Kiertäjäkalvosimen lämmittely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaako joku kertoo miten noita kiertäjäkalvosimia lämmitellään, vaikka kuminauhalla? just alkanu toi kiertäjäkalvosin parantumaan, enkä sitä enää kipeeks halua... Kun en mistään löydä ohjeita... kuminauhan pää kiinni tolppaan vai, ja sitten minkälaista liikettä kannattaa tehhä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
laitetaas tuolta se oma postaus tähänkin:

Kiertäjäkalvosin eli rotator cuff sijaitseepi nivelen ympärillä lähinnä takapuolella tukien niveltä. Sen anatomia ei niinkään ole tärkeää kuin se, missä se menee rikki ja miten sitä voi ehkäistä:
Rikkoutuu mm. seuraavissa jutuissa:
- Penkkipunnerrus varsinkin, kun takaolkapää nousee penkistä noston yläosassa.
- Erilaiset räjähtävät heitot mm. käsipallo, keihäs, lentis, sulkis, pesis...

Kuntouta tai ennaltaehkäise:
Kaikenlaiset olkavarren uloskierrot:
- Pidä kyynärpää paikallaan kyljessä ja kierrä käsi ulospäin esim. taljassa eli ns. liftausliike. Voidaan tehdä myös kyljellään maaten.
- Toinen hyvä on pitää olkavarsi suoraan sivulle kuten vipunostossa, mutta kyynärvarsi roikkuu suoraan alaspäin. Tästä tehdään ylöskiertoja kyynärvarren pysähtyessä pystysuoraan.
- Vipunosto eteen hartiatasolle pitäen rystyset sisäänpäin käännettyinä.

Käytä melko, vajaita, pitkiä sarjoja (15-20). Nämä eivät ole maksimivoimaliikkeitä. Ko. lihasryhmä on heikko, eikä vastaa hyvin ns. normaaliin voimatreeniin. 1-5 kg riittää kaikille.

...

eli tärkeetä ois nimenomaan treenata kiertäjäkalvosinta, eikä vain lämmitellä. kiloja ei kauheita tarvita ja tekniikan tulee olla rauhallinen.

Tempausvala on ainakin itselläni auttanut. Mutta tanko kannattaa tempaista ylös; jos yrittää vauhtipunnertaa tai työntää niin vihlaisee.

Netistä löytyy paljon matskua, niin kuvia kuin videoitakin. Googlella hakee suomeksi kiertäjäkalvosin kuntoutus/jumppa tai englanniksi rotation cuff exercise/gym jne.

Omat kiertäjäkalvosintulehduksen ja nivelten yliliikkuvuuden jumppina olen käyttänyt about tälläisiä treenejä kuminauhoilla:

http://www.polske.net/Artikkeli-olkakipu.htm

Jatkossa myös ennen olkapäätreenejä aion tehdä kunnon lämmittelyt, vähintäänkin kuminauhoilla. Ei uskalla yhtään riskeerata enää.

Netistä löytyy paljon matskua, niin kuvia kuin videoitakin. Googlella hakee suomeksi kiertäjäkalvosin kuntoutus/jumppa tai englanniksi rotation cuff exercise/gym jne.

Omat kiertäjäkalvosintulehduksen ja nivelten yliliikkuvuuden jumppina olen käyttänyt about tälläisiä treenejä kuminauhoilla:

http://www.polske.net/Artikkeli-olkakipu.htm

Jatkossa myös ennen olkapäätreenejä aion tehdä kunnon lämmittelyt, vähintäänkin kuminauhoilla. Ei uskalla yhtään riskeerata enää.
Lyhyehköjä sarjoja tuolla suositellaan:
Tee jokainen harjoite 10 kertaa vuorotellen molemmilla käsillä. Pidä pieni tauko ja toista liikesarja 2-3 kertaa. Lisää toistoja lihasvoiman kehittyessä.
Itse käytin samoja liikkeitä ja paria muuta kotona tehtävissä harjoituksissa, kun kuntoutin olkapäätä leikkauksen jälkeen. Vastuksen lisääminen siten, että pikku hiljaa kuminauhaa tiukemmalle (esim. kroppa kauemmaksi ovesta, jonka välissä kuminauha on) ja pyrin tekemään vakiomäärän toistoja (~20). Näin neuvoi olkapään kuntoutukseen erikoistunut fysioterapeutti, jonka vastaanotolla olkapäätä kävin kuntouttamassa. Hyvin toimi.

Tuolla sivulla on muuten 3. ja 4. kuvien selitykset menneet ristiin.

toi on hyvin pieni lihasryhmä ja sen takia ei kannata kauheesti painoja katella varsinkaan alussa. kuminauhat on jees ja ihan toisen käden vastuksellakin saa aikaan vaikka mitä. mä tekisin mieluummin kestovoimapainotteista (15-30 toistoa) treeniä noille sen takia, ettei tuu vammoja. lyhyempääkin sarjaa voi tehdä, mutta bodailua tää ei ole. kaikki dynaamisuus kannattaa myös poistaa eli rauhallisesti ja hyvässä kontrollissa semmosella liikeradalla mikä ei satu.

sitten kun paikat on ehjät, suosittelen kyllä ihan reilumpaakin voimatreeniä. ite oon tehnyt mm. nättejä kuubalaisia punnerruksia 15*40kg:lla ja uloskiertoja kyljellä 20*10 kg:lla. kilomäärät sinänsä ei merkkaa, koska suoritustapa eri henkilöillä vaihtelee, eikä noissa missään nimessä kannata lähtee kilpaileen. toi vaan osotuksena, että pelkkä kevyt kuminauhajumppa ei aina oo tarpeeksi. jos kiertäjäkalvosimessa tuppaa olla usein vikaa, niitä kannattaa kyllä vahvistaa kunnolla. ne kyllä vastaa treeniin, mutta progression tulee olla rauhallinen.

jto: -Oh hoh! Onpiko tuossa nyt kyseessä tempausotteella niskan takaa punnerrukset vaiko pystysoutu+ulkokierto+pystypunnerrus-kombo vaiko jotain ihan muuta?

"nättejä kuubalaisia punnerruksia 15*40kg:lla"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
joo toi on sellanen erikoinen liike hieman. aikalailla toi jälkimmäinen kuvaamas juttu.
- ota melko leveä myötä ote tangosta. kakkoskohdassa jos kyynärvarret on about pystysuorassa leveys on ok.
- tee pystysoutu kunnes olkavarret ovat vaakasuorassa.
- kierrä tanko pään yläpuolelle rauhallisesti ilman kehon heiluntaa. olkavarret kiertyy, ei punnerra vielä.
- punnerra ylös.
- laske samaa rataa alas rauhallisesti (!!).

jto: -Juu, eli tuo jälkimmäinen mitä tarkoitinkin. Tuon mäkin olen ymmärtänyt kuubalaiseksi, mutta tuota nimeä tunnutaan käytettävän välistä jos vaikka ja minkälaisista punnerteluvariaatioista. Tuo toimii oikein hyvin myös käsipainoilla, vaatii ehkä hieman enempi vielä hallintaa niillä. On muuten hurjaa tulosta tuo 15x40kg tuohon tangolla, huh huh.

jto, pakko yhtyä risumiehen kommenttiin, 15x40kg siistillä tekniikalla on kova suoritus!!
Ihan mielenkiinnosta, ootko kokeillu mitään lyhyempää sarjaa maks kuormilla?

Kokeilin ite viimeks kässäreillä ja fatgripzeilla seisten kyynerpää tuettuna, oli aika mielenkiintoinen variaatio. Sain kuitenkin 15kgx2x6

Ulkokiertäjät vastaa myös hyvin eksentriseen treeniin, tuppaavat kuitenkin olemaan aika räjähtävää lihassolukkoa luonteensa puolesta.

Pitää kuitenkin painottaa että jos ne ovat heikossa kunnossa ja treenaamattomat niin sarjat tulisi olla siellä 8-12 alueella aluksi.

Hyvä keino potkasta punnerrusliikkeiden kuormat eteenpäin jos on jämähtänyt.

risumies, toi tempasuotteella niskan takaa punnerrus on kans aika eksoottinen liike, kokeilin sitä eilen 60 kilolla tempaustreenien yhteydessä jostain kumman syystä. Tykkäsin kyllä.

käsipainoja itekin yleensä käytän. niissä en sentään 20 kilon hantteleita heiluttele :) pitänee täs nyt varmaan vielä toistaa ja korostaa, ettei kannata lähtee salille kokeileen kuka on kuka tällasissa liikkeissä. mikään erityinen TARVE tollasiin rautoihin näissä liikkeissä ei ole. olkapäät pysyy kunnossa vähemmälläkin. kuitenkin suosittelisin noita kiertäjäkalvosinjuttuja lähes kaikkien lajien urheilijoille. ehkei nyt joku juoksija jne niitä hirveesti tarvi.

fuhrer: oon mä varmaan tehny jollain 45 kilolla kympin tms, mutta en mitään oikeesti tiukkoja kuormia. pääasiassa noi oli semmosta treenien lopussa tehtyä jumppaa ja tosi nätisti noissa on pakko liikkua. muuten kyl tulee pahaa jälkee. mulla on aika hyvä liikkuvuus ja noissakin kyynärvarret roikkuu lähes pystysuoraan alaspäin, eikä silti tarvi ryhtiä eteenpäin vääntää. huomaan kyl heti, ellen oo tehny kk-treenejä hetkeen. vaikka kiipeily on aika monipuolista ja rankkaa olkanivelen alueellekin, ei se silti selkeestikään riitä. 1-2 krt/vko teen jumppia ja pääasiassa toinen käsi antaa vastuksen. joskus jämyllä kummarilla.

Zone-sarja -42%
Oliskos tuosta liikkeestä löydettävissä demovideota jostakin?

Löytäisin Youtubesta varmaan itsekin, mutta siellä 80% opetusvideoista tuppaa olemaan p*kaa enkä välttämättä tuon liikkeen osalta tunnistaisi, mitkä pätkät kuuluvat siihen 20%:iin.

Totta! Ja vaikka ihan kuntojumppaa tekisikin niin niiden ylläpitäminen edesauttaa koko olkarenkaan ja niskan terveyttä. Jos ulkokiertäjät heikkenee niin olkapäät rupee nousee kuitenkin jossain vaiheessa korviin kun ympäröivät lihakset alkaa tekemään niiden hommia.

Kannattaa myös ottaa yksi liike supraspinatus-lihakselle, se kuuluu samaan kiertäjäkalvosimeen mutta on lapaluun päällä toisin kuin kaksi muuta selkäpuolella.
Yksi helppo on esim kyljellä maaten nostaa käsipainoa käsi suorana ikäänkuin tekisi viparia seisten.

Maltilliset painot ja vajaa liikerata on tässä suositeltavaa.

Kannattaa myös katsoa peilistä että lapaluu ei rupea repsottamaan selästä holtittomast alaslaskun aikana!! Sorry jos oli mainittu jo.

Ja yleisesti ottaen noiden treenaaminen on todella suositeltavaa jo olkapäiden ryhdin sekä voimantuoton takia.

Yksi esimerkki siitä kuinka paljon noi voi vaikuttaa on tyyppi keneltä korjasin voimasuhteet niin pystypunnerrusvoimat kasvoivat alle 2kk kivuliaasta 50kg vajaasta pystypunnerruksesta 100x2x3 push pressiin kivutta!

Eilen otti rinnalle ja työnsi 105kgx4x1 mitkä on aina ollut ihan myrkkyä.

oon mä varmaan tehny jollain 45 kilolla kympin tms, mutta en mitään oikeesti tiukkoja kuormia. pääasiassa noi oli semmosta treenien lopussa tehtyä jumppaa ja tosi nätisti noissa on pakko liikkua. muuten kyl tulee pahaa jälkee. mulla on aika hyvä liikkuvuus ja noissakin kyynärvarret roikkuu lähes pystysuoraan alaspäin, eikä silti tarvi ryhtiä eteenpäin vääntää. huomaan kyl heti, ellen oo tehny kk-treenejä hetkeen. vaikka kiipeily on aika monipuolista ja rankkaa olkanivelen alueellekin, ei se silti selkeestikään riitä. 1-2 krt/vko teen jumppia ja pääasiassa toinen käsi antaa vastuksen. joskus jämyllä kummarilla.

Luulis pitoa riittävän ainakin seinällä :D
Kyl nois kiipeilyhommissa on hyvä olla olkarengas ja kädet jämäkässä kunnossa sormenpäitä myöten.

Ei oo ihme että kiipeilijät on maailmanluokkaa leuanvedoissakin.

no-body: aika tarkasti kuvasin sen tossa aiemmassa postissa.

fuhrer: joo mä käytän 3-5 erilaista liikettä hyvin säännöllisesti. supraspinatukselle joskus juurikin tota eri kulmissa. toinen on semmonen seisten tehty vipunosto etuviistoon olkavarsi sisäkierrettynä. eli peukut alaspäin siis. mä saarnaan noista kk-jutuista kyllä lähes uskonnollisella hurmoksella :) varsinkin pahasti "hartia-dynaamiset" lajit kuten käsipallo, sulkapallo, keihäänheitto, lentopallo jne on lajeja, joissa noitten tulis olla ihan peruskamaa aina.

Tuo muuten on tähän väliin enempi kuin tärkeä kommentti. Muutoin saa kohta vammapuolelta lukea tarinoita kuinka on testailtu uusia harjoituksia ja jostain kuulu paha naps ja sitten tuli kipu jne.

"pitänee täs nyt varmaan vielä toistaa ja korostaa, ettei kannata lähtee salille kokeileen kuka on kuka tällasissa liikkeissä. mikään erityinen TARVE tollasiin rautoihin näissä liikkeissä ei ole"

fuhrer: -Juu, niin on. Mä olen nuiden eksoottisten liikkeiden suuri kannattaja, heikko kun on, niin pitää keksiä hankalampia liikkeitä, niin ei tarvi isoja rautoja :D

"risumies, toi tempasuotteella niskan takaa punnerrus on kans aika eksoottinen liike"

no-body: -Tuossa kohtuullinen tyyli. Ryhtiä paremmaksi, yläkropan myötäliike pois ja ehkä rauhallisempi tahti ois mun makuun suotavaa, mutta ei tuokaan mitenkään erityisen pahan näköistä tekemistä ole.

http://www.youtube.com/watch?v=_VOInmUeAew

joo toi on ihan hyvä malli. ei tossa kauheesti korjattavaa oo just senkin takia, miten kullakin olkavarsi eteen kiertyy. siitähän toi yläkropan köyry johtuu. eli sen verran voi eteenkin taipua, ettei satu se ala-asento.

risumies, kuhan jätät bosupallolla ja levytangolla tehtävät harjoitukset erilleen toisistaan :D
Pitääpä kyl tänään kokeilla vähän noita eksoottisempia liikkeitä..

Ja niille treenaajille joilla olkapäät on pahasti sisäänpäin kääntyneet niin kannattaa venytellä rintaa (ja mahdollisesti subscapularista, venyy samaan suuntaan mihin kiertäjänkalvosin liikkeissä tehdään työvaihe) sarjojen välissä jos ei ole punnerrusliikkeitä samassa treenissä. Niiden rentouttaminen antaa paremman liikeradan ulkokiertäjille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom