Kiertäjäkalvosin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
2 kuukautta sitten aloin tekemään vipunostoja isommilla romuilla ja tulosta on tullut. Pystypunnerrukset olen jättänyt pois jokunen viikko sitten. Johtuukohan pystypunnerrusten poisjättämisestä vai sarjojen pituuksien lyhentämisestä(siis koko ohjelmassa), että olkapäät alko paukkumaan. Eilen salilla ei ollut ketään varmistamassa, joten tein penkin käsipainoilla. Viimeinen toisto oli niin tiukka että painot lähti vähän kiertämään... Tänä aamuna oikeanpuolen olkapää alko vihlomaan yläasennossa. Onko mulla siis kiertäjäkalvosin tulehtunut/revennyt vai mitä? Vihloo siis vain käsi koholla.
Ennen ei oo ollu mitään ongelmia.
Miten tää kannattaa treenissä ottaa huomioon? Voisko joku laittaa linkkejä mistä näkee kiertäjäkalvosinliikkeitä?
Kuinkahan kauan parantamiseen menee? En haluais ikuista vaivaa tuosta.

Ps. Vihloo siis vain jonkun verran yläasennossa, mutta on kumminkin merkkejä siitä että ois menossa paskaksi.

ei niitä vipunostoja kannattaisi tehä lainkaa isoilla romuilla. Mieluummin tekee pienillä painoilla tooosi pitkää sarjaa. Eipä mee paikat paskaks.

Originally posted by JohnnyB
Koska olet ilmeisesti käynyt lääkärissä ja ongelmaksi on diagnosoitu kiertäjäkalvosin ja haluat lisää vinkkejä, sen lisäksi mitä sait lääkäriltäsi.

Tämä nyt oli vaan oletus ja mun oma diagnoosi. Siis tuo vaiva viittaa kiertäjäkalvosimeen.
Ei tämä vielä semmonen vaiva ole että lääkäriin menisin. Ennalta ehkäsyn vuoksi haen vaan neuvoja
:)

Originally posted by rsturbo
ei niitä vipunostoja kannattaisi tehä lainkaa isoilla romuilla. Mieluummin tekee pienillä painoilla tooosi pitkää sarjaa. Eipä mee paikat paskaks.

Ei tämä vaiva johdu kontrolloimattomista vipareista.

Voi isommillakin romuilla tehdä kontrolloidusti. En tarkoittanut semmosta heijausta ylös-alas vaan että pienellä heijauksella ylös ja vastustetaan alastulovaiheessa. Alko vaan vituttaan se samoilla hiluilla superpuhtaasti tekeminen.

Ei tämä vaiva johdu kontrolloimattomista vipareista.

Voi isommillakin romuilla tehdä kontrolloidusti. En tarkoittanut semmosta heijausta ylös-alas vaan että pienellä heijauksella ylös ja vastustetaan alastulovaiheessa. Alko vaan vituttaan se samoilla hiluilla superpuhtaasti tekeminen.

OK. Kannattas muute varmaan ottaa noita kiertäjäkalvosin liikkeitä harjoitusohjelmaan. Itsellä on aina ollut mukana noita liikkeitä, eikä ainakaan vielä ole olkapäät hajonnu.

Annat nyt sen olkapään parantua rauhassa, jonka jälkeen rupeat aktiivisesti treenaamaan kiertäjäkalvosimia. Molempia, siis etu ja taka. Ja pienet painot.

Itelläni tuli repeämä kiertäjäkalvosimeen vuosi sitten. Kävin lääkärissä ja keskustelin fysioterapeutin kanssa. Aloitin kiertäjäkalvosimien kouluttamisen ja sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

Otin aika itsestäänselvyytenä, että kaikki treenaa taka-olkapäitä. Itselläni repesi kiertäjäkalvosin kun donkkasin koriin ja toinen käsi lipesi korista.

Aina kun jollain on jotain renkkaa olkapäiden kanssa on ensimmäinen ja yleensä itse tehty diagnoosi,että kiertäjäkalvosin on rikki. Itsellä oli pahoja ongelmia olkapäiden kanssa,kun siirryin voimanostopohjaiseen treeniin ja syy vaivoihin oli olkapäiden lihasten huono lihastasapaino eli etuolkapäät olivat jumalattoman paljon edellä sivuolkapäitä ja varsinkin takaolkapäitä.Lisäsin ohjelmaan vipareita sivulle ja taakse,välillä tein takaolkapäitä pirun isoilla painoilla(ja teen). Ongelmat ovat käytännössä loppuneet(nyt renkkaa kyynerpäät :D). Kiertäjäkalvosimia teen 2-3x viikossa pitkiä 50-150 toiston sarjoja ns. välipäivinä himassa.

Originally posted by Olbe
Aina kun jollain on jotain renkkaa olkapäiden kanssa on ensimmäinen ja yleensä itse tehty diagnoosi,että kiertäjäkalvosin on rikki. Itsellä oli pahoja ongelmia olkapäiden kanssa,kun siirryin voimanostopohjaiseen treeniin ja syy vaivoihin oli olkapäiden lihasten huono lihastasapaino eli etuolkapäät olivat jumalattoman paljon edellä sivuolkapäitä ja varsinkin takaolkapäitä.Lisäsin ohjelmaan vipareita sivulle ja taakse,välillä tein takaolkapäitä pirun isoilla painoilla(ja teen). Ongelmat ovat käytännössä loppuneet(nyt renkkaa kyynerpäät :D). Kiertäjäkalvosimia teen 2-3x viikossa pitkiä 50-150 toiston sarjoja ns. välipäivinä himassa.

Jos vihjaat että mulla vois olla huono tuo lihastasapaino, niin se ei varmaan mun kohdalla päde. Olen koko treenihistorian ajan tehnyt erikseen sivu-etu-ja-takaolkapäät. Eli tämä vaiva tuli käsipainoilla penkkiä tehdessä, kuten tuossa aiemmin mainitsin. Vohan tämä johtua toki jostain muustakin kuin kiertäjäkalvosimesta.

Käsittääkseni myös olkapäiden eteenpäin työntyminen johtuu kiertäjäkalvosimen treenin puutteesta.

Eli kiertäjäkalvosinta treenaamalla saadaan parempi ryhti.

Koitanpa tässä vakuutella itselleni, että ois aika ottaa pysyvästi nuo liikkeet treeniohjelmaan:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by possu
Käsittääkseni myös olkapäiden eteenpäin työntyminen johtuu kiertäjäkalvosimen treenin puutteesta.

Joo, etu-olkapäiden liikakireys ja ylikehittyneisyys, ja taka-olkapäiden heikkous aiheuttaa samaa. On ETU- ja TAKA-kiertäjäkalvosimia.
Toinen niistä avaa ryhtiä(Toisen luulisin vaikuttavan päinvastoin).
En muista kumpi.

Koitanpa tässä vakuutella itselleni, että ois aika ottaa pysyvästi nuo liikkeet treeniohjelmaan:)

MUN mielestä tuo olkapäiden eteenpäin työntyminen vaikuttaa juuri siltä,että balanssi on pielessä. Parantaa ryhtiä? Puhutaankohan edes samasta lihaksesta.... http://www.hughston.com/hha/a.cuff.htm

Tottakai niitä kannattaa treenata...

MUN mielestä tuo olkapäiden eteenpäin työntyminen vaikuttaa juuri siltä,että balanssi on pielessä. Parantaa ryhtiä? Puhutaankohan edes samasta lihaksesta....

Taisinpa kirjoittaa vähän epäselvästi. En tarkoittanut, että mulla ois eteenpäintyöntyvät olkapäät vaan otin nimenomaa kantaa siihen mitä hyötyä kiertäjäkalvosimen treenistä on.

Eli kiertäjäkalvosintreenillä eteentyöntyneet olkapäät saa takas kuosiinsa ja ryhti paranee.

Vaikka balanssi ois kunnossa, mutta heikko kiertäjäkalvosin, voi tuloksena olla eteenpäin työntyneet olkapäät.

MUN mielestä tuo olkapäiden eteenpäin työntyminen vaikuttaa juuri siltä,että balanssi on pielessä. Parantaa ryhtiä? Puhutaankohan edes samasta lihaksesta....

Taisinpa kirjoittaa vähän epäselvästi. En tarkoittanut, että mulla ois eteenpäintyöntyvät olkapäät vaan otin nimenomaa kantaa siihen mitä hyötyä kiertäjäkalvosimen treenistä on.

Eli kiertäjäkalvosintreenillä eteentyöntyneet olkapäät saa takas kuosiinsa ja ryhti paranee.

Vaikka balanssi ois kunnossa, mutta heikko kiertäjäkalvosin, voi tuloksena olla eteenpäin työntyneet olkapäät.

En nyt ole täysin varma,mutta kiertäjäkalvosin muodostuu niin pienistä lihaksista ja jänteistä,että taitaa olla aika marginaalista tuo vaikutus ryhtiin. No anyhoo Ari Pehkosen kotisivuilla on jumalattomasti tavaraa ja tietoa mm. tuosta kiertäjäkalvosimesta. Suosittelen tutustumista http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki.htm
Klikkaa avautuvasta ikkunasta yläkulmasta "varoitus lue ensin"

Ari Pehkosen kotisivuilla on jumalattomasti tavaraa ja tietoa mm. tuosta kiertäjäkalvosimesta. Suosittelen tutustumista http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki.htm
Klikkaa avautuvasta ikkunasta yläkulmasta "varoitus lue ensin"

Tuota linkkiä mää just hain. KIITOS!
Oon lukenut ennenkin tuolta jotain en vaan muistanut missä ne oli.

Eli kaikki olkapäävaivaset tuonne vaan. (On siellä kyllä kaikkia muutakin hyödyllistä tietoo)

http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki.htm[/url]

Aloin nyt hiukan epäilemään itsekkin, että onkohan tuo sittenkään kiertäjäkalvosin ongelma, koska en ole täysin rampa. No jokatapauksessa tämä viikko menee parannellessa tuota olkapäätä oli vika mikä hyvänsä.

Eli mitähän tällä viikolla vois tehdä?

Ajattelin että jalat normaalisti, käsille pientä ja kontrolloitua pumppia pienillä painoilla. Selälle taljavetoja pienillä painoilla kontrolloidusti.

Sakkeus on puhunut kovasti antitraumaattisen treenin puolesta; mitä jos treenaisin antitraumaattisen viikon?
:rolleyes:

Palauttelen vielä tämän päivän, mutta pistäkääpä ehdotuksia.

Jos olkapää on paskana ei sille kannata tehdä antitraumaattistakaan treeniä. Kyllä silläkin paikat täysin murskaks voi saada vaikka käytetäänkin pienempiä painoja. Sarjoja tulee niin hemmetin paljon enemmän, eikä systeemiä todellakaan voi sanoa "helpoksi" kun palautusajat ovat niin lyhyet. Antitraumaattinen tarkoittaa lihastraumaa välttävää treeniä. Toki se on myös vammoja välttävää treeniä; paljon terveellisempää kuin kovien sarjojen vetäminen, mutta jos paikat on valmiiksi paskana ei niitä pidä treenata tälläkään systeemillä. Kuntoutustreeneissä on kyse ihan eri asiasta, sillä ei kasvateta lihasta kuten antitraumaattisella treenillä, vaan laitetaan paikat kuntoon.

Jos taas tarkotit tolla vain sitä ettet vedä sarjoja loppuun mutta treenaat muuten melko samalla tavalla niin näinhän sitä pitää tehdäkin.

Eli jotain ton "Ajattelin että jalat normaalisti, käsille pientä ja kontrolloitua pumppia pienillä painoilla. Selälle taljavetoja pienillä painoilla kontrolloidusti." tyylistä, osaat varmana itte säätää treenit ja liikkeet loputkin, minimoit olkapäiden rasituksen. Ja treenaat kalvosimia vaikka kotona kirjan kanssa pitkiä sarjoja.

Kuntoutustreenihän perustuu periaatteessa siihen,että saadaan loukkaantuneella alueelle verta liikkeelle, esim.olkapäähän. Dave Tatehän on erikoistunut näihin loukkaantumisista toipumis artikkeleihin,kun on siinä kunnossa,että ilman marsuteippiä ei varmasti kasassa pysy.En nyt löytänyt tietenkään artikkelia tähän olisko ollut T-mag lehdessä vai elitefts:ssä... Ja tämä ei tietenkään nyt tarkoittanut,että sökönä olevaa paikkaa mennään pumppailemaan,jos se pahentaa vaivaa...Mutta esim. revähdykset ja pienet rasitusvammat.

Minulla on ollut vastaavaa ongelmaa pariin otteeseen ja kummallakin kerralla pääsyyllisenä on ollut hauis - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Se että olka kipuilee ainoastaa kättä nostaessa saattaisi viitata samaan vaivaan.

Ensimmäisellä kerralla olka alkoi oikutella tehtyäni vinopenkkiä käsipainoilla. Toisella kerralla putosin seinällä köyteen kohtuullisen rajusti ja yritin pitää oikealla kädellä otteesta kiinni viimeiseen asti, joten olka revähti ja hauis jumittui jälleen. Molemmissa tapauksissa nimenomaan käsivarren nostaminen on vihlonut järjettömästi.

Suosittelen kokemuksista viisastuneena kääntymään lääkärin sijasta ensin hyvän urheiluhierojan puoleen. Yleensä viikon levon jälkeen olkaa ja olkavartta sietää jo hieroakin 'auki' ja sitten jo pääseekin treenaamaan varovasti.

Originally posted by Nee
Minulla on ollut vastaavaa ongelmaa pariin otteeseen ja kummallakin kerralla pääsyyllisenä on ollut hauis - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Se että olka kipuilee ainoastaa kättä nostaessa saattaisi viitata samaan vaivaan.

Ensimmäisellä kerralla olka alkoi oikutella tehtyäni vinopenkkiä käsipainoilla. Toisella kerralla putosin seinällä köyteen kohtuullisen rajusti ja yritin pitää oikealla kädellä otteesta kiinni viimeiseen asti, joten olka revähti ja hauis jumittui jälleen. Molemmissa tapauksissa nimenomaan käsivarren nostaminen on vihlonut järjettömästi.

Suosittelen kokemuksista viisastuneena kääntymään lääkärin sijasta ensin hyvän urheiluhierojan puoleen. Yleensä viikon levon jälkeen olkaa ja olkavartta sietää jo hieroakin 'auki' ja sitten jo pääseekin treenaamaan varovasti.

Hyvin yleinen vaiva varsinkin voimanostajien keskuudessa on biceps-tendonitis hermosärky tulee,kun esimerkiksi otetaan kyykkyjä tanko "syvällä". Uskoisin,että erityisesti wsb-treeni tuo normaalina 4xviikko 2xpenkki ja 2xkyykky,treeninä tuota hermosärkyä,koska olkapäät ja kädet eivät kerkeä palautumaan oikein millään, itsellä vaivaan auttavat rehap-liikkeinä tehdyt hammer-curlit, Tate press ja front plate raises.

Suositut

Back
Ylös Bottom