Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jos kiipeily on päälaji, punttisalitreenien vähentäminen on se paras ratkaisu. Monilla halleilla on kuntosali samassa ja kiipeilytreenien yhteyteen voi integroida muutamia yleisvoimajuttuja sitten. Mutta jos haluaa pitää ihan kunnon salitreenin suht samoilla prioriteeteillä, sillon yläselän ja keskikropan treenien vähentäminen on ok. Esim:
1. Boulder, hänkkipainotus
2. Kyykky, penkki, ojentajatalja
3. -
4. Boulder, vertti- ja släbipainotus
5. -
6. Veto, kapea penkki, leveä soutu
7. -

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ok, lähinnä salilla käynnissä on just nyt se että pääsen mukaan taas säännölliseen liikuntaan, se on semmosta tekemistä jonne on kiva ja helppo mennä. Myös kiipeilyssä haluan olla varovainen ettei innostuta heti liikaa ja naps. 1 pieni sormivamma tuli kahden vuoden aikana, joka toipui teippaamisella kuntoon kolmessa kuukaudessa. Ja nyt on vaikea kiivetä kevyesti :D. Salilla helpompi kuunnella kroppaa ja ottaa kevyemmin tai tiukemmin.

Lueskelin ketjua ja olisiko vinkkiä nyt miten niitä sormia pitää kunnossa (kun ne vielä on). Painoa on tullut ja kiipeily vähentynyt niin kyllä vähän kauhistuttaa jo tiukimmat grimpit, vaikka kuin on lämpimät paikat. Riisiämpäri löytyy kotona vastalihasten harjoitteluun. Miten näitä järkevästi kannattaisi alkaa tekemään? Entä otelautaa? Kun nyt tulisi vaan 2 kiipeilyä viikkoon ja se on väistämättä vähän sormille?

Mitä mieltä 2. ja 6. päiville joku kevyt otelautatreeni + sormien pyörittelyt riisiämpärissä?

2 treeniä ei ole sormille vähän. Palautuminen on yksilöllistä ja sormien ojentelu PIP-nivelen tasapainotusmielessä kuuluu asiaan joka tapauksessa. Riisissä tai mitä vastusta vastaan vaan.

Sormilauta voi aiheuttaa ongelmiakin, jos tekee liikaa ja yksipuolisesti. Laaja otevalikoima kiivetessä on se fiksuin tapa kyllä. Samoin se, ettei aina vedetä täysillä projektoiden, vaan tehdään määrällisesti enemmän ja iisimpiä myös.

View: https://www.instagram.com/p/BxiGu5CAcrI/
Suositelkaas hyviä kenkiä. Mielellää nii halvat ku maholliset, mut millä pärjää. Nykyset kengät on kaverilta saatu, ja nähny hitosti käyttöä. Etuosaa ei käytännössä enää ole noissa (n). Ulkona tuskin kerkee pitkää enää kiipeen, mut tekis mieli kyl jossain hallilla viel kävästä ennen kevättä. Minkä kokoset kandee tilata, jos normi kengän koko on 42-43? Ohessa video siitä ku kävin ekan kerran kiipeen toissa kesänä.

Heh, ponnistuslähdöt on vähä nounou :) Torilta saa käytettyjä kenkiä ja valmistajista Scarpa, Five ten, Evolv käyttää aika samaa kokoskaalaa ja La Sportiva pari numeroo pienempää eli esim Scarpa 40= LS 38. Kengän sopivuus on aina yksilöjuttu, mutta jos se ei niin millilleen ole, merkillä ja mallillakaan ei niin väliä. Mun katukenkä on 45-46 ja käytän 42,5 Scarpoja tai 40,5 La Sportivaa joskus.

Paras juttu tietenkin olis sovittaa eli jos XXL tai jopa kiipeilyhalleja olis lähellä, sinne vaan. Olettaen, että sun 42 on sentin liikkumavaralla eli jalan koko ois 26cm, sillon esim tää vois mitään lupailematta olla varsin hyvä ostos: https://www.tori.fi/pirkanmaa/La_sportiva_kiipeilykengat_90584541.htm?ca=18&w=3 Nämä sitten selkeesti enempi comfort fit: https://www.tori.fi/pirkanmaa/La_sportiva_kiipeilykengat_koko_40_90640642.htm?ca=18&w=3

Heh, ponnistuslähdöt on vähä nounou :) Torilta saa käytettyjä kenkiä ja valmistajista Scarpa, Five ten, Evolv käyttää aika samaa kokoskaalaa ja La Sportiva pari numeroo pienempää eli esim Scarpa 40= LS 38. Kengän sopivuus on aina yksilöjuttu, mutta jos se ei niin millilleen ole, merkillä ja mallillakaan ei niin väliä. Mun katukenkä on 45-46 ja käytän 42,5 Scarpoja tai 40,5 La Sportivaa joskus.

Paras juttu tietenkin olis sovittaa eli jos XXL tai jopa kiipeilyhalleja olis lähellä, sinne vaan. Olettaen, että sun 42 on sentin liikkumavaralla eli jalan koko ois 26cm, sillon esim tää vois mitään lupailematta olla varsin hyvä ostos: https://www.tori.fi/pirkanmaa/La_sportiva_kiipeilykengat_90584541.htm?ca=18&w=3 Nämä sitten selkeesti enempi comfort fit: https://www.tori.fi/pirkanmaa/La_sportiva_kiipeilykengat_koko_40_90640642.htm?ca=18&w=3
Tos oli ihan naapuris pitkään kiipeilymesta, mistä olin ajatellu aiemmin käydä kysyyn kenkiä. Jos edes myivät siel. Paikka kuitenki lopetti, ja tilalle tuli jtn fucking sählyä :cry:.
Tsiigaan nuo joo. Tais olla FB puolellaki joku boulder tori. Juu tiiän nykyään et staattinen lähtö. Ei ollu tuossa kyseisessä mikään hankala kyl, mut video pistää vähän kiirehtiin aina 😇.

Jos kiipeily on päälaji, punttisalitreenien vähentäminen on se paras ratkaisu. Monilla halleilla on kuntosali samassa ja kiipeilytreenien yhteyteen voi integroida muutamia yleisvoimajuttuja sitten. Mutta jos haluaa pitää ihan kunnon salitreenin suht samoilla prioriteeteillä, sillon yläselän ja keskikropan treenien vähentäminen on ok. Esim:
1. Boulder, hänkkipainotus
2. Kyykky, penkki, ojentajatalja
3. -
4. Boulder, vertti- ja släbipainotus
5. -
6. Veto, kapea penkki, leveä soutu
7. -
Noniin nyt olen saanut tästä tarpeeksi, ja liikunnan koukutus saavutettu. Eli jatkan puhtaasti bouldersalilla käyntiä ja kevyttä lenkkeilyä

Mitä yleisvoimajuttuja tekisit? Kanttishallista löytyy penkki, käsipainot 10 kg asti sekä "perus" fitnesskamaa vatsarulla, kahvakuulia, dippitelinettä.

-

Aika usein kädet, selkä, keskikroppa, persus ja jalat on kiipeilyn jälkeen aika väsyt :) Eli jos kiipeet monipuolisesti, aika vähä tarvii punttia. Jos on vähäkään taipumusta gorillaryhtiin, leveitä soutuja kannattaa puntilla kyllä tehdä. Polvien terveydelle etureisitreenit on fiksuja, jos huukkailet paljon. Eli aika paljon riippuu siitä sun kiipeilyn laaja-alaisuudesta, mitä puntilla kannattaa tehdä.

Itseäni kokeneempi kaveri jonka kaa aiemmin kävin kesäsin kiipeileen välillä kärsinee ikäkriisistä tjs, ja vaikuttaa hankalalta järjestää sessioo nyt. Tuo oli mun ainoo kontakti tähän lajiin. En omista patjoja yms. Jotka tietenki hommattavissa, mut en mä kyllä tbh lähe yksin tota tekeen. Liian suuri vaiva ku ei ole edes autoa. Eli jossei toi nyt motivoidu, ni onko ehdotuksia mistä esim. löydän kaverin tähän 😢? Ois hienoo tehä jonkun sellasen kaa joka osaa vaikka jtn pientä neuvooki, eikä vaan lähe höntsäileen ihan 100-0 kerran sataan vuoteen. On mulla kavereita, jotka saan varmaan kerran sataan vuoteen johki sisämestaan kiipeen(ja sisähalliin voin lähteä yksinkin), mut kiinnostaa nimenomaan ulkona tää homma selkeesti eniten. Vuokraan sut lol 😂.

Auto kieltämättä tässä lajissa on apu, nimim. kaks megaa ja kaks pientä pädiä autossa melki aina. Facebookissa on joitakin ryhmiä, missä vois jutella kiipeilyseurasta. Hyvinkäälläkin kai omansa, mutta esim Sisäkiipeilyn salaliitto on yks, mistä voi aloitella ehkä kai luultavasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Auto kieltämättä tässä lajissa on apu, nimim. kaks megaa ja kaks pientä pädiä autossa melki aina. Facebookissa on joitakin ryhmiä, missä vois jutella kiipeilyseurasta. Hyvinkäälläkin kai omansa, mutta esim Sisäkiipeilyn salaliitto on yks, mistä voi aloitella ehkä kai luultavasti.
Joo tsiigailen, mut onko ton Hygen ryhmän nimeä tiedossa? En äkkiseltään löytäny. Ilmotustaulu on yks toki.

Juu ja tuossa mennään vielä hyvin helppoa reittiä. Ei siellä silti saa mokia tehdä...

Terve, olen aloittanut kiipeilyn ja miettinyt kuinka voisin maksimoida kehittymisen silloin, kun ei ole mahdollista päästä hallille kiipeilemään muutamaan viikkoon. Olen töissä laivalla 2viikkoa ja 2viikkoa vapaalla, rotaatiolla. Lähtökohtaisesti vapailla on aikaa käydä apinoimassa niin paljon kuin jaksaa. Töissä meillä on kuntosali joka vastaa melkein maissa olevia kuntosaleja, joten hyvin pystyy puntti treeniä töissä harrastamaa ja itse olen aktiivisesti monta vuotta treenannutkin.

Zone-sarja -42%
Juu ja tuossa mennään vielä hyvin helppoa reittiä. Ei siellä silti saa mokia tehdä...
Tollasilta videoilta on mun aina tosi vaikee arvioida, kuinka vaikee se suoritus todellisuudessa on. Sama, ku joku kiipee niitä pilvenpiirtäjiä suoraan ylöspäin. Kiivettävä matka on monesti niin pitkä, ni vaisto sanoo, että se ite kiipeemisosuus ei välttämättä vaadi maailmanluokan grippiä, skilliä, taitoa, vaan ihan vitusti kiveksiä pääosin. Mitä sanot sensei? Pystyisitkö sä vaikka kiipeen ton reitin Magnuksen videolla? Tai ees silleen hengaan mukana vähintään. En oo videoo viel kattonu, mut katon. Se sun tiiliseinän kiipeily on jääny mieleen. Mäki haluun!

View: https://www.youtube.com/watch?v=yqYpu2OfwZM&ab_channel=AlexisLandot
Löyty video tästä suoritteesta, missä näkyy jopa noi grippien paksuudet. Kyllä mä tosta selviäisin fyysisesti 😌. Joku alhaalla oleva vaan liiskaantuis tod. näk, ku ulostaisin niin hirvittävällä voimalla :X3:.

@Cuntslinger Joo ei se vaikeus noissa oo se juttu. Pystyisin kyllä kiipeen ton reitin iisisti. Kukaan ei silti sooloa ihan rajoillaan. Silti... kaikkea odottamatonta voi käydä. Joku osa irtoaa, on likainen, lintu paskoo jne jne. Virheille ei oo sijaa.

@Nosta Ei kovin fiksusti pysty ideaalia ohjelmaa just sulle tässä kirjottaan, mutta vastaavissa tilanteissa oleville mun valmennuksessa punttia ja kiipeilyä koutsaan. Tärkeintä nyt joka tapauksessa on ymmärtää sen kiipeilytekniikan opettelu. Se vie nopeiten eteenpäin vs. punttivoimat tai ees otevoimien kehitys.

@Cuntslinger Joo ei se vaikeus noissa oo se juttu. Pystyisin kyllä kiipeen ton reitin iisisti. Kukaan ei silti sooloa ihan rajoillaan. Silti... kaikkea odottamatonta voi käydä. Joku osa irtoaa, on likainen, lintu paskoo jne jne. Virheille ei oo sijaa.

@Nosta Ei kovin fiksusti pysty ideaalia ohjelmaa just sulle tässä kirjottaan, mutta vastaavissa tilanteissa oleville mun valmennuksessa punttia ja kiipeilyä koutsaan. Tärkeintä nyt joka tapauksessa on ymmärtää sen kiipeilytekniikan opettelu. Se vie nopeiten eteenpäin vs. punttivoimat tai ees otevoimien kehitys.
Oli tossa joo aika massiivisia rakoja, mut tossa jos iskee ihan vaan paniikkiki, ni flirttailee kuoleman kaa. Tollast tekis mieli treenaa mieluiten veden yllä :d. Olis kyllä uskomaton kokemus tollanen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom