Kilju

Mitäs luulette toimiiko, kun netissä sanottiin, että 10L marjasankon kanteen pitäs tehdä halkasijaltaan ~ 1,5sentin reikä pääseekö höyryt pihalle vai räjähtääkö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs luulette toimiiko, kun netissä sanottiin, että 10L marjasankon kanteen pitäs tehdä halkasijaltaan ~ 1,5sentin reikä pääseekö höyryt pihalle vai räjähtääkö?

No aivan varmasti pääsee paineet pihalle ja liiankin hyvin. Kyllä siinä vesilukko tarttee olla ja käymisastia muuten täysin tiivis.

Edit.
Myyrmannin Viinimaailmasta saa todella laadukkaita rypälemehutiivisteitä 5 litran tonkissa (40 eurosta alkaen hinnat). Eri rypälelajeja löytyy ties kuinka. Oikein eli ohjeiden mukaan valmistettuna, puhtailla välineillä, ei juuri alkon hyllyiltä löytyviä tuotoksia häpeä maultaan.

Voi luoja! Melkosta paskaa sitä onkin tullut lauottua. Kyllä tota kotaria nykyäänkin ehkä joisi. Kolan kanssa.

Vesilukko tai ei reikää lainkaa . Sillon pitää vaan päästellä paineita.

Mutta eiköhän se vesilukko oo näppärin.

Pitääkin laittaa kesällä poika pulputtaan. Sen verran mukavat ja villit muistot juolahtaa aina pintaan, kun haistaa edes tuon aromin :D

vesilukkohan on vain hajuhaittoja varten,ihan kuin viemäreissäkin,pienentäen niitä hajuja.ilmaa voi päästellä muutenkin. kokeile vaikka takaboksiin.

Vesilukon ja tiivisteen hinta taitaa olla yhteensä parin euron luokkaa Tarjoustalossa tai muissa kiljumiesten erikoisliikkeissä. Ja on ehdottomasti parhain tapa pitää astia tiiviinä käymisprosessin aikana ja sitä kautta estää satsin kontaminoituminen astian ensimmäisen sulkemisen jälkeen. Tärkeintä toki saastumisen välttämiseksi on käyttää huolellisesti desinfioituja välineitä alusta alkaen. Välttyy sitten niiltä ikäviltä sivumauilta ja -hajuilta.

Tottahan se ilmalukko olisi tarpeeseen ja halpakin on, mutta se ongelma on ettei ihan joka kaupasta saa... Oliskohan honkkarissa tai prismassa?

E: ei oo mahdollisuutta ja aikaa tilata netistä

Melko varmasti löytyy lukko Prismasta, kun olen nähnyt pienemmissäkin S-marketeissa. Ovat yleensä siellä kaljahyllyjen lähistöllä liki niitä kotikalja- ja kotiviini-pakkauksia.

Jes sitten pääsee huomenna keittelemään. Mutta toinen juttu on myyvätkö alaikäisille... Prkl ku kaupat oli tänää kiinni nii ei saanu aloteltuu jo tänää.

Kiljua tulee aina välillä juotua. Pääasiassa kuitenkin teen sahtia ja pontikkaa sekä välillä viiniä-
En osta laisinkaan valmista alkoholia vaan teen aina itse joten kilju antaa vaihtelua välillä.

30l satsiin 6 hiivaa, 24l haaleata vettä, 6l kotipensaistatehtyä karviaismehua tai omasta metsästä kerätyistä metsämansikoista tai mustikoista ja 3kg sokeria.
Olen välillä tehnyt vaihteluksi myös mustaherukasta mutta karviais,metsmansikka ja mustikkamehu on suosikkini.
Monet sanoneet että voittaa amullaan kaupan siiderit ja niin varmasti tekeekin vaikken ole itse edes koskaan kaupan siideriä maistanut enkä maista.

Periaatteessa kiljua kyllä voi käyttää ilman kantta eli avoimessa käymisastiassa. Tällöin mukaan voi päästä villihiivaa ja siitähän voi tulla lambicia, hyvä kiljuhan ei juurikaan belgioluesta eroa. En kyllä itse yrittäisi.

oletteko muuten koskaan suunnitellu että lisäs jytäjuoma panokseen 2 kiloa heraa ja ehkä maltoa jos tekee palkkari panoksen?

- - - Updated - - -

oletteko muuten koskaan suunnitellu että lisäs jytäjuoma panokseen 2 kiloa heraa ja ehkä maltoa jos tekee palkkari panoksen? onko mittareita millä proteiinin määrän voi laskea siitä? alkoholimittarihan ei montaa kolikkoa maksa.

Kannattaa sitten varautua, että jos kiffeli ei ole ennästään tuttua, niin maultaan ja koostumukseltaan se on aika hirveää siitä riippumatta mihin sitä lantraa.
Pahinta ei ole edes se lievä eltaantuneen banaanin maku vaan sellainen haaleaa spermaa muistuttava koostumus. :)
Vatsa menee helposti sekaisin.

Kannattaa sitten varautua, että jos kiffeli ei ole ennästään tuttua, niin maultaan ja koostumukseltaan se on aika hirveää siitä riippumatta mihin sitä lantraa.
Pahinta ei ole edes se lievä eltaantuneen banaanin maku vaan sellainen haaleaa spermaa muistuttava koostumus. :)
Vatsa menee helposti sekaisin.

Lämmintä kaljaa pahempaa tuskin on, joten antaa tulla vaan :lol2:

Joo vie kielen mennessään ihan varmasti, mutta eihän tuo sokeri määrä riitä mitenkään tai teet jotain 4% kuningasten juomaa. 6-7kg sokeria per 30l.

Kiljua tulee aina välillä juotua. Pääasiassa kuitenkin teen sahtia ja pontikkaa sekä välillä viiniä-
En osta laisinkaan valmista alkoholia vaan teen aina itse joten kilju antaa vaihtelua välillä.

30l satsiin 6 hiivaa, 24l haaleata vettä, 6l kotipensaistatehtyä karviaismehua tai omasta metsästä kerätyistä metsämansikoista tai mustikoista ja 3kg sokeria.
Olen välillä tehnyt vaihteluksi myös mustaherukasta mutta karviais,metsmansikka ja mustikkamehu on suosikkini.
Monet sanoneet että voittaa amullaan kaupan siiderit ja niin varmasti tekeekin vaikken ole itse edes koskaan kaupan siideriä maistanut enkä maista.

Mitä amatöörejä täällä liikkuu. Ei kai kiljua nyt sentään kuulu pilata jonkin aktiivihiilen läpi suodattelemalla. Lappoominenkin letkun avulla on jo vähän liian HC hommaa.

Annetaan pojan vaan pulputtaa pöntössä ja kun makutestit pitää paikkansa. Työnnetään limupulloja saaviin ja annetaan kiljun virrata niihin :D No voi ne rusinat pinnalta heitellä käsin mäkeen. Liian hienoks mennyt tää kiljun teko itselläkin vanhemmiten. Vesilukko ja kaikkee pitää jo olla.

Joo vie kielen mennessään ihan varmasti, mutta eihän tuo sokeri määrä riitä mitenkään tai teet jotain 4% kuningasten juomaa. 6-7kg sokeria per 30l.

Jostain syystä pistin että kilo per 10l vaikka piti että 2kg eli 6kg todellakin juu 30l satsiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom