Totta! Ja vaikka ihan kuntojumppaa tekisikin niin niiden ylläpitäminen edesauttaa koko olkarenkaan ja niskan terveyttä. Jos ulkokiertäjät heikkenee niin olkapäät rupee nousee kuitenkin jossain vaiheessa korviin kun ympäröivät lihakset alkaa tekemään niiden hommia.
Kannattaa myös ottaa yksi liike supraspinatus-lihakselle, se kuuluu samaan kiertäjäkalvosimeen mutta on lapaluun päällä toisin kuin kaksi muuta selkäpuolella.
Yksi helppo on esim kyljellä maaten nostaa käsipainoa käsi suorana ikäänkuin tekisi viparia seisten.
Maltilliset painot ja vajaa liikerata on tässä suositeltavaa.
Kannattaa myös katsoa peilistä että lapaluu ei rupea repsottamaan selästä holtittomast alaslaskun aikana!! Sorry jos oli mainittu jo.
Ja yleisesti ottaen noiden treenaaminen on todella suositeltavaa jo olkapäiden ryhdin sekä voimantuoton takia.
Yksi esimerkki siitä kuinka paljon noi voi vaikuttaa on tyyppi keneltä korjasin voimasuhteet niin pystypunnerrusvoimat kasvoivat alle 2kk kivuliaasta 50kg vajaasta pystypunnerruksesta 100x2x3 push pressiin kivutta!
Eilen otti rinnalle ja työnsi 105kgx4x1 mitkä on aina ollut ihan myrkkyä.
oon mä varmaan tehny jollain 45 kilolla kympin tms, mutta en mitään oikeesti tiukkoja kuormia. pääasiassa noi oli semmosta treenien lopussa tehtyä jumppaa ja tosi nätisti noissa on pakko liikkua. muuten kyl tulee pahaa jälkee. mulla on aika hyvä liikkuvuus ja noissakin kyynärvarret roikkuu lähes pystysuoraan alaspäin, eikä silti tarvi ryhtiä eteenpäin vääntää. huomaan kyl heti, ellen oo tehny kk-treenejä hetkeen. vaikka kiipeily on aika monipuolista ja rankkaa olkanivelen alueellekin, ei se silti selkeestikään riitä. 1-2 krt/vko teen jumppia ja pääasiassa toinen käsi antaa vastuksen. joskus jämyllä kummarilla.
Luulis pitoa riittävän ainakin seinällä :D
Kyl nois kiipeilyhommissa on hyvä olla olkarengas ja kädet jämäkässä kunnossa sormenpäitä myöten.
Ei oo ihme että kiipeilijät on maailmanluokkaa leuanvedoissakin.