Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Toinen mikä tuli mieleen, ni miten noi voi olla varmoja, ettei kesken kiipeemisen tuu joku mahoton kohta kalliossa? Tekeekö nää jtn taustatutkimusta kenties?
Tai yks käy riskeeraan kaiken, ja jos se tulee yhtenä kappaleena kotiin, ni reitti=selvä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yleensä soolot kiivetään hyvin tutuilla reiteillä. Ne myös monesti tsekataan irtonaisesta kamasta ennen kiipeilyä.

Kiipeilyssä erotellaan reitin tuttuuden perusteella kolme eri tyyliä. Vaikein on ns. onsight -kiipeily, missä kiipeilijällä ei saa olla mitään ennakkotietoa reitistä maasta tapahtuvan tarkastelun lisäksi. Flash on sitten semmonen, missä saa varsinaista suoritusta ennen kaikenlaista mahdollista ennakkotietoo hyödyntää, mutta ei kiivetä ko. reitillä.

Flash ja varsinkin onsight on tietenki huomattavasti vaikeempaa, kuin ns. redpoint -kiipeily, missä reittiä saa treenailla niin paljon, ku sielu sietää, kerran tai 1000x, ei eroa nimitykselle. Toki redpointtina pystyy sitten kiipeen vaikeempia reittejä.

Onsight soolo on sitten se äärimmäisin tätä lajia. Sillonkin se reitin vaikeusaste on tiedossa eli summittaisesti ei mennä. Soolosääntönä on aika hyvä semmonen three point in contact all the time. Eikä kiivetä muuveja, mitä ei pystytä pakittaan.

Veden päälläkin tulee pahaa jälkee, jos tippuu huonosti. Tästä on ilkeitä juttuja huippukiipeilijöistäkin. Ns. deep water solo -reitit (DWS) kuitenki menee monesti sinne 20-40m asti.

Greidimielessä... Jos joku redpointtaa esim 8a, flash olis 7c luokkaa ja onsight 7b. Sooloileen ei semmonen menis silti 7aata vaikeemmille. Greidinä siis ns. ranskalainen asteikko.

Viimeksi muokattu:
Tuleeko aktiivisesti kiipeevillä hirvittäviä jumeja kyynärvarsiin, vai ootteko niin adaptoituneita tähän, ettei tarvii säästellä? Mä käyn niin harvoin(viime vuonna kerran, ja nyt äsken kävin kanssa), ettei voi oikeen puhua harrastuksesta, ni tietenki tälläki on merkitystä. Harvoin ku käyn, ni en kyllä erityisemmin jarruttele. Mut kuvitteellissa tilanteessa missä kävisin vaikka edes kerran viikkoon, ni miten toi toimis käytännössä? Kuuluuko edes säästellä, ja kiivetä ns. treenimielessä tyyliin helppoja reittejä itelles? Jos sisällä vaikka mun taso(mikä tuskin on mihkään kehittyny näin epäsäännöllisellä tekemisellä) riittää kaikkeen 6 alkavaan(ehkä yhen 7A joskus kiivenny. En muista), vaikka haaste voi vaihdellaki riippuen minkälainen reitti on, ja vaatia monesti kovan effortin. Ni kiipeisinkö mä jtn 4-5 greidin reittejä, missä haaste on aina käytännössä 0%? Ei tunnu kehittävältä idealta, ku korkeintaan lämmittelyyn jos sellasta kaipaa.

Ja nämä nyt sisäkiipeilyyn liittyen. Ulkona on paljo kivempi kiivetä, ku ei oo ihan niin rajattua ne reitit yms. Lisättäköön, että mulla on aika hirveä & tarpeettoman vaikea tyyli monesti. Eli seki jo itessään kuluttaa ku taktiikka kusee, vedetään vaikeimman kautta, ja mitä ihmeellisemmissä fakiiriasennoissa :d.

Viimeksi muokattu:
No kyllähän se kroppa alkaa kestämään niitä älyttömiä määriä, mutta yksilöllistä tietenki, miten paljon kukin kestää. Ite en tän ikäsenä enää niin paljoa ja usein treenaa, mutta se myönnytys pitää kehityksen takia tehdä. Käytännössä sisäkaudella (about marras-maaliskuu) kiipeen 3x, punttia 2x, otevoimaa 2x viikossa.

Joskus ei kuitenkaan ulkokaudella malta lepäillä, jos on hyvät kelit. Sillon saattaa mennä päivätolkulla ilman lepoja ja tuntitolkulla per treeni. Lähinnä oon aika mustasukkainen sormien nahoista, ettei tuu vekkejä. Sillon ei pysty kovaa kiipeen.

Jos kerran pari viikossa kiipeet, ihan hyvin voit kokeilla kaikenlaista rajoittamatta greidiä. Yhteen reittiin ei kuitenkaan kannata liikaa jumittua. Monipuolisesti eri kaltevuuksia jne.

No kyllähän se kroppa alkaa kestämään niitä älyttömiä määriä, mutta yksilöllistä tietenki, miten paljon kukin kestää. Ite en tän ikäsenä enää niin paljoa ja usein treenaa, mutta se myönnytys pitää kehityksen takia tehdä. Käytännössä sisäkaudella (about marras-maaliskuu) kiipeen 3x, punttia 2x, otevoimaa 2x viikossa.

Joskus ei kuitenkaan ulkokaudella malta lepäillä, jos on hyvät kelit. Sillon saattaa mennä päivätolkulla ilman lepoja ja tuntitolkulla per treeni. Lähinnä oon aika mustasukkainen sormien nahoista, ettei tuu vekkejä. Sillon ei pysty kovaa kiipeen.

Jos kerran pari viikossa kiipeet, ihan hyvin voit kokeilla kaikenlaista rajoittamatta greidiä. Yhteen reittiin ei kuitenkaan kannata liikaa jumittua. Monipuolisesti eri kaltevuuksia jne.
Joo no itellä punttia se +-4x +-viikkoon(PPL hybridi), mihin suurin fokus aina. Tosin, vaikka forkut ois aivan raiskatun tuntuset seuraavan viikonki nyt, ni vaikea arvioida kyllä kuinka suuri osa siitä on vaan armotonta domssia, ja mikä osa oikeeta palautumattomuutta. Jos on pahat jumit tullu, ni oon yleensä vältelly leukoja, puristelua yms. Mut en oo edes yrittäny puskea jumien läpi, eli ehkä seki on ihan realistista. Forkkujen rullailu jeesaa myös.

No kaikenlaisesta treenistä pitää opetella palautumaan ja rytmittämään sitä tekemistä. Sitäpä tää kaikki on.

Kysymys jto:lle. Olen vähän pohdiskellut oheistreenin tarpeellisuutta omalle kohdalle kun tavoitteena on kiivetä kovempaa.

Ensin vähän taustaa: 190cm 95kg, kiipeilyä takana 1 vuosi. Ulkogreidiä hankala sanoa kun vain 2 kertaa tuli ulkona boulderoitua viime kesänä, mutta muutamia 6a-6b tuli topattua. Sisällä tällä hetkellä useimmat 6b-6c boulderit onnistuu, myös muutama 7a on tullut kiivettyä. (Kuulopuheiden mukaan meidän hallin greidaus vastaa vaikeudeltaan ulkogreidiä, joidenkin mielestä se on jopa vaikeampaa kuin ulkona, mutta tiedä näistä.) Släbillä ehdottomasti vahvuudet. Jyrkät hänkit ja katot on myrkkyä, niissä maksimit ehkä 6a+-6b. Aika tasaisesti tulee eri kaltevuuksia kiivettyä, släbiä ja kattoa ehkä vähiten.

Yleisvoimatasot on itsellä surkeat: vuosi sitten aloittaessa meni 1-2 leukaa ja beastmaker 2000 syvimmässä otteessa (30mm?) pystyin omalla painolla roikkumaan alle 2s. Tällä hetkellä tasot on vähän paremmat, mutta heikot edelleen: 8 leukaa ja 20mm listassa omalla painolla 6-8s. Kiipeilen tällä hetkellä 3-4 kertaa viikkoon, tätä enempää ei kroppa (lähinnä sormet) tunnu kestävän. Oheistreeniä en tällä hetkellä tee ollenkaan.

Sitten itse kysymykseen. Olisiko järkevää paikata heikkouksia ja lisätä yleisvoimaa punttisalin puolella, vaikka se tarkoittaisi kiipeilyn määrän vähentämistä, jos tavoitteena kuitenkin on tulla paremmaksi kiipeilyssä. Ymmärrän kyllä periaatteen että paremmaksi kiipeilijäksi tullaan kiipeilemällä, mutta välillä turhauttaa kun nuo voimat tuntuu olevan se pullonkaula.

Ulkogreidit aukee sitten, ku ulos pääset. Eipä niitä kannata sisäilyn perusteella mietiskellä. Sun vahvuudet släbeillä perustuu paljon myös pituuteen, ku pystyt kompensoimaan painoas jaloilla seisoskelemalla. Eli sun tapauksessa se oheistreeni kyllä on hyödyksi. Vaikkei leukoja vetämällä jne opi kiipeilyä, se yleisvoimatasojen nosto kyllä hyödyttää. Silti hyvin selkee fokus pitäis kiipeilytreeneissä olla siinä liikkumisen taloudellisuudessa ja painopisteen liikuttelussa. Jos kiipeet 3-4x viikossa, ala tekeen niitä ennen pieni voimaosio sormilaudalla ja leuoilla tai kulmasouduilla. Sormet sulla on kovilla painosikin takia. Ne tulee olemaan vammaherkät sen takia myös. Ite painan 88kg tällä hetkellä ja 10mm listassa roikun 10s about 30kg lisurilla. Eli sillä voimalla tehdään myös vammojen välttämistä. Sormilaudassakin pitäs kuitenkin vaihdella niitä otteita, ettei mee yksipuoliseksi. Seinällä myös eli pinchejä, slouppeja ja openhandejä monenlaisia. Mä oon valmentanut voimaa 32v ja kiipeilijöitä 22v, joten jos toi kovastikin sua rassaa, kirjottele ja laitetaan se sun treenipuoli kuntoon.

Joo se on kyllä tullut huomattua että pituus ja +10cm apinaindeksi näyttelee isoa roolia släbeillä.

Itseasiassa olen silloin tällöin treenien alkuun noita mainitsemiasi leukoja/soutuja/sormilautaa tehnytkin, mutta homma on usein kaatunut siihen että on tullut livahdettua suoraan seinälle. Mutta pitääpä ottaa uudestaan kokeiluun. Kehonpainoa on kyllä liikaa ja nopeimman kehityksen saisi varmaan pudottamalla kympin pois :D

Olen sun juttujasi lueskellut ja kuunnellut aika paljonkin ja olen sitä valmennustakin mietinyt. Saattaa olla että otan yhteyttä kun olen ensin hetken lyönyt päätä seinään.

Toivottavasti otsa kestää 😀 Kiipee puoli tuntia lämppää ja sit lautaa ja leukoja/soutuja. Ei se painonpudotus mikään autuaaksi tekevä ole. Ite oon kiivenny vaikeimmat reittini suht tän painosena. Keskity kehittään ominaisuuksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näitä netissä näkee ja hauskaa venkoiluahan tuo. Kokeiles mennä keittiössä yms pöydillä kävelemättä tiskillä eli pelkästään kantapäät ja kädet käytössä.

Näitä netissä näkee ja hauskaa venkoiluahan tuo. Kokeiles mennä keittiössä yms pöydillä kävelemättä tiskillä eli pelkästään kantapäät ja kädet käytössä.
Hmmm en tajunnu. Nii et ilman tiskiä vaan? Toi ei ollu mitenkään sen suunnitellumpi/lavastetumpi reitti. Lamppua vaihdoin soffan päältä tai jtn, ja sain älynväläyksen 😇 . Pyöränki jätin tohon kannustimeks, ni pakko tehä kerralla hyvin tai kärsiä ✊. Ois varmaan vähän coolimpi idea toteuttaa jossain massiivisessa kartanossa.

Tuohon tyyliin eli käsillä ja kantapäillä pöytien reunoilla, ei kävellen päällä.

Liitteet

• 89825346_209336980174128_3343900163056780448_n.jpg
    89825346_209336980174128_3343900163056780448_n.jpg
    109,3 KB · Katsottu: 92
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom