystä äitini ei käyttänyt kyseistä termiä, kun jossain vaiheessa kiljutehtaani äkkäsi... Muutamat satsit ehdin tehdä, mutta sitten käry kävi. En vielä tänäkään päivänä tiedä, että kummasta tuo raivosi enemmän; hajotetusta koulupöydästä vai kiljun keittelystä.:D

Mä myin sitä kavereille sillon 1,5L hintaan 20-25 mk, ja niillä rahoilla ostin sitten kaljaa/linda-siideriä..
Hyi saakeli! Linda siideri oli pahempaa kuin huono kilju!

Mulla tuli kanssa joskus kotikaljat vaahtona vesilukkojen läpi ja siivottavaa piisasi. Vaahtoepisodista viisastuneena päätin keskittää kiljutehtaani ulkotiloihin. Laitoin 10 litran kanisterillisen kotikaljaa porisemaan vanhempien puuliiteriin. Jostakin kumman syystä minulla ei tuolloin ollut vesilukkoa ja sen päätin samana iltana ostaa. Jätin kanisterin korkin höllästi auki ja ajattelin, että paineet pääsevät purkautumaan korkin raosta vesilukkoa odotellessa. Eivät päässeet. Seuraavana päivänä vesilukon kanssa puuliiteriin painellessani vastassa oli mielenkiintoinen tuoksu ja keskeltä haljennut kanisteri. Kiljupönttöni oli räjähtänyt yön aikana ja singonnut päällään naamiona olleet puut sivuun. Siinä olisi sitten taas ollut edessä mielenkiintoisia hetkiä, jos tuo onnettomuus olisi tapahtunut huoneessani.

Niin on, kaunista. 25 litraa täytyi laittaa nurkkaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja intohimosta kemiaan.

Ostakaa jotain rypälemehutiivistettä viiniliikkeestä, vissiin 10-15€ makso purkki semmosta, parilla varmaan sais jo viiniksi luettavaa mehua. Ja samalla vois nauttia kiljun porinasta.
Ite ei vaan enää saa alas kiljua, se EI VAAN MENE.

Tää ketju ei käsittelekkään kotaria ;)

Myyrmannin Viinimaailmasta saa todella laadukkaita rypälemehutiivisteitä 5 litran tonkissa (40 eurosta alkaen hinnat). Eri rypälelajeja löytyy ties kuinka. Oikein eli ohjeiden mukaan valmistettuna, puhtailla välineillä, ei juuri alkon hyllyiltä löytyviä tuotoksia häpeä maultaan.

Kertokaas hieman osviittaa kuinka kauan kilju suunnilleen säilyy juomakelpoisena, käymisastiassa. On kiljut tällä hetkellä käymässä ja tulen lappoamaan sen toiseen astiaan kahteen kertaan (esim la ja sitä seuraavana la), jotta tulisi mahdollisimman kirkasta.

tekeekö joku vielä tällä vuosituhannellakin kiljua :D luulin,että olin viimeinen pöntön omistaja vuonna 2001 ja silloinkaan se ei oikein enää discojuoma ollut..

ei kukaan tullut jatkoille ku sanojn,että mulla on viinaa kymmeniä litroja...matkalla ku sanoin,että se on hyvin laskeutunutta kiljua niin jäivät liikennevaloihin...

tekeekö joku vielä tällä vuosituhannellakin kiljua :D luulin,että olin viimeinen pöntön omistaja vuonna 2001 ja silloinkaan se ei oikein enää discojuoma ollut..

ei kukaan tullut jatkoille ku sanojn,että mulla on viinaa kymmeniä litroja...matkalla ku sanoin,että se on hyvin laskeutunutta kiljua niin jäivät liikennevaloihin...

Ei se lopputulos, vaan puuhastelu sen tuotteen valmistamisessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom